2024.11.28., csütörtök - StefániaZalaegerszeg időjárása

Archivum

Betontörmelék után virágágyások

2011. május 31. kedd, 11:25
Címkék:

Keszthely Fő terén gőzerővel dolgoznak. A gyönyörűvé varázsolandó köztér most még háborús időket idéz, de a törmelékhegyek helyét hamarosan hangulatos térrészek díszítik majd. – Megszülettek-e a konkrét döntések arról, hogy a Fő teret környező utcákban milyen forgalmi változások lépnek majd életbe? – tettük föl a kérdést Németh Gábor főépítésznek. 

 

 
Beszélgetés Németh Gábor városi főépítésszel

– Javarészt és döntően: igen. Autóval parkírozni nem lehet majd a látványosan megszépülő Fő téren, de a minimális áthajtási lehetőség fennmarad majd. A szülők ugyanúgy kitehetik a gyermeküket a gimnáziumnál, és a mozgásukban korlátozottak templomba eljutása sem lesz nehezebb. Némi bizonytalanság van még a levegőben a Helikon utca alulról felfelé történő egyirányúsításával kapcsolatban, de minden észérv is e döntés mellett szól.

Az utcába való behajtás korlátozása is várhatóan megtörténik, így nem egy mindenki számára átjárható köztér jön létre. A Helikon utcát nem akartuk egérútként kijelölni a Fő teret a Balaton irányában elhagyni szándékozók számára. Ha az autósok mégis lefelé kívánnak menni, akkor ezt az irányváltást a szélesebb utcákban (Csók István u., Hunyady u., Balaton u.) megtehetik.

 

kh_41.jpg

 

A Sörház utca kétirányú lesz, felhajtással a Deák utcára, ami egészen végig újból kétirányú közlekedésre alkalmassá lesz, de a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű járművek nem hajthatnak be. A Széchenyi utca az egyetem portabejáratáig kétirányú lesz. A Szalasztó utca forgalmi rendje nem változik, a Lehel utca átmenő forgalma viszont várhatóan erőteljesebb lesz. A kórház és a karmelita templom irányából a Rákóczi térre már nem lehet majd beautózni, ezzel a központi térrész gyakori dugókat hozó zűrzavara végre feloldódik. Várhatóan a Bem utca is tehermentesül.

A keszthelyieknek a továbbiakban sem kell óriásikat kerülni, az alkalmi terelőtáblák egyértelmű iránymutatást adnak. A nyár végére elkészülnek azok az óriási méretű, többnyelvű tájékoztatótáblák, amelyek a városba beközlekedő főutak településhatárán lévő csomópontjában nyújtanak egyértelmű útbaigazítást a forgalmi irányokról, és arról, mit, merre találnak az ide érkezők. A végcél, az átmenő forgalom Keszthelyről történő kivezetése, egy élhetőbb város megteremtése.

– A Fő tér jelenlegi állapota lehangoló. Mikor, milyen módon veszik át a betontörmelék helyét a zöld növények, virágágyások? Feltétlenül indokolt volt a meglévő fák kivágása?
– A fák zöme elöregedett, nem megfelelően kezelt és beteg volt, de kivágásukat nem ez indokolta elsősorban, hanem az, hogy a Fő téri rekonstrukció kertészeti tervéhez nem illeszkedtek. Nem sikerült optimális műszaki megoldásokat találni arra, hogy a régi fák megtartása mellett kialakuljon például az új csapadékvíz-elvezető rendszer és az új burkolatok.

A meglévő formátlan és koros egyedek kinézetükben sem illettek bele abba a miliőbe, ami a Fő teret a felújítás után jellemezni fogja. A kertészeti cégek véleményét elfogadva a Fő téri atlasz cédrus garanciális átültetését például megkíséreljük végrehajtani. A városvezetés szándéka, hogy precíz és előrelátó kertészeti tervezés után megfelelő méretű faegyedek kerüljenek kiültetésre.

A Keszthelyen működő összes szakkertészeti vállalkozás meghívót kapott arra az egyeztetésre, ahol több javaslatot befogadva született határozat a terv véglegesítéséről. Alapos szakmai munka előzte meg a döntést, és egyebek mellett japán cseresznye-, gesztenye-, feketefenyő-, szilfa, perzsafa, díszkörte és magas kőris is kiültetésre kerül. Az előzetes tervekhez képest jóval nagyobb lesz a zöldfelületek aránya, több telepített növényzet kerül a területre, fasorok és liget, valamint dézsás növények, cserjék is díszíteni fognak.

– Született-e döntés arról, hogy kerékpárral a sétálóutcán, illetve a Fő téren is át lehet-e majd hajtani?
  – A rekonstrukció után a sétálóutca minden szegmensében része lesz a komplett, komplex gyalogosközlekedési rendszernek. Az utca szélessége, tereptárgyai, bútorzata, virágszigetei, fasorai, illetve az intenzív gyalogosforgalom jelenleg sem teszik lehetővé az önálló kerékpársáv kijelölését. Ilyet korábban sem lehetett feljelölni.

A gyalogosok és biciklisek kulturált egymás mellett élését szorgalmazva igyekszünk majd felfesteni egy sávot, így a kerekezőknek nem kell kerülőt tenniük a kastélyköröndtől a Deák utca felé, majd le a Széchenyi utcán, hogy ha a Fő tér felé igyekeznek. Hiába lesz hivatalosan kerékpározásra alkalmassá nyilvánított köztérré minősítve a sétálóutca, csúcsforgalomban a fokozott körültekintés és óvatosság minden közlekedőnek jól felfogott érdeke kell, hogy legyen.

– Mikor vehetik birtokba az autósok, vásárlók, az árusok a piacot, a parkolókat?
– A több hetes csúszást, amit az aszfaltkeverő üzemek későbbi beindulása okozott, mostanra sikerült ledolgozni. A piac építése gyakorlatilag befejeződött, és elindult a tesztüzem. A kisebb-nagyobb hiányosságok pótlása folyamatosan zajlik, és május 2-ére megtörténik az „üzemkészre” jelentés. Hivatalosan az üzemszerű működés csak akkor indul meg, ha a parkolási rendszer összes eleme hiba nélkül elstartolt.

A használatbavételi engedély kiadásának előfeltételét jelenti az Untenberger utca megnyitása a Lovassy utca felé. Előtte próbaüzem jelleggel már működik majd a piaci parkoló és a sorompók is, a kezelő személyzet is beletanul a folyamat bonyolításába. A Kossuth–Deák–Szent Miklós körforgalomi csomópont építése csúszik a közbeszerzési eljárás elhúzódása miatt, de remény van rá, hogy a procedúra lezárultával hamarosan megkezdődhet és a nyár első hónapjaiban le is záródhat a kivitelezés.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK