2025.01.20., hétfő - Fábián, SebestyénZalaegerszeg időjárása

Archivum

Tanulásra buzdítanak

2009. december 15. kedd, 14:38
Címkék:

Fokozni a résztvevők motiváltságát az alapfokú végzettség megszerzéséhez, hogy a későbbiekben egy szakmát is képesek legyenek elsajátítani, és akár önfoglalkoztatóvá válni – mindez célja annak a projektnek, melyet a TESZ Zala Megyei Szövetsége indított a zalaszentgróti, keszthelyi és hévízi kistérségben élő alacsony iskolai végzettségű, tartósan munkanélküliek számára. A települési önkormányzatok, munkaügyi és civil szervezetek együttműködését is élvező projektbe 80 főt vontak be, melynek eddigi tapasztalatairól a program szakértőit kérdeztük.

 

TESZ pályázati program

– A célcsoport kiválasztását követően személyiségfejlesztő motivációs programokkal indítottuk el a projektet szeptemberben, amivel az a célunk, hogy a többségében roma származású résztvevő a mindennapi életben is használható tudás birtokába jusson. Az első foglalkozásokon a mitől vagyok jó munkavállaló kérdéskört elemeztük, amikor is mindenki számot adott az önmagáról alkotott képről, véleményről, mondta el Gelencsér István személyiségfejlesztő tréner. – Ennek alapján készítettük el közösen az egyéni tulajdonságlistákat, amelyekben a tisztaságot, a megbízhatóságot és a család szeretetét nevezték meg legtöbben saját erényüknek.

A sikeres állásinterjúnak fontos eleme az önismeret mellett a kifogások kezelése is. Mint mondták, romaként gyakran éri őket elutasítás. A szituációs feladatok során ezért azt gyakoroltuk, hogyan reagáljanak jól a kifogásokra, melyhez panelmondatokat is betanultak. Az eddigi tapasztalatokat összegezve elmondható, bár nehezen tűrik a kudarcokat és szenvednek az előítéletektől, ennek ellenére nagyon törekednek az elfogadásra, igenis akarnak dolgozni. Alapismeretek híján viszont nem értik a gazdaságban, illetve a munkapiacon bekövetkezett változásokat, vagyis miért nincsenek meg azok a munkahelyek, amelyek korábban voltak, ahol ők is dolgozhattak.

– Ebből adódóan azt is nehezen látják be, hogy a változásokhoz nekik is alkalmazkodniuk kell, mégpedig tanulással, képzéssel. Emellett a céltervezés képességét is el kell sajátítaniuk, hiszen a saját és családjuk érdekében nemcsak a mában, hanem a jövőben is gondolkodniuk kell – vette át a szót Borbélyné dr. Török Mária szakmai vezető. – Mindez ellentmond kultúrájuknak, ezért sem lebecsülendő vállalásuk a projektben.

A világról való gondolkodás, a napi életvezetéshez szükséges alapismeretek elsajátítása ezért is fontos része felzárkóztatásuknak. A projektben 50 fő tanul azért, hogy befejezze általános iskolai tanulmányait. A felzárkóztató képzésen belüli felzárkóztatás is nagy hangsúlyt kap, az alapkészségek fejlesztésére, az alapinformációk átadására ugyanis minden tantárgy esetében szükség van, nem beszélve tanulási félelmeik és megfelelési kényszerük oldásáról.

– Heti három napon át van tanítás, ami eléggé megterhelő számukra, de állják a sarat. Ez azért is dicséretes, mert szinte mindegyikük nagycsaládos, néhányuknak pedig már unokái is vannak. Ez újabb feladatot ró ránk, hiszen gyakran fordulnak hozzánk gyerekeiket érintő tanulási és egyéb problémákkal, illetve segítséget kérnek mindenféle hivatali ügyintézésben – mondta el Szabó Ildikó projektmenedzser.

– Segítünk, hiszen a projekt legfontosabb célja az, hogy közülük minél többen fejezzék be általános iskolai tanulmányaikat, s kezdjék el egy szakmai képzettség megszerzését. Jellemző, hogy gyerekeik példáját is látva, elfogadják a tanulás fontosságát, s tőlük már megkövetelik azt. A bizonyítványosztást követően kezdjük meg a vállalkozói képzést, amelybe 20 fő bevonását vállaltuk. A tanfolyammal önfoglalkoztatóvá válásukat kívánjuk elősegíteni. Azon dolgozunk, hogy projektünk nemcsak a 80 résztvevő, hanem családjuk javát is szolgálja.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK