2024.11.21., csütörtök - OlivérZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Deák-rejtély az online térben

2021. március 29. hétfő, 18:38
Szerző: Pánczél Petra; Fotó: DFMVK
Játékos digitális élményt kínál a Deák Ferenc Megyei és Városi Könyvtár, melynek némi helytörténeti vonatkozása is van. „Deák Ferenc és az elveszett zsebóra” címmel egy online szabadulószobát hoztak létre, mely a honlapjukról érhető el.

Digitális szabadulószobában játszhatunk

Az alapötlet Tóth Renáta igazgatóhelyettestől származik, akit egy korábbi családi élmény inspirált. Most viszont az volt a cél, hogy játékos formában népszerűsítsék a helyismeretet, vagy a megye szülötteinek múltját. A járványhelyzet miatt mindezt online formában. Így született meg a digitális szabadulószoba ötlete, melynek tartalmi és formai elemeit Deák Klaudia, az intézmény fiatal könyvtáros-informatikusa tervezte.

Az egyik szoba "látképe"

A szakember érdeklődésünkre elárulta: februárban kezdett el dolgozni a szabadulószobán, és szinte teljesen szabad kezet kapott a munka során. A játék készítésének három sarkalatos pontja volt: a történet, a megjelenítés és a rejtvények.

- A cselekményt illetően olyasmiben gondolkodtunk, aminek van valóságalapja és esetleg kötődik valamilyen módon a könyvtárhoz, névadónkhoz, vagy a megyéhez. Egyértelmű volt számomra, hogy a könyvtár helytörténeti részlegét fogom igénybe venni a kereséshez! Meglepő volt, hogy milyen kincseket rejt ez a gyűjtemény: történeteket, amelyek nem csak valóban megtörténtek, de rejtélyesek, izgalmasak is. A régi újságokban, könyvekben és tanulmányokban nagyon jó „alapokat” találtam, amiket felhasználtam a játék tervezésénél.

Tóth Renáta (Forrás: ZalaMédia archív)

Hozzátette: a szabadulószoba sztorija teljes kitaláció, de Deák Ferencnek valóban volt egy zsebórája, amit egy Hajnal János nevezetű bandita el akart lopni, ám mielőtt távozott volna a rablás helyszínéről, mégis visszaadta azt a „haza bölcsének”. Az óra a múzeum gyűjteményében volt, ám az 1930-as években eltűnt. Van, aki szerint a múzeum rendezése/költözése közben veszett nyoma, de a lopás sem zárható ki.

- Erre valószínűleg már soha nem derül fény, hiszen az óra azóta sincs meg. Ezt a bizonytalanságot próbáltam kihasználni, ezért „vettem kölcsön” a történet valós alapját a játékban szereplő rejtvényhez és cselekményhez – fogalmazott.

Deák Klaudia a program kiválasztásakor több lehetőséget is számításba vett, végül a Genially mellett döntött. Nemcsak azért mert látványos projektek készíthetők vele, hanem azért is, mert egyszerűnek találta a kezelőfelületét mind a készítői, mind a felhasználói oldalról.

- Fontos volt, hogy az idő nagy részét ne a program elsajátítása tegye ki a használók számára, de az is, hogy hosszas magyarázatok nélkül, könnyedén lehessen játszani vele. A Genially alapvetően interaktív plakátok, kvízjátékok, digitális tananyagok, folyamatábrák készítésére alkalmas, de van sablonjuk az úgynevezett „kijutós” (escape, breakout) játékokra is.

Deák Klaudia (Forrás: DFMVK)

Természetesen a sztori kitalálása és a szobák dizájnjának kialakítása után a feladványoknak is a helyükre kellett kerülniük. A tervező elárulta, talán ez a rész okozta a legtöbb fejtörést neki is (nem csak azoknak, akik most próbálják megfejteni azokat). A feladvány ugyanis nem lehet túl bonyolult, de ugyanakkor nagyon egyszerű sem. Mint mondja, igyekezett a korábbi tapasztalataira hagyatkozni, ezenkívül a játék tesztelőinek köszönhető, hogy sikerült a feladatok „finomhangolása”.

- Persze a hibák mindig akkor bukkannak fel, amikor az ember már azt hiszi, hogy minden rendben van, de a tesztelőknek hála, a problémák számát a minimálisra – sőt, remélhetőleg nullára – tudtam redukálni. Nagyon örülök, hogy én kaptam meg ezt a feladatot, mert a munka sokszínű volt, több képességemet is ki tudtam használni; a képszerkesztéstől kezdve a szövegíráson át egészen a kódolásig. Bízom benne, hogy a játékosok legalább annyira élvezik a digitális szabadulószobát, mint amennyire élvezetes volt számomra az, hogy elkészíthettem.

A könyvtárosok elárulták, hogy a játék végén található űrlappal további véleményeket és fejlesztési ötleteket is megfogalmazhatnak az olvasók/játékosok a szabadulószobával kapcsolatban.
 

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK