Vezető hírek
Előadás a Zrínyiben: kortársunk a mesterséges intelligencia
A 2022. november 30. előtt készült műveket még biztosan emberek hozták létre
Az előadó beismerte, hogy annyi az újdonság az AI-al kapcsolatban, hogy nehéz tartani a tempót, miközben a pedagógus szeretne érdekes lenni a tanítás során. A rögtönzött anonim felmérés alapján kiderült, az előadáson résztvevő tanárok közül sokan használják ezt a technológiát a tanítási munka tervezése során, az értékelésben azonban egyáltalán nem. A harmadik terület pedig amit a pedagógiai munkában hasznosítani lehet a mesterséges intelligencia nyújtotta képességfejlesztési lehetőségek.
A diákok korábbi felmérése során kiderült, 94 százalékuk találkozott már az AI-al, 56 százalék tartja veszélyesnek. Akik ismerik a programot, 95 százalékban vették igénybe, mint segítséget a tanulásban, 37 százalék oldott már meg vele házi feladatot. Nagyon népszerűek a generálások, a különböző szerkesztések, például fordítás, képszerkesztés, prezentáció készítés.
A veszélyek között szerepel(het) a munkahely elvesztése. Ezen a téren készült felmérések szerint a tanárok esetében 25 százalék ennek az esélye, viszont aki nem ismeri az AI-t nagyobb eséllyel kerülhet hátrányba. Az előadó hangsúlyozta, meg kell tanulni azt is, hogyan lehet az AI-ból a legtöbb képességet kihozni, illetve az adott feladatnak megfelelő AI-t alkalmazni.
A tanulók gardneri képességei (az intelligencia 7 típusa) közül biztosan fejleszti a nyelvi képességeket, hiszen, állandóan rendelkezésre áll, mindig lehet vele beszélgetni, választékos, nagy szókinccsel. Ez utóbbi tulajdonságai a fordítások esetében is erősen kidomborodnak. A másik terület pedig a térbeli vizuális képességek fejlesztése. Általában el lehet mondani, hogy a képességek kiterjesztése, illetve újraelosztása történik az AI használattal. Azt is hozzátette Bíró Gábor, 2022. november 30. egy határvonal, az ezelőtt készült műveket biztosan emberek hozták létre, az utána lévő időszakban pedig ez már nem biztos.
Ezután néhány ingyenesen használható verzióra hívta fel a figyelmet. Majd kiemelte, hogy az AI-használat veszélye kétségkívüli, a sajátos problémákra fel kell hívni a diákok figyelmét. Főként a kritikus gondolkodás védhet meg, illetve a szülőket, pedagógusokat is fel kell készíteni a gyerekeik, tanítványaik védelmében.
Az előadás végén az AI „belsejébe” kalauzolt az előadó. Többek között a mintákban gondolkodásra és a számtalan adat feldolgozásának módjára mutatott rá a 300 (!) dimenziós térben. A felhasználás az egyetemi matematikától a verselemzésen át a képalkotásig nagyon széles.(Van magyar fejlesztésű képgenerátor, a TENGR). Végül elmondta, az AI-al kapcsolatos további fejlesztési cél a valós idejű információnyújtás.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
A HEMO felújítása miatt forgalomterelés ZalaegerszegenHárom zalai gimnázium is a legjobb 100 között vanAz 50 éves Zalaegerszegi Városi Fúvószenekar volt a Lokálpatrióta Klub vendégeÁldozatot követelt a tűz LetenyénVáros a tévésorozatok mentén - belvárosi séta ZalaegerszegenA képviselők elfogadták Zalaegerszeg 2025-ös költségvetésétNehezen szűrik ki a magyarok az álhíreket, a fiatalokra ez még inkább igazVersíró pályázat Németh Miklós grafikáira21. alkalommal írt alá támogatói szerződést a Zalaszám és az atlétika klubZalaegerszegre érkezik a FIRST LEGO League nemzeti döntője -
rovatunk hírei
Keserédes győzelem a szezonzárónA bronz már megvanHajrában kicsikart győzelemElőnyben a fővárosiakTávolodóban az élvonalTovább élnek a feljutási reményekA győzelem bajnoki címet értJól hajráztak a hazaiakAz edzőváltás sem segítettVisszavágott a bajnok top 10
Elhunyt Zóka Gyula fotográfusMár a jövő évadra készül a Hevesi Sándor SzínházHárom zalai gimnázium is a legjobb 100 között vanMűtét vár Pap Lujzára, átveszik a szerepeitZalaegerszegen is bemutatta könyvét Alföldi RóbertHatvanéves a zalaegerszegi buszállomásMérföldkő - művészeti gimnazisták kiállításaIsmét állatkerti minősítést kapott a Csácsi állatotthonÍgy éltünk a ’80-as években: új kiállításra készül a Göcseji MúzeumVersíró pályázat Németh Miklós grafikáira