2024.11.27., szerda - VirgilZalaegerszeg időjárása

Archivum

Száraz úton jobban nyomjuk a gázt

2012. március 12. hétfő, 17:23
Címkék:

A nagyvárosokhoz képest nálunk nem olyan rossz a közlekedési helyzet. Zalában szabálykövetőbbek az emberek, kevesebbszer szereplünk az országos híradásokban. Mindezek ellenére itt is sok a baleset - mondja Novák Rudolf, a Zalaegerszegi Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője, akivel veszélyes csomópontokról, közlekedési morálról beszélgettünk. Tavaly 207 sérüléssel járó baleset volt a kapitányság területén, ami annyit jelent, hogy a megyeszékhely, és több mint hetven település adatairól van szó. Összesen 600 balesetről tudnak, ha azonban nincs sérülés, nem kötelező rendőrt hívni. Így az osztályvezető szerint ez a szám valamivel magasabb volt.

Javulóban a közlekedési morál?

Zalaegerszeg közlekedéséről általánosságban elmondható, hogy olyan kiemelten veszélyes gócpont nincs a városban, ahol naponta történne baleset, de vannak olyan kereszteződések, melyek fokozott figyelmet követelnek az autósoktól, gyalogosoktól, kerékpárosoktól.

kozlekedes 1

Ilyen például a Kovács Károly tér, a Széchenyi tér, a Kazinczy tér, a Stadion-Berzsenyi úti kereszteződés, az Interspar előtti csomópont, valamint a Berezsenyi-Kosztolányi úti gyalogos-átkelőhely. Az előző évben összesen 17 kerékpáros és 19 gyalogos baleset történt a kapitánysághoz tartozó területen. "Fontos megemlíteni, hogy ritka az, hogy csak az egyik fél a hibás. Mert például ugyan a KRESZ pontosan előírja, hogy gyalogos-átkelőhelyhez érve az autósnak mennyire kell lassítania, ám ha nem teszi meg, s ezt a gyalogos látja, nem kéne lelépnie. A közlekedésben mindenkinek partnernek kell lennie!"

A városon belül a legtöbb probléma a figyelmetlenség miatt van. "Sokan rutinból közlekednek, azt hiszik, hogy becsukott szemmel is odatalálnak egy-egy megszokott helyre, de azért ez nem így van. Ha az emberek csak egy ici-picivel jobban figyelnének, fele annyi baleset történne. Bár, az utóbbi időben azért elindult némi pozitív irányú változás." - véli az osztályvezető. Hozzátéve: a másik veszélyforrás az ittas vezetés, vagy kerékpározás, aminek a megyében sajnos "hagyománya" van, hiszen szinte minden családnak van pincéje. Így különösen a falvak környékén érződik ez a negatív hatás. Jó lenne, ha a kerékpárosok is alkalmazkodnának a jogszabályokhoz, hiszen 30-60 ezer forintos bírságra számíthat ma már az, aki ittasan biciklire ül.

Novák Rudolf szerint a közlekedési morál javulóban van, bár az, hogy mennyire türelmesek az emberek, függ az időjárástól és a napszaktól is. Reggel mindenki frissebb, a délutánról ez már kevésbé mondható el; ekkor nő a balesetek valószínűsége. Talán furcsán hangzik, de a szép idő is egyfajta veszélyforrást jelent, mert a száraz úton, jó látási viszonyok mellett bátrabban nyomják a gázt az autósok. Ha viszont front érkezik, szintén nő a figyelmetlenség, s vele a balesetek száma. Télen ugyanakkor, ha leesik hó, javul a statisztika, mert a bizonytalan autós inkább a tömegközlekedést választja, s aki kimerészkedik az utakra, az is sokkal lassabban vezet.

kozlekedes 2

"Gondot jelent még az is, hogy manapság a fiatalok friss jogosítvánnyal a kezükben mindenféle rutin nélkül indulnak útnak. Régen volt egy átmenet: kerékpárról ültek motorra, majd onnan az autóba, így már szereztek egyfajta közlekedési gyakorlatot. Ráadásul annak idején kezdetben inkább felnőtt kísérő mellett ültek a fiatalok volán mögé. Most ez gyakran elmarad, pedig az új sofőröknek különösen körültekintőnek kellene lenniük".

Tavasz közeledtével minden évben fel kell hívni a figyelmet a motorosok és a kerékpárosok növekvő számára is. A közlekedési osztály vezetője ezzel kapcsolatban úgy vélekedik: nem az a jó motoros, aki ha kijön a jó idő egyből felül a motorra és száguldozni kezd, hanem aki szép fokozatosan szerzi vissza a rutinját. A biciklisekénél pedig még mindig gond a nem megfelelő világítás, és a láthatósági mellény hiánya. "Azt szoktuk mondani, hogy ha valaki egy villogót és első lámpát használ, már az is sokat tett a láthatósága érdekében! A legtöbb probléma ezzel kapcsolatban változatlanul a falvakban van."

Pozitívum viszont, hogy egyre több a városban a kerékpárút és a körforgalom, mellyel biztonságosabb a közlekedés. A körforgalmas csomópontoknál érezhetően kevesebb a gond. "Bár az előfordul, hogy valaki túl gyorsan hajt be a körforgalomba, majd panaszkodik: nem jó az ív, és szűk a hely. Ami nyilván nem igaz, csak lassabb ütemre tervezték az ideális ívet."

S, hogy miért van az, hogy egy Zalaegerszeg méretű városban ilyen sokan ragaszkodnak ahhoz, hogy autóval közlekedjenek? Novák Rudolf úgy látja, hogy itt még csak most kezdik felismerni az emberek, hogy a belvárosban gyalog, vagy kerékpárral sok esetben gyorsabban és biztonságosabban lehet haladni, mint autóval. Szemléletváltásra van szükség, bár szerencsére látni már a változás jeleit - mondja. Jó lenne, ha az autósok részéről minél többen felismernék, hogy a lassító fékezés többet ér a hirtelen blokkolásnál, ha a gyalogosok nem a kerékpárúton közlekednének, s a biciklisek is a számukra kijelölt útvonalon mennének.

"Az emberek törékenyek, nem éri meg kockázatni! Jobb, ha megtanulunk odafigyelni egymásra!"

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK