2024.11.28., csütörtök - StefániaZalaegerszeg időjárása

Archivum

Super 8

2011. április 03. vasárnap, 08:42
Címkék:
super8.png
A Paramount Pictures
az Amblin Entertainment és a Bad Robot produkciójában

bemutatja


J. J. ABRAMS
filmjét


SUPER 8
– SUPER 8 –


Producerek
Steven Spielberg, J.J. Abrams, Bryan Burk

Forgatókönyv
J.J. Abrams

Rendező
J.J. Abrams

Vizuális effektusok
Industrial Light & Magic


Jack Lamb seriff............................Kyle Chandler
Alice................................................Elle Fanning
Joe Lamb......................................Joel Courtney
Martin..........................................Gabriel Basso
Nelec ezredes............................Noah Emmerich
Carey..................................................Ryan Lee


Forgalmazza a UIP-Duna Film
www.uipduna.hu
 
 
1979 nyarán egy csapat kamasz egy ohiói kisvárosban elhatározza, hogy kimennek a mezőre zombifilmet forgatni. Miközben Super 8 kamerájukkal dolgoznak, szörnyű vonatbalesetnek lesznek szemtanúi. Maguk is alig élik túl az eseményeket, és hamarosan rájönnek, hogy a szerencsétlenség nem a véletlen műve volt. Nem sokkal később a környéken emberek kezdenek eltűnni, és megmagyarázhatatlan események történnek, ezért Jack Lamb seriff megpróbálja kideríteni, mi az igazság – nem is gondolják, hogy minden képzeletet felülmúló szörnyűség a titok nyitja.
A Super 8 szíve hat kamaszgyerek, akiknek barátságára visszafordíthatatlanul kihatnak az átélt események, a lelke pedig két alkotó, akik annak idején maguk is 8 mm-es kamerával vágtak neki a filmkészítésnek. J.J. Abrams és Steven Spielberg gyerekként kezdték megismerni a filmezés rejtelmeit, Super 8, illetve 8 mm-es kamerát használva, s ez alapozta meg mai nagyjátékfilmes sikereiket.
Abrams rendezőként arról ismert, hogy mesterien elegyíti a karakterábrázolást, a humort és a feszültséget (Mission: Impossible III, Star Trek). Producere volt a Cloverfield című szörnyfilmnek, tévés alkotóként pedig olyan sikereket jegyez, mint a Felicity, az Alias, A rejtély (Fringe), illetve a rekordokat döntő Lost – Eltűntek.
Spielberg, aki a filmtörténet több feledhetetlen alkotásának rendezője (E.T. – A földönkívüli, Harmadik típusú találkozások, Az elveszett frigyláda fosztogatói), a kis Abrams számára igen hamar ihletforrásul szolgált. A Super 8 formátum iránti közös rajongásuk (s talán a sors) intézte úgy, hogy a két alkotó pályája újra és újra kereszteződött. Abrams 8 évesen kezdett ismerkedni a Super 8 használatának örömeivel – az Eastman Kodak 1965-ben dobta piacra – , házimozikat forgatott mindenről, ami egy kamaszt szenvedélyesen érdekel, vagyis üldözésekről, csatákról és szörnyekről.
Pár évvel később Abrams és jó barátja, Matt Reeves (a Cloverfield rendezője) benevezték filmjeiket egy Super 8 fesztiválra, aminek eredményeként a Los Angeles Time cikket közölt róluk Kis zsenik címmel. Rögtön ezután megkereste őket Spielberg akkori asszisztense, Kathleen Kennedy, és megkérdezte tőlük, volna-e kedvük felújítani a rendező gyerekkorában forgatott Super 8 munkáit. Tehát amikor J.J. és Matt csak 15 éves volt, megkínálták őket azzal a lehetőséggel, hogy összevágják Steven 8 mm-es legkorábbi filmjeit.
 Közös érdeklődési körük évekkel később ismét összehozta őket. "Olyan filmekről beszélgettünk, amiket imádunk, meg hogy talán egyszer közösen csinálhatnánk valami hasonlót – emlékszik vissza Spielberg. – A kiindulási pont az volt, hogy mindketten 8 milliméteres filmekkel kezdtük a pályánkat. Jó ötletnek tartottuk, hogy olyan srácok történetét meséljük el, akik filmkészítés közben keverednek mindenféle kalandokba.”
Abrams a Super 8-t kedvenc filmjeinek hagyománya szerint akarta elkészíteni, miszerint a középpontban egy kis közösség áll, amelynek derék tagjai élik szorgos mindennapjaikat, dolgoznak, szeretnek, összetartják a családjukat, aztán hirtelen rendkívüli, rémisztő és fantasztikus események borítják fel ezt a rendet. "Arra törekedtem, hogy a néző igazi nyári popcorn mozit kapjon a pénzéért, tehát a filmben van akció, humor, feszültség meg jó sok robbanás, ám a Super 8 történetének mélyén lélek is lapul, ami számomra a produkció legfontosabb alkotóeleme. A rengeteg durva dolog ellenére ez az első mozi, amit igazán a magaménak érzek.”
Az már rögtön megvolt, hogy amatőr filmes gyerekekről szól majd a film, de Abramsnek találnia kellett egy történetet is, amibe be tudja ágyazni őket. Úgy döntött, elővesz egy olyan motívumot, ami már régóta izgatta a fantáziáját. "Volt egy sztori kezdeményem arról, hogy egy vonat szállít valamilyen rémisztő dolgot az 51-es körzetből – magyarázza a rendező, arra a nevadai szupertitkos katonai támaszpontra utalva, ahol a néphit szerint egy lezuhant földönkívüli űrhajó roncsait/utasait tanulmányozzák, illetve a halálsugár és a legyőzhetetlen bombázó meg még számos egyéb fantasztikus találmány kifejlesztésén dolgoznak. – Ehhez az ötletemhez nem voltak meg a karakterek, és hirtelen rájöttem, ha a sztori nélküli filmes rácokat belerakom, megvan az izgalmas történet.”
   "Amikor J.J. előállt az ötletével, hogy filmezgető kamaszok egy nagyszabású fantasztikus esemény kellős közepébe kerülnek, ami a feje tetejére állítja az egész várost, rögtön tudtam, hogy épkézláb történettel van dolgunk – veszi át a szót Spielberg. – Ráadásul dupla fenekű a dolog: a produkció a hetvenes évek filmkészítési kultúrájáról szól, meg arról is, az egész hogyan alakult ki.”
Bryan Burk társproducer szintén a Super 8-nak köszönhetően ismerkedett meg Abramsszel. "Hallottam, hogy van ez a srác, aki Super 8-ban utazik, és ő vágta újra Spielberg 8 milliméteresre forgatott zsengéit. Egy nyelvet beszéltünk. Mindannyiunkat lelkesített az a fantasztikus élmény, hogy ha van egy ötletünk, azonnal kimehetünk a kameránkkal a susnyásba, és filmet csinálhatunk belőle.”
Amikor a történet kezdett határozottabb körvonalakat ölteni, Abrams két absztrakt elgondolása került a középpontba. Az egyiket a rendező már régóta Titokdoboznak hívta. A lényege az, hogy a nézőket akkor lehet folyamatosan feszültségben tartani, ha a történet olyan kiszámíthatatlan, mintha a rejtély megoldása egy lezárt doboz mélyén rejlene, amiből hirtelen bármi kiugorhat.
A másik elgondolás az volt, hogy a filmet a Super 8 leglényegét szem előtt tartva kézi kamerás módszerrel készítik el. "Nem csupán kamaszkori nosztalgiákat ébresztett a film, hanem pontosan úgy forgattuk le, ahogyan annak idején dolgoztunk – folytatja Abrams. – Ragaszkodtunk a teljes valószerűséghez, hogy megijesszük, megnevettessük, érzelmi reakciókra késztessük a közönséget. Ugyanúgy forgattunk, mint annak idején, amikor először vettünk kamerát a kezünkbe.”
Spielberget fellelkesítette Abrams tehetsége és hozzáállása. "Különleges képessége van arra, hogy áthidalja a generációs szakadékokat. Nagy filmrajongó, és képes olyan mozikat létrehozni, amikért a közönség is rajongani tud. Pontosan érzi, miről beszélnek és hogyan gondolkodnak a mai kamaszok, tehát ugyanúgy szót ért a srácokkal, ahogyan én vele. Ő az egyik legnagyobb filmes mesemondó napjainkban, a kisujjában vannak a kamerakezelés, a világítás, a szerkesztés fortélyai. A Super 8-cal J.J. nosztalgikus, egyben mellbevágóan újszerű filmet készített. Gyönyörűen elegyít egy fantasztikus sztorit és egy csapat kamasz nevelődési történetét, úgy ábrázolva a korabeli srácokat, hogy megfelelnek az adott korszellemnek, miközben olyanok, amilyenek a tinik mindig is voltak.”
Abrams hatalmas megtiszteltetésnek érezte, hogy Spielberg a produkcióval kapcsolatos napi teendőkből is kivette részét. "Elképesztő, mennyit dolgozott a filmen, hogyan volt rá ennyi ideje? Órákat molyolt a forgatókönyvvel, és ki sem lehetett robbantani a vágószobából. Éreztem, hogy a Super 8 ugyanolyan fontos neki, mint nekem.”

Srácok kamerával a kézben

J.J. Abrams számára a Super 8 karakterei voltak a legfontosabbak. Bár az álmos ohiói kisváros életét rémisztő és megmagyarázhatatlan események zavarják meg, a szereplők nagyon is reális érzelmeket élnek át, kapcsolataik, a szeretet és a megtapasztalt veszteség teljesen emberiek. Abrams tudta, a film csak akkor fog működni, ha megtalálja a megfelelő színészeket, ezért gőzerővel látott a kereséshez. Olyan friss arcokat kellett találnia, akiket örömmel fedez fel a közönség, ugyanakkor csapatként ábrázolni tudják azokat a kapcsolatokat, amelyek a gyerekkori barátokat és ellenségeket jellemzik.
"Kamasz színészeinknek az a nagy erőssége, hogy úgy játszanak, mintha nem is játszanának – mondja Bryan Burk producer. – Ez J.J. érdeme is, mert nemcsak hogy megtalálta a tökéletesen megfelelő srácokat, de azt is tudta, hogyan dolgozzon velük.”
 Az összeválogatott tinicsapat tagjai meglepően különböző karakterek. Néhányan már kiérdemesült veteránnak számítanak, mások még sosem koptatták a színpadot, és Amerika legváltozatosabb csücskeiből érkeztek:  Elle Fanning (Alice Dainard – Conyers, Georgia); Joel Courtney (Joe Lamb – Moscow, Idaho); Gabriel Basso (Martin – St. Louis, Missouri); Riley Griffiths (Charles – Cedar City, Utah); Ryan Lee (Cary – Austin, Texas); végül Zach Mills (Preston – Lakewood, Ohio).
Alice szerepét Hollywood egyik leggyorsabban emelkedő ifjú csillaga, Elle Fanning (Babel, Benjamin Button különös élete, Somewhere) kapta. Fanning először el sem tudta hinni, hogy őt választották. (A név nem véletlenül ismerős, Elle nővére, Dakota Fanning már régóta Hollywood egyik legnagyobb leendő sztárjának számít.)
"Majdnem infarktust kaptam, amikor maga J.J. felhívott, és azt mondta, szia, klassz lesz együtt dolgozni – meséli Elle. – Legszívesebben sikítottam volna örömömben, de hát ott volt a vonalban, úgyhogy inkább csöndes örömtáncot lejtettem. Aztán amikor végre letehettem, akkorát ordítottam, hogy beleremegett az ablak!”
Abrams nem tagadja, Elle lehengerelte a meghallgatáson. "Amikor megláttam, első gondolatom az volt, hogy túl fiatal, mert még csak 12 éves, a kérdéses karakter pedig 14. De aztán kiderült, ez a kicsi lány a maga módján érettebb nálam is! Rettentően okos és kiegyensúlyozott, mégis beleillett a lökött srácok csapatába.”
Elle-t lenyűgözte, milyen összetett Alice személyisége. "Igazi vadóc, és fiatal kora ellenére már megtaposta az élet. Az anyja világgá ment, az apja folyton részeg, így amikor a srácok felkérik, hogy legyen a filmjük főszereplője, egy laza vállrándítással belemegy. De hogy ki is ő valójában, akkor mutatkozik meg, amikor nyakukba szakad a katasztrófa.”
 Elle-el ellentétben Joel Courtney-nek semmilyen színjátszói tapasztalata nem volt, mégis ő kapta a film egyik főszerepét. Joe Lamb-et alakítja, aki próbálja feldolgozni édesanyja elvesztését.
"Tudtam, hogy J.J. sokat kockáztat velem, és nem akartam csalódást okozni. Meg akartam felelni neki, a többieknek meg persze saját magamnak” – mondja Joel.
"Nem találtam jó ötletnek, hogy az amatőr filmek rendezője legyen a főszereplő – magyarázza Abrams. – Jobb ötletnek találtam, ha a rendező barátja a főhős, aki egyfajta menedéket talál a csapatban, mert az édesanyja halála miatt nehéz időket él át az apjával.”
Joel azonnal megértette, Joe miért veti bele magát a filmkészítésbe, miközben éppen szétesett az élete. "Az anyukája meghalt, az apja meg a város seriffje, s emiatt sosincs otthon. Ezért csak a haverjaival érzi jól magát. Az apja azt akarja, hogy normális srác legyen, aki baseballt játszik, de Joe-nak mindene a filmezés. Ő felel a sminkért, a hangért meg az effektusokért, és imádja ezt a melót.”
   Gabriel Basso játssza a naiv Martint, aki gyakran válik társai gonosz tréfáinak áldozatává. A fiatal színész a The Big C. című sorozat egyik főszereplőjeként szerzett elismerést. Abrams szerint Gabriel pont az ellentéte karakterének "Elképesztően okos, és pont ez kell ahhoz, hogy hitelesen játsszon egy ilyen tyúkeszű karaktert.”
Riley Griffith-nek első nagyjátékfilmje a Super 8. Az ambiciózus, tökélyre törekvő Charlest játssza, aki a csapatnyi kamasz filmjének forgatókönyvírója és rendezője. "Imádom a karakteremet, mert halál komolyan veszi a filmezést – mondja Riley. – Borzasztóan fontos számára, hogy a produkció minden tekintetben magas színvonalú legyen, a többiek pedig nem értik, mire ez a felhajtás.”
Riley annyira megszállottjává lett a szerepének, hogy elkezdte utánozni Abrams rendezőt, sürgött-forgott meg fontoskodott a forgatáson, a rendező stílusát utánozva. "Figyeltem, mit csinál J.J., és azt igyekeztem belevinni a karakterembe – magyarázza az ifjú színész. – Elmesélte, hogyan működik a Super 8, meg hogy ő is ilyen kamerával kezdett filmezni, szóval nagyon klassz volt.”
Ryan Lee a csapat nagy bajkeverőjét, Caryt alakítja. Már több filmes és televíziós szerepben felbukkant, és nagy rajongója Abrams Star Trekjének. "A tévés Star Treket nem néztem, mert számomra az valahogy a szüleim világához kötődik, de az újragondolt ST nagyon klassz lett – mondja Ryan. – Amikor behívtak szereplőválogatásra, a torkomban dobogott a szívem.”
A filmesek is izgalomba jöttek Ryan teljesítménye láttán. "Elképesztően viccesen produkálta magát, ezért ő volt az első, akit leszerződtettünk” – mondja Burk producer.
Ryan boldog volt, hogy övé lett a szerep. "Cary mindig valamilyen balhét csinál, amin remekül szórakozik. Égetnivalóan rossz gyerek, ezért nagy élvezet volt játszani.”
Végül, de nem utolsósorban: Preston a nagyra törő kamaszok között az okostojás, aki mindenkinél mindent jobban tud. Ő a készülő film sztárja. Zach Mills alakítja, aki már több nagy produkció fontos szerepeiben is kipróbálhatta már magát: Hollywoodland, Mr. Magorium meseboltja, Elcserélt életek.
"Preston annyira okos, hogy az már kínos – árulja el Zach. – Tényleg mindent tud, és ezt örömmel osztja meg másokkal, ami akkor kezd igazán érdekes lenni, amikor kitör a zűrzavar.”
A fiatal színészek csapata azonnal összekovácsolódott. "A filmbeli barátságok teljesen valódiak – folytatja Zach. – Folyton együtt lógtunk és nagyokat marháskodtunk akkor is, amikor nem forgott a kamera.”

A Super 8 felnőtt szereplői

Miután a gyerekek olyasmit láttak, amit nem kellett volna, konfliktusba kerülnek szüleikkel, tanáraikkal és mindenféle hatósági személyekkel.
Kyle Chandler, aki a Friday Night Lights – Tiszta szívvel foci és A kiválasztott – Az amerikai látnok (Early Edition) című tévésorozatokból ismert, Jackson Lamb seriffet, Joe apját játssza, aki nyomozásba fog, hogy kiderítse, miért tűnnek el emberek, és mi állhat az egyre szaporodó különös események mögött. A rend őreként tökéletes munkát végez, de özvegyként nem áll a helyzet magaslatán, és pont akkor merül bele a szálak kibogozásába, amikor a saját lelkében kellene tisztáznia a dolgokat, és a fiának a legnagyobb szüksége van rá.
 Abrams szerint Chandler alakításában az a megkapó, hogy jól tudja érzékeltetni: a zord külső sebzett lelket takar. "Kyle ereje a tehetsége mellett abban rejlik, hogy szimpatikus fickó, és jól hozza az átlagembert – mondja a rendező. – Kemény rendőrt alakít, aki nem a legjobb apa, és fel van kavarva, ám ez még rokonszenvesebbé teszi a nézők számára.”
Chandlernek tetszett, ahogy a baljós események hatására félelem és nyugtalanság lesz úrrá a városon. "Az emberek úgy viselkednek, mint bármelyikünk, amikor nem találunk választ bizonyos kérdésekre: elkezdenek egymásra mutogatni – magyarázza a színész. – Egyre sötétebb árnyék telepszik erre az ohiói kisvárosra, a nagy rejtély kellős közepén ott van ez a csapat kamasz, miközben a rendőrség megpróbálja kideríteni, miről van szó.”
Noah Emmerich (Truman Show, Apró titkok, The Walking Dead) játssza a légierő megkeseredett, titokzatos ezredesét, aki senkinek nem mondhatja el, milyen céllal hozta embereit a kisvárosba.
"Sötét és ijesztő figura, biztosan álmatlan éjszakákat okoz majd a gyerekeknek, akik megnézik ezt a filmet!” – jellemzi karakterét.
Jackson Lamb helyi ellenlábasát Ron Eldard alakítja, aki a Vészhelyzetben (E.R.) kezdte pályafutását, majd olyan sikerekben játszott, mint a Pokoli lecke (Sleepers), A Sólyom végveszélyben (Black Hawk Down) és A bűn színe (Freedomland).
A színész Alice frusztrált apját, Louis Dainardot formálja meg. "Ennek a fickónak semmi nem jött össze az életben – magyarázza Eldar. – Pocsék munkája van az acélműben, a felesége elhagyta, a lánya pedig erősen kamaszodik. Utálja, hogy Alice folyton az amatőr filmes srácokkal lóg, de nem tud ellene mit tenni.”
Louis összeütközésbe kerül Jack Lambbel, mert a gyerekeik túl jó barátok. "Szinte már ellenségekké válnak – folytatja Eldard. – Régen nagyon jó barátok voltak, de beütött a ménkű, és ma már fújnak egymásra. Jack a törvény embere, Louis pedig lecsúszott proli, ám amikor igazán durvulni kezdenek a dolgok, rá kell jönniük, hogy szükségük van egymásra.”
Film a filmben: elszabadul a Super 8

A Super 8 sztorija mélyén újabb történet rejtőzik: J.J. Abrams még a kezdetek kezdetén elhatározta, hogy nem írja meg a kamaszok által készítendő film forgatókönyvét, hanem hagyja a cselekményt szabadon kibontakozni, a fiatal színészek fantáziájára bízva a történet alakulását.
"A srácok azonnal ráéreztek, mekkora buli a filmezés – mondja Burk producer. – Azt remélem, azok a kamaszok, akik megnézik ezt a mozit, maguk is kedvet kapnak a forgatáshoz. Van valami mágikus abban, hogy akkoriban elég volt meggyőzni a haverjaidat, hogy a nyarukat szánják rá a filmezésre, és már el is indulhatott a produkció. Azt hiszem, J.J. most beleülteti a bogarat a nézők fülébe, hiszen tényleg csak egy kamera, pár jó barát meg egy ötlet kell ahhoz, hogy megtörténjen a csoda.”
Abrams siet rámutatni, hogy a mai fiatal filmeseknek elképesztő digitális technológia áll rendelkezésére, amiről az előző nemzedék csak álmodhatott. "A technológia mostanra annyira demokratizálódott, hogy míg 1979-ben egy kamasz boldog lehetett, ha kamerája volt, ma már az megy csodaszámba, ha valakinek nincs. Minden telefonnak van kamerája. Olyan minőségű házimozik készülhetnek, amilyenek gyerekkoromban csak a fantáziámban léteztek.”


A jó öreg hetvenes évek

Ha a Super 8 szívét és lelkét a színészek, illetve az alkotók jelentik, akkor a csontváza kétségtelenül a látványvilág. A film a gyerekek szemével láttat egy tipikus hetvenes évekbeli középnyugati iparvároskát, hogy aztán a gondosan megkonstruált valóságot a színéről a visszájára fordítsák a váratlanul bekövetkező fantasztikus események.
"J.J. eltökélte, hogy a filmben minden pontosan 1979-be repíti a nézőt, ugyanakkor olyan látvánnyal akarta megkínálni a közönséget, amilyen létrehozására csak a legmodernebb technológia képes – magyarázza Guy Riedel executive producer. – Megvan a Super 8-ban az a kedvesség és könnyedség, ami a hetvenes évek mozijára jellemző, de J.J. a trükkök terén beveti a nehéztüzérséget, mert azért ez egy 21. századi Abrams-film, ne feledjük.”
A stílusok ilyetén keveredését illetően Larry Fong operatőrre (300, Watchmen – Az őrzők) hárult a legnagyobb feladat, aki már a hősies Super 8-as időkben együtt dolgozott a rendezővel, és közös munkájuknak később olyan gyümölcse lett, mint a Lost – Eltűntek című sorozat. Fong nem csupán az egyik legjobb akcióoperatőr Hollywoodban, hanem napjaink egyik legnagyobb mozimágusa is, Abrams azért bízta rá annak megálmodását, hogy a Super 8-ban a realitás miként fordul át egyik pillanatról a másikra szürrealitásba.
"Amikor először találkoztunk, Larry ugyanolyan filmezgetős kissrác volt, mint én – meséli Abrams. – Jó barátok lettünk, és ez azóta sem változott. Már csak azért is élveztük a közös munkát, mert felidézhettük, milyen volt, amikor kamaszként nagy lelkesen házimozikat csináltunk.”
A tipikus amerikai iparvároska világának megteremtése Martin Whist látványtervező feladata volt, aki a Cloverfieldben is Abrams munkatársa volt.
"Már a forgatókönyv is teljesen hanyatt vágott – mondja Whist. – Minden apró szín és árnyalat benne volt azokból a filmekből, amelyeket imádtam kamasz koromban. Ugyanakkor érezhető volt, hogy itt azért újgenerációs történetmeséléssel van dolgunk.”
Whist tisztában volt azzal, hogy rendkívül részletes, finoman árnyalt látványvilágot kell létrehoznia, amelyet aztán ízzé-porrá zúznak a fantasztikus események. "J.J.-vel már első beszélgetésünkkor megvitattuk, hogy szinte tapintható lesz a hetvenes évek textúrája, a hétköznapi valóság minden színét és zamatát oda kell tennünk a vászonra. A fantasztikus elemek aztán erre fognak rátelepedni, ami azért nyomasztó, mert sötét árnyékba burkolják mindazt, amit annyira jól ismerünk és szeretünk ebből a korszakból.”
A film szereplői

A szereplők bemutatása fenntebb, a színészválogatás történeténél olvasható.

A film alkotói

J.J. ABRAMS (forgatókönyvíró/rendező) a Bad Robot Productions alapítója (2001), amelyet azóta is partnerével, Bryan Burkkel vezet. A Bad Robot a Paramount és Warner Bros. Productions partnere, olyan produkciókat készítettek közösen, mint a Cloverfield és a Star Trek, valamint az Alias, a Lost – Eltűntek és A rejtély (Fringe) című sorozatok.
Abrams első rendezése a Mission: Impossible 3 volt, a második a Star Trek. Két Emmyt őriz a kandallópárkányon, az egyiket az Alias pilotjáért kapta, a másikat a Lostért mint sorozatért.
Jelenleg A rejtély executive producere, és a Mission: Impossible Ghost Protocol utómunkálatain dolgozik. Ennek befejeztével rögtön a Star Trek 2 forgatókönyvének csiszolásába fog, a film bemutatása jövő nyárra várható.

STEVEN SPIELBERG (producer) a DreamWorks Studios partnere, amelyet Jeffrey Katzenberggel és David Geffennel közösen alapított 1994 októberében. A stúdiót 2006 elején a Paramount Picturesnek adták el. Vezetésük alatt készítette a DreamWorks az Amerikai szépség, a Gladiátor és az Egy csodálatos elme című filmeket, amelyek mindegyike elnyerte a legjobb filmnek járó Oscar®-díjat.
A filmtörténelem legsikeresebb alkotásai közül több is Spielberg nevéhez fűződik, mint például a Jurassic Park és az E.T. – A földönkívüli. Számtalan más elismerés mellett háromszor vehetett át Oscar-díjat; a legjobb rendezőnek és legjobb filmnek járót a Schindler listája  című filmért, és a legjobb rendezőnek járót a Ryan közlegény megmentése című filmért.
Spielbergnek a Bíborszín című filmen végzett munkájáért ítélt először díjat az Amerikai Rendezők Szövetsége (DGA). A legjobb rendezőnek járó Oscar®-díjra jelölték a München, az E.T. – A földönkívüli, Az elveszett frigyláda fosztogatói és a Harmadik típusú találkozások című filmekért. Az előbbiekért és A nap birodalma, A cápa, valamint az Amistad  című filmekért a DGA is jelölte díjára. A DGA összesen tízszer jelölte, többször, mint bármely más rendezőt a filmtörténetben. 2000-ben átvehette a Szövetség életműdíját. Ezeken kívül az Amerikai Filmintézet is kitüntette életmű díjával, valamint megkapta a tekintélyes Irving G. Thalberg-díjat is.
A közelmúltban készült filmek, amelyeken dolgozott: Transformers, A dicsőség zászlaja, Levelek Ivo Dzsimáról, Világok harca, München, Egy gésa emlékiratai, Terminál, Kapj el, ha tudsz!, A.I. – Mesterséges értelem.
Első rendezése a Sugarlandi hajtóvadászat című film volt.
Más korai filmjei: Örökké, Hook és Az elveszett frigyláda fosztogatói folytatásai, az Indiana Jones és a Végzet Temploma  és az Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag.
Spielberg 1984-ben megalapította saját produkciós cégét, az Amblin Entertainmentet. Az Amblin készítette többek között a következő nagy sikerű filmeket: Szörnyecskék, Kincsvadászok, Vissza a jövőbe 1, 2, 3, Roger nyúl a pácban, Egérmese, Őslények országa, Frédi és Béni, avagy a két kőkorszaki szaki, Casper, Twister, Zorro álarca, Men in Black – Sötét zsaruk, Men in Black – Sötét zsaruk 2. Szintén az Amblin Entertainment gyártotta a Vészhelyzet  című tévésorozatot. 
01.jpg

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK