Vezető hírek
Önvezető autók a közlekedésben
Osztrák–magyar projekt az intelligens infrastruktúra kiépítésére
Dr. Tihanyi Viktor és dr. Szalay Zsolt
Az előzményekhez hozzátartozik, hogy dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter és Barbara Eibinger-Miedl steiermarki regionális gazdasági, tudományos és kutatási miniszter 2018-ban együttműködési megállapodást írt alá az elektromos, összekapcsolt és önvezető járműipari szolgáltatások fejlesztéséről és teszteléséről. A két miniszter 2019. februári bécsi találkozóján megállapodás született egy közös pályázatról, ami a „Osztrák-magyar kétoldalú kutatás-fejlesztési és innovációs projekt-együttműködések előkészítésének támogatására az önvezető járművek fejlesztéséhez kapcsolódóan” címmel látott napvilágot. A felhívás keretében egy magyar és három osztrák pályázat nyert támogatást.
Dr. Tihanyi Viktor, a projekt magyarországi konzorciumának vezetője. Elmondta, korábban kizárólag az önvezető járművek technológiájának fejlesztésére koncentráltak az autógyártók, beszállítók, most pedig az infrastruktúrára. Ezzel kicsit felhagytak azzal, hogy pár év, és önvezető autók lesznek utakon. Most egy kicsit fordult a világ, főleg azon autóknál, amelyek nem annyira drágák, elérhetők az emberek számára. Az osztrák–magyar projekt éppen ezért irányul az infrastruktúrára, vagyis a közutak mellett elhelyezendő szenzorok fejlesztésére, amelyek érzékelni tudják az önvezető járműveket a közlekedésben. A különböző kommunikációs csatornákon keresztül tájékoztatják az önvezető járműveket az őket körül vevő statikus és dinamikus környezetről. Példának okáért más mozgó járművekről, teljesen valós időben. A magyar projektben azon kívül, hogy tanulmányt készítenek a kialakítandó intelligens infrastruktúráról, valós rendszereket is kívánnak tesztelni.
Dr. Szalay Zsolt, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépjárműtechnológia Tanszékének vezetője, a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya innovációs igazgatója szintén az intelligens infrastruktúra fontosságára hívta fel a figyelmet. Mint mondta, fő cél, hogy az autonóm, önvezető autók biztonságosan tudjanak közlekedni. A zalaegerszegi járműipari tesztpálya együttműködési keretet biztosít a projekthez. A tervek szerint Graz és Zalaegerszeg útvonalban a határon átívelő szakaszt ötödik generációs telekommunikációs hálózattal látják el, ami az önvezető járművek tesztelérésre ad majd lehetőséget a tesztpályán kívül. A zalaegerszegi tesztpálya már működő elemein szintén rendelkezésre áll az ötödik generációs mobilhálózat, ahol folyamatosak a tesztelések.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Pataki Botond ismét magyar bajnok!Bravúrgyőzelemmel indította a rájátszást a ZTE NKKForgalomelterelés a HEMO épületénélVédekezés a kibercsalások ellenEgyetemi napok és városi diáknapok ZalaegerszegenMagyar Péter a Nemzet Hangja konzultáció kapcsán járt ZalábanSzili Péter és Magyar Enikő közös koncertje ZalaszentlászlónA MÁV-csoport üzemelteti további a Gratis-buszt, módosul a Lenti-Zalaegerszeg-Budapest járat útvonalaGöcsej Enduro 2025 - országos motoros bajnokság ZalaegerszegenFidesz-KDNP sajtótájékoztató: Tehermentesíteni a Kossuth utcát -
rovatunk hírei
JASON BOURNETINI NINDZSA TEKNŐCÖK: ELŐ AZ ÁRNYÉKBÓLA vadász és a jégkirálynőWARCRAFT: A KEZDETEKROSSZ SZOMSZÉDSÁG 2KUBO ÉS A VARÁSZHÚROKA FŐNÖKSPONGYABOB: KI A VÍZBŐL!TED 2POFÁZUNK ÉS VÉGÜNK MIAMIBAN top 10
Mindkét irányban járható a Kosztolányi utca ZalaegerszegenEgyetemi napok és városi diáknapok ZalaegerszegenForgalomelterelés a HEMO épületénélVédekezés a kibercsalások ellenBravúrgyőzelemmel indította a rájátszást a ZTE NKKPataki Botond ismét magyar bajnok!Zalaegerszegi kosaras sikerek az országos diákolimpián Összefogás a barlahidai barokk orgona megmentéséért