Archivum
Közlekedjünk elektromos járművel!
A Göcsej Hegyhát LEADER Egyesület, az őrségi Népi Mesterségek Műhelye Egyesület az Energia Ügynökség Közhasznú Nonprofit Kft.-vel karöltve Zalaegerszeg, Nagypáli, Szalafő érintésével egy projekt keretében olyan turisztikai útvonalat alakít ki, amely elektromos kerékpárral is végigjárható, amelyek az érintett településeken kölcsönözhetők és tölthetők is a felállított töltőállomásokon.
Az elektromos hajtás már a XIX. század végén ismert volt, de évtizedek kellettek, hogy megjelenjen a közlekedésben, elsősorban a tömegközlekedésben. Vélhetően már mindegyikünk utazott villamoson, metrón vagy trolibuszon. Az utóbbi 15 év egyik legnagyobb közlekedési beruházása vasútvonalaink villamosítása volt.
A civil közlekedésben az elektromos járművek az utóbbi két évtizedben jelentek meg lassan araszolva, elsősorban a járművek magas ára miatt. Ahol a keresetek biztosítják, pl. Norvégiában, ott a képzeletbeli dobogó második fokán állnak az eladásokban az elektromos gépkocsik. Hazánkban a kétkerekű járművek valószínűleg megfizethetők, indokolja ezt az is, hogy Magyarországon egyre többen kerékpároznak (az unióban negyedikek vagyunk).
Az elektromos kerékpároknak három típusáról beszélhetünk:
Pedelec: A pedal + electric + cycle szavak összevonásából alakult ki. Lényege, hogy csak akkor működik az elektromos rásegítés, amikor pedálozol. Nem rendelkezhet "gázkarral", mint a motorok, hanem vagy a pedál fordulatát figyeli egy szenzor, vagy a pedálozási nyomatékot. A pedálozás befejezése után a rásegítésnek azonnal meg kell szűnnie. A rásegítés maximum 25 km/h-s sebességig működhet. Efölött már a saját izomerővel kell pedálozni.
– S-pedelec: 2011-ben még csak a "pedelec", és "e-bike" kategóriák léteztek, de különvált egy harmadik vonal is. Ez pedig az S-pedelec. Az "S" a speed, azaz a sebességet jelöli. Ezeknél az elektromos kerékpároknál a rásegítés bekapcsolását nem csak a pedálozás megkezdése, vagy a pedálozási nyomaték megjelenése, hanem egy markolat elfordítása, vagy gomb megnyomása is elindíthatja. A meghajtás segítségével elérhető végsebességük jóval meghaladhatja a 25 km/h-s sebességet, egyes modellekkel már 100 km/h körüli tempót is lehet kerékpározni.
E-bike: Minden olyan elektromos rásegítéssel ellátott kerékpár, mely pedálozás nélkül is mozgásba hozható, legyen az elforgatható markolat, vagy nyomógomb. Továbbá a pedálozás megkezdése (ha egyáltalán rendelkezik pedálokkal) semmilyen befolyással nem bír az elektromos rásegítés működésére. Amennyiben a meghajtó motor teljesítménye meghaladja a 250 W-ot, akkor is e-bike a hivatalos megnevezése a kerékpárnak.
Az elektromos kerékpárok világszerte nagyon elterjedtek. Kínában, és a Távol-Keleten több tízmillió példány fut az utakon, de ezek szinte kivétel nélkül az e-bike kategóriába tartoznak. Európában a szigorúbb EU-s szabályozások miatt sokkal elterjedtebb a pedelec kerékpár, de a fiatalok körében ugrásszerűen megnőtt az S-pedelec felhasználók száma. Az alacsony minőségű e-bike-okat már szinte kizárólag a hipermarketekben és barkácsáruházakban lehet megtalálni Európa-szerte. Hazánkban még kerékpárboltok is forgalmaznak e-bike-ot, főleg hazánk délebbi és alföldi régióiban.
Az "Energia két keréken – mobilitás témaút kialakítása Zala megyében" projekt célja egy bottom-up stratégián alapuló mintaprojekt megvalósítása az ,,E-mobilitás" népszerűsítése érdekében. Ennek keretében a térségbe látogató turisták az elektromos kerékpár újdonságtartalmát élvezve látogathatják meg a témaút nevezetességeit, megfelelő programot biztosítva egy egész család számára.
A projektrészvevők 12 db úgynevezett pedelec típusú kerékpárt szereznek be, amely hagyományos építésű kerékpárt takar, s amit egy magyar fejlesztésű String-bike nevű hajtószerkezettel alakítanak át elektromos meghajtásúvá.
Cél az alapinfrastruktúra kialakításán túl, hogy a projektpartnerek közös igényei alapján, egy nemzetközi innovációs találkozó segítségével olyan elektromos kerékpárt építsünk meg, mely mindannyiunk elvárásának megfelel (rögös utakon és rossz terepviszonyok, szintkülönbségek melletti alkalmazhatóság, hosszú élettartamú akkumulátor, kényelmi szempontok, menettáv stb.).
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Tudatosan a pénzügyekben - Háztartási költségvetésZalaegerszegi fotósok a Nemzetközti Magyar Fotószalon szombathelyi tárlatánFényes égi jelenség január 3-án: közel került a Vénusz a HoldhozA lakosság segítségét kérik a zalai rendőrökHanga a Zala Vármegyei Szent Rafael Kórház idei első újszülöttjeVonat elé hajtott egy autó Zalaegerszegen, az Október 6. térnélA József Attila Városi Tagkönyvtár lett a legszebb díszítésű könyvtár Fákat döntött meg a szél ZalaegerszegenMásodfokú (narancs) meteorológiai riasztást adtak ki Zala vármegye területéreÉletet mentett a szén-monoxid-érzékelő -
rovatunk hírei
Kisfaludi Strobl Zsigmond kiállításNémeth János kiállításBarangolás a Göcseji FalumúzeumbanA zalaegerszegi zsidóság múltja – kiállításKESZTHELY HÍRES HÖLGYEIBalaton Art Alkotóközösség kiállítása"Előttünk nincs titok” 16+ múzeumi találkozások – Rejtély a múzeumban Göcseji MúzeumBemutatkozik... a Göcseji Múzeum farestaurátoraA VILÁGON EGYEDÜLI – Balneológiai és helytörténeti kiállításÁLLANDÓ KIÁLLÍTÁSOK A LENDVAI ZSINAGÓGÁBAN top 10
Fényes égi jelenség január 3-án: közel került a Vénusz a HoldhozJól sikerült jubileumi évet zárt a BogáncsA lakosság segítségét kérik a zalai rendőrök2025 a felismerések és a szárnyalás éve leszHanga a Zala Vármegyei Szent Rafael Kórház idei első újszülöttjeBalaicz Zoltán: Folytatódik Zalaegerszeg dinamikus fejlődéseZalaegerszegi fotósok a Nemzetközti Magyar Fotószalon szombathelyi tárlatánTudatosan a pénzügyekben - Háztartási költségvetés