Archivum
Gartner kamionjai Európa útjain
A zalaegerszegi központú Gartner Intertrans Hungária Kft. 1991-ben két saját és 34 bérelt kamionnal kezdte meg tevékenységét. A belföldi és nemzetközi árufuvarozással és szállítmányozással foglalkozó cég ma már 850 saját kamiont üzemeltet. A legutolsó üzleti évében 30 milliárd forint árbevételt elérő közúti szolgáltató foglalkoztatottjai létszámát is folyamatosan növelte; jelenleg 1600 főnek ad munkát. Több mint két évtizedes teljesítményét "Zalaegerszeg Innovációs Díja" kitüntetéssel ismerte el a zalai megyeszékhely önkormányzata a közelmúltban.
Innovációs díjjal ismerték el a közúti árufuvarozót
– Huszonkét éve vagyunk jelen Zalaegerszeg gazdasági életében, a Zala Volán Árufuvarozási Igazgatóságból alakult társaságunk. Húsz éve tartozik Ausztria egyik legjelentősebb fuvarozási vállalatához, a Gartner cégcsoporthoz – kezdte a beszélgetést a cég bemutatásával Köves László ügyvezető igazgató. – Fő célként határoztuk meg a folyamatos bővülést, melynek kezdetben komoly korlátja volt a nemzetközi árufuvarozás koncessziós engedélyhez kötött limitje. A növekedés érdekében cégeket vásároltunk, és a közúti árufuvarozás fejlesztése mellett folyamatosan bővítettük a szállítmányozási tevékenységünket és a logisztikai szolgáltatásainkat.
– Milyen elveket követtek fejlesztési stratégiájukban?
– Mindig akkor fejlesztettünk illetve tesszük ma is, mikor erre adottak a feltételek; vagyis cégen belül bírunk azzal a gazdasági háttérrel és erővel, mely szükséges ahhoz,hogy a változtatásokat,az új megoldásokat sikerre vigyük. Fontos elvünk az is, hogy minden bővítésnél, új tevékenység indításánál megnyerjük az érintett dolgozók minősített többségét. Az elmúlt években véghezvitt fejlesztések stratégiánk eredményességét igazolják.
– Hogyan hatott az uniós csatlakozás a cég fejlődésére?
– A csatlakozást megelőzően fontos dátum cégünk életében a 2003-as év, mikor raktározási szolgáltatásunk első üteme elindult Nagykanizsán. Az uniós csatlakozás éve is jelentős dátum, mert megszűnt a koncessziós rendszer. Így a 2004 után fejlesztéseinket már csak a piaci lehetőségekhez és a rendelkezésünkre álló erőforrásokhoz kellett igazítani, ami sokkal rugalmasabb és szabadabb üzletpolitikát tett lehetővé. Lényeges növekedés 2008-ban kezdődött. A tulajdonosi döntés alapján cégcsoporton belül Magyarországon jelentős járműpark-bővítést indult el.. Volt olyan hét az elmúlt években, hogy 40-50 új járművet helyeztünk forgalomba. Jelenleg 850 nyerges szerelvényünk járja Európa útjait, gépjárművezetőink száma 1200 fő, melyből közel 100 fő a női gépjárművezető. Összlétszámunk a kanizsai raktárbázissal, az irodai és műhelybeli munkatársakkal együtt 1600 fő. Ez az uniós csatlakozás előtt 300 fő volt.
– A járműpark-bővítés az árbevétel növekedésében is megmutatkozott.
– Az elmúlt üzleti év árbevétele meghaladta a 30 milliárd forintot, ezzel jelenleg társaságunk a megye legnagyobb árbevételű vállalkozása. Az árbevétel, a forgalmi paraméterek és a foglalkoztatottak létszáma alapján országos szinten is a legnagyobbak közé tartozunk a közúti fuvarozásban, és a teljes szektorban is, mely a közúti, vasúti, hajó és a légi árufuvarozást foglalja magában.
– A milliós értékek szállítása nagyfokú szakmai tudást és felelősséget követel meg a gépjárművezetőktől. Van-e elegendő jól képzett szakember?
– Mint szinte minden ágazatban,így a fuvarozásban is hiány van szakképzett munkaerőből, így mi is hiányt szenvedünk a jól képzett és gyakorlattal is rendelkező gépjárművezetőkből, még úgy is hogy az ország számos területéről érkeznek hozzánk a gépjárművezetők. A zalaegerszegi központunkban minden kedden és szerdán tartunk felvételt. Elvárás a C és E kategóriás jogosítvány, a GKI igazolvány (Gépjárművezetői Képesítési Igazolvány), külön előny , ha a jelentkező rendelkezik ADR bizonyítvánnyal, ami a veszélyes áruk szállítására jogosít fel. Hazánkban szükséges a PÁV-(pályalkalmassági)vizsga is, ami szigorúbb előírásnak számít, miután számos európai országban ez nem követelmény. Mindemellett szükség van vám- és rakománykezelési ismeretekre és szakmai nyelvtudásra, és nem utolsósorban (nemzetközi) fuvarozói gyakorlatra. Sajnos azt tapasztaljuk, hogy a jelentkezők igen nagy többsége nem rendelkezik kellő szakmai gyakorlattal, sőt a fiatal pályakezdőknek további oktatás szükséges a vezetési gyakorlat erősítése érdekében.
Márpedig óriási szükség lenne jól képzett szakemberekre. Ez nemcsak hazánkban gond, hanem Európa-szerte. Szakmai becslések szerint az utánpótlással és a természetes változásokkal is számolva közel 20 ezer gépjárművezető hiányzik a rendszerből.
– A képzett és gyakorlattal is rendelkező gépjárművezető hiánya a szakképzésben keresendő?
– Állami képzés hiányában a szükséges képesítéseket szaktanfolyamokon szerzik meg a gépjárművezetők önköltségen már évtizedek óta, miközben rengeteget változott ez a munkakör a szakmai tudás, ismeretek és a felelősség tekintetében. A nemzetközi kamionsofőr, mint tevékenység külön szakma lett, mely iskolarendszerű képzést igényel.. Január elsejétől életbe lépett változás értelmében: a C és E kategóriás jogosítványt csak 21 éves kor felett lehet megszerezni. Mindez felkínálja az érettségire épülő szakképzés bevezetésének lehetőségét. Társagásunk gyakorlati képzőhelyként szívesen részt venne ebben.
– Említette, hogy várják a gépjárművezetők jelentkezését. Tudnak-e vezetési gyakorlatot biztosítani azoknak, akik nem rendelkeznek ezzel?
– Elsősorban képzett és gyakorlattal rendelkező munkatársak jelentkezését várjuk. De alkalmazunk segéd gépjárművezetőket is 30–35 fős létszámban, akik gyakorlatot szerezhetnek a betanító gépjárművezetők mellett. Ezt a lehetőséget azért biztosítjuk, mert a felvételi jelentkezésen tapasztaljuk, hogy a fiatalok szívesen végeznék ezt a munkát, de nem rendelkeznek elégséges szakmai tapasztalattal.
– Milyen lehetőséget lát a vasi-zalai kiemelt járműipari központban?
– A járműipar húzóágazatnak számít ma Magyarországon és folyamatosan növekszik Ez egy jelentős tendencia, melyre alapozni lehet egy szakmai szövetséget. Ahhoz, hogy ez az együttműködés sikeres legyen, végre kell hajtani a kívánt infrastrukturális fejlesztéseket és bővíteni, újítani kell a szakképzést. A magyar beszállítói arány növelése érdekében a térségben lévő vállalatoknak is tenniük kell. A versenyképes termelési kultúra fejlesztésében fontos elvárás az innovációs képesség. Társaságunknál az innovatív gondolkodást és cselekvést nem csak a technológiai fejlesztéseinkben, hanem a vállalati működésünk teljes területén alkalmazzuk. Úgy vélem, az innovációs díjjal a fejlesztések mellett ezt a szemléletet ismerték el.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Kinyitott a Dísz téri adventi vásárBruchner Regina összetettben első helyen végzettTámogatás a Deák-iskola faipari képzésénekForgalomcsillapítás a Radnóti úti óvoda környezetébenFeldíszítették Zalaegerszeg karácsonyfájátKözgyűlés után: sajtótájékoztatót tartott a Fidesz-KDNP frakcióKitűnő minősítést kapott a NŐnek lenni akkor... című kiállításÚj parkolóhelyek a „Lordok háza” mögötti tömbbelsőbenKisasztalos verseny a Deák-technikumbanAz adóemelésekről a Tiéd a Város Egyesület -
rovatunk hírei
Közös európai barátságMegújult a munkaügyi kirendeltség LentibenÁthelyezik az IvókutatVáltozások a kulturális életbenElfogták a lakásbetörőketFelújításra kerül a Nyugdíjas OtthonházFinn vendégekMegszépült a Botfy utcaEgymillió forint marketing célraFókuszban a belvárosi programok top 10
Átépül Zalaegerszegen a Kosztolányi úti gyalogos aluljáróAszfaltozás miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz a Csány tér és a Hunyadi út környékénÚjabb öt évre Besenczi Árpádot választották a színház vezetőjénekGyenese Viktória kapta az idei Kalliopé-díjatApartmanházzá építik át az egykori Mándi-villátA színpad extrém sport, a színház a jelen pillanat művészeteFelavatták a megszépült Keresztury HázatÚj aszfalt és buszöblök a Köztársaság útjánHúszéves a Dienes-körKözös út a Göcseji Tudásközpontban