2025.01.20., hétfő - Fábián, SebestyénZalaegerszeg időjárása

Archivum

Filmajánló

Mézengúz

MézengúzMézengúz
Seinfeld tehát úgy döntött, hogy a Mézengúz ezeknek a némileg félreértett rovaroknak a világát mutatja majd be, a mézzel a középpontban. – Rájöttem, hogy a legérdekesebb történet azon a tényen alapulhat, hogy az emberek ellopják a méhektől a mézüket. Ők annyira keményen dolgoznak, hogy előállítsák, mi pedig egyszerűen elvesszük a tudtuk nélkül.

Filmajánló

A nemzet aranya - Titkok könyve

A nemzet aranya - Titkok könyve
(National Treasure: The Book of Secrets)

színes magyarul beszélő amerikai kalandfilm


rendező: Jon Turteltaub
forgatókönyvíró: Ted Elliott, Gregory Poirier, Terry Rossio, Cormac Wibberley, Marianne Wibberley
zeneszerző: Trevor Rabin
producer: Jerry Bruckheimer, Jon Turteltaub
vágó: William Goldenberg

szereplő(k):
Nicolas Cage (Ben Gates)
Diane Kruger (Abigail Chase)
Jon Voight (Patrick Gates)
Harvey Keitel (Sadusky)
Justin Bartha (Riley Poole)
Helen Mirren (Emily Appleton)
Ed Harris (Jeb Wilkinson)
Bruce Greenwood (az elnök)
Alicia Coppola (Spellman ügynök)

Szenzációs a fogadtatása külföldön A nemzet aranya 2. részének

Bemutatták külföldön A nemzet aranya 2. egyes jeleneteit a nemzetközi sajtónak. Az újságíróknak most elsőként volt alkalmuk betekinteni a filmbe, ahol Jerry Bruckheimer producertől és Jon Turteltaub rendezőtől tudhattak meg érdekességeket a forgatásról. Többek között megnézhették a rendkívül izgalmasra autós üldözés jelenetet, ami azért is különleges, mert hasonló jelenet forgatására hosszú évek óta nem volt példa Londonban. Ez nem is csoda, hiszen rendkívül költséges és bonyolult egy ilyen üldözéses jelenet felvétele, ráadásul teljes egészében London forgalmas utcáin vették fel, amihez többször is le kellett állítani a forgalmat. Megtudhatták továbbá, hogy milyen történelmi elemeket használtak a forgatás során. Szóba került többek között a Fehér Házban található híres elnöki asztal, amit Viktória királynő ajándékozott Rutherford B. Hayes elnöknek 1879-ben. Az asztal rendkívül értékes, az egykori brit hajó, a HMS Resolute darabjaiból készítették. A film rengeteg meglepetést, izgalmat tartogat, hiszen kit ne érdekelne a Titkok könyve? A könyv, amit kizárólag csak az amerikai elnökök birtokolhatnak George Washington óta? A könyv, amiben talán választ kaphatunk olyan kérdésekre, amiket az emberek elől mindig is titkoltak: valóban jártak már köztünk földönkívüliek? Mi van a John F. Kennedy merénylet mögött és mi történt Abraham Lincolnnal? Csupa olyan titok, ami talán sosem kerül nyilvánosságra… Te mit tennél, ha egyszer a te kezedbe kerülne a Titkok Könyve? Színes, szinkronizált amerikai kalandfilm Országos bemutató: 2007. december 20.

Filmajánló

Az ismeretlen

{slimbox album="ismeretlen"}images/stories/programajanlo/film/ismeretlen/1.jpg{/slimbox} {slimbox album="ismeretlen"}images/stories/programajanlo/film/ismeretlen/2.jpg{/slimbox} {slimbox album="ismeretlen"}images/stories/programajanlo/film/ismeretlen/3.jpg{/slimbox} {slimbox album="ismeretlen"}images/stories/programajanlo/film/ismeretlen/4.jpg{/slimbox} {slimbox album="ismeretlen"}images/stories/programajanlo/film/ismeretlen/5.jpg{/slimbox} {slimbox album="ismeretlen"}images/stories/programajanlo/film/ismeretlen/6.jpg{/slimbox} {slimbox album="ismeretlen"}images/stories/programajanlo/film/ismeretlen/7.jpg{/slimbox} {slimbox album="ismeretlen"}images/stories/programajanlo/film/ismeretlen/8.jpg{/slimbox}

Az ismeretlen (16)

Eredeti cím: La Sconosciuta (The Unknown)

Rendező: Giuseppe Tornatore
Forgatókönyv: Giuseppe Tornatore, Massimo De Rita
Fényképezte: Fabio Zamarion
Zene: Ennio Morricone

Szereplők: Kseniya Rappoport, Michele Placido, Claudia Gerini, Pierfrancesco Favino

A történet egy korunkbeli olasz városban játszódik. "Az Ismeretlen"-t Irenanak hívják. Évekkel ezelőtt Ukrajanából érkezett Olaszországba. Életére ma is rávetül a múlt árnyéka, miközben a helyét keresi a jelenben. A két idősík szoros összefonódásából apránként egy rejtélyes, feszültségekkel teli történet bontakozik ki. Ki is valójában Irena? A lány sok hozzá hasonló társával együtt menekült el Kelet-Európából. Miután túlélte a drámai és kegyetlen utazást, gátlástalan emberek könnyű prédája lett. Kimondhatatlan kegyetlenségekben és megaláztatásokban volt része, amelyeket nem tud kitörölni az emlékezetéből. Csak egyetlen szép emléke maradt: egy melankolikus, szívbemarkoló, régi szerelem.

Az előttünk álló Irena egy sápadt és rejtélyes, ugyanakkor még mindig nagyon vonzó nő. A tragikus események ellenére a személyisége nem változott meg gyökeresen. A látszólag alázatos külső mögött ott rejlik természetes büszkesége és lázadó énje. Egy lakótömb portásának a segítségét kéri ahhoz, hogy takarítói állást szerezzen magának az épületben. A lakása ablakából eltökélten figyeli a túloldali épületet.

A lépcsőházat takarítja, de a valódi célja az, hogy közel kerüljön egy ott élő családhoz. Az aranyműves Adacher családban Valéria a feleség, Donato a férj, és Tea a kislányuk. Irena mindent elkövet, hogy munkát szerezzen magának a családnál. Még a gyilkosságtól sem riad vissza. Kitartásának köszönhetően sikerül a bizalmukba férkőzni, sőt mindannyian a hatása alá kerülnek. A kislány, Tea egyre jobban kötődik Irenához. Barátságuk akkor szilárdul meg, amikor a kislány komoly krízishelyzetbe kerül.

Ez az érzékeny egyensúly azonban rövid életűnek bizonyul hősnőnk életében. Irenát egyre jobban gyötrik látomásai és rémálmai, sőt a múltból felbukkan egy rémisztő figura is, aki rálel új lakóhelyén. Ő Muffa, Irena elrablója és üldözője. A férfi megjelenésével Irena újabb brutalitás, rettegés és tragédia áldozatává válik. A férfi baljós árnya lassan fényt derít arra, hogy Irena miért is akar olyan megszállottan a család része lenni.

Mint amikor egy sűrű köd lassacskán fölemelkedik, felszínre kerül egy sor feltételezett és tényleges igazság. A fordulatos események megdöbbentő végkifejlethez vezetnek "Az Ismeretlen" lebilincselő, mély és emberi történetében. A filmet a Cinema Paradiso-ért Oscar-díjat nyert rendező, Giuseppe Tornatore írta és rendezte, a zenéjét pedig a számos díjat és jelölést elért Ennio Morricone szerezte.

Xenia Rappoport életrajz

A szentpétervári születésű színésznő 2001-ben végezte el a Szentpétervári Művészeti Akadémia színművészeti karát. Jelenleg is a Maly Drámaszínház társulatának tagja, gyakorta dolgozik együtt Lev Dodin koreográfussal. Karrierje során számos klasszikus mű színpadi változatában tűnt fel, többek között játszott a VÁNYA BÁCSI-ban, a BOVARYNÉ-ban, A SIRÁLY-ban és az ÖDIPUS KIRÁLY-ban. Több orosz játékfilmben is szerepelt (pl. a NYÍLIK A KÖRÖMVIRÁG címűben), továbbá feltűnt tévésorozatokban. AZ ISMERETLEN nem az első nemzetközi szerepe. Korábban feltűnt Bernard Rose ANNA KARENINA c. filmjében, valamint AZ UTOLSÓ OROSZ CSÁSZÁR című BBC-produkcióban.

Michele Placido válogatott filmográfia

1978: TÉRDRE KÉNYSZERÍTVE (UN UOMO IN GINOCCHIO)
1979: VAD VÁGYAK (LETTI SELVAGGI)
1984: A POLIP – tévésorozat (LA PIOVRA)
1987: MILYEN JÓÍZŰEK A FEHÉREK! (COME SONO BUONI I BIANCHI)
1988: A NAGY ÜZLET (BIG BUSINESS)
1994: LAMERICA
1994: APA ÉS FIA (PADRE E FIGLIO)
1995: HÉTKÖNAPI HŐSÖK – rendezőként is (UN EORE BORGHESE)
1999: VOLT EGYSZER EGY SZICÍLIA (C'ERA UNA VOLTA IN SICILIA)
2004: BÁRHOL VAGY – rendező (OVUNQUE SEI)
2005: BŰNÜGYI REGÉNY – rendező/forgatókönyvíró (ROMANZO CRIMINALE)

Claudia Gerini válogatott filmográfia

1995: JÖVŐRE TÍZKOR MÁR ÁGYBAN LESZEK (L'ANNO PROSSIMO VADO A LETTO ALLE DIECI)
2001: SZERELEM, HÁZASSÁG, HAZUGSÁG (AMARSI PUO DARSI)
2003: A SZÍVNEK LEHET PARANCSOLNI (AL CUORE SI COMANDA)
2004: NE MOZDULJ! (NON TI MUOVERE)

Margherita Buy válogatott filmográfia

1994: APÁM ÉLETÉRE (LE FILS PRÉFÉRÉ)
1995: A MI FÖLDI PARADICSOMUNK (FACCIAMO PARADISO)
1995: KÉK ÉGBOLT (IL CIELO E SEMPRE PIU BLU)
1996: SZEMTANÚ (TESTIMONE A RISCHIO)
2001: TUDATLAN TÜNDÉREK (LE FATE IGNORANTI)
2003: CSOPORTTERÁPIA (MA CHE COLPA ABBIAMO NOI)
2005: A SZERELEM KÉZIKÖNYVE (MANUALE D'AMORE)
2007: A SZATURNUSZ GYŰRŰJÉBEN (SATURNO CONTRO)

Pierfrancesco Favino válogatott filmográfia

2001: AZ UTOLSÓ CSÓK (L'ULTIMO BACIO)
2002: A TŰZVONAL (EL ALAMEIN)
2003: HÚSZÉVESEK (PASSATO PROSSIMO)
2004: KÖZÖS FÉRJ (MARITI IN AFFITTO)
2004: A HÁZ KULCSAI (LE CHIAVI DI CASA)
2005: BŰNÜGYI REGÉNY (ROMANZO CRIMINALE)
2006: ÉJSZAKA A MÚZEUMBAN (NIGHT AT THE MUSEUM)
2007: A SZATURNUSZ GYŰRŰJÉBEN (SATURNO CONTRO)

Piera Degli Esposti válogatott filmográfia

1983: PIERA TÖRTÉNETE – forgatókönyv (STORIA DI PIERA)
1984: A JÖVŐ A NŐ – forgatókönyv (IL FUTURO E DONNA)
1988: DON BOSCO
1989: A TITKOS TIZEDIK (IL DECIMO CLANDESTINO)

Alessandro Haber válogatott filmográfia

1986: KARÁCSONYI AJÁNDÉK (REGALO DI NATALE)
1995: HÓGOLYÓ (PALLA DI NEVE)
1997: TONKA
1998: AZ UTOLSÓ SZILVESZTER (L'ULTIMO CAPODANNO)
1999: SÓLYOMSZÍV (FALKEHJERTE)
2004: KARÁCSONYI VISSZAVÁGÓ (LA RIVINCITA DI NATALE)

A rendező és a film

2006-ot írunk. Az olasz Medusa és a francia Babe közreműködésével finanszírozott AZ ISMERETLEN 8 millió euróból készül. "Valószínűleg noirnak fogják tartani" jegyzi meg Tornatore, "de mint mindig, ez a meghatározás nem felel meg a film valódi természetének, melyben az érzelmek és titkok bonyolult kapcsolatban állnak egymással, és ezekre képkockáról képkockára derül fény, s csak a filmforgatás végére áll össze teljesen a kép."

A rendező még 1987-ben írta meg a film forgatókönyvét, szóval AZ ISMERETLEN története is jóval korábban született, mint amikor leforgatták, csak úgy mint A CSILLAGOS EMBER, melyet Tornatore még a középiskolában írt meg. "Ez egyike annak a rengeteg történetnek, melyet magamban hordozok, melyek közül időről időre megfilmesítek egyet. Gyakorta visszatekintek a múltba." A főszerepet az ifjú Xenia Rappoport alakítja, aki színpadon szerzett hírnevet magának, méghozzá hazájában, Oroszországban; Olaszországban kevesen ismerik. A szereplők között találjuk Michele Placidót (A POLIP) és Claudia Gerinit (A PASSIÓ), valamint Alessandro Habert és Margherita Buy-t.

AZ ISMERETLEN egy észak-olaszországi faluban játszódik. Ide költözik az a kelet-európai nő, aki már évek óta Olaszországban él és most vidéken keres munkát magának. Elkezd kémkedni egy család – egy aranyműves páros és négy éves lányuk – után. A filmet Trieszt elbűvölő városában forgatták decemberben, valamint Rómában január elején. A forgatás februárban zárult Umbriában. "Triest fantasztikus város" nyilatkozza a rendező. "Tele van ellentétekkel, kiváló helyszínül szolgál egy látványos filmhez: a város hideg, de olyan fényekkel találkoztam itt, melyekkel még sehol máshol. Építészeti szempontból is különleges." Tornatore ismét Ennio Morriconéval dolgozott együtt a film zenéjén: "A zene tandemben íródott a forgatókönyvvel, s a felvételek során lejátszottunk néhány szerzeményt, hogy a szereplők jobban ráhangolódjanak a jelenetre."

Giuseppe Tornatore életrajz

Giuseppe Tornatore Bagheriában, Palermóban született 1956-ban. Miután fiatalkorát a színházaknak, fényképezésnek és dokumentumfilmek forgatásának szentelte, a mindössze 30 éves direktor elkészítette első játékfilmjét, A HÍRHEDT NÁPOLYI címmel, melyet Massimo De Ritával közösen írt. A nemzetközi figyelem második játékfilmje bemutatását követően irányult rá: ez volt a CINEMA PARADISO (1988). A filmet író és rendező Tornatore elnyerte a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjat. Onnantól kezdve filmjeit világszerte bemutatták, velük számos díjat és egyéb elismerést nyert. Olyan színészekkel dolgozott együtt, mint Ben Gazzarra, Marcello Mastroianni, Michele Morgan, Sergio Castellitto, Philippe Noiret, Tim Roth, Gerard Depardieau, Roman Polanski, Monica Bellucci, Michele Placido.

FILMOGRÁFIA

1986: A HÍRHEDT NÁPOLYI (IL CAMORRISTA).

1988: CINEMA PARADISO (NUOVO CINEMA PARADISO)

1990: MINDENKI JÓL VAN (STANNO TUTTI BENE).

1994: PUSZTA FORMALITÁS (UNA PURA FORMALITA)

1995: A CSILLAGOS EMBER (L'UOMO DELLE STELLE)

1998: AZ ÓCEÁNJÁRÓ ZONGORISTA LEGENDÁJA (LA LEGGENDA DEL PIANISTA SULL'OCEANO)

2000: MALÉNA

2006: AZ ISMERETLEN (LA SCONOSCIUTA)

Filmajánló

Kalandorok

{slimbox album="kalandorok"}images/stories/programajanlo/film/kalandorok/1.jpg{/slimbox} {slimbox album="kalandorok"}images/stories/programajanlo/film/kalandorok/2.jpg{/slimbox} {slimbox album="kalandorok"}images/stories/programajanlo/film/kalandorok/3.jpg{/slimbox} {slimbox album="kalandorok"}images/stories/programajanlo/film/kalandorok/4.jpg{/slimbox} {slimbox album="kalandorok"}images/stories/programajanlo/film/kalandorok/5.jpg{/slimbox} {slimbox album="kalandorok"}images/stories/programajanlo/film/kalandorok/6.jpg{/slimbox} {slimbox album="kalandorok"}images/stories/programajanlo/film/kalandorok/7.jpg{/slimbox} {slimbox album="kalandorok"}images/stories/programajanlo/film/kalandorok/8.jpg{/slimbox}

Kalandorok (12)
színes magyar vígjáték


rendező: Paczolay Béla
forgatókönyvíró: Péterfy Gergely
operatőr: Pados Gyula
producer: Bodzsár István, Pataki Ági
látványtervező: Esztán Mónika

szereplő(k):
Rudolf Péter (Elekes Géza)
Schruff Milán (Elekes András)
Haumann Péter (Elekes István, a nagyapa)
Pogány Judit (Nagymama)
Bánfalvy Ágnes (Bajba jutott nő)
Csomós Mari (Szomszéd)
Kovács Lajos (Jakab)
Gáspár Tibor

Géza (Rudolf Péter), a negyedik válásán éppen túleső, lakás híján az autójában lakó trombitaművész útra kel zűrös ügyekbe keveredett fiával, Andrással (Schruff Milán), hogy kimenekítsék az Erdélyben élő Nagyapát (Haumann Péter) az elviselhetetlenné vált Nagymama terrorja alól. Már az elindulás is nehézkes az öreg számtalan csomagja miatt, majd váratlan fordulatok sora nehezíti egyre jobban a dolgukat; ám az igazi próbatétel az autóban összezárt férfiak számára az elszámolás önmagukkal a másik két ember felé, akik történetesen legközelebbi családtagjaik. Paczolay Béla első nagyjátékfilmes rendezése vígjátékba oltott kalandos roadmovie.

KALANDOROK

Három generáció, nagyapa, apa, fia kalandjai az óperencián még innen, de a zöldhatáron túl. A negyedik felesége által kiebrudalt, emiatt az autójában lakó Elekes Géza (Rudolf Péter) - láncdohányos és majdnem sikeres trombitás - egy Albinoni Adagio-ba fulladó hakni hajnalán felkerekedik fiával, hogy meglátogassák a nagyapát (Haumann Péter). A legfiatalabb Elekes (Schruff Milán), aki poggyászként a csak a mobilját, barátnője hitelkártyaszámát és játékszenvedélyét viszi magával az útra, még odafelé menet bekéretőzik egy internetkávézóba pókerezni, gyorsan eljátssza barátnője pénzét és meg is van az alaphangulat. Otthon is áll a bál, a nagymama féltékenységi jeleneteit tovább tűrni képtelen Elekes István a fiához költözne, ha egy élet beférne a csomagtartóba. De nem fér be. Némi huzavona után, több kupica pálinka formájában levezényelt úti áldással és egy tüchtig tetőcsomagtartóval felszerelkezve nagyapa, apa és fia mégis elindul Pestre. Kalap, kabát, kapu – és persze utánuk az özönvíz meg a nagy vájdling töltött káposzta. Egy halálos gázolásnak látszó, valójában inkább alkohol motiválta kamikáze akció, egy izgalmas nő és még izgalmasabb csomagtartója, valamint az autó végleges lerohadása után, amikor hőseink ellen országos körözést adnak ki, és akkora a baj, hogy már csak a cigány vajda segíthet, úgy tűnik, összecsapnak a fejük felett a hullámok. Közben a három férfihoz tartozó nők láthatatlanul is nyomasztó hatással vannak hőseink lelkiállapotára: az egyiknek a főztje hiányzik, a másik állandóan telefonál a lenullázott bankszámla miatt, a harmadik meg nem veszi fel a telefont, pedig lakni is kellene valahol. Kikerülnek-e a férfiak a motorikus és lelki slamasztikából? Visszafordulni? Na, azt nem.

„Rendes ember nem megy a kocsmába. Rendes ember a saját pálinkáját issza“ (Elekes István)

Namármost, elárulom, hogy amennyiben rendes emberekről van szó, a szilvapálinka szilvából csinálódik, nem másból. A pálinkafőzés tudománya a szilvafánál kezdődik és akkor ér véget amikor az ember eleget szlopál belőle ahhoz, hogy kiderüljön, mi lett belőle. Na most rendes ember nem fojtja le a cefrét, mert a fölső réteg amúgy is szigetel. Párologni engedni azért nem szabad, ha piszkálgatjuk, akkor le kell fedni, mert elillan a szesz aztán nem jó semmire.
Asszonynépet cefre közelibe engedni nem tanácsos, mert a nőknek – és nem akarok ujjal mutogatni - megvan az a rettenetes tulajdonsága, hogy beleokoskodnak a tudományba, kapkodják a szöges rudat mint macska a valagát, amitől embernek, pálinkának elmegy az életkedve egyaránt.

A kifőzéshez megbízható, pálinkaszerető embert kell találni, aki barátságból dolgozik, és nem alszik el a rézüst mellett, ha berúgik. Állami kifőzdébe rendes ember nem viszi a saját dolgát, megvannak arra a megfelelő ismerősök, például a Simon, aki ugyan hivatalosan autószerelő, de az oroszoktól hozott helikopter-alkatrészekből olyan lepárlóüzemet rittyentett a garázs hátuljába, hogy csodájára járna a falu, ha engedné. A párlat akkor van kifőve, amikor a Simon szól, nem előbb, nem később, fölösleges belekotnyeleskedni.

Három aranyszabály
…amit rendes embernek nem szabad elfelejteni, különben olyan pocsék lesz a pálinka, hogy még Pesten sem érdemes eladni, otthon meginni meg pláne. Először: rendes, zamatos szilva! Másodszor: gondosan megcsinált cefre, odafigyelés az erjesztésre!!!! Harmadszor pedig: professzionális desztillálás és megfelelő pihentetés. Enélkül nem ér a pálinka szart se, már bocsássanak meg.

Paczolay Béla – rendező

1992-ben végeztem a főiskolán Dömölky János és Fehér György osztályában. Utána a Magyar Televízióban dolgoztam, ahol nagyon jól éreztem magam, mert abban az időben még rengeteg érdekes és színvonalas dolgot lehetett készíteni. Például dramatikus irodalmi műsorokat vagy dokumentumfilmeket. Volt egy sorozatunk is, az Egy csésze fekete. Aztán 95 körül a tévében minden összeomlott. Néhány volt főiskolással - Rohonyi Gáborral, Bergendy Péterrel, Szatmáry Péterrel és Pados Gyulával – alapítottunk egy céget. Ott kezdtem el reklámokat rendezni.Évekig foglalkoztam a Zöld rapszódia című forgatókönyvvel, mely egy ferencvárosi drukkerről szól, aki 100 évig él. Többször nekifutottunk a forgatásnak, de az utolsó pillanatban mindig közbejött valami. Akkor jöttem rá, hogy én egy végtelenül egyszerű történetet szeretnék filmre vinni3 évvel ezelőtt Péterfy Gergővel, akivel a tévében együtt dolgoztunk, egy nap ültünk a padon. Megkérdeztem tőle: ”Mit csinálsz hétvégén?” „Megyek Erdélybe”. „Minek?” „Mert összebalhézott a nagyapa és a nagymama és széjjel kell őket választani. Kimegyek apámmal, hogy elhozzuk az öreget.” 10 másodperc után azt mondtam, „Te, Gergő, ebből írjunk forgatókönyvet.” Így született ez a film.
A forgatókönyv mindenféle támogatást megkapott. Tavaly szeptemberben el tudtunk volna indulni, a pénz is megvolt, de Pados Gyulának, az operatőrnek közbejött Koltai Lajos filmje, az Este. Szemrebbenés nélkül azt mondtam, „Gyula, ha eddig 12 évet vártam erre a filmre, akkor ezt a hat hónapot még kibírom.” Annak idején megbeszéltük, ha valaha filmet fogunk készíteni, akkor azt csak együtt csináljuk. Miután Gyula befejezte az Estét, vért izzadva sikerült a három főszereplőt leegyeztetni.

Mennyire folyt bele a forgatókönyvírásba?
Az írás csapatmunka volt. Hárman, Péterfy Gergő, Pados Gyula és én dolgoztunk rajta, ennek ellenére a könyv abszolút Gergő szellemi munkája. Rengeteg változata volt, még az utolsó pillanatban is változott, mert azt szerettem volna, ha a szereplőkre írjuk a történetet. Engem az érdekelt, hogy három generáció összezárva egy pici térben, mit tud kezdeni magával. Minden a kocsiban történik mások előtt, útközben nincs kiszállás, hallják a másik telefonbeszélgetéseit is. Az is fontos, hogy derülnek ki a kisebb-nagyobb hazugságok. A történet elején érezhető, hogy nagy a köztük lévő távolság. Érdekelt, hogy ez hogyan tűnik el a film végére. A 16 éves fiamat is megfogta a történet. Amiatt, hogy három generáció együtt van, megnézhetik azok is, akik Haumannt már régen látták és szeretik, a középkorúaknak ott van Rudolf Péter, aki ma a filmes szakma egyik húzóneve, Milán pedig a bónusz.

Mikor derült ki, hogy Haumann Péter, Rudolf Péter és Schruff Milán lesz a három főszereplő?
A forgatás előtt 5 hónappal. Abban biztos voltam, hogy Rudolf Péter játssza az apát, ugyanis hozzám nagyon közel áll Péter karaktere. Utána a nagyapát találtuk meg, Haumannt, akitől a forgatás előtt egy kicsit tartottam, mert ő már egy ikon. Ő az, akinek az érzékenysége, a szerep megközelítése, a játéka mindig elvarázsol. Remek színész. A forgatáson kiderült, hogy teljesen fölöslegesen tartottam tőle.
A fiút sokáig kerestük. Mindenféleképpen olyan szereplőt akartam, akit „én fedezek föl”, akinek az arcát ebből a filmből ismerik meg. A két Péter, két ismert, nagy név. Ahhoz én ragaszkodtam, hogy a harmadik szereplő teljesen ismeretlen legyen. Mikor Milán belépett az ajtón, megláttam benne valamit, ami nekem rögtön nagyon szimpatikus volt.
A színésznőket érzelmi alapon választottam ki. Pogány Juditot nagyon szeretem, szerintem zseniálisan eljátszotta a nagymama szerepét. Bánfalvy Ági szerepére meg kellett keresni A Nőt. A kortalan, női ideált. Merci látható még a filmben, aki a cigány palotában a legjobb csaj! Amatőr szereplő, még soha nem volt kamera előtt.

Mennyit próbáltak a forgatás előtt?
Nem tudtunk sokat próbálni, mert rendkívül elfoglaltak voltak a színészek. Rudolf Péter segítőkészen jött a próbákra, közösen kerestük „a fiát”. A három főszereplővel egy irodában – már amennyire ott lehet – próbáltunk. Elsősorban a szöveget néztük át. Minimális improvizáció van a filmben. Azt szerettem volna, ha teljes egyet értésben kezdünk el dolgozni, mert azt tudtuk, hogy a forgatás elképesztő rohanás lesz. Az is volt. 28 nap alatt forgattuk le a filmet úgy, hogy abban benne volt az utazás is. 1200 km-t tettünk meg! A stábot 100-200 kilométerenként kellett költöztetni. Lebontani, fölrakni, újra fölállni… amíg a technikai előkészület folyt, addig én próbáltam a színészekkel. A forgatás előtt döbbentünk rá, hogy a könyvből nem tudunk kihagyni semmit. Egy jelenetet se, mert vagy értelmezhetetlen lesz a történet vagy logikai bukfenc lesz benne. A színészeknek is nagyon nehéz dolguk volt. Pihenőnap nélkül, mind a hárman reggel öttől-hattól egyfolytában dolgoztak.
A szakma egy része tudja, hogy Pados Gyulával mi nagyon gyorsan dolgozunk, de azért ez őrült tempó volt. Nem volt időnk arra, hogy egy helyszínen beállításokkal eljátszogassunk. Életemben nem gondoltam volna, hogy Magyarországon autó trailerrel dolgozni …finoman szólva is körülményes. Emlékszem, fölszálltam a trailerre és azt mondták, „lejárt a munkaidő!” ??!! Minden átszerelés, kiszerelés órákig tart azzal az elképesztő mennyiségű cuccal! Nemrég végignéztem a stábfotókat és talán két kép van, ahol mosolygunk – egy picit. Mások werkfilmjeiben mindenki nevet és poénkodik. Nálunk humornak nyoma se volt, csak a koncentrációnak. Ezer dologra kellett figyelni. Mikor egy jelenetnél azt hittük, hogy végre most minden összejött, akkor kiderült, hogy úthiba volt, és a zökkenés szétverte a hangot. A rázkódástól vagy elfordult a lámpa vagy szétcsúszott valami…Felszabadultan soha nem tudtuk kimondani, hogy - jó, ez megvan, gyerünk tovább!Rudolf Peti egyszer odajött hozzám és azt mondta, hogy végiggondolta a forgatást és egy könnyű jelenet se volt. Nem volt olyan nap, amely felhőtlen lett volna. …
Bár ez egy forgatáson természetes, nem?

FILMJEI:

Kalandorok (2007) rendező

Bányató (2006) rendező

Móricz Zsigmond nyomában - A rejtőzködő nyomor (1998) (TV film) rendező

A rejtőzködő nyomor (1998) (TV film) rendező

A senki szigete (1997) rendező

Filléres irodalom (1996) rendező

Alkotóház (TV műsor) rendező

Alternatív Magyarország (TV film) rendező

Isten tenyerén (TV film) rendező

A peregrinus (TV film) rendező

Ránk bízott örökség (TV film) rendező

Szerelmes földrajz (TV film) rendező

Választott városom (Janikovszky Éva emlékére) (TV film) rendező

Haumann Péter színész

Én egy édes, aranyos svihák nagypapát játszom a filmben, aki huncut, életszerető és eleven. Kedves csibészséggel a maga számára minden pillanatban talál valamilyen örömöt. A próbákon azt beszéltük meg a rendezővel, hogy milyen irányba haladjon a szerep, hogy összesimuljon a három generáció.

Közel áll Önhöz a huncutság és csibészség?
A színészhez minden közel áll, ha jó a megbízás, és ez az volt. Nagyszerű volt az egész társaság. Régen filmeztem ilyen jó, baráti hangulatban, annak ellenére, hogy nehéz körülmények között forgattunk. Nagy türelemre volt szükség a hőség miatt, de bírtuk, mert mindig szóval tudtuk tartani egymást, még a legfáradtabb pillanatainkban is valamilyen tréfát eszeltünk ki.
Rudolf Pétert régóta jól ismerem, Schruff Milánnal most találkoztam először, akivel egy pillanat alatt eltűnt közöttünk a legjobb értelemben vett távolság, miszerint ő most került ki a főiskoláról, én meg már 45 éve. Azonnal úgy fogadtam, mint egy szakmabelit. Az okos, jó ízlésű fiatalok figyelembe veszik, hogy az idősebbnek vannak bizonyos előjogai, de ha a másik is jó színész, - minthogy Milán az - akkor a korkülönbség gyakorlatilag eltűnik.
Nem adtunk tanácsokat egymásnak. A jókedv és a játékosság miatt folyamatosan törtük a fejünket, és találtunk ki újabb és újabb ötleteket. Miután érdekelt minket a munka, erősen használtuk a fantáziánkat, hogy hol, mivel lehetne segíteni.

Sokat változott a filmezés az elmúlt néhány évtizedben?
Nekem olyan nagy tapasztalatom nincs, mert engem nem hívtak sokat. Azért nem panaszkodhatom, mert a Kalandorok előtt az Emelet című filmet forgattam, ahol a fiammal játszottam együtt.
A filmezésben az a jó, hogy a stáb mindent megtesz, hogy a színész nyugodt legyen. Van hűtött terem vagy legalább egy légkondicionált gépkocsi, ahol egy pillanatra kipihenheti magát az ember. Bőséges az étkezés, és abban a rekkenő hőségben meg se kérdezik, hogy kíván-e inni, hanem hozzák. Az mindig jól esik, ha figyelnek az emberre, ha szeretik. Ez indukálja a jókedvű munkát.
Örültem annak is, hogy nem volt nagy a stáb, és hamar baráti és kis körben lehetett mindenről értekezni és megegyezni annak megvalósításáról.
Hihetetlen energiákat adott a jókedv és a hangulat. Ez döntő volt a munka folyamán. Mindenki a filmért dolgozott. Este is mindig jól éreztük magunkat, a fárasztó nap után is jó volt együtt lenni, együtt vacsorázni. Így csúsztunk át egyik munkás napból a másikba.

Melyik a legemlékezetesebb jelenetet az Ön számára?
Az, mikor a nagypapa otthagyja a perlekedő feleségét, aki folyamatosan gyanakszik rá. Szerintem joggal. Hetvenegynéhány éves korában a nagyapának még mindig ügyei vannak… A végletekig történő rajongástól és az indulatos elutasításig, minden benne van ebben a figurában.
Erdélyben, olyan környezetben forgattunk, ahol nyáridőben rengeteg munka volt. Dolgos vidékeken jártunk, ahol a hőségben az emberek szalmakalapban a szénát takarították be. Kemény munka ilyen melegben mezőn dolgozni. Na, most ezek az emberek egyszer csak azt látták, hogy megérkezett egy terepjárószerű autó, aminek az orrára hat darab áramfejlesztőt erősítettek. Utána következett a sofőr és a társa, utána jött egy plató, ami fekete ponyvával volt letakarva, - képzelheti, hogy milyen hőség volt alatta - ahol egy egész kis lakást rendeztek be. Ott volt a rendező, az asszisztens, a szkriptes, és a monitor. Egy lakás, amelyben menet közben járkálnak is. Egyfelől ez az egész megy előre, de önmagán belül is van mozgás. Azon kívül a plató két végén voltak a világosító eszközök és a világosítók. Utána jött a trailer, amire fölrakták azt az autót, melynek jeles szerepe van a filmben, és amelyben ott rotyogott három színész a melegben. Na, mikor ezt meglátták azok az emberek, akik szorgalmasan dolgoztak a földeken, egyszerűen úgy érezték, hogy álmodnak, Figyeltük őket, először csak egy ujjal tolták föl a kalapjukat, aztán rátámaszkodtak a gereblyére, és tátott szájjal néztek egy olyan társaságot, amelyik elment, majd visszajött, hogy aztán megint megforduljon, és megint visszamenjen, majd újból… nehéz lehetett megemészteni. Ezen nagyokat derültünk. Próbáltuk kitalálni, hogy mire gondolhatnak, míg egyszer csak az egyik közel jött ehhez a „vonathoz”, amin az egész stáb tartózkodott kamerástól, szódavizestől, monitorostul, mindenestől, és azt mondta, hogy „mindig valamilyen hülyeségen töritek a fejeteket”. Mikor megtudták, hogy valójában mi történik, akkor sem voltak különösebben meggyőzve, maradtak az eredeti értelmezésüknél.
Pedig nincs igazuk, ez egy jó mozi lesz, alig várom már, hogy lássam!

Főbb szerepei:

Pesti háztetők (1961)
Május (1963)
Tízezer nap (1965)
Hogy szaladnak a fák... (1966)
Kötelék (1967)
Feldobott kő (1968)
Egy óra múlva itt vagyok, Madárkák , Még kér a nép, Névtelen csillag (1971)
Forró vizet a kopaszra, Kincskereső kisködmön, Nápolyt látni, és..., Nincs idő (1972)
Plusz-minusz egy nap (1972)
Csínom Palkó, Kakuk Marci, III. Richárd, Irgalom (1973)
Álmodó ifjúság, Ficzek úr, Hószakadás, 141 perc a Befejezetlen mondatból (1974)
Az öreg, Két pont közt a legrövidebb görbe, Széchenyi (1975)
A kard, A vihar, Szépek és bolondok, Fekete gyémántok (1976)
BUÉK! , Csillag a máglyán, Az erőd, Léda, Keménykalap és krumpliorr (1978)
Színes tintákról álmodom (1980)
Gyertek el a névnapomra, Hanyatt-homlok (1983)
Egészséges erotika (1985)
Hajnali háztetők (1986)
Eldorádó, Küldetés Evianban (1988)
Szürkület (1989)
Julianus barát, Vörös vurstli (1991)
Anna filmje (1992)
Woyzeck (1993)
A brooklyn testvér (1994)
A szigetvári vértanúk (1996)
Szenvedély (1998)
Hyppolit (1999)
Pizzás (2000)
Szabadság, szerelem, Emelet (2006)

Rudolf Péter színész

Miben állapodtak meg a rendezővel, milyen ember az Ön által játszott Géza?
Mindkettőnk ismeretségi körében vannak olyanok, akiket a pech és a kitartás hiánya nem emelt a magasba. Géza trombitás, aki szerintem konzit végzett, tehát nem csak három órán vett részt. Magyarországon még a jó helyzetben lévő zenész is boldogtalan, hiszen a XXI. század nem a nívós zenéről szól. Hősünk valószínűleg nincs benne az első őt trombitásban, de teszi a dolgát. Elfogadta, hogy ez így van, az már nem súly a gerincoszlopon, hogy lagzikban a Megy a gőzöst fújja, hiszen ő is szeretne megélni. Még van valamiféle illúziója, hogy egyszer beindul és majd a Gundelben lép fel. Olyan ez, mint Godot-ra várni. Gundelre várva..Az már a könyvből is pontosan kiderült, hogy rossz a problémakezelési attitűdje. Bennem volt egy kis színészi félelem amiatt, hogy végignyafogja a filmet, hogy mindentől azonnal pánikol. Picit férfiatlan módon. Felsejlik, hogy miért a negyedik házasságban él. Attól tartottam, hogy ez teher lesz a szerepen.Géza korosztályáról mondják, hogy veszélyeztetett az infarktus és mindenféle férfibetegségek miatt. A halálozási szám Magyarországon bravúrosan magas. Ennek megvan az oka, az egyik például az egzisztenciális csata, melyet hősünk is vív. Jó lenne, ha a fiával is egymásra találnának. Géza nem tud megfelelni, mint szüleit segítő gyerek sem, mert az öregek Erdélyben élnek, és az ő haknizó életmódja nem engedi, hogy gyakran elugorjon hozzájuk. Frusztrált, mert minden irányban bajban van. Némi sármmal azért rendelkezik, ezért is sikerül az első jelenetben kikönyörögni a pénzt a munkájáért, amit valószínűleg a többiek nem tudtak volna elintézni. Tehát, a sárm nyomai még megmaradtak, sőt van benne valami szeretnivaló elpusztíthatatlanság is. Kis pocak, étel-ital, mint örömforrás és a cigi…folyamatosan.

Nehéz volt?
Hát, igen,… mivel én nem dohányzom, bár a forgatáson veszélyesen kezdtem rákattanni. Bélával félszavakból is megértjük egymást. Földik vagyunk, egymás mellett lakunk. Már vagy 10 éve kaptam tőle egy forgatókönyvet, a Zöld rapszódiát, de a film, különböző okok miatt nem valósult meg. Most végre együtt dolgozhattunk. Régóta kerülgetjük egymást.Én nagyon szerettem ezt a forgatást. Persze tudom, minden amerikai bejátszásban ezt ismétlik: „ilyen jól még sosem éreztem magam, Kent remek rendező, Harry-vel pazar volt együtt játszani”. Ezeknek a mondatoknak már nincs súlyuk. De, mégis miért volt jó ez a forgatás? … Nézzük a szakmai részét. Minden egyes jelenetben volt valamilyen feladatom, mindegyikben volt kihívás. Nem voltak passzázsok, nem volt olyan helyzet, hogy csak innen oda kellett sétálni.
Tetszett Pados Gyuszi professzionalizmusa, és ahogy Bélával mozgatták astábot. Összeszokott csapattal dolgoznak. A kemény munka után öröm volt leülni velük egy sörre. Imádtam az erdélyi tájat. Megrendítő volt 800 kilométert utazni, majd újra magyar szót hallani. Megmártózni a helyiekkel való beszélgetésben vagy megállni a Kárpátok előtt. Én imádok úton lenni. Most aztán megadatottÉs persze imádok filmezni. Az első pillanattól kezdve, mikor 1980-ban belecsöppentem ebbe a világba. Azóta nagyon sok filmben játszottam, szerencsés voltam és vagyok. Ugyanakkor, a koromnak és az idegállapotomnak megfelelő szerepeket nem mindig kaptam meg. De most igen!Szerettem ezt a csapatot, az apámat és a fiamat. Helyesen összecsiszolódtunk. Haumann Péterrel példátlanul sokat nevettünk…talán helyesebb a „ röhögtünk” kifejezést használni. Vagy talán a „visítottunk” lenne a legpontosabb. Milánt magunkkal rángattuk ebbe a „mocsárba”.

Hogyan dolgoztak hárman együtt?
Péterrel mi már jól ismertük egymást, mert hosszú hónapokig forgattunk együtt Gárdos Péter irodalmi tévésorozatában, a Lyoni Omnibuszban.
Milánról rögtön eszembe jutott, egykori önmagam. A Cha-cha-cha-ban, a Szerencsés Dániel-ben. Milyen volt belecsöppenni a „sűrűjébe”. Nagy kihívás első filmben, ekkora szereppel megbirkózni, de Milán nagyon jó ösztönnel, klasszul játszott. Figyel. Rögzít. Tanul. Tudatos. Ebben a szakmában - mivel az ember a saját lelkét használja munkaeszközként - sok borzalmon megy át, de egy dolog gyönyörű benne. Jön egy fiatalember, aki a korosztályának megfelelő tudással teszi a dolgát, és jól játssza a szerepét, akkor nem érvényes a hierarchia. Senki nem okoskodott, mindenki tiszteletben tartotta a másik rigolyáit. Szükség is volt rá, ugyanis összezárva dolgoztunk. Egy trailerről nem lehet ki-be ugrálni. 40 fok meleg volt, a kocsiban még több. Figyeltek ránk, minden percben kaptunk egy liter vizet. Nem olyan forgatás volt, hogy utána kórházban kellett a szereplőket összeszedni. Törődtek velünk, ami nagyon jól esett. A hőség volt nagy probléma… és a legyek. Ilyenkor Péter a nem mész ki! című számát adta elő: nnnmöszki! Ha ezt nem játssza el naponta többször, nehezebben viseltük volna el a kellemetlenkedő dögöket.

Főbb szerepei:

Üvegtigris 2. (2006) rendező , színész , forgatókönyvíró
Csaó bambinó (2005)
Csudafilm (2005)
De kik azok a Lumnitzer nővérek? (2005)
Egy szoknya, egy nadrág (2005)
Az igazi Mikulás (2005)
Mix (2004)
Na végre, itt a nyár! (2002) színész
Perlasca - Egy igaz ember története (2002) (TV film)
Hamvadó cigarettavég (2001)
Az utolsó blues (2001)
Üvegtigris (2001) rendező , színész , forgatókönyvíró
Apa győz (1997) (TV film)
Aranyoskáim (1996) (TV film)
Balekok és banditák (1996)
Az én kis nővérem (1996)
A szavak is elhalnak egyszer (1996) (TV film)
Szemben a Lánchíd oroszlánja (1995) (TV film)
Így írtok ti (1994) (TV film)
A Skorpió megeszi az Ikreket reggelire (1992)
Vörös vurstli (1991) (TV film)
Tanmesék a szexről (1988) (TV film)
A fekete kolostor (1987) (TV film)
Illatszertár (1987) (TV film)
Zuhanás közben (1987)
Ember és árnyék (1985) (TV film) színész
Villanyvonat (1985) (TV film) színész
A láperdő szelleme (1984) (TV film) színész
Barackvirág (1983) (TV film) színész
Jób lázadása (1983) színész
Reggelire legjobb a puliszka (1983) (TV film) színész
Szerencsés Dániel (1983) színész
Cha-cha-cha (1981) színész

Schruff Milán színész

Gyerekszínészként kezdtem a pályát, már 11 éves koromban játszottam a székesfehérvárott Vörösmarty Színházban. Nem nagyon szerettem tanulni, ha tehettem mindig a színpad közelében voltam. Műszaki középiskolába jártam, - mélyépítészeti szakra - aztán szerencsére egyből fölvettek a főiskolára. Tavaly végeztem a Színművészeti Egyetemen, Máté Gábor osztályában. A gyakorlati időmet Egerben töltöttem, ahol két darabban játszottam, a Te rongyos életben és A párnaemberben. Ez utóbbit játsszuk majd Pesten a Kamrában is.

Hogy kapta meg András szerepét?
Negyedéveseket kerestek erre a szerepre. Gondoltam elmegyek én is a castingra, azzal nem veszítek semmit. Egyenként mentünk be. Feltűnt, hogy Paczolay Béla velem többet foglalkozik, többet beszélget, mint a többiekkel. Hazafelé még háromszor felhívtak, hogy ráérek-e másnap. Akkor a „kiborulás” jelenetet kérték tőlem, ami reggel 10-kor…nem volt könnyű. Ma már tudom, megtanultam a forgatáson, hogy amikor elhangzik a „tessék”, - nincs szórakozás, nincs időhúzás - játszani kell!
Rudolf Péterrel volt néhány közös jelenetünk, aztán azt mondták, hogy majd értesítenek. Aztán úgy volt, hogy egy kollégám kapja meg a szerepet, ezért egy időre el is felejtettem az egészet. Végül Bodzsár István, a producer felhívott, hogy együtt megyünk Erdélybe dolgozni!

Ki az a fiú, akit játszik?
Ki az a fiú?... Én minden szerepet úgy próbálok, mintha az én lennék. Figyelem, hogy mint Schruff Milán, abban a helyzetben mit csinálnék. András hiába érett gondolkodású, azért még gyerek. Van egy idősebb nője, akit kihasznál, ugyanis a lánynak van pénze. A fiú szenvedélyesen pókerezik az Interneten. Talán még nem szenvedélybeteg, de nagyon jártas ezekben a dolgokban, és ebből próbál meggazdagodni. Ahogy hallom, meg is lehet... Akkor még nem tudtam pókerezni, de ma már tudok!
Érdekes a kapcsolat a három férfi között. A nagyapja fiatalos, energikus, csajozós, míg az apja egy kicsit tesze-tosza. Nekem nagyon tetszik, hogy a nagypapával milyen jól kijön. András ravasz gyerek, de nem igazán bátor, inkább csibész. Hazudozik és átveri az embereket. Talán önmagának nem hazudik akkorát, mint az apja. A nagyapa az egyetlen, aki korrekt saját magával szemben.
Andrást az apja elrángatja erre az erdélyi útra, ahova ő nem nagyon akar vele elmenni, mert megvan róla a véleménye: „nem akarok ugyanolyan lenni, mint Te!” A film végére viszont megbékél az apjával.
A forgatáson mindig lepróbáltuk, hogy mit mikor kell mondani, merre kell menni, mit kell csinálni. Jelenet előtt a szöveget is összemondtuk. Meg kellett tanulnom pontosan rögzíteni, hogy előtte mit, és hogyan csináltam. Nehéz volt. Arra is rájöttem, hogy nem szabad agyonpróbálni a jelenetet, mert a kamera előtt csak egyetlenegy pillanatról van szó. Előfordult, hogy többszöri próba után beült a fülembe egy hangsúly és ettől a szöveg elveszítette a spontaneitását. Ilyenkor egy kicsit elküldtek, hogy hagyjam az egészet, csak éppen egy stáb állt és várt rám... Mindenki nagyon türelmes volt velem.

Milyen volt a munka a két Péterrel?
Phúú, nagyon, nagyon jó! Sokat segítettek, de nem úgy, hogy „osztották az észt”. Rudolf Péter, ha néha nem bírta megállni, akkor finoman mondott valamit, de mindketten egyenrangúként kezeltek. Haumann Péterrel is nagyon jól kijöttem. Sok dolgot megtudtunk egymásról. Olyan volt, mintha az egyik barátommal beszélgettem volna. Mennyi energiája és bölcsessége van! Színészileg mind a kettő a példaképem. Szeretnék annyit és úgy dolgozni, ahogy ők. Annyi alázattal. Tudom mit tanultam még tőlük! Hogy hogyan kell beosztani az energiát! A kiborulás jelenetre nagyon készültem, már jóval előtte ott voltam. Mondták: „nyugi, ne foglalkozz még ezzel, csinálj valami mást, most csak megy az energia”.
Sokszor behúztak, ám a csőbe valamivel, de jól elvoltunk. Bedobtak a mélyvízbe. Néha azt éreztem, hogy tehetségtelen vagyok, kész, otthagyom a pályát! A film végére viszont nagyon belejöttem a munkába. Már mindenki fáradt volt, én meg akkor kezdtem el figyelni: „Péter, az előbb le volt húzva az ablakod, vagy nem így ültél, hanem úgy”.
Pados Gyula és Béla is „tanárom” volt, ők is sokat segítettek. Hogyan mozogjak a kamera előtt, hol a képhatár. Többször mondták, hogy ne menjek ki a képből, és ne takarjam ki a két fővárosi színészt...

Melyik pillanat volt jó?
Mikor megdicsértek.

Mit lestél el a színészektől, milyen fortélyokat, trükköket?
Mindkettőjüknek megvan a saját technikája. Azt is pontosan tudják, hogy nagy totálban mi látszik, hogy melyik képben mit lehet és mit nem. Azt tanultam meg tőlük, hogyan legyen az ember, ott és akkor felszabadult. „Dobjam el az agyamat és csináljam!” Ez sokat segített nekem. Haumann egyik pillanatról a másikra akkora váltást csinál! Másik állapotba kerül azonnal.
Nekem színészileg egyik jelenet se volt könnyű. A könyv alapján azt gondolná az ember, hogy majd utazgatunk, és itt-ott mondunk valamit. Hát nem!

Nagy élmény volt?
Óriási. Csak a film miatt vettem egy kis kamerát, és az átállásoknál én is filmeztem, fölvettem egy-két dolgot - emlékbe.

Van remény következő filmre?
Van!

Pataki Ági – producer, Filmpartners


Mióta dolgoznak együtt Paczolay Bélával?
Bélát régóta ismerjük, nagyon szoros munkakapcsolat van közöttünk. Sok, jó reklámfilmet készítettünk együtt. A mennyiség önmagában még nem nagy dolog.
Béla azért fontos számunkra, mert ő az egyik legjobb reklámfilmrendező.
Mivel sok, közös nívós munkánk volt, nagyon bízunk benne. Amiatt hogy elsőfilmes rendező, nem volt bennünk félelem. Béla rendezett már tévéfilmeket, tudtuk, hogy profival állunk szemben. Nem is csalódtunk. Professzionális filmet tett le az asztalra. Sokszor nem tudom egy filmről, hogy mitől jó, de a Kalandorok esetében pontosan tudom. Attól jó, hogy egyszerű. Nem akar semmivel sem több lenni önmagánál. Ennek a munkának a kvalitása teljesen egyértelmű. Jó és egyszerű dolgokról szól, finoman és tehetségesen.

Mennyi pénzből készült a film?
A film koprodukcióban készült. Két iroda állt össze, az Unio Film és mi. A producerek Bodzsár István és én, a koproducer Kovács Gábor. Mindig annyian állunk össze, ahányan össze tudjuk szedni a pénzt. Nekünk az a produceri filozófiánk, hogy teljesen mindegy, hogy egyedül, öten vagy százan hozzuk össze filmet, a lényeg, hogy létrejöjjön! Most ketten álltunk össze. Döcögősen, nehezen indult a munka. Mivel nagyon vissza kellett fognunk a forgatási napok számát, kevesebb időt tudtunk biztosítania a rendezőnek, mint amennyit várt volna. Bár ez minden produkcióra érvényes…
Tehát, aránylag kevés forgatási nap és kevés nyersanyag állt rendelkezésre.
Ugyanakkor – most hogy láttam a kész filmet – úgy gondolom, hogy ez pont elég volt.
A film 196 millióba került. A pénzt részben az MMA pályázatán nyertük, onnan 80 millió forintot kaptunk és 30 volt a normatív támogatás. A TV2 koprodukciós lehetőséget biztosított, 25 milliót adtak, és szponzorokat is tudtunk magunk mögé állítani, ami első filmesnél nem is olyan könnyű.
Mi mindig úgy vonunk be szponzorokat, hogy elolvassuk a forgatókönyvet és kijegyzeteljük, hogy mi fér bele. Soha nem szoktuk „megerőszakolni” a filmet. Csak azért, hogy szponzort szerezzünk, nem írogatjuk át a könyvet, és nem pakolunk bele mindenfélét. Mindig a forgatókönyvből indulunk ki. Ebbe a filmbe, ennyi fért bele.
A külföldi forgatáson Bodzsár István volt jelen, én a magyarországi helyszínekre mentem ki. A producernek a forgatáson már nem sok feladata van, ott a gyártásvezető intézkedik. Nekünk sok munkánk a forgatás előtt van, és azután, hogy elkészült a film. Onnantól minden feladat ránk és a forgalmazóra hárul, együtt viseljük a film gondját.
A kevés pénzen kívül, nehézséget még az jelentett, hogy a film egy jelentős részét Erdélyben forgattuk. Külföldön dolgozni mindig nehezebb. Utaztatni a színészeket, a stábot… Béláék nem vehettek föl annyiszor egy jelenetet, ahányszor akartak, csak annyiszor, amennyiszer az idő és a nyersanyagkészlet megengedte. Azért is lehetett ezt a filmet ennyi pénzből, ennyi idő alatt elkészíteni, mert ez esetben egy fantasztikusan össszeszokott párosról beszélhetünk. A rendező és az operatőr, Paczolay és Pados Gyula évek óta dolgoznak együtt, jó barátok. A köztük lévő összhang és munkakapcsolat nagyon megkönnyítette a forgatást. Ha nem ennyire kompromisszum- képesek és nem ilyen harmonikus a köztük lévő kapcsolat, akkor biztos, hogy a film ennyi pénzből nem jött volna létre.
Ráadásul Pados most sztároperatőr, Amerikában, Angliában forgat. Azért jött haza erre a munkára, - kevés pénzért, kevés nyersanyagra dolgozni - mert imádta a könyvet, és Bélával mindenáron meg akarta csinálni ezt a filmet, amely az ő közös munkájuk. A képi világ is a kettőjük összhangját tükrözi.
Én a film egyszerűségén kívül azt szeretem, hogy olyan minőségi vígjátékot nézhetek, amely szól valamiről. Emberi és mindennapi dolgokról mesél. Önfeledten tudok nevetni a filmen, bár nem csapkodom végig a térdem, de jól szórakozom. Nagyra értékelem azokat a filmeket, melyek megcélozzák a nagyközönséget, de nem mennek egy bizonyos szint alá. Érzem a rendezői szándékot: nevettetni akar, de nem minden áron. Én 100 és 200 ezer közötti nézőszámra számítok.

Javasolt színészeket a szerepekre?
Soha nem szóltunk még bele, semmilyen filmünknél a szereposztásba. Teljes mértékben rendezői kompetenciának tartjuk. A producernek az a dolga, hogy megállapodjon a színészekkel és prezentálja őket a rendezőnek. Én most csak magunkról beszélek, Amerikában ezt nem így csinálják. Mi demokratikus módszerekkel dolgozunk, és a másik dolgába nem szólunk bele.
Imádom mind a három főszereplőt, óriási az összhang közöttük, szerintem mindannyian tudásuk maximumát nyújtják. Senki nem lóg ki a filmből, mindenki jó.
A két nagy, Haumann és Rudolf hozza önmagát, de azért érezni, hogy kézben vannak tartva. Azt csinálták, amit a rendező kért tőlük, nem azt, amit maguktól akartak volna.

Pataki Ági producer

Kalandorok 2007.

Üvegtigris 2. 2006.

Fehér tenyér 2005.

Fekete kefe 2004.

Montecarlo 2004.

Üvegtigris 2001.


/Az interjúkat Ozsda Erika készítette./

Filmajánló

Őfelsége pincére voltam

Őfelsége pincére voltam (12)
(Obsluhoval jsem anglického krále)

színes feliratos cseh-szlovák játékfilm

rendező: Jirí Menzel
író: Bohumil Hrabal
forgatókönyvíró: Jirí Menzel
zeneszerző: Ales Brezina
operatőr: Jaromír Sofr
vágó: Ji?í Brožek


Szereplők: Ivan Barnev, Oldrich Kaiser, Julia Jentsch, Martin Huba, Marián Labuda
Műfaj: játékfilm
Ország: Csehország, Szlovákia

Ji?i Menzel és Bohumil Hrabal neve fogalom nemcsak Közép-Kelet Európában, hanem az egész világon. Kettejük együttműködéséből született az Oscar-díjas Szigorúan ellenőrzött vonatok és az örök klasszikus, a Sörgyári capriccio. Az életet és az emberi lelket kívülről-belülről ismerő író és rendező humánuma és humora generációk számára meghatározó alapélmény. Az Őfelsége pincére voltam igazi esemény, hiszen a két alkotónak ez a hatodik találkozása a filmvásznon, és Menzelnek több mint tíz év után ez az első filmrendezése.
Jan Dit?-t 14 év és 9 hónap után kiengedik a börtönből, és egy olyan elhagyatott faluba küldik, ahonnan a II. világháború után kitelepítették a német nyelvű lakosságot. Dit? megismerkedik szomszédjaival, egy idős professzorral és annak asszisztensnőjével. Az idősödő férfit elvarázsolja a lány szépsége, és eszébe jut saját fiatalsága, szerelmei, és az is, hogy hogyan lett egyszerű utcai árusból a legszebb prágai étterem pincére.

Egész életét két dolog vezérelte: a pénz és a nők imádata. Kéjt keresett és talált ezerféle nőben, mint ahogy pénzt keresett és talált felfelé ívelő karrierjében is. A háború szele már a levegőben van, amikor Dit? megismerkedik egy német lánnyal. Házassága a náci eszméket valló Lizával a rossz oldalra állítja, szembefordítja környezetével.

A németek hatalomra kerülése elhozza Dit? idejét, végre bekerülhet a milliomosok régóta csodált világába…

Ji?i Menzel és Bohumil Hrabal neve fogalom nemcsak Közép-Kelet Európában, hanem az egész világon. Kettejük együttműködéséből született az Oscar-díjas Szigorúan ellenőrzött vonatok és az örök klasszikus, a Sörgyári capriccio. Az életet és az emberi lelket kívülről-belülről ismerő író és rendező humánuma és humora generációk számára meghatározó alapélmény. Az Őfelsége pincére voltam igazi esemény, hiszen a két alkotónak ez a hatodik találkozása a filmvásznon, és Menzelnek több mint tíz év után ez az első filmrendezése.

Filmajánló

Színes fátyol

{slimbox album="szines"}images/stories/programajanlo/film/szines/13313.jpg{/slimbox}

Színes fátyol - The Painted Veil
amerikai játékfilm


Rendező: John Curran
Főszereplő(k): Naomi Watts, Edward Norton, Liec Schreiber
Gyártási év: 2006

W. Somerset Maugham klasszikus regénye alapján készült Színes fátyol egy megható, magával ragadó szerelmi történet az 1920-as évekből.

A középosztálybeli orvos, Walter és az elkényeztetett, felsőosztálybeli Kitty házassága elhibázott döntés volt. Kitty, férje munkája miatt, londoni életét hátrahagyva Sanghajba költözik, ahol rátalál a szerelem a helyi konzul személyében. Miután Walter felfedezi hűtlenségét, büntetésképpen a kolera által legsúlyosabban érintett területen fogad el egy állást, és ragaszkodik hozzá, hogy Kitty is vele tartson.

Az utazás a gyönyörű távoli kínai faluba és az ott megélt szörnyűségek értelmet és célt adnak elveszettnek hitt kapcsolatuknak.

Golden Globe 2007 – Legjobb filmzene: Alexandre Desplat
A film zenéje a Universal Music gondozásában már kapható!

Filmajánló

Quimby teátrum Keszthelyen

quimbyA hazai zenei porond egyik legfontosabb zenekara, a Quimby együttes, átgondolva a színház és zene karöltésének lehetőségeit, koncertműsorukból kifejezetten a színházi közeghez illeszkedő, koreografált zenei performanszt dolgozott ki, amelyet már több alkalommal mutattak be nagy sikerrel és teltház előtt, s mellyel február végén indulnak országos körútra. A körút első állomása - február 28-án - a keszthelyi Balaton Színház lesz.

Ezen a tavaszon a Quimby zenekar Teátrum produkciójával áll a közönség elé. Elemeit rutinos koncertlátogató már ismerheti, azonban a Teátrum nem azonos semmi korábbi Quimby megmozdulással, sőt két egyforma Teátrum sem jöhet létre. A próbák szabad légkörének szerkesztett változata ez – némi meglepetéssel. Egy igazi Quimby koncert megtűzdelve Varázszenével (és szabad improvizációkkal), valamint mikrojelenetekkel. Mindez kellemes, leülős, figyelős környezetben.
Mennyei csilingelésektől a hétköznapok dalain át a pokoli zörejekig…

A zene nem csupán betétdalokból áll. Folyamatos aláfestő („filmzenei”) funkciója mellett zörejek, effektek, hangminták, hangjáték bejátszások segítik a színpadi cselekményt. A betétdalok a már ismert Quimby dalok vonatkozó válogatása, illetve a készülődő album témába vágó dalai. A régi és új számok is sajátos színházi köntöst kapnak - hol teljes dal hangzik el, hol csak utalásszerűen egy-egy eredeti vagy újrahangszerelt szám részlet. A prózai szereplők maguk a zenészek lesznek, (+ 5 fős statisztéria), az ősi comedia del l’arte és vásári komédiák szellemében, állandó karaktereket megjelenítve.

Keszthely Balaton Színház
2008. február 28.
Kezdés: 19 h
Jegyek elővételben és a koncert napján kaphatók a helyszínen. Jegyár: 2000 Ft

Filmajánló

Quimby teátrum Keszthelyen

quimbyA hazai zenei porond egyik legfontosabb zenekara, a Quimby együttes, átgondolva a színház és zene karöltésének lehetőségeit, koncertműsorukból kifejezetten a színházi közeghez illeszkedő, koreografált zenei performanszt dolgozott ki, amelyet már több alkalommal mutattak be nagy sikerrel és teltház előtt, s mellyel február végén indulnak országos körútra. A körút első állomása - február 28-án - a keszthelyi Balaton Színház lesz.

Ezen a tavaszon a Quimby zenekar Teátrum produkciójával áll a közönség elé. Elemeit rutinos koncertlátogató már ismerheti, azonban a Teátrum nem azonos semmi korábbi Quimby megmozdulással, sőt két egyforma Teátrum sem jöhet létre. A próbák szabad légkörének szerkesztett változata ez – némi meglepetéssel. Egy igazi Quimby koncert megtűzdelve Varázszenével (és szabad improvizációkkal), valamint mikrojelenetekkel. Mindez kellemes, leülős, figyelős környezetben.
Mennyei csilingelésektől a hétköznapok dalain át a pokoli zörejekig…

A zene nem csupán betétdalokból áll. Folyamatos aláfestő („filmzenei”) funkciója mellett zörejek, effektek, hangminták, hangjáték bejátszások segítik a színpadi cselekményt. A betétdalok a már ismert Quimby dalok vonatkozó válogatása, illetve a készülődő album témába vágó dalai. A régi és új számok is sajátos színházi köntöst kapnak - hol teljes dal hangzik el, hol csak utalásszerűen egy-egy eredeti vagy újrahangszerelt szám részlet. A prózai szereplők maguk a zenészek lesznek, (+ 5 fős statisztéria), az ősi comedia del l’arte és vásári komédiák szellemében, állandó karaktereket megjelenítve.

Keszthely
Balaton Színház
2008. február 28.
Kezdés: 19 h
Jegyek elővételben és a koncert napján kaphatók a helyszínen. Jegyár: 2000 Ft

Gyógyászat

Sport

Biztosan a négyes döntőbe

Zala Volán ZTE - Vasas-Csata 80-53
(19-17, 18-13, 22-16, 21-7)
Zalaegerszeg, 150 néző. Magyar Kupa női kosárlabda-mérkőzés a legjobb 4 közé jutásért. Jv: Forrai, Tóth K.
Zala Volán ZTE: Pungor (15/6), Creamer (14), Szélesy (2), Túróczi (25/3), Milkova (6). Csere: Hersics (9/3), Ambrus (2), Horváth Zs. (7/3), Böjti, Gerencsér, Bencze. Vezetőedző: Bencze Tamás.

Filmajánló

Asterix az Olimpián

Asterix az OlimpiánGyermekkori álomként kezdődött minden… Thomas Langmann maga szerette volna vászonra vinni Asterixet. Egyébként tőle ered az apró gallok kalandjainak megfilmesítési ötlete is. Mindig is nagy rajongója volt Goscinny és Uderzo képregényeinek, és szentül hitt a teljes életnagyságú feldolgozás sikerében.
Filmajánló

Anyád lehetnék

Anyád lehetnéklEgy szép napon tehetséges ifjú színész, Adam Perl (PAUL RUDD/ 40 éves szűz, Éjszaka a múzeumban) tűnik fel a szereplőválogatáson – és Rosienak nagyon bejön. A srác megkörnyékezi a csinos producernőt, aki azonban kizártnak tart egy kapcsolatot ilyen korkülönbséggel. Hiába tiltakozik Rosie, az ostrom sikeres, sőt még Izzie is megkedveli a fiút.
Filmajánló

Anyád lehetnék

1.jpgEgy szép napon tehetséges ifjú színész, Adam Perl (PAUL RUDD/ 40 éves szűz, Éjszaka a múzeumban) tűnik fel a szereplőválogatáson – és Rosienak nagyon bejön. A srác megkörnyékezi a csinos producernőt, aki azonban kizártnak tart egy kapcsolatot ilyen korkülönbséggel.
Filmajánló

Az arany iránytű

Az arany iránytűLyra, Az arany iránytű gyermek főhőse számára az utazás oxfordi otthonának relatív biztonságában kezdődik, és a világ végső határáig vezet. Az én utazásom ezzel a történettel Londonban kezdődött hét évvel ezelőtt, amikor egy barátom azt javasolta, olvassam el Phlip Pullman könyveit, miközben az Egy fiúról című film rendezésének relatív biztonsága vett körül.
Filmajánló

Beowulf - Legendák lovagja

Legendák lovagjaA héroszok korának legbátrabb harcosa, Beowulf elpusztítja a hatalmas erejű démont, Grendelt, és tettével magára zúdítja a szörnyeteg könyörtelen anyjának haragját, aki mindent elkövet, hogy bosszút álljon fia haláláért. A dicsőséges küzdelem történetét megőrizte a későbbi korok emlékezete, így vált a hős viking, Beowulf neve halhatatlanná.

Filmajánló

Charlie Wilson háborúja

Charlie Wilson háborújaEgy hihetetlen, de igaz történet arról, hogyan vitte véghez a történelem legnagyobb titkos manőverét egy nőcsábász kongresszusi képviselő, egy jó ügyeket felkaroló, előkelő houstoni hölgy és egy harcra termett CIA-ügynök.

Filmajánló

4 Perc

4 PERC
Színes, feliratos, német játékfilm

Eredeti címe: Vier minuten (Four Minutes)
Játékidő: 112 perc
Gyártó: Beta Cinema
Rendezte: Chris Kraus
Forgatókönyv: Chris Kraus
Fényképezte: Judith Kaufmann
Vágta: Uta Schmidt
Zene: Annette Focks

Főszereplők:
Monica Bleibtreu (Ámen)
Hanna Herzsprung (Tökös csajok)

{slimbox album="4perc"}images/stories/programajanlo/film/4perc/1.jpg{/slimbox} {slimbox album="4perc"}images/stories/programajanlo/film/4perc/2.jpg{/slimbox} {slimbox album="4perc"}images/stories/programajanlo/film/4perc/3.jpg{/slimbox} {slimbox album="4perc"}images/stories/programajanlo/film/4perc/4.jpg{/slimbox} {slimbox album="4perc"}images/stories/programajanlo/film/4perc/5.jpg{/slimbox} {slimbox album="4perc"}images/stories/programajanlo/film/4perc/6.jpg{/slimbox} {slimbox album="4perc"}images/stories/programajanlo/film/4perc/7.jpg{/slimbox} {slimbox album="4perc"}images/stories/programajanlo/film/4perc/8.jpg{/slimbox} {slimbox album="4perc"}images/stories/programajanlo/film/4perc/9.jpg{/slimbox} {slimbox album="4perc"}images/stories/programajanlo/film/4perc/10.jpg{/slimbox}


A fiatal Jenny (Hanna Herzsprung) számára véget ért az élet. Megölt egy embert. Bármikor képes lenne újra megtenni. Mikor egy 80 éves zongoratanárnő felfedezi a lány erőszakos viselkedése mögé rejtett titkait és álmait, elhatározza, hogy tanítványául fogadja, és újra előhívja belőle azt a zenei csodagyereket, aki valaha volt.

Chris Kraus második filmjében egy elképzelhetetlen kapcsolatról mesél. Traude Krüger (Monica Bleibtrau) hat éve ad zongoraórákat egy női börtönben. Eddig senki nem vette komolyan, ám amikor kezelésbe veszi az életfogytiglani börtönbüntetésre ítélt és megzabolázhatatlannak tartott Jenny-t, kettejük között furcsa kötődés alakul ki. Traude felismeri a lányban rejlő tehetséget, és úgy dönt, elindítja őt egy zongoraversenyen, amit a börtön falain kívül rendeznek.

A 4 PERC 2007-ben négy kategóriában (legjobb színésznő, legjobb fiatal színésznő, legjobb forgatókönyv, különdíj a film producereinek) is elnyerte a Bajor Filmdíjat, Németország egyik legrangosabb filmes kitűntetését.

Magyországon forgalmazza: az SPI International

Filmajánló

P.S. I Love You

P.S. I Love You
amerikai romantikus film
szereplő: Hilary Swank, Gerard Butler, Lisa Kudrow

{slimbox album="psi"}images/stories/programajanlo/film/psi/1.jpg{/slimbox} {slimbox album="psi"}images/stories/programajanlo/film/psi/2.jpg{/slimbox} {slimbox album="psi"}images/stories/programajanlo/film/psi/7.jpg{/slimbox}

{slimbox album="psi"}images/stories/programajanlo/film/psi/4.jpg{/slimbox} {slimbox album="psi"}images/stories/programajanlo/film/psi/5.jpg{/slimbox}

A gyönyörű Holly Kennedy (Hillary Swank) nem is lehetne boldogabb élete nagy szerelméhez, a szenvedélyes Gerry-hez (Gerard Butler) ment feleségül, aki bármikor képes mosolyt csalni az arcára. Így mikor a férfi betegségben meghal, Holly összeomlik és ő sem akar tovább élni. Csak egyvalaki tudná felrázni fásultságából, de ő már nincs az élők sorában. Senki sem ismeri jobban Holly vágyait és álmait, mint Gerry. Még szerencse, hogy volt egy terve, mielőtt elment.
Halála előtt Gerry számos levelet írt Holly-nak, melyek segítségével talán a nő nem csupán gyászán lesz úrrá, de ismét felfedezheti önmagát. Az első üzenet Holly harmincadik születésnapján érkezik egy torta és – a nő legnagyobb megrökönyödésére – egy magnókazetta formájában, melyen Gerry szól hozzá. A férfi arra kéri őt, hogy mozduljon ki otthonról és ünnepelje meg a születésnapját. Az elkövetkező hetekben, hónapokban mind újabb és újabb üzenetek jönnek Gerry-től, méghozzá a lehető legmeglepőbb formában, és mindegyik egy-egy új kalandra buzdítja Holly-t. Az üzeneteket mindig ugyanaz a mondat zárja: „Utóirat: szeretlek.”
Holly anyja (Kathy Bates) és legjobb barátai, Denise (Lisa Kudrow) és Sharon (Gina Gershon) egyre jobban félnek attól, hogy Gerry levelei a múlthoz láncolják a nőt, az igazság viszont az, hogy minden egyes levél a felfedezésre váró jövőre irányítja Holly tekintetét.
Gerry szavait követve Holly izgalmas és gyakorta vidám felfedezőútra indul ebben a lélekemelő filmben, amely megható mesét sző a barátságról és a házasságról, valamint a szerelem erejéről, amely a halálból is képes új életet kovácsolni.
A P.S. I LOVE YOU főszerepében a kétszeres Oscar®-díjas Hilary Swank (MILLIÓ DOLLÁROS BÉBI, A FIÚK NEM SÍRNAK), Gerard Butler (300), Lisa Kudrow (JÓBARÁTOK), Harry Conick Jr. (TÖKÉLETES MÁSOLAT), Gina Gerhson (Ál/Arc), Jeffry Dean Morgan (A GRACE KLINIKA) és az Oscar®-díjas Kathy Bates (TORTÚRA) látható.
A filmet rendezte (A HALÁSZKIRÁLY LEGENDÁJA forgatókönyvéért) Oscar®-díjra jelölt Richard LaGrvenese, írta Richard LaGravenese és Steven Rogers (KATE ÉS LEOPOLD), készült Cecelia Ahern regényéből. Producerek: Broderick Johnson, Andrew A. Kosove és Molly Smith; executive producerek: John H. Starke, Lisa Zupan, James Holand, Donald A. Starr és Daniel J.B. Taylor.
A filmet fényképezte Terry Stacey; látványtervező: Shepherd Frankel; vágta David Moritz, jelmeztervező: Cindy Evans; zenéjét szerezte John Powell.

A SZEREPLŐKRŐL

HILARY SWANK (Holly) kétszeres Oscar®-díjas színésznő. Mindkét alkalommal a legjobb főszereplőnő kategóriában nyert díjat, 1999-ben A FIÚK NEM SÍRNAK című drámáért, amelyben egy férfinek öltözött nőt játszott – ezzel az alakításával többek között elnyerte a New Yorki, a Chicagói és a Nemzeti Filmkritikusok díját is, továbbá Arany Glóbuszt és BAFTA-díjat is. 2005-ben ismét őt szólították színpadra az Oscar®-díj átadón, hogy átvegye jól megérdemelt díját a legjobb főszereplőnő kategóriájában, amit a MILLIÓ DOLLÁROS BÉBI című filmben nyújtott alakításáért érdemelt ki. Ezzel a szereppel elnyerte második Arany Glóbuszát és a Nemzeti Filmkritikusok díját is.
Nem most dolgozott először együtt Richard LaGravenese rendezővel: közösen forgatták a SAJÁT SZAVAK című drámát 2006 végén. Tavaly együtt játszott Josh Hartnettel és Scarlett Johanssonnal a FEKETE DÁLIA című filmnoirban. További fontosabb filmszerepei: ROSSZ ÁLMOK Cate Blanchett és Keanu Reeves oldalán, ÁLMATLANSÁG Al Pacino és Robin Williams oldalán, valamint A TÍZ CSAPÁS c. horrorfilm.
Swanket legközelebb az AMELIA című filmben láthatjuk, amelyben a híres női repülőgép pilótát, Amelia Earhartot személyesíti meg Phillip Noyce rendezésében.

GERARD BUTLER (Gerry) színpadon és mozivásznon is kiváló karriert futott be hazájában, Angliában és az Egyesült Államokban egyaránt. 2007 elején főszerepet játszott az év egyik legsikeresebb filmjében, a világszerte több mint 450 millió dollárt jövedelmező 300-ban.
2008-ban Butlert ismét főszerepben láthatjuk, méghozzá Guy Ritchie ROCKNROLLA című filmjében Tom Wilkinson, Thandie Newton és Jeremy Piven oldalán, valamint a NIM'S ISLAND című kalandfilmben Jodie Foster és Abigail Breslin oldalán. Jelenleg Michael C. Hallal forgatja a GAME című thrillert.
A skóciai születésű színész mindössze 12 éves volt, mikor először lépett fel a világot jelentő deszkákra; később olyan színpadi produkciókban szerzett magának hírnevet, mint a TRAINSPOTTING vagy a BLÖFF. Első filmszerepét az 1997-es BOTRÁNY A BIRODALOMBAN című filmben játszotta. 2004-ben címszerepet játszott Andrew Lloyd Webber nagysikerű musicaljének, AZ OPERAHÁZ FANTOMJÁ-nak első filmváltozatában. További fontosabb szerepei: IDŐVONAL, TOMB RAIDER 2., 2020: A SÁRKÁNY BIRODALMA.

LISA KUDROW (Denise) Emmy®-díjas színésznő, kinek reprezentatív munkáját tévénézők és moziba járók egyaránt ismerhetik. A NEM ÉR A NEMEM! című vígjátékban nyújtott alakításáért elnyerte a New Yorki Filmkritikusok legjobb női epizódszereplőnek járó díját. Rá egy évre Blockbuster díjban részesült a CSAK EGY KIS PÁNIK című komédiában játszott szerepéért. A Harold Ramis által rendezett filmben Robert De Niro és Billy Crystal volt partnere.
További fontosabb filmszerepei: a HEPIENDEK Don Roos rendezésében, a WONDERLAND Val Kilmer oldalán, a MÉG EGY KIS PÁNIK, amelyben ismét együtt játszott Robert De Niróval és Billy Crystallal, a NŐI VONALAK Meg Ryannel és Diane Keatonnal, valamint a ROMY ÉS MICHELLE, melyben Mira Sorvino volt partnere.
Legtöbb rajongóját azonban a tévénézők közül szerezte, ugyanis főszereplője volt a tíz évadot megért JÓBARÁTOK című sorozatnak. A különc Phoebe Buffay szerepében nyújtott alakítását számos díjjal jutalmazták, többek között egy Emmy®-vel, egy American Comedy Awarddal és egy SAG-díjjal, továbbá begyűjtött egy Arany Glóbusz-jelölést, valamint 5 további Emmy®-nominációt. Kudrow 2005-ben tért vissza a tévéképernyőre a – nomen est omen – VISSZATÉRÉS című sorozattal, melyet három Emmy®-díjra jelöltek.

HARRY CONNICK, JR. (Daniel) a világ egyik legtehetségesebb multitalentuma. Kicsi gyerekkora óta vonzódik a jazzhez, nagyon korán tanult meg zongorázni, öt éves korában lépett fel először publikum előtt, tíz évesen szerepelt először zenei felvételen, 19 évesen jelentette meg első albumát. Az elkövetkező két évtizedben több mint 20 albumot publikált, melyek összesen 25 millió példányban fogytak és számos díjat nyertek, többek között három Grammy-t.
Először 1989-ben került kapcsolatba a filmvilággal, mikor is Rob Reiner felkérte, hogy játsszon fel egy-két sanzont a HARRY ÉS SALLY című filmhez: Connick, Jr. ezzel a filmzenével nyerte el első Grammy-ját. Később a kamerák előtt is feltűnt, mikor szerepet vállalat a MEMPHIS BELLE című második világháborús kalandfilmben. További fontosabb filmjei: MÁS, MINT A TÖBBIEK Jodie Foster rendezésében és főszereplésével, TÖKÉLETES MÁSOLAT, a FÜGGETLENSÉG NAPJA Will Smith-szel, MAJD ELVÁLIK Sandra Bullockkal és a KIKÉPZŐTÁBOR John Travoltával.
Olyan filmek zenéjének megszületésében működött közre, mint A KERESZTAPA III., A SZERELEM HULLÁMHOSSZÁN és a SZÉP KIS NAP.
Mozifilmeken kívül tévés és színpadi szerepeket is előszeretettel vállal.

GINA GERSHON (Sharon) színészi pályafutása során feltűnt színpadon, tévében és mozifilmben egyaránt. Legutóbb Steve Buscemivel játszott a DELIRIOUS című független filmben, valamint Matthew Modine oldalán a KETTLE OF FISH-ben és Cuba Gooding Jr-ral a WHAT LOVE IS-ben. A tévénézők ismerhetik őt a BETTY, A CSÚNYA LÁNY című sorozatból, továbbá feltűnt a FÉLIG ÜRES-ben, valamint a tűzoltókról szóló MENTS MEG!-ben.
2003-ban szerepelt a ROCKFENEGYEREKEK című zenés filmben, amelyben elhangzott dalokat is ő adta elő. Korábban feltűnt Paul Verhoeven nagy vitákat kiváltó filmjében, a SHOWGIRLS-ben, azt megelőzően pedig Jennifer Tilly szerelmét alakította a FÜLLEDTSÉG című thrillerben, melyet a Wachowski-testvérek rendeztek.
1981-ben tűnt fel először a filmvásznon, a BEATLEMANIA című film egy apró szerepében. Azóta olyan filmekben vállalt szerepet, mint a RÓZSASZÍN ÁLMOK John Hughes rendezésében, a COCKTAIL Tom Cruise oldalán, a VÖRÖS ZSARU Arnold Schwarzeneggerrel, A JÁTÉKOS Robert Altman rendezésében, John Woo ÁL/ARC-a Nicolas Cage és John Travolta főszereplésével, a PALMETTO Woody Harrelson oldalán, valamint A BENNFENTES Al Pacinóval és Russell Crowe-val.

KATHY BATES (Patricia) a filmvászon ünnepelt színésznője. Reprezentatív filmes szerepeken túl gyakorta vállalt tévés és színpadi munkákat is. 1990-ben Oscar®-díjjal és Arany Glóbusszal jutalmazták a TORTÚRA című filmben nyújtott felejthetetlen alakítását. A Stephen King-regényből készült, Rob Reiner által rendezett filmben James Caan volt partnere. 1999-ben Oscar®-díjra, Arany Glóbuszra és SAG-díjra jelölték A NEMZET SZÍNE-JAVA című filmben nyújtott alakításáért, 2002-ben pedig a Jack Nicholson főszereplésével készült SCHMIDT TÖRTÉNETE című filmért nominálták Oscar®-díjra és Arany Glóbuszra. Ez utóbbi díjért a SÜLT ZÖLD PARADICSOM című filmjével is versengett.
Idén karácsonykor mutatják be A MÁSODMIKULÁS című filmjét, melyben Vince Vaughn és Kevin Spacey lesz partnere, továbbá hangját kölcsönzi a MÉZENGÚZ című animációs filmnek. Jelenleg Sam Mendesszel dolgozik a REVOLUTIONARY ROAD című filmben, melyben a TITANIC után ismét együtt játszhat Leonardo DiCaprióval és Kate Winslettel.
További fontosabb szerepei: ANYÁM NYAKÁN, MALAC A PÁCBAN, AZT BESZÉLIK, MAGÁNÜRÜGY, SZITAKÖTŐ, a SÍRHANT MŰVEK című sorozat visszatérő epizodistájaként, A VIZESNYOLCAS, ÉRZELMEK HULLÁMAIN, DOLORES CLAIRBORNE Stephen King regényéből, ELŐJÁTÉK EGY CSÓKHOZ, LESTRAPÁLT EMBEREK, MÁSNAP REGGEL. 1996-ban szerepet vállalt egy HBO-produkcióban, a THE LATE SHIFT-ben: teljesítményét SAG-díjjal és Arany Glóbusszal jutalmazták.
A színésznő a kamera másik oldalán is kipróbálta magát: rendezésében készült a DASH AND LILY című tévéfilm, melyben Sam Shepard és Judy Davis játszotta a főszerepet, továbbá ő dirigálta a SÍRHANT MŰVEK öt epizódját, valamint fejezeteket a NEW YORK RENDŐREI és a HOMICIDE című sorozatokhoz.

AZ ALKOTÓKRÓL

RICHARD LaGRAVENESE (író, rendező) legutóbbi filmje az igaz történet alapján készült SAJÁT SZAVAK volt, melyben Hilary Swank játszotta a főszerepet. A film forgatókönyvét is ő írta. LaGravenese egyike volt annak a 20 rendezőnek, akik Párizs szépsége előtt tisztelegtek 5 perces szekvenciákból álló szkeccsfilmjükkel, a PARIS JE T'AIME-mel. Ő rendezte a 2006-os Cannes-i Filmfesztiválon bemutatott produkció PIGALLE című epizódját, Fanny Ardent és Bob Hoskins főszereplésével.
A Brooklyn-i születésű író/rendező A HALÁSZKIRÁLY LEGENDÁJA című film forgatókönyvével szerzett magának hírnevet. A Terry Gilliam által rendezett, Robin Williams és Jeff Bridges főszereplésével készült filmet több Oscar®-díjra jelölték, melyből a legjobb női epizódszereplő kategóriájában jutalmazott Mercedes Ruehl mellett LaGravenese forgatókönyve is elnyert egyet.
Ő írta az EGY HÍJÁN TÚSZ című Ted Demme-film forgatókönyvét is, melyben Dennis Leary és Kevin Spacey játszották a főszerepet. Neki köszönhetjük Alfonso Cuaron A KIS HERCEGNŐ-jének, Barbra Streisand TÜKRÖM, TÜKRÖM-jének és Robert Redford A SUTTOGÓ-jának forgatókönyvét is.
Első rendezése A CSÓK című film volt, melyben Holly Hunter, Danny DeVito és Queen Latifah játszották a főszerepet. 2003-ban Ted Demmével közösen forgatott egy Emmy®-díjra jelölt dokumentumfilmet A DECADE UNDER THE INFLUENCE címmel, amely a hetvenes évek mérföldkőnek számító filmjeiről és rendezőiről szólt.

TERRY STACEY (operatőr) legutóbb a THE NANNY DIARIES című ifjúsági filmen dolgozott. Ezt megelőzően operatőrként működött közre a JÓBARÁTNŐK, az EGY CIPŐBEN, A TITKOS AJTÓ és a SIKERSZTORI című filmeken. További fontosabb munkái: EGY CSÓK ÉS MÁS MINDEN, EGY GYILKOSSÁG TÖRTÉNETE, VILÁGUTAZÓ.

JOHN POWELL (zene) legutóbbi munkája A BOURNE ULTIMÁTUM kirobbanó zenéje volt. A nagysikerű akciófilm-trilógia valamennyi epizódjának zenéjét ő szerezte. Neki köszönhető az Oscar®-díjas TÁNCOLÓ TALPAK zenei szkórja is.
2002-ben BAFTA-díjra jelölték a SHREK című animációs film zenéjéért. Nem ez volt az egyetlen rajzos produkció, melyben részt vállalt; további munkái: a JÉGKORSZAK 2.: AZ OLVADÁS, a ROBOTOK, a CSIBEFUTAM és a Z, A HANGYA.
Karrierje elején a Londonban dolgozó Powell reklámfilmekhez és tévés produkciókhoz szerzett zenét. Első egészestés filmzenéje a John Woo által rendezett ÁL/ARC volt, melyet olyan produkciók követtek, mint AZ OLASZ MELÓ, a MR. ÉS MRS. SMITH, A UNITED 93-AS, az X-MEN: A KÍVÜLÁLLÓK.
Jelenleg újabb animációs filmen dolgozik: a 2008-ban bemutatandó HORTON HEARS A WHO-hoz Jim Carrey és Steve Carell szolgáltatja hangját.

Egyéb szolgáltatások

A-tól - Z-ig

Filmajánló

Virágok völgye

7small.jpgA Himalája hegyei között egy rablóbanda garázdálkodik. Vezetőjük Jalan, akit emberei a halálba is követnének. A hosszú évek alatt összekovácsolódott csapat bomlásnak indul, amikor a gyönyörű Ushna feltűnik az életükben. A fiatal lány nem akar elmozdulni Jalan mellől, akit már azelőtt ismert álmaiból, mielőtt találkoztak volna.
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK