2024.11.15., péntek - Albert, LipótZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

A MOL új gumibitumen-üzemet épít

2019. május 03. péntek, 17:32
Szerző és fotó: Antal Lívia
Meg kell őrizni a magyar gazdaság válságállóságát, amelynek egyik biztosítéka maga az olajcég, illetve a vállalat fejlesztése, hangsúlyozta Varga Mihály a MOL hárommilliárd forintból épülő új gumibitumen-üzemének alapkőletételén. A magyar szabadalmon alapuló termék gyártását szolgáló fejlesztéshez a kormány 750 millió forintot biztosít a nagyvállalati beruházási támogatás révén.

A magyar szabadalmi termék készül Zalaegerszegen

Balaicz Zoltán, Varga Mihály, Hernádi Zsolt és Vigh László

A pénzügyminiszter úgy fogalmazott, a világgazdaság lassul, ugyanakkor a magyar gazdaság teljesítménye továbbra is nő. A magyar gazdaságpolitika és a hazánkban működő vállalatok a megpróbálják a közelgő recessziót kivédeni. Ebbe az irányba mutat a MOL beruházása is, hiszen a létesülő új gumibitumen-üzem belföldön és a külpiacokon is versenyképes, magasabb hozzáadott értéket jelentő terméket állít majd elő. Kiemelendő, hogy a használt gumiabroncsok feldolgozásával jelentősen hozzájárul a környezetterhelés csökkentéséhez. A Pannon Egyetemmel közösen kifejlesztett terméknek köszönhetően egyre jobb minőségű utak épülhetnek Magyarországon, kiváltképp, hogy a 15 éve létesített legrégebbi kísérleti szakaszon egyetlen kátyú sem keletkezett. Ez az évente 90 milliárd forintba kerülő az állami útfenntartás tekintetében nem elhanyagolható szempont.

Varga Mihály hangsúlyozta: a magyar gazdaság kilátásai jók, a bruttó hazai termék (GDP) tavaly 5 százalékkal bővült, ami háromszorosa az európai uniós átlagnak. Jó esély mutatkozik arra, hogy az idei első negyedévben 5 százalék fölött legyen a növekedés. Kitért arra, hogy 2010 januárja óta 48 százalékkal erősödött a magyar ipar. Soha nem volt ilyen magas a foglalkoztatottsági ráta, ami eléri a 70 százalékot. A növekedés döntő többségét a versenyszféra adja.

A jövővel kapcsolatban kifejtette, hogy a jó féléve egyre inkább recesszióban lévő német gazdaság hosszabb távon hatással lesz a magyar gazdaságra is. Az elmúlt évek gazdaságpolitikájának köszönhetően a magyar ipar teljesítménye azonban eltér a németétől, mert új piacok vannak, magasabb a beruházási hányad és egyre több a magyar ipar által előállított termék. Ezt mutatja az is, hogy a magyar gazdaság a negyedik legnagyobb növekedést produkálta tavaly az EU tagországai között. Hangsúlyozta, cél továbbra is az, hogy növekedés az uniós átlag felett legyen. Ehhez szükség van a nemzeti versenyképességi programra, amely a vállalati környezet javítását, a kutatás-fejlesztés erősítését és a munkavállalók képzettségének növelését írja elő a következő időszakra.

Varga Mihály kiemelte, hogy a kormány 2015-ben indította el az uniós támogatásokból kiszoruló nagyvállalatok támogatási programját. Az új technológiák bevezetésére, a versenyképesség javítására, az adó- és járulékbevételek növelésével járó beruházásokra eddig 110 szerződést kötöttek. Ennek révén 65 milliárd forint vissza nem térítendő támogatással 160 milliárd forint értékű beruházás valósult meg, és 2300 új munkahely jött létre az országban. A program sikeres, ezért a kormány kiterjeszti ezt a lehetőséget az élő munka kiváltását, a raktárkapacitás bővítését illetve az automatizálását szolgáló beruházásokra is.

– Meg kell védeni az elmúlt években elért eredményeket, hogy ellensúlyozni tudjuk a külső vagy belső kihívásokat. Ezt a célt szolgálja a versenyképességi program, a családvédelmi akcióterv és a kidolgozás alatt álló gazdaságvédelmi akcióterv – szögezte le végül Varga Mihály.

A rendezvényt a már épülő üzem területén tartották

Hernádi Zsolt, a MOL-csoport elnök-vezérigazgatója emlékeztetett arra, hogy Zala a magyar olajipar bölcsője. Többek között elmondta, hogy a Pannon Egyetemmel közösen kifejlesztett technológiával 2012 óta 60 kilométer útszakasz készült el. Ehhez a 2012-ben átadott, ma is működő, évi ötezer tonna kapacitású üzemben 150 ezer gumiabroncsot használtak fel. Az új üzemben 2020-ban indul el a termelés. Évente húszezer tonna gumibitument állítanak elő, amelyhez évi háromezer tonna gumiőrleményre, vagyis mintegy félmillió darab használt gumiabroncsra lesz szükség. Ez évente kétszáz kilométernyi (2x1 sávos főút) útszakasz aszfaltozására lesz elegendő, mindezt hosszabb élettartamú, alacsonyabb zajterhelésű burkolattal.

Vigh László, országgyűlési képviselő, miniszteri biztos a biztonságos közlekedésre hívta fel figyelmet az önvezető és az elektromos autók e célt szolgáló rendszerei kapcsán. Mint mondta, a 45 milliárd forintos beruházással épülő zalaegerszegi próbapálya ennek tesztelésére is lehetőséget ad, illetve a megyeszékhelyt az M7-es autópályával összekötő új gyorsforgalmi út is.

Balaicz Zoltán polgármester emlékeztetett arra, hogy a belvárost tehermentesítő út egy szakasza is már gumibitumennel készült. Kiemelte, hogy az 1952-ben épült MOL olajfinomító Zalaegerszeg egyik legfontosabb vállalata. Mostani fejlesztése is kiválóan illeszkedik a város gazdaságfejlesztési programjához, amelynek révén 2014 óta négyezer új munkahely jött létre.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK