Vezető hírek
Feketén-fehéren egy túlszínezett világban
Amikor kép és szöveg egymást erősíti
A két alkotó a civil életben gyógyszeripari cégnél dolgozik, és a közös – nem szakmai, hanem művészi – munka ötlete onnan jött, hogy egyszer András megosztott egy fotót a Facebookon, Judit pedig kommentben odaírt egy haikut. A fotós számára ekkor vált nyilvánvalóvá, hogy a kép és a szöveg egymást erősíti; interferenciába kerülnek egymással. Ezért lett ez a szó a kiállítás címe is. (Az anyagot először egy pécsi galériában láthatta a közönség 2017-ben.) A projekt során rengeteg fotó és vers közül választották ki azt a tizenötöt, melyek hangulatukban illenek egymáshoz. De az is előfordult, hogy már meglévő képhez íródott haiku. Például a Kocsis Zoltán karmestert ábrázoló fotóhoz, hiszen a kép a zeneművészt még munka közben ábrázolja, ám a rövid költemény már halála apropóján készült hozzá.
leszakadt hangok verdesnek
két csend között
pálcád pihen már
A rendezvényen az alkotópárosból csak a fotóművész volt jelen. Krizsik András kérdéseinkre (melyek ezúttal a kiállítás megnyitójául is szolgáltak) többek között elmondta: kép- és mozgóképdömpingben élünk, ezért egy állóképnek nagyon erősnek kell lennie ahhoz, hogy megakadjon rajta a néző szeme. Pláne, ha a kép fekete-fehér, mint az ő alkotásainak szinte mindegyike. Az „erősség” ez esetben egy olyan képi és érzelmi hatást jelent, amit egyből észrevesz a néző. Nem kell egy fotóra ezer felesleges dolog, mert az elviszi a szemet, elég egy kiemelt részlet, amire felfigyelnek. Fotóinak képi világa ezért leegyszerűsített, sokszor stilizált, már-már grafikaszerű.
Képei, ahogy a könyvtárban látható tárlat alkotásai is, egyfajta érzelmi utat járnak be. Fontos számára, hogy szabad asszociációkra késztesse a nézőt. Szerinte a művészet arról szól, hogy kifejezzük magunkat; mondjuk el egyéni gondolatainkat, tapasztalatainkat, ami visszhangot kelt a befogadóban. Azt vallja, ha egy fotó igazán jó, akkor fekete-fehérben lesz teljes; a színek csak elvinnék a néző figyelmét.
szép tested csodám
pillantásod takaróm
mit nekünk halál
Krizsik András sokáig foglalkozott aktfotózással, de egy idő után felhagyott vele. Főleg azért, mert az emberek zöme azt gondolja, hogy az akt egy meztelen nőt ábrázoló kép, amitől valamiféle szexualitást várnak. Pedig a pucérság, a kitárulkozás és az akt között óriási a különbség. Utóbbi nehéz műfaj, és feltételez egyfajta bizalmat, intimitást, őszinteséget a fotós és modell között (ez is egyfajta interferencia). Ám nincs benne hazugság, hisz minden álarc lehull. Az akt egy eszköz, mellyel rengeteg érzelmet – fájdalmat, szorongást, örömöt, elgyötörtséget, megaláztatást, kiszolgáltatottságot – ki lehet fejezni anélkül, hogy túl sokat megmutatnánk a női testből. A jó akthoz elég csak sejtetni, érzelmeket közvetíteni és a fényekkel játszani. Sajnos ez az üzenet nem, vagy csak nagyon nehezen megy át a közönség felé, ezért is hagyott fel az aktfotózással. A klasszikus aktfotózás egyébként ma már konzervatív műfajnak számít, és mivel általában is a fotográfia hagyományaihoz nyúl vissza, konzervatív fotósnak tartja magát.
kósza szél játszik
virágok illatával
reményt lop belénk
Az alkotóról megtudtuk: eredetileg biológia-kémia szakon végzett a szegedi egyetemen és negyven éves korában kezdett el komolyabban foglalkozni a fotózással, melynek fortélyait autodidakta módon, illetve kisebb tanfolyamokon, workshopokon sajátította el. Próbálkozott analóg technikával is, de végül a digitálisnál horgonyzott le, főleg kényelmi és anyagi okokból. Rajong a komolyzenéért, 12 éve fotóz egy kamarazenei fesztivált (ott készült a Kocsis Zoltánt ábrázoló kép is). Bár a könyvtárban szereplő képeken koncert közben „csípte el” a művészeket, általában a „backstage” világa érdekli. Vagyis azok az elkapott pillanatok, amikor a zenész is ember (mondjuk éppen „klott gatyában” próbál a koncert előtt).
A fotózás esszenciája, vagy mottója számára az, amit tanára javasolt a csoportnak az egyik kurzuson: Ne tárgyakat fotózzatok, hanem fényeket!”
Az Interferencia című kiállítás szeptember 22-ig látogatható a könyvtár olvasótermében.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Közgyűlés után: sajtótájékoztatót tartott a Fidesz-KDNP frakcióKitűnő minősítést kapott a NŐnek lenni akkor... című kiállításÚj parkolóhelyek a „Lordok háza” mögötti tömbbelsőbenKisasztalos verseny a Deák-technikumbanAz adóemelésekről a Tiéd a Város EgyesületPlakátkiállítás a környezeti problémákrólAszfaltozás miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz a Csány tér és a Hunyadi út környékénMegújul a zalaegerszegi Malom utca egy szakaszaElismeréseket adtak át a szociális munka napján ZalaegerszegenMarosvásárhelyre érkezett a Zala Vármegyei Utazó Tárlat -
rovatunk hírei
Jótékonysági koncert Berkes Dánielért és családjáértKiállítás és színház SényénAdventi koszorúkészítés - Csak természetesenBibliofülke 10Tudományos Stand Up Estek - Megoldatlan ügyek felderítéseÍzek, Történetek, Pálosok - Rendhagyó tárlatvezetés pálinkakóstolássalHangszertár - NagykapornakÜnnepeljük Fischer Györgyöt az Országépítő szobornálVilágjáró - JapánDesign: ellenség vagy barát? top 10
Átépül Zalaegerszegen a Kosztolányi úti gyalogos aluljáróAszfaltozás miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz a Csány tér és a Hunyadi út környékénGyenese Viktória kapta az idei Kalliopé-díjatÚjabb öt évre Besenczi Árpádot választották a színház vezetőjénekA színpad extrém sport, a színház a jelen pillanat művészeteApartmanházzá építik át az egykori Mándi-villátFelavatták a megszépült Keresztury HázatÚj aszfalt és buszöblök a Köztársaság útjánKözös út a Göcseji TudásközpontbanKamarák háza: miért lett a vörös kő helyett csiszolt mészkő?