2024.11.28., csütörtök - StefániaZalaegerszeg időjárása

Archivum

Művészetterápia gyerekeknek

2011. február 08. kedd, 20:23
Címkék:

 Sokféle csoportterápiával igyekeznek segíteni a gyerekek problémáin a zalaegerszegi Mentálhigiénés Központ szakemberei. Az intézménnyel szorosan együttműködő Zalai Mentálhigiénés Egyesület az Új Európa Alapítványhoz benyújtott sikeres pályázata révén mindez művészetterápiás foglalkozásokkal is bővülhetett az idén immár harmadik alkalommal. A szorongást oldó, kiscsoportos együttlétek dr. Babrik Zsuzsanna pszichiáter szakmai vezetésével zajlanak. 

 

Minősítés és elvárások nélkül

– Szorongásos, krónikus betegségben szenvedő, vagy pszichiátriai gondozóban kezelt gyerekeknek ajánljuk fel ezt a lehetőséget, illetve a jó tapasztalatok alapján előfordul, hogy a szülők kérik mindezt. A foglalkozás lényege az alkotás öröme és a csoport összefogó ereje. Nincs minősítés, csak a közös munka, a kibontakozás lehetősége, és egy kis közös játék is. A tapasztalatok, melyeket az utánkövetés megerősít, nagyon jók, de mivel jelentős az eszközigény, csak pályázati támogatás esetén tudjuk mindezt megvalósítani – mondja dr. Babrik Zsuzsanna.

– A közösségben találkozik a gyerek azzal, hogy nemcsak neki van problémája, hanem másnak is. Ezzel erősödik egy kicsit, saját másságát jobban el tudja fogadni, és ez erőt ad az iskolai közösségben való léthez – teszik hozzá a kollégák. – Ma a családi és társadalmi problémáknak nagyon sok rétege van, ezek mind a legkisebbeknél, a legkiszolgáltatottabbaknál, a gyerekeknél is lecsapódnak. Sajnos, kevés az empátia, a pedagógus vagy nem érti a problémát, vagy nem tudja tolerálni, ha egy kicsit is eltér valaki az átlagtól.

– Van átlagos gyerek? Vagy ezalatt a jól irányítható, saját vélemény nélküli, megfelelni vágyó diákokat kell érteni?
– Valóban átlagos gyerek csak a pedagógusmérce szerint van. De szorongók és magatartás problémások biztosan vannak – veszi vissza a szót a doktornő. – A magatartás-problémást könnyebb észrevenni, ő feltűnőbb módon keresi a kiutat a saját szorongató valóságából. A „csendes” szorongóknál is azonban fel kell, hogy tűnjön néhány dolog, akár testi tünetek (fej- és gyomorfájás a leggyakoribb), akár az, ha nem tudja elfogadni a négyest, a 92 százalékot, csak az ötöst és a 100 százalékot.

– Önöknél a foglalkozásokon jól érzik magukat a gyerekek, de mi lesz azután?
– Itt egyfajta eszközt kapnak, élményeket. Örökké nem járhatnak ide, nem is ez a megoldás, hanem a kapaszkodó, amit itt megismernek. Van, aki mindezt megkapja a családban is: a minél több, szabadon, elvárások nélkül együtt töltött időt. Ahol fel lehet oldódni, el lehet lazulni. Hogy ne kelljen állandóan szabályoknak megfelelni. Ne mindig a fejlesztőjáték, hanem csak valami spontán öröm legyen. Ebben nagy a szülő felelőssége, mert a gyerekvállalással együtt ez a felelősség is vele jár. Persze, ha a szülő állandóan a számítógép előtt ül, akkor a gyereke is ezt fogja utánozni.

– Az iskolai rajzórákon is festenek, rajzolnak, gyurmáznak a gyerekek, segítene, ha ennek nagyobb lenne az óraszáma?
– Az a baj, hogy az ottani órák vége mindig minősítés. Tehát a megfelelés nélküli alkotás és önkifejezés nem tud megvalósulni.

– A szülők véleménye?
– Számukra külön is szervezünk kétszer kétórás együttlétet – ismerteti Zaleczky Elza, a terápia felelőse. – Ők is szembesülnek egymás problémáival, ezzel a saját gondjaikhoz való viszonyulásuk is változik. Segítenek egymásnak, praktikus, kipróbált és már bevált ötleteket osztanak meg. És amikor a testvért is hozni akarják, az egy jó mutató a munkánkra nézve.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK