2024.11.23., szombat - Kelemen, KlementinaZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Lehetséges és lehetetlen dolgok találkozása

2021. május 28. péntek, 20:11
Szerző: Pánczél Petra
A „frimmelizmusról” és a különböző sokszorosító technikák együttműködéséről is szó esett a 8.01 online galéria legutóbbi tárlatának finisszázsán. Frimmel Gyula „A rézborzoló” című kiállítását ezúttal Szurcsik József festőművész, a Magyar Képzőművészeti Egyetem grafika tanszékének vezetője mutatta be.

Tárlatzárás az online Frimmel-kiállításon

Szurcsik neve nem teljesen ismeretlen a helyi kiállításra járó közönség körében, hiszen korábban résztvevője volt a GébArt Zalaegerszegi Nemzetközi Művésztelepnek. Majd Kopasz Tamás és Gaál József festőművészekkel közösen néhány éve tárlata nyílt a Gönczi Galériában. De mint zenész is bemutatkozott: a képzőművészekből álló Tapasztalt Ecsetek formáció tagjaként lépett fel a VMK-ban.

Ezúttal a ZAZEE Kulturális Egyesület által létrehozott 8.01 online galéria Frimmel-kiállításán vállalta a tárlatzáró „vezetést”. A digitális térben zajló eseményen jelen volt Frimmel Gyula, valamint Tóth Norbert képzőművész is (utóbbi mint házigazda), így egy többszörösen interaktív programot láthattak a nézők. Annál is inkább, mert a chat-fal lehetőséget adott arra, hogy a közönség is kérdéseket tegyen fel az alkotóknak.

Szurcsik József bevezetésképpen elmondta: az ehhez hasonló, online térben zajló művészeti programok óriási segítséget jelentettek az elmúlt időszakban. Talán lassan csillapodik a járványhelyzet és véget ér a „combos, társadalmi szintű szobafogság”. Frimmel Gyulával még a főiskoláról ismerik egymást, aztán a GébArt-i művésztelep alatt elevenítették fel a régi barátságot. 

A tárlatvezetésen Szurcsik leginkább a grafikáról, mint műfajról, a borzolásról, vagyis a mezzotinto technikáról, illetve a Frimmel Gyulát foglalkoztató alkotói szándékról és tematikai sokszínűségről beszélt az egyes képek kapcsán.

Szóba kerültek a vonalak és foltok, a szándékos borzolás, a rézlemez sérülékenysége és az ember személyes élete a társadalmi jelenségek viszonylatában. A tárlatvezető szerint minden művészet grafika, de nem minden grafika művészet. Gyula előtt azonban megemeli kalapját: Szurcsik a tárlatvezetést kalapban kezdte, ám ezen a ponton jelképesen levette a fejéről. A Frimmel által alkalmazott mezzotinto technika alkalmazása szerinte úgy is megfogalmazható, hogy egy látszólagos szöszmötölésből indul útjára az igaz gyönyör; vagyis születnek meg a rá jellemző különös hangulatú és stílusú grafikák. Nemcsak a borzolásnak verhetetlen mestere, hanem a rézmetszésnek, a fametszésnek és a linóleummetszésnek is. 

A felborzolt felület sebeinek mélyéből jön létre a „frimmelizmus”. Hiszen egy önálló, saját világot hoz létre azáltal, hogy együttműködésre készteti a különböző grafikai és sokszorosító eljárásokat. Így egy-egy képen a lehetséges és a lehetetlen dolgok épülnek össze. Munkásságának lényege, hogy minden alkotása egy korábbi tanulság révén születik meg, ami újabb kérdéseket vet fel, majd az újabb és újabb műveket szül.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK