2024.11.06., szerda - LénárdZalaegerszeg időjárása

Rövidhírek

Mit kell tudni a Magyar Nemzeti Bank és a Pénzügyi Békéltető Testületi fogyasztóvédelmi eljárásról

2024. november 02. szombat, 13:32
Szponzorált tartalom
Címkék:
Mit kell tudnom az MNB fogyasztóvédelmi eljárásáról?

Ha a panaszát már előterjesztette a pénzügyi szolgáltatónál, azonban

a panaszára határidőben nem kapott választ; a válasz nem érdemi vagy nem teljes körű, illetve a szolgáltató a panaszt nem a jogszabályban előírt módon kezelte, vizsgálta ki, vagy ha a panaszkezelés nem a vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően történt; a pénzügyi szolgáltató válaszából egyéb, törvényben rögzített fogyasztói jogot sértő körülményt vélelmez, (például tájékoztatási kötelezettségét nem teljesítette),
Önnek lehetősége van fogyasztóvédelmi eljárást kezdeményezni az MNB-nél.

Milyen esetekben fordulhatok az MNB-hez?

Ön fogyasztóvédelmi kérelmet nyújthat be az MNB-hez például az alábbi esetekben:

panaszára 30 napon belül nem kapott választ, illetve pénzforgalmi szolgáltatással* összefüggő panasza esetén akkor, ha a szolgáltató az írásbeli panasz közlését követő
15 munkanapon belül egyáltalán nem válaszol és ideiglenes választ sem ad, illetőleg
35 munkanapon belül nem küld végső választ a panasszal kapcsolatban,
panaszára a pénzügyi szolgáltató egyáltalán nem válaszolt, téves, megtévesztő, hiányos tájékoztatást kapott, hitelszerződés megkötésével kapcsolatos fogyasztóvédelmi rendelkezés megsértése miatt, a felmondást megelőzően, továbbá a felmondásról nem kapott tájékoztatást, nem kapott éves, lejáratkori elszámolást, nem kapott előzetes tájékoztatást kamatemelésről, életbiztosítási szerződéssel összefüggésben nem kapott tájékoztatást a szerződés létrejöttéről, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás esetén nem kapott díjfizetési felszólítást vagy törlésértesítő levelet, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződés alapján benyújtott kárigény ügyintézési idejének elhúzódása esetén, nem kapott tájékoztatást adatainak KHR-ben történő rögzítéséről.
Jelzése alapján az MNB eljárást indíthat, amelynek során azt vizsgálja, hogy a pénzügyi szolgáltató megsértette-e a rá vonatkozó fogyasztóvédelmi jogszabályi rendelkezéseket. Az MNB-hez fordulni főszabály szerint csak a sérelmezett jogsértés bekövetkezését követő 5 éven belül van lehetőség. Amennyiben a sérelmezett jogsértés folyamatos, úgy e határidő a sérelmezett magatartás megszüntetésekor kezdődik.

Hogyan zajlik a fogyasztóvédelmi eljárás?

Jelzése alapján az MNB abban az esetben indít fogyasztóvédelmi eljárást, ha valamilyen fogyasztóvédelmi jogszabályi rendelkezés megsértésének gyanúja áll fenn.A kérelemre indult eljárás esetén az ügyintézési határidő 6 hónap. Az eljárási határidőbe nem számít bele a pénzügyi szolgáltatótól történő információkérés, valamint a hiánypótlás időtartama, így ezen időtartamok az eljárás határidejét meghosszabbítják. Amennyiben az MNB megállapítja, hogy a kérelme megalapozott, a rendelkezésére álló eszközökkel élve megteszi a szükséges intézkedéseket a jogsértő magatartás vagy állapot megszüntetése, illetve a jogsértés szankcionálása érdekében, így például:

felhívja a szolgáltatót a szükséges intézkedések és a jogszabályok betartására, a feltárt hiányosságok megszüntetésére, elrendeli a jogsértő állapot megszüntetését, megtiltja a jogsértő magatartás további folytatását, határidőt ad a feltárt hibák, hiányosságok megszüntetésére, azzal, hogy a pénzügyi szolgáltató köteles értesíteni az MNB-t a hibák megszüntetése érdekében tett intézkedéséről, a jogszerű állapot helyreállításáig feltételhez kötheti vagy megtilthatja a jogsértéssel érintett tevékenység végzését, illetve szolgáltatás nyújtását, fogyasztóvédelmi bírságot szabhat ki.
 

Mit kell tudnom a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) eljárásáról?

A pénzügyi fogyasztói jogvita alapjául szolgáló szolgáltatás igénybevételére vonatkozó jogviszony létrejöttével és teljesítésével kapcsolatos vitás ügy rendezése érdekében a PBT eljárását kezdeményezheti, ha a pénzügyi szolgáltatónál korábban már megkísérelte panasza rendezését, vagy e szervezetnél eredménytelen méltányossági kérelemmel élt.

A PBT elsődleges célja, hogy egyezséget hozzon létre a felek között. Ha ez nem lehetséges, akkor kötelezést vagy ajánlást is hozhat, ha van szolgáltatói jogsértés. A PBT eljárása ingyenes, sem eljárási díjat, sem illetéket nem kell fizetni. Az eljárás gyors, 90 napon belül befejeződik. Az eljárásban jogi képviselő igénybevétele nem kötelező. Pénzügyekben nagy tapasztalattal rendelkező, szakvizsgázott jogászok, valamint közgazdászok segítik az Ön és a pénzügyi szolgáltató között megegyezést. A PBT által meghatározott döntés nem korlátozza Önt abban, hogy bírósághoz forduljon. A PBT eljárása nem jelent halasztást, tehát Önnek az eljárás ideje alatt is teljesítenie kell szerződéses, így fizetési kötelezettségét is.
Milyen esetekben fordulhatok a PBT-hez?

A PBT-hez lehet fordulni, ha például

a pénzügyi szolgáltató megsértette a szerződés rendelkezéseit, a pénzügyi szolgáltató szerződésszegése Önnek kárt okozott, Ön kifogásolja a biztosítási kárrendezési eljárást, igényét részben vagy teljesen elutasította a biztosító, összegszerű, elszámolási vitája van a pénzügyi szolgáltatójával, méltányossági kérelme van.
Milyen esetekben nem tudom igénybe venni a PBT eljárását?

Nem lehet a PBT-hez fordulni, ha például

a pénzügyi szolgáltató fizetési meghagyás kibocsátását kérte Ön ellen, a pénzügyi szolgáltató pert indított Ön ellen, vagy ha Ön indított pert a pénzügyi szolgáltató ellen, úgynevezett közvetítői (mediátori) eljárás volt folyamatban a felek között, ugyanabból a ténybeli alapból származó ugyanazon jog iránt korábban a PBT előtt eljárás volt folyamatban.
A PBT eljárása kérelemre indul.

Eljárása keretében a PBT megkísérel egyezséget létrehozni a felek között, egyezség hiányában a rendelkezésre álló adatok alapján dönt.

Méltányossági kérelem. Van lehetőség méltányossági eljárásra is.

A PBT eljárása méltányossági kérelem esetén:

Írásban előterjesztett kérelemre indul, a PBT 180. sz. formanyomtatványának kitöltése nem kötelező, de támogatja a kérelem elkészítését, a kérelemben nyilatkozni kell arról, hogy a PBT előtti eljárást ugyanazon tények alapján, ugyanazon jogból Ön korábban nem vette igénybe, az eljárás feltétele, hogy a pénzügyi szolgáltatónál előterjesztett méltányossági kérelmét a pénzügyi szolgáltató elutasítsa, az eljárás a felek közötti egyeztetéssel a pénzügyi szolgáltató méltányossági döntését segíti elő, a PBT méltányosság gyakorlására nem kötelezheti a pénzügyi szolgáltatót.
Pénzügyi fogyasztóvédelmi kérdése esetén keresse bizalommal irodáinkat. Díjmentesen segítünk szakszerű panaszlevél, Magyar Nemzeti Bank és Pénzügyi Békéltető Testületi eljárás megindításához szükséges kérelem elkészítésében. Elérhetőségeink: https://penzugyifogyaszto.hu/

 

Elérhetőségek:

8900 Zalaegerszeg, Tompa M. u. 1-3. I.em. (a Göcsej Üzletház emeletén),
Telefon: +36 30 699 0056 (ügyfélfogadási időben!)
E-mail: zalaegerszeg@penzugyifogyaszto.hu,
web: www.penzugyifogyaszto.hu

 

Ügyfélfogadás:


HÉTFŐ: 8:00-14:00  //  SZERDA: 11:00-17:00  //  PÉNTEK: 8:00-14:00

 

 

Pénzügyi Navigátor. Utat mutat a pénzügyekben.

 

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK