2024.12.22., vasárnap - ZénóZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Új, alternatív városi költségvetés készül

2020. március 21. szombat, 15:37
Közlemény
Címkék: Koronavírus
A koronavírus terjedése miatt a nyár folyamán teljesen új állami költségvetés készítésére lesz szükség, mind az idei, 2020-as évre, mint pedig 2021-re, ez természetesen kihat a helyi önkormányzatok költségvetésére is: megkezdődtek az előkészületei egy új, alternatív városi költségvetésnek - adta hírül Facebook-oldalán Balaicz Zoltán polgármester.

50 millió forintos járványügyi védekezési alapot hoznak létre az idei fesztiválokra szánt pénzekből

Az alpolgármesterek, a szakosztályok vezetői, valamint a gazdasági tanácsadók részvételével kezdődött el az egyeztetés. Igaz ugyan, hogy a valódi veszteségek, a kieső bevételek majd csak nyáron lesznek pontosabban láthatóak, de nekünk már most, időben készülni kell különböző alternatívákkal, hogy ne érjen majd váratlanul a válsághelyzet - fogalmazott a polgármester.

Első intézkedésként az idei fesztiválokra és egyéb rendezvényekre szánt összegekből 50 millió forintos járványügyi védekezési alapot hoznak létre. Eredetileg február 6-án fogada el az önkormányzat a 2020-as költségvetést, amelyben minden korábbi évet meghaladó, rekord összegű, 4,7 milliárd forintos helyi iparűzési adóbevétellel számoltak (a 110 zalaegerszegi fuvarozó cég állami iparűzési adókedvezményével együtt 5,3 milliárd forint lett volna a tényleges összeg).

Forrás: Balaicz Zoltán/Facebook

Sajnos a globális világjárvány és az ahhoz kapcsolódó világgazdasági válság, az üzletek bezárása, a cégek leállása és termelésük csökkenése következtében előfordulhat, hogy akár milliárdos összeggel kevesebb bevétel fog realizálódni 2020-ban és 2021-ben is (helyi iparűzési adó, idegenforgalmi adó, elmaradó intézményi és céges bevételek).
Ezért kezdték el még időben egy alternatív költségvetés kidolgozását, melyet valószínűleg a nyár folyamán kell majd elfogadnia a közgyűlésnek, a kieső bevételek összegének pontosabb ismeretében.

Az anyag összeállítása kapcsán a fő alapelv az lesz, hogy a kötelező önkormányzati feladatok ellátására kell elsősorban a forrásokat biztosítani (bölcsődék, óvodák, idősotthonok, rendelők, egyéb intézmények – színház, bábszínház, múzeumok, könyvtárak, művelődési központok, továbbá városüzemelés, működtetés), míg az önként vállalt feladatok csak ezután jöhetnek (pl. nem önkormányzati szervezetek támogatása, sporttámogatások). Emellett külön kell foglalkozni a helyi gazdaságfejlesztés további támogatásával, a munkahelymegtartó intézkedésekkel és a vállalkozásfejlesztési projektekkel.

Fontos információ, hogy az alternatív költségvetés nyári elfogadásáig, egyelőre határozatlan időre leállnak mindazok az önkormányzati saját forrásból tervezett kifizetések, megrendelések, megbízások, amelyek nem a mindennapi élethez, a város működtetéséhez és üzemeléséhez, valamint az 1105 önkormányzati dolgozó fizetésének biztosításához kapcsolódnak. Így nem indulnak el új útépítések, felújítások, fejlesztések, beruházások, nem lesznek turisztikai, nemzetközi, városrészi, városi programok, fesztiválok, események, médiamegbízások. Ugyanakkor az Európai Uniós forrásból megvalósuló Településfejlesztési Operatív Program (TOP) projektjei, az állami forrásból megvalósuló Modern Városok Program projektjei, és egyéb pályázati projektek tovább folytatódnak.
Ilyenkor kellő időben, határozottan, a gazdasági helyzet stabilitására és jövőbeli rendezésére koncentrálva cselekedni, még akkor is, ha az adott pillanatban nagyon fájdalmas az intézkedés.

A közleményből kiderül: az új költségvetés készítése során több alternatíva lehetőségét elemzik majd a szakosztályokkal és a gazdasági szakértőkkel. Számolnak optimista variációval, melyben az eredetileg tervezett 4,7 milliárd forint helyett csak néhány százmillió forinttal kevesebb helyi iparűzési adóbevétel fog befolyni és ehhez igazodnak a kiadások is. De számolnak pesszimistább variációkkal is, ahol a tervezett 4,7 milliárd forint helyett milliárdos összeggel kevesebb adóbevétel jelentkezik, ehhez igazítva a kiadási tételeket.
Az alternatívákban a rendelkezésre álló forrásból a kiadási oldalon először a kötelezően ellátandó feladatokat, vagyis az 1105 önkormányzati dolgozót alkalmazó intézmények fenntartási és működtetési sorait töltik fel (bölcsődék, óvodák, rendelők, idősotthonok, önkormányzati intézmények, szociális támogatások, stb.), valamint a szintén kötelező feladatnak számító, városüzemeltetéshez kapcsolódó kiadásokra igyekeznek forrást biztosítani (közvilágítás, takarítás, szemétszállítás, zöldfelületek és parkok fenntartása, járdák, utak, hidak karbantartása, stb.), ezt követően derül ki, hogy ezek után még mennyi marad a nem kötelező, vagyis önként vállalt feladatokra (pl. városi rendezvények, fesztiválok, művészeti támogatások, nem önkormányzati szervezetek támogatása, sporttámogatások).

Balaicz Zoltán jelezte: tisztában van vele, hogy ez az új költségvetés nagyon sokakat érzékenyen, sőt negatívan fog érinteni. Amikor akár milliárdos összeggel csökkennek a támogatási, felújítási és fejlesztési keretek, ott nagyon sokak számára fájdalmas intézkedéseket kell hozni. Azonban időben fel kell készülni a járvány és az ahhoz kapcsolódó gazdasági világválság rendkívül negatív következményeire.
Bíznak benne, hogy néhány év alatt sikerül kilábalni a világválságból, és az európai, a magyar, valamint azon belül a zalaegerszegi gazdaság is újra erőre kap majd, így fokozatosan, néhány év alatt sikerül elérni a 2020-as eredetileg tervezett szintet.

 

(Borítóképünk illusztráció. Egy korábbi Egerszeg Fesztiválon készült)
 

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK