2024.12.12., csütörtök - GabriellaZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Előadás a Zrínyiben: kortársunk a mesterséges intelligencia

2024. december 05. csütörtök, 18:17
Szerző, fotó: Bánfi kati
A zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnáziumban a Minősített Tehetséggondozó Műhely szervezésében tartott előadást Bíró Gábor nyugalmazott igazgató a mesterséges intelligenciáról, mint KorTÁRSról. A program elsősorban a pedagógusok részvételére számított.

A 2022. november 30. előtt készült műveket még biztosan emberek hozták létre

Az előadó beismerte, hogy annyi az újdonság az AI-al kapcsolatban, hogy nehéz tartani a tempót, miközben a pedagógus szeretne érdekes lenni a tanítás során. A rögtönzött anonim felmérés alapján kiderült, az előadáson résztvevő tanárok közül sokan használják ezt a technológiát a tanítási munka tervezése során, az értékelésben azonban egyáltalán nem. A harmadik terület pedig amit a pedagógiai munkában hasznosítani lehet a mesterséges intelligencia nyújtotta képességfejlesztési lehetőségek.

A diákok korábbi felmérése során kiderült, 94 százalékuk találkozott már az AI-al, 56 százalék tartja veszélyesnek. Akik ismerik a programot, 95 százalékban vették igénybe, mint segítséget a tanulásban, 37 százalék oldott már meg vele házi feladatot. Nagyon népszerűek a generálások, a különböző szerkesztések, például fordítás, képszerkesztés, prezentáció készítés. 

A veszélyek között szerepel(het) a munkahely elvesztése. Ezen a téren készült felmérések szerint a tanárok esetében 25 százalék ennek az esélye, viszont aki nem ismeri az AI-t nagyobb eséllyel kerülhet hátrányba. Az előadó hangsúlyozta, meg kell tanulni azt is, hogyan lehet az AI-ból a legtöbb képességet kihozni, illetve az adott feladatnak megfelelő AI-t alkalmazni.

A tanulók gardneri képességei (az intelligencia 7 típusa) közül biztosan fejleszti a nyelvi képességeket, hiszen, állandóan rendelkezésre áll, mindig lehet vele beszélgetni, választékos, nagy szókinccsel. Ez utóbbi tulajdonságai a fordítások esetében is erősen kidomborodnak. A másik terület pedig a térbeli vizuális képességek fejlesztése. Általában el lehet mondani, hogy a képességek kiterjesztése, illetve újraelosztása történik az AI használattal. Azt is hozzátette Bíró Gábor, 2022. november 30. egy határvonal, az ezelőtt készült műveket biztosan emberek hozták létre, az utána lévő időszakban pedig ez már nem biztos. 

Ezután néhány ingyenesen használható verzióra hívta fel a figyelmet. Majd kiemelte, hogy az AI-használat veszélye kétségkívüli, a sajátos problémákra fel kell hívni a diákok figyelmét. Főként a kritikus gondolkodás védhet meg, illetve a szülőket, pedagógusokat is fel kell készíteni a gyerekeik, tanítványaik védelmében. 

Az előadás végén az AI „belsejébe” kalauzolt az előadó. Többek között a mintákban gondolkodásra és a számtalan adat feldolgozásának módjára mutatott rá a 300 (!) dimenziós térben. A felhasználás az egyetemi matematikától a verselemzésen át a képalkotásig nagyon széles.(Van magyar fejlesztésű képgenerátor, a TENGR). Végül elmondta, az AI-al kapcsolatos további fejlesztési cél a valós idejű információnyújtás. 

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK