Archivum
Eltűnik a vezetés élménye?
Még néhány évtizedig élvezhetjük az autóvezetést, utána eljön az unalmas tökéletesség korszaka. Az IHS Automotive előrejelzése szerint az első, önálló közlekedésre alkalmas járművek már 2025 előtt megjelenhetnek a közutakon, ezekben még emberi beavatkozás lehetséges, a kizárólag automatikus üzemmódban működők pedig 2035-re érkezhetnek meg.
Ránk köszönt az önvezető járművek korszaka
– A járműipar érdekes és izgalmas átalakulás előtt áll, ami tulajdonképpen már elkezdődött. A fejlesztésekben két fő irány mutatkozik meg – mondja dr. Háry András, a Technológiai Centrum vezetője, akit a témában kérdeztünk. – Az egyik a hajtásláncok területe, a belső égésű motorok helyett az elektromos járművek, vagy más alternatív módon meghajtott járművek fejlesztése. A másik az autonóm (önvezető) járművek irányába való elmozdulás, melynek elsődleges célja a balesetek elkerülése. Egy teljesen automatizált jármű – ha belegondolunk – alapjaiban fogja átalakítani az iparágat, a kutatás-fejlesztést, az oktatást, életünk minden területét. Az autóvezetéssel töltött idő egy része felszabadul, az autók funkcionalitása eltolódik a jármű-jármű illetve a jármű-környezet közötti kommunikációra. Mindez újfajta hangsúlyokat igényel a járműipar valamennyi szereplője, valamint a lakosság, mint fogyasztó részéről.
– Le kell mondanunk a vezetés élményéről?
– A mai modern járművekben már most több olyan kényelmi funkció van, ami segíti a vezetőt, és ami harminc évvel ezelőtt még furcsa lehetett. Ilyen a blokkolásgátló, tolatóradar, a tempomat, a parkolásasszisztens. A jövő már tulajdonképpen elkezdődött, hiszen a vezetőt támogató rendszerek már erősen jelen vannak. Egyértelmű, hogy ezek az eszközök például a haszongépjárművek sofőrjei számára – akik évente százezer kilométereket tesznek meg – kifejezetten fontosak. Teljesen le kell mondanunk a vezetés élményéről? Azért a közeljövőben valószínűleg még nem, ugyanakkor számos egyéb előnyét élvezhetjük a fejlesztéseknek.
– A Technológia Centrum hogyan kapcsolódik ezekhez a fejlesztésekhez?
– Centrumunk egyik fontos küldetése a műszaki tudás térségi gyarapítása, ezzel együtt a zalaegerszegi műszaki képzés fejlődésének támogatása. A duális képzéshez kapcsolódva a mérnökhallgatókat arra tanítjuk, hogyan reagáljanak az ügyfelek igényeire, a mindennapi piaci kihívásokra, hatékony, eredményes munkát végezve. Emellett partnereinkkel közösen igyekszünk feltérképezni azt, merre megy a világ. E tekintetben a járműipar változásait, fejlesztési irányait sem hagyhatjuk figyelmen kívül, melynek felderítésébe, nyomon követésébe a hallgatókat is bevonjuk. Ezért tekintették meg például kollégáinkkal együtt a budapesti Automotive Hungary kiállítást, vagy a müncheni e-Car-Tech kiállítást a közelmúltban.
– Hol tart az elektromos formaautó fejlesztése?
– A centrumban olyan fejlesztéseket is végzünk, amelyek egyszerre alkalmasak az új tudások megismerésére és gyarapítására. Ezekbe szintén bevonjuk a mérnökhallgatókat, illetve a szakképző intézmények diákjait. Ilyen projektünk például az elektromos formaautó fejlesztése, melynek első fázisa most zárul. Másfél éves munka után elértünk egy mérföldkőhöz, hogy most már tesztelhető a jármű. Ez a nulla pont, mert innét indulhatnak el többek között azok a telemetriai és járműkommunikációs fejlesztések, melyek az autónom járművek irányába hathatnak. A zalaegerszegi mérnökképzést 2016. február elsejétől a Pannon Egyetem veszi át, melynek veszprémi bázisán nagyon komoly járműipari fejlesztések zajlanak.
A kutatás-fejlesztés területén a budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel, valamint más intézményekkel is fennáll az együttműködés, emellett a Technológiai Centrum együttműködik a hazai járműipar meghatározó tudományos szellemi műhelyeivel. Azt gondolom, a térségi háttérrel Zalaegerszeg és környezete jelentős lépéseket tud tenni a járműipar helyi térhódításáért. A gépipar és más ipari ágak megerősödése terén is előretörése következhet be. A cél – összhangban a város fejlesztési stratégiájával az –, hogy minél inkább a világ térképére pozícionáljuk Zalaegerszeget.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Zalaegerszegi könyvadomány a baróti iskola könyvtáránakA gyülekezés alapjog: Zalaegerszegen is demonstrált a MomentumZajlik a Landorhegyi úton a vízvezeték kiváltásaPataki Botond ismét magyar bajnok!Bravúrgyőzelemmel indította a rájátszást a ZTE NKKForgalomelterelés a HEMO épületénélVédekezés a kibercsalások ellenEgyetemi napok és városi diáknapok ZalaegerszegenMagyar Péter a Nemzet Hangja konzultáció kapcsán járt ZalábanSzili Péter és Magyar Enikő közös koncertje Zalaszentlászlón -
rovatunk hírei
Ómagyar Mária siralom - Szubjektív tárlatvezetés a Budaházi 70+1 kiállításbanJazzSzerda - Happy Dixieland Band Hévíz&Malek AndreaGöcseji Tavaszköszöntő 2025.Zalai Múzeum 27. kötetbemutatóVilágjáró - KenyaTavaszi daloló a Zala zenekarralFürdőtörténeti sétaMészi 65 - Mészáros T. László életmű kiállításaBudaházi 70 (+1) - Budaházi Tibor kiállításaLemezbörzeeeeee..... top 10
A gyülekezés alapjog: Zalaegerszegen is demonstrált a MomentumA fiúk körében is népszerű a fodrászat, főleg a barberkedésPörgős évadzárót kínál a Hotel MentholÖsszefogás a barlahidai barokk orgona megmentéséértZalaegerszegi kosaras sikerek az országos diákolimpián Egyetemi napok és városi diáknapok ZalaegerszegenSzentmihályi Imre előtt tiszteleg a Zalai Múzeum 27. számaForgalomelterelés a HEMO épületénélMindkét irányban járható a Kosztolányi utca ZalaegerszegenPanácz Antal nevét viseli a Landorhegyi Iskola tornacsarnoka