Archivum
Ügyfélbarát kormányablakok nyíltak
A közigazgatási hivatalok jogutódaként január elsejével megalakult a fővárosi és a 19 megyei kormányhivatal, valamint a kormányhivatalok ügyfélszolgálati irodái, az úgynevezett kormányablakok. Zala megyében Zalaegerszegen (Kossuth u. 9–11.), Nagykanizsán (Fő út 24.) nyílt meg az integrált kormányzati ügyfélszolgálati iroda, melyet ünnepélyes keretek között avattak fel. Egyelőre 29-féle ügyet lehet intézni a kormányablakokban.
Zalában 12 közigazgatási szervezet integrálódott
Már január 3-án sajtótájékoztató keretében ismertette az új szervezet működését, felépítését és munkáját Rigó Csaba, a Zala megyei kormányhivatal kormánymegbízottja. Elmondta, hogy a kormány nagyon világos célokat tűzött ki maga elé. Az elmúlt években a „rossz állam“ attitűd uralta a hazai közigazgatást, vagyis az átláthatatlan szabályozás, túlburjánzott intézményhálózat, túlzott bürokrácia és korrupció jellemezte a rendszert.
Ezen kívánnak változtatni a kormányhivatalok a középszintű közigazgatás szerveinek megyei integrációjával, valamint a kormányablakok kiépítésével. Országosan 29 kormányablak nyílt, ahol három éven belül minden hatósági ügyet egy helyen lehet majd intézni.
A zalai kormányhivatalba 12 területi államigazgatási szerv integrálódott. A beolvadást követően a volt közigazgatási hivatal és az integrálódott szervezetek önállóan gazdálkodó költségvetési szervként működnek. A vezetés háromszintű: a hivatalt irányító kormánymegbízotton kívül egy főigazgató, dr. Sifter Rózsa, és egy igazgató dr. Tuboly Kriszta segíti a munkát. Alájuk tartoznak az egyes szakigazgatási szervek vezetői. Rigó Csaba a sajtótájékoztatón hangsúlyozta: az integrálódás nem jelenti a szervek önállóságának csorbulását, de az eddigieknél költséghatékonyabban kell gazdálkodniuk.
* * *
Az első hetek fokozott munkatempóban teltek el. S hogy milyen tapasztalatokat szereztek, erről kérdeztük Rigó Csabát.
– Rendben megnyitottuk a kormányablakokat Zalaegerszegen és Nagykanizsán is. A kormányzat megmutatta, hogy elindítható a jó állam megteremtésének folyamata, felállítható a 29 kormányablak, ahol merőben más hozzáállással fogadják az állampolgárokat. Sokkal ügyfélbarátabb, pontosabb ügyintézést szeretnénk megvalósítani.
A visszajelzések azt mutatják, az emberek tapasztalatai jók az integrált kormányzati ügyfélszolgálat elindításával kapcsolatban, persze ez még csak a kezdet. A jelenlegi 29 ügykör, melyben fogadják az állampolgárokat a következő években bővülni fog, és szaporodni fognak a kormányablakok is, hiszen a végső cél, hogy 2013-ra járási szinten is kialakuljon a rendszer. A közigazgatást át kell alakítani a közjó érdekében. Átlátható, barátságos közigazgatásra van szükség. Nincs más alternatíva, nincs visszaút – fogalmazott a kormánymegbízott.
Érdeklődésünkre elmondta: mivel a kormányhivatalok a közigazgatási hivatalok bázisán jöttek létre, ebből következik, hogy mindazok a feladatok, melyek megvoltak a hivatalban, azok jogutódlással tovább élnek. Így a hatósági feladatok és az önkormányzatok törvényességi felügyelete, valamint továbbra is működnek azok a képzések, melyek eddig is voltak.
– Koordinációs, ellenőrző és véleményezési jogot is gyakorol a kormányhivatal a területi államigazgatási szervek szélesebb köre felé – tette hozzá Rigó Csaba.
Egy hároméves folyamat kezdetén vagyunk, nem lehet számon kérni egy évek múlva esedékes állapotot, amikor szinte valamennyi ügyet el lehet intézni majd a kormányablakokban és az interneten is – folytatta. – Jelenleg vannak saját hatáskörben intézhető ügyek, vannak olyanok, ahol közvetítő hatóságként működik a kormányablak és akadnak ügyek, melyeknél irányító tájékoztatás van. Nagyon fontos tudni, hogy a kormányablakok hosszított nyitva tartással reggel nyolc órától este nyolcig várják az állampolgárokat.
A szakigazgatási szerveknél az átalakulást követően megbízott vezetők dolgoznak. A jogszabály úgy rendelkezik, hogy az új vezetőket legkésőbb augusztus végéig kell kinevezni. Rigó Csaba azt mondja, hogy már korábban szeretne javaslattal élni a vezetők személyére.
A szakigazgatási szervek és a kormányablakok vezetői több határidős feladatot is kaptak az elmúlt hetekben. Ezek teljesítését a kormánymegbízott a főigazgatóval együtt értékeli, ezután tesznek javaslatot a szaktárca egyeztetésével a vezetők személyére.
* * *
Milyen ügyeket intézhetünk a kormányablakban?
Többek között: ügyfélkapunyitást, vállalkozásokkal kapcsolatos ügyek intézését, családi pótlékot, gyest, anyasági támogatást lehet igényelni, tulajdonilap-másolatot kérni, elektronikus térképmásolatot, vállalkozási igazolványt igényelni, különféle tanúsítványokat kérni.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Falumúzeum kialakítását tervezik Leharapta felesége ujját, majd otthagytaKinyitott a Dísz téri adventi vásárBruchner Regina összetettben első helyen végzettTámogatás a Deák-iskola faipari képzésénekForgalomcsillapítás a Radnóti úti óvoda környezetébenFeldíszítették Zalaegerszeg karácsonyfájátKözgyűlés után: sajtótájékoztatót tartott a Fidesz-KDNP frakcióKitűnő minősítést kapott a NŐnek lenni akkor... című kiállításÚj parkolóhelyek a „Lordok háza” mögötti tömbbelsőben -
rovatunk hírei
1000 üdvözlőlap és meghívó Verdák: Al Barátokra lel101 híres bombázóVig Balázs: A rettegő fogorvosVictoria Aveyard: Vörös királynőDanielle Steel: Tékozló fiú Almási Kitti: Bátran élni M. J. Arlidge: Ecc peccA mennyország létezikA Szent Johanna gimi 8. 1-2. - Örökké top 10
Átépül Zalaegerszegen a Kosztolányi úti gyalogos aluljáróAszfaltozás miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz a Csány tér és a Hunyadi út környékénÚjabb öt évre Besenczi Árpádot választották a színház vezetőjénekGyenese Viktória kapta az idei Kalliopé-díjatApartmanházzá építik át az egykori Mándi-villátA színpad extrém sport, a színház a jelen pillanat művészeteFelavatták a megszépült Keresztury HázatÚj aszfalt és buszöblök a Köztársaság útjánHúszéves a Dienes-körKözös út a Göcseji Tudásközpontban