2024.11.24., vasárnap - EmmaZalaegerszeg időjárása

Archivum

Vicces történetekkel az örömolvasásért

2016. február 08. hétfő, 18:49
Címkék:

Tizenkét éve dolgozik a Deák Ferenc Megyei és Városi Könyvtárban (DFMVK), s bár gyakorlati ideje alatt a felnőtt részlegen zajló munkába is betekintést nyert, inkább a gyermekkönyvtár világa vonzotta. Tóth Renáta a DFMVK gyermekkönyvtári koordinátora polgármesteri elismerésben részesült a Magyar Kultúra Napja alkalmából.

reni

A gyermekkönyvtári munka kihívásai

Hogy telik egy átlagos nap a gyermekkönyvtárban, mik a menő könyvek az iskolások szerint, és létezik –e gyerekeknél az örömolvasás? – többek között ezekről a kérdésekről beszélgettünk.

- Egy átlagos nap az aktuális teendők megbeszélésével és a könyvek visszaosztásával kezdődik, délelőtt általában óvódás csoportokat fogadunk. Délután pedig a közeli általános iskolákból érkeznek csoportfoglalkozásokra alsó tagozatos diákok – meséli Tóth Renáta.

A könyvtári munka összetett tevékenység, az alapvető könyvtári szolgáltatásokon kívül programszervezéssel és kiadványszerkesztéssel is foglalkoznak. Helyben készül ugyanis a havonta megjelenő Olvasó Lurkó gyermekkönyvtári folyóirat, melyben könyv – és programajánló, rejtvények, viccek és más érdekességek is szerepelnek.

- A feladat nagyon komplex, ezért is döntöttem annak idején a gyermekkönyvtár mellett. Van benne kihívás, egészen más ugyanis a kisebbekkel kommunikálni könyvekről, mint felnőttekkel. Ugyanakkor kreatívnak és naprakésznek is kell lennünk. Folyamatosan tájékozódunk az újdonságokról, ami időnként nem könnyű feladat, hiszen a gyermekkönyvpiacon óriási a választék. Az sem mindegy, mit ajánlunk a gyerekeknek és a szülőknek.

Mint megtudjuk: utóbbiak nagyon gyakran kérnek tanácsot a könyvtárosoktól. Sőt, olyan is előfordul, hogy a szülő szeretne választani a gyermekének könyvet – általában olyant, amit egykor ő is szívesen olvasott –, ám ez sokszor nem kelti fel a gyerekek érdeklődését. Ilyenkor a szakember feladata, hogy olyan mesét, történetet ajánljon, ami a kicsiknek is tetszik, és a szülő is elfogadja alternatívaként.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy az iskolás korosztálynál első és negyedik osztály között sokan és szívesen járnak könyvtárba, és nagy az olvasási kedv. A felső tagozatban ez megtorpan, sőt vissza is esik. Olyan mennyiségű tananyag és kötelező olvasmány a zúdul a diákokra, hogy egyszerűen nem marad energiájuk élvezetből olvasni. Márpedig a szakember szerint a gyermekkönyvtárosok egyik legfontosabb és legszebb feladata épp az, hogy az örömolvasás felé terelgessék a gyerekeket. Ehhez az kell, hogy eleinte könnyen olvasható, humoros és a gyerekek igényeinek, érdeklődési körének megfelelő könyveket tudjanak ajánlani.

- Az óvodások nagyon szeretik a lapozgatós, színes, verses, mondókás könyveket. Sokan keresik Varró Dániel, Bartos Erika, Berg Judit, vagy, hogy klasszikust is említsek, Marék Veronika könyveit. A kisiskolások a már említett humoros, kalandos történeteket kedvelik: Vig Balázs, Finy Petra, Turbuly Lilla, vagy épp Geronino Stilton kötetei nagyon kelendőek. De az ismeretterjesztő könyvek, vagy a slágerfilmekből készült színes kiadványok (Star Wars) is menők.

A könyvtáros szerint a 14-16 éves kamaszok egy különleges csoportot képeznek. Egyrészt még ők is szeretik a kalandos, misztikus történeteket, melyekben van egy szuperhős, ám már bejönnek a romantikus, pszichologizáló, önismeretet, én-képet fejlesztő könyvek is a képbe. Sokan választanak olyan kötetet, amely valami kamaszproblémára (túlsúly), tabutémára (szexualitás) keresi a választ. Sokan ugyanis nem tudják ezeket a dolgokat a szülőkkel, vagy osztálytársakkal megbeszélni.

Hogy van-e élet a Harry Potter után? Tóth Renáta azt mondja: a varázslótanoncok története még mindig népszerű, hiába tűnik úgy, hogy már kiment a divatból.

- A Harry Potter egy örök darab marad, ráadásul egy olvasási forradalmat indított el annak idején. Olyanok kezdtek el olvasni és könyvtárba járni, akik korábban sohasem. Sokan közülük pedig azóta is keresnek hasonló témájú könyveket, ami megint egy lépés az örömolvasás felé.

A kötelező olvasmányokkal kapcsolatban a szakember azt mondja: lehet, hogy célszerű lenne valami más elnevezést találni ezeknek a könyveknek, hiszen a kötelező szó már eleve egy negatív érzést vált ki a gyerekekből, de még a felnőttekből is. Jó lenne az is, ha a klasszikus és kortárs irodalom aránya kiegyenlítettebb lenne az oktatásban. Az sem lenne hátrány, ha a régebbi századok irodalmában fellelhető erkölcsi és társadalmi értékeket valamilyen befogadhatóbb formában adnák át a mai gyerekeknek. Meg kellene ragadni azokat az eszközöket, amit az internet a közösségi média és a technikai eszközök kínálnak. A gyerekeknek megmutatni, hogy ami "régi" az nem feltétlenül elavult, jól megfér egymás mellett klasszikus és kortárs.

A jó olvasási és szövegértési technika elsajátításához és az örömmel olvasáshoz mindenképpen pozitív élményekre van szüksége a gyerekeknek.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK