2024.11.28., csütörtök - StefániaZalaegerszeg időjárása

Archivum

Baleset nélkül

2011. április 05. kedd, 16:10
Címkék:

A felmutatott kar balesetveszélyre, a lefelé mutató kéz gödörre, a szintén lefelé irányuló simogató mozdulat pedig csúszós útra figyelmeztet – ilyen és ehhez hasonló kézjelekkel kommunikálnak egymással a motorosok, ha csoportosan közlekednek. A tavasz minden motoros számára fontos évszak, a hosszú tél után végre újra használhatják kétkerekű kedvenceiket.

 

Tavaszi felkészítés a motorozásra

De hogy felkészületlenül nem lehet motorra szállni, bizonyítja március második hétvégéje, amikoris 19 motorosbaleset történt az országban. A balesetmentes motorozás elkötelezett híve a Zalai 76-os Motoros Egyesületet, mely idén is megszervezi tavaszi felkészítését, melyre Szlovéniából is várják a „vasak szerelmeseit”.

– A téli hónapok alatt egész egyszerűen kiesünk a rutinból, elkopnak a reflexek, ezért mindenképpen indokolt feleleveníteni vezetéstechnikai tudásunkat a járművek műszaki állapotának ellenőrzése mellett – mondja Kósi Ferenc Kepucci, az egyesület elnökségi tagja, a felkészítő program főszervezője.

– A Zala Megyei Baleset-megelőzési Bizottsággal tavaly rendeztünk először egy közös felkészítő programot, melyen hatvanan vettek részt a megyéből. Úgy értékeljük, sikerült megszólítanunk a motorostársadalmat, amit mi sem bizonyít jobban, hogy idén, a május 7-én rendezendő tréningre már most több mint százhatvanan jelentkeztek, közülük legalább százan Szlovéniából.

– A szlovén barátság honnan adódik?
– A zalaegerszegi és a muraszombati rendőrség, valamint a muraszombati rendőrség és a lendvai motoros egyesület jó kapcsolatának köszönhetően lesznek ilyen szép számban szlovén vendégeink a programon. Részvételi szándékukat egyébiránt már tavaly jelezték, miután öt muraszombati motoros rendőr megtekintette a felkészítést.

– Miből áll egy ilyen tréning?
– Túrából és KRESZ-tesztlapok kitöltéséből, valamint kanyarodási és egyensúly-megtartási gyakorlatokból áll. Hatfős csoportokban haladva Zalaegerszeg–Lenti–Lendva–Muraszombat útvonalon csinálunk egy kört. Közben minden helyszínen lesznek feladatok: biciklis és gokartos ügyességi verseny, itthon pedig a Volán telephelyén bólyakerülés. Zárásként az előzőleg már begyakorolt feladatokból egyéni ügyességi versenyt is tartunk, amit időre kell teljesíteni. Az egyéni és csoportos pontozást követően a legeredményesebbeket díjakkal jutalmazzuk.

– Az autós-motoros viszony nem mentes az indulatoktól. Mi a véleménye, hogyan lehetne javítani a kapcsolaton?
– Az autósoknak tudomásul kellene vennie, hogy a motoros egy nyomon halad, így a vele való haladás vezetéstechnikai szempontból nagyobb kihívást jelent. A motorvezetésnek ráadásul más a dinamikája, ami miatt egy-egy manőver veszélyesebbnek tűnhet az autós szemszögéből, de nem így van. Legtöbb probléma a közlekedési lámpánál és a vasúti átjárónál adódik, ahol a motoros jobbról is kikerülheti a lassuló vagy álló járművet.

Felhívnám a figyelmet, ez nem előzésnek, hanem kikerülésnek számít, amit a motoros alacsony sebesség mellett tehet meg. Az előzésnél pedig szigorúan betartjuk a szabályt, vagyis csak balról előzünk, és még a manőver megkezdése előtt belenézünk az autó visszapillantó tükrébe, hogy meggyőződjünk arról, hogy a gépjárművezető valóban érzékelte jelenlétünket. Az autók között cikázó motorosokat egyesületünk elítéli, nemkülönben az egy keréken száguldozókat.

A motorosok megítélését javítandóan szervezzük egyrészt felkészítő tréningünket, melyen a közlekedési morálra is nagy hangsúlyt fektetünk. A közlekedés veszélyes üzem: minden résztvevője okozhat rossz pillanatában balesetet, ugyanakkor áldozata is lehet egy ilyen tragédiának. A közlekedési kultúra javítása éppen ezért fontos célunk: az autósok és motorosok ne ellenfélként, hanem egyenlő félként tekintsenek egymásra.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK