2024.07.05., péntek - Emese, SaroltaZalaegerszeg időjárása

Archivum

Vita az új forgalmi rendről

2012. szeptember 20. csütörtök, 16:01
Címkék:

A belváros közlekedési rendjének átalakításával kapcsolatban tartott nyilvános ülést a Zalaegerszegi Városvédő Egyesület és a Városesztétikai Társaság (VÁRTÁR). A várható változásokról, és az átszervezést övező vitás kérdésekről Doszpoth Attila, a megyeszékhely alpolgármestere tájékoztatta a civileket.

zeg-forgalom

Civil fórum a belváros közlekedéséről



Mint mondta: a sajtó és a közvélemény általában csak a "Kossuth utca sétáló utcává alakítása"-ként beszél a változásokról, ám ennél lényegesen többről van szó, ezért jobb a belváros közlekedési rendjének átalakításáról beszélni. Minderre azért van szükség, mert élhetőbb, nyugodtabb, csendesebb és egészségesebb belvárost szeretnének kialakítani. Olyan közösségi terekkel, ahol minden korosztály megtalálja a pihenés és szórakozás egymást kiegészítő elemeit, s mindez vonzó lehet a városba érkező potenciális külföldi befektetők előtt is.

Az átalakítás valójában négy hangsúlyos elemet foglal magába: a közlekedési rend változását; a kerékpáros közlekedés további fejlesztését; a parkolási problémák kiküszöbölését; és a közösségi-, vagyis tömegközlekedés újragondolását, korszerűsítését. A legtöbb vitát ezek közül természetesen a várható közlekedési változások okozzák, melyről már minden helyi sajtóorgánum részletesen beszámolt. Az érintett területeken az önkormányzat egyeztetett a lakókkal, boltosokkal, taxisokkal, bringaklubbal és a Zala Volánnal is.

Mint ismert: ahhoz, hogy a Kossuth utca sétálóutcává váljon, több utca forgalmi rendjét módosítani kell, s számos egyirányú utca kétirányúvá válik. A lapunkban is megjelent tervezet szerint, kétirányúvá válna a Kosztolányi utca, és a Zrínyi út. Létrejönne a vasútállomás környékén az úgynevezett déli városkapu, vagyis egy körforgalom, mely belépéskor "szelektálná" a forgalmat. A Petőfi iskola mögötti zárt tömböt átkötő úttá alakítanák, mely néhány garázs felszámolása által "ráfutna" a Béke ligettel szemben lévő, Kosztolányi útról nyíló kis útra. Így körbejárható lenne az iskola környezete, s nem okozna nap, mint gondot, a szülőknek, hogy kétirányú a Kosztolányi út, s nem tudják az oktatási intézményt fennakadás nélkül megközelíteni.

Az alpolgármester fontos változásként említette azt is, hogy a Kossuth utca forgalommentesítése feleslegessé teszi a Dísz tér oldalán lévő kis utcák jelenlegi funkcióját, tehát a Tüttőssy utcáról sem lehet majd kihajtani a Kossuth utca felé. Szeretnék azonban lehetővé tenni, hogy a Tüttőssyről jobbra kanyarodva, egy jelenlegei zöld területet és járdát átvágva, a "parkolón" keresztül ki lehessen hajtani a Kosztolányi útra. Újra kell gondolni továbbá a belváros tereit, mind használhatóság, mind pedig dizájn szempontjából. Jó lenne, ha a Dísz tér, a városháza előtti tér és az Európa tér egységes arculatot kapna, s a változások ösztönzőleg hatnának a vendéglátásra. Kiemelte azt is: az északi tehermentesítő út elkészült, vagyis a sportcsarnoktól a régi vasúti töltésen át, el lehet jutni az Interspárig, a Rákóczi út kihagyásával. Ez tehermentesíti majd a Kazinczy tér forgalmát. A forgalmi rend átalakításával arra fogják ösztönözni az autósokat, hogy használják ezt az új utat.

A civilek bár többségében egyetértenek azzal, hogy legyen sétálóút a főutcából, aggódnak néhány változás miatt, és sürgetnék a parkolási problémák megoldását. Sokaknak nem tetszik, hogy a Kosztolányi út kétirányú lesz, mert az ott lakók félnek a megnövekedett forgalomtól. Czeglédy András építész pedig a Béke ligetet félti, hiszen a tervek szerint a zöldfelület 10 százalékát elvennék, egy a Páterdombra átvezető út kiépítése miatt. Szerinte ez a változás veszélyezteti a pihenőpark jelenlegi funkcióját.

Doszpoth Attila érdekességképpen elmondta: arról is készült felmérés, hogy mi van akkor, ha jelenlegi állapotában marad a belváros közlekedési rendje. A szakemberek szerint 2027-re annyira megnövekedne a forgalom, hogy az egyirányúnak meghagyott Kosztolányi út teljesen bedugulna, nem beszélve a kisebb, szintén egyirányú utcákról. Változásokra tehát mindenképpen szükség van, hiszen teljesen máshogy élünk és közlekedünk, mint amikor évtizedekkel ezelőtt kialakult ez a struktúra. Tisztában vannak vele, s nem is tagadják, hogy a változás nem mindenkinek lesz jó rövidtávon. Hosszútávon azonban előnyösek lesznek a változások, felfrissül, megújul és élhetőbbé válik a város. A civilek további egyeztetést, és részletes tájékoztatást várnak a várható átalakításokról.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK