2024.11.28., csütörtök - StefániaZalaegerszeg időjárása

Archivum

Kezdődhet a repülőtér kármentesítése

2011. május 10. kedd, 15:24
Címkék:

4,4 milliárd forint uniós támogatást ítéltek meg a döntéshozók a Sármellék–Zalavár volt szovjet katonai repülőtér kármentesítésének kivitelezésére. A megvalósíthatósági szakaszra a két település repülőtér kármentesítő társulása nyújtotta be a pályázatot az elmúlt év novemberében – adta hírül Horváth Tibor, Sármellék polgármestere. Rendkívül összetett a feladat, amely során az úgynevezett „D“ kármentesítési célállapot határértékeket kell elérni a projekt 2015. május 31-i befejezéséig. A megaprojektről és más fejlesztési elképzelésekről beszélgettünk a polgármesterrel, akit elöljáróban bemutatkozásra kértünk.
 

 

MEGAPROJEKT SÁRMELLÉKEN

Horváth Tibor– Vállalkozóként egészen más területen dolgoztam korábban, így némi kíváncsisággal, ugyanakkor nagy örömmel fogtam bele a munkába. Már 2006-ban is jelöltettem magam, akkor nem sikerült. A 2010-es önkormányzati választásokra már jobban felkészültünk.

A három jelölt közül engem választottak meg polgármesternek, bízom benne, hogy a felém irányuló bizalomnak köszönhetően. Gondolom, nem mondok azzal újat, hogy nehéz pénzügyi helyzetben vannak az önkormányzatok, ahogy mi is. Ezért alapítottunk egy nonprofit kft.-t mégpedig azzal a céllal, hogy bevételhez juttassuk helyhatóságunkat.

– Hogyan tudja a társaság támogatni az önkormányzatot?
– Úgy, hogy munkákat vállalunk. A repülőtéren gondozzuk a zöldterületet, valamint van egy földünk, ahol veteményezünk. A megyei önkormányzat fenntartásában működik az idősek otthona konyhája, amely a közétkeztetést is végzi a faluban. Ígéretet kaptunk arra, hogy megvásárolják a terményeket.

Egyébiránt vetőmagokat is szeretnénk előállítani, illetve gyógynövényeket gyűjteni a közmunkában foglalkoztatottakkal. Sármellék korábban híres volt mezőgazdasági tevékenységéről; nagy területen termeltek itt sárgarépát és káposztát. Az első világháború előtt településünkről szállították a szénát a magyar királyság lovai számára.

A bevételből egyrészt az átmeneti segélyezést kívánjuk megoldani, valamint gyűjtjük majd belőle az önerőt, hogy pályázni tudjunk. Most valósítunk meg egy projektet, a Nyugat-dunántúli Operatív Program támogatásából egészségházunkat újítja fel a kivitelező Homeland Kft. Önkormányzatunknak a költség áfáját, mint önrészt biztosítja a beruházáshoz, melynek befejezési határideje július 31-e.

 

Megújul az egészségház.

 

Ráférne a felújítás a körjegyzőség épületére is. Egy pályázatíró céggel tárgyalunk annak érdekében, hogy akár megújuló energiákkal történő fűtéskorszerűsítéssel és a nyílászárók cseréjével energetikailag megújítsuk az ingatlant. Jelenleg temetőnket tesszük rendbe, saját erőből a növényzetet cseréljük ki.

További fejlesztési elképzelésként a vasútállomás épületének földszintjét szeretnénk hasznosítani. A MÁV tulajdonában van az épület, ezért velük kell egyezségre jutnunk. Mivel Sármellék és Balatonszentgyörgy között nincs vasúti közlekedés, arra gondoltunk, hogy a sínen hajtány járhatna. Ez egyébként Németh Csaba alpolgármesterünk ötlete volt.

Ehhez is a MÁV engedélyét szeretnénk megszerezni. A vasúti jármű a kerékpáros turizmushoz kapcsolódna. Balatonszentgyörgytől nem lehet megközelíteni a Kis-Balatont kerékpárral, mivel nincs, és nem is épülhet út. A hajtányokkal viszont pótolható lehetne ez a hiányzó szakasz. A turisták feltennék kerékpárjukat a vasúti járműre, és azt hajtva érhetnék el úti céljukat.

– Milyen információval rendelkeznek a repülőtér kármentesítésének kivitelezésére beadott pályázatról?
– Jó hírünk van, ugyanis megnyertük a százszázalékos támogatottságú KEOP pályázatot, ami lehetővé teszi a 4,4 milliárd forint értékű megaprojekt megvalósítását. A kármentesítés előkészítése részeként az elmúlt évben elvégeztük a tényfeltárási munkákat, mely során a szennyezett területek nagysága és a szennyezőanyagok elterjedésének pontosabb lehatárolása is megtörtént.

A kivitelezésre kiírt első pályázat eredményét megtámadta egy cég, ezért újat kell kiírnunk a közeljövőben. Emiatt csúszással kell számolnunk, viszont a határidő sürget bennünket, hiszen a projekt zárási időpontjáig, vagyis 2015. május 31-ig meg kell valósítanunk a komoly feladatokkal járó projektet.

 

Sármelléki utcakép.

 

– Milyen munkákat kell elvégezni?
– Egyebek mellett földcserét kell elvégezni, mely során baktériumokkal, enzimekkel etetik meg az olaj- és kerozinszármazékokat, illetve a talajvizet is ezzel a módszerrel tisztítják, semlegesítik majd. Emellett épül egy védmű, ami a falut védi azáltal, hogy nem engedi átfolyni a talajvizet.

A terminál és a kifutópálya alól is hasonló eljárással távolítják el a szennyezést. A végső cél az úgynevezett „D“ kármentesítési célállapot határértékek elérése. A kivitelezést elnyerő cégre, konzorciumra nagyon komoly feladat és felelősség hárul, egyúttal a Sármellék–Zalavár Repülőtér Kármentesítő Társulásunkra is. 

A Fly Balaton repülőteret az FB Airport Kft. működteti 2010 áprilisa óta. A céggel 50+50 éves bérleti szerződést kötött Sármellék és Zalavár, mint tulajdonos önkormányzatok. Mindketten nagyon bízunk abban, hogy a nemzetközi légikikötő működtetése mielőbb sikeres lesz – hangsúlyozta Horváth Tibor, aki a település, a helyi közösség érdekeit tartja szem előtt polgármesteri munkájában. 

 

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK