Archivum
Feszületek és értelmezések
Nem várt rövid "performansszal", és egy alkotás körül támadt vitával nyílt meg a Göcseji Múzeumban "A kereszt alatt" című, kortárs képzőművészek munkáit bemutató tematikus tárlat. A múzeum és a Vitrin Képzőművészeti Egyesület által közösen szervezett reprezentatív bemutatónak a húsvéti ünnepkör ad apropót.
Keresztek a múzeumban
A megnyitó előtt néhány másodperccel Nemes László észrevette, hogy Mária-sorozatának egyik darabja véletlenül elforgatva került a falra, így a festőművész - kedélyes érdeklődők és fotósok gyűrűjében - gyorsan a helyes irányba igazította a képet.
Feltámadás, új élet, sorsszimbólum - asszociált a keresztre, mint jelképre Balaicz Zoltán alpolgármester, köszöntve a kiállító művészeket és a közönséget. Mint mondta a húsvét közeledtével a tárlatnak egy olyan üzenete is van, hogy van feltámadás, és az élet győzedelmeskedik a halál felett. A tárlatot Szabó Vilmos lelkész, az evangélikus egyházközösség vezetője nyitotta meg. Hosszú volt az az út, míg a keresztből, mint kegyetlen kínzóeszközből vallási, történeti és kulturális szimbólum lett - mondta. A lelkész szerint ehhez kellett Krisztus és a megváltás.
Horváth M. Zoltán alkotása
Elgondolkodtató azonban az, hogy vajon értjük e még a kereszt igazi értelmét, vagy mára csak egy tárgy lett. Útszéli feszület, díszes faragvány, vagy nyakbavaló ékszer. A kereszt azonban kitartóan azt hirdeti két évezrede, hogy a megváltás elvégeztetett, s általa megtapasztalhatjuk az isteni szeretetet.
Kostyál László művészettörténész, a múzeum igazgatóhelyettese a kereszt szimbolikus jelentéséhez csak annyit fűzött hozzá: az égi és a földi világ jelképes találkozásáról van szó. Az emberiség történetében sokáig a vertikális szemlélet uralkodott, ám egy ideje a horizontális látásmód dominál. Harmonikus egyensúlyba kellene hozni a két szintet, s akkor - a metszésponton - az emberek visszatalálnának a spiritualitáshoz úgy, hogy a technikai haladás sem áll meg. Mindig is azok a társadalmak és kultúrák voltak erősek, ahol ez a két nézet együtt volt hangsúlyos.
A kiállításon húsz alkotó mutatkozik be; jórészük nem ismeretlen a zalaegerszegi közönség előtt, hiszen helyi, vagy Zalához kötődő, kortárs művészekről van szó. De a megyén túlról is érkeztek festők és szobrászok. A közel félszáz művet felsorakoztató tárlat egyfajta ikonográfiai és stílustörténeti kalandozás is. Megannyi látásmód és művészeti irányzat elevenedik meg. Jórészt a hagyományos, klasszicizáló értelmezés és képi világ dominál (a kereszt, mint Krisztushoz, az Újszövetséghez, vagy magához az egyházhoz kapcsolódó jelkép), ám van néhány újragondolás, kísérlet, vagy éppen olyan asszociáció, mely nonfiguratív ábrázolással válik kifejezhetővé és értelmezhetővé (például Nagy Kálmán, vagy Tánczos György képei).
Balaicz Zoltán köszöntötte az alkotókat
A tárlatnyitót megelőzően éppen egy ilyen "újragondolás" váltott ki vitát a szervezők körében. Horváth M. Zoltán képzőművész fotósorozatáról először ugyanis úgy gondolták, hogy nem illik a kollekció hangulatához. (A triptichonon ugyanis egy hölgyet látunk fehérneműben, menyasszonyi fátyolban, lábai előtt három koponyával, hol imádkozva, hol karjait széttárva, hol egy koponyával a kezében.) Az alkotás végül mégis kikerült - tegyük hozzá, szerencsére!
A művész ugyanis nem tesz mást, mint, hogy a reklámfotók stílusában jeleníti meg a nőt (ideált), ám mindeközben felvonultatja a tárlathoz nagyon is illő, keresztény szimbolikákat (kereszt, imádság, feltámadás, szűziesség, elköteleződés). Tökéletes képi hatást és üzenetet sugározva a befogadó felé. Sem a kereszt jelentéstartalma, sem a szentsége nem sérül. Ahogy Szabó Vilmos is utalt a képsorozatra: nem a ruhátlanság a lényeg (ez inkább csak eszköz). Sokkal fontosabb az ima, a kitárt kar, és a koponya, mely egyértelműen jelzi a feltámadást. Mindezt egy 21. századi "közegbe" jelenítve meg.
Hasonlóan izgalmas Leclerc Szelényi Ulrik Vas megyei szobrászművész fémből, vasból (biciklinyereg, lánc, csípőfogó, villáskulcs) készült feszület és piéta kompozíciója. És ha már újraértelmezéseknél tartunk említést érdemel Szabolcs Péter szobrászművész egyik alkotása is (Karon hajóján), ahol Krisztus testét (lelkét?) a görög mitológiából ismert Kharón, a révész viszi át a túlsó partra. Jelezvén talán azt: mindegy milyen korban, kultúrában, hitben vagy vallási közösségben élünk, az Igazság odaát van.
A tárlat április 29-ig látogatható a Göcseji Múzeum időszaki kiállítótermében.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Baleset történt Nagykapornaknál, a 76-os útonSzarvassal ütközött két autó ZalaegerszegnélA kiszáradt karácsonyfa veszélyeire figyelmeztet a katasztrófavédelemFelhívás zalaegerszegi és zalai képző- és fotóművészek, designerek részéreTudatosan a pénzügyekben - Háztartási költségvetésZalaegerszegi fotósok a Nemzetközti Magyar Fotószalon szombathelyi tárlatánFényes égi jelenség január 3-án: közel került a Vénusz a HoldhozA lakosság segítségét kérik a zalai rendőrökHanga a Zala Vármegyei Szent Rafael Kórház idei első újszülöttjeVonat elé hajtott egy autó Zalaegerszegen, az Október 6. térnél -
rovatunk hírei
Iskolatörténeti kiállítás az AdybanMegnyílt az Egerszegi Advent, felkapcsolták a fényeketFragments a Gönczi GalériábanMegújult a Keresztury HázKARNER 70Pálosok - rendtörténeti kiállításAttila örökösei: a hunoktól az Árpád-házigVadpörkölt és Borfesztivál-Jótékonysági főzésFelavatták Szabolcs Péter Diana című szobrátGébArt: Lehota M. János válogatása top 10
Egy korszak vége: megszűnt a Betti cukrászdaJól sikerült jubileumi évet zárt a BogáncsFényes égi jelenség január 3-án: közel került a Vénusz a HoldhozÚj gyalogosátkelő és buszmegálló a Baross ligetnélA lakosság segítségét kérik a zalai rendőrökSzarvassal ütközött két autó ZalaegerszegnélBaleset történt Nagykapornaknál, a 76-os úton2025 a felismerések és a szárnyalás éve leszA szezon legjobb forralt borát ismét a Violkonyha készítetteBalaicz Zoltán: Folytatódik Zalaegerszeg dinamikus fejlődése