2024.11.28., csütörtök - StefániaZalaegerszeg időjárása

Archivum

Sík felületek, 3d-s formák

2011. február 11. péntek, 10:56
Címkék:

Néha a matematika szigorú törvényszerűségei is érvényüket vesztik, időnként ugyanis előfordulhat, hogy hatvan meg harminc, százzal lesz egyenlő. Mondjuk, ha egy 60 éves és egy 30 éves képzőművésznek 100 százalékig tökéletes kiállítása nyílik.

 

 Hatvan és harminc a Göcseji Múzeumban

A Göcseji Múzeum időszaki kiállítótermében a 60. születésnapját ünneplő zalaegerszegi Horváth László szobrászművész, és a 30. születésnapjára készülő nagykanizsai Ludvig Dániel festőművész tréfálta meg az összeadás szabályait, de csak azért, hogy egy másfajta harmóniát hozzanak létre. A színek, formák, hangulatok egységét. A két alkotó stílusa és művészete persze korántsem azonos, a különbségek viszont olyan jól kiegészítik egymást, hogy a művek egymás által még hangsúlyosabbá válnak a térben.

ludvig_2.jpg

Kostyál László művészettörténész, a 60/30 című tárlat rendezője, a kiállítást megnyitva ezekre a hasonlóságokra és különbözőségekre hívta fel a figyelmet. Mindkét művész szűkszavú metaforákban gondolkodik, s szívesen alkalmaznak tömbszerű, zárt formákat és kedvelik a barna, durva, rücskös felületeket. Stílusuk pedig gyakran archaizáló.

E ponton jelentkeznek a különbözőségek is, hiszen míg Horváth László szimbólumrendszere a kereszténységre épül, addig Ludvig Dániel világnézete – a művészettörténész szerint – semleges. Bár akár azt is mondhatnák, hogy őseink (és itt tényleg az ősemberig kell visszamennünk az időben) letisztult, egyszerű, már-már naiv ábrázolásaihoz nyúl vissza. Némi pajzánsággal fűszerezve azt. Ez a viszony azonban semmiképp sem nevezhető semlegesnek. Ludvig Dániel a maga sajátos módján tekint a múltra, s a múltba. Festményein – akár a barlangrajzokon – szinte utalás sincs a háromdimenziós térre. A tárgyak, alakok, állatok a síkban mozognak, ami sokaknak talán ma már furcsán hat.

ludvig_1.2.jpg

Horváth László plasztikáira ezzel szemben a kettősség jellemző: egyszerre alkalmaz rozsdás felületeket, valamint fényes, acélból készült íveket. Mintha egy sáros, kopott régészeti leleten itt-ott felvillanna az eredeti anyag, a maga örök szépségében. Így alkot egységet a szobrászművész munkáin a piszkos és tiszta, a szép és a csúf, a múlandó és az állandó.

Ahogy Gyutai Csaba polgármester is fogalmazott a kiállított művekkel kapcsolatban: mintha Várkonyi Nándor és Hamvas Béla szelleme kísértene a teremben. Egy régi, tiszta kor üzenete, mikor még minden együtt volt.

Nos, ez az örök üzenet a két alkotó közreműködésével megérkezett, s a múzeum kiállítótermébe – mint egy értékes szelencébe – zárva várja még a látogatókat. Akik aztán továbbíthatják másoknak is. (Érték)mentés, továbbküldés… örök körforgás.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK