2025.01.21., kedd - ÁgnesZalaegerszeg időjárása

Archivum

Vágy és vezeklés

2008. március 07. péntek, 17:09
Címkék:
Vágy és vezeklésAmikor a család összejön egy hétvégére, a nyomasztó forróság hatására a régóta elfojtott érzelmek veszélyes robbanóelegyként törnek a felszínre. Briony élénk fantiáziával megáldott kislány, ezért írónak készül. Egy sor végzetes félreértés oda vezet, hogy ártatlanul meggyanúsítja Robbie Turnert, nővérének, Ceciliának szerelmét egy bűncselekmény elkövetésével.

 

A UNIVERSAL PICTURES bemutatja
a STUDIO CANAL és a RELATIVITY MEDIA közreműködésével
a WORKING TITLE produkciójában

JOE WRIGHT filmjét

VÁGY ÉS VEZEKLÉS
– Atonement –

Forgatókönyv
CHRISTOPHER HAMPTON

IAN McEWAN
regénye alapján

Producer
TIM BEVAN és ERIC FELLNER
PAUL WEBSTER

Rendezte
JOE WRIGHT

CECILIA TALLIS.(KEIRA KNIGHTLEY)
 ROBBIE TURNER.(JAMES McAVOY)
A 18 ÉVES BRIONY TALLIS.(ROMOLA GARAI)
 GRACE TURNER.(BRENDA BLETHYN)
 IDŐS BRIONY TALLIS.(VANESSA REDGRAVE)
13 ÉVES BRIONY TALLIS.(SAOIRSE RONAN)

FORGALMAZZA A UIP-DUNA FILM
www.uipduna.hu

{slimbox album="vagy"}images/stories/programajanlo/film/vagy/1.jpg{/slimbox} {slimbox album="vagy"}images/stories/programajanlo/film/vagy/2.jpg{/slimbox} {slimbox album="vagy"}images/stories/programajanlo/film/vagy/3.jpg{/slimbox} {slimbox album="vagy"}images/stories/programajanlo/film/vagy/4.jpg{/slimbox} {slimbox album="vagy"}images/stories/programajanlo/film/vagy/5.jpg{/slimbox} {slimbox album="vagy"}images/stories/programajanlo/film/vagy/6.jpg{/slimbox} {slimbox album="vagy"}images/stories/programajanlo/film/vagy/7.jpg{/slimbox} {slimbox album="vagy"}images/stories/programajanlo/film/vagy/8.jpg{/slimbox} {slimbox album="vagy"}images/stories/programajanlo/film/vagy/9.jpg{/slimbox} {slimbox album="vagy"}images/stories/programajanlo/film/vagy/10.jpg{/slimbox} {slimbox album="vagy"}images/stories/programajanlo/film/vagy/10.jpg{/slimbox} {slimbox album="vagy"}images/stories/programajanlo/film/vagy/12.jpg{/slimbox} {slimbox album="vagy"}images/stories/programajanlo/film/vagy/13.jpg{/slimbox} {slimbox album="vagy"}images/stories/programajanlo/film/vagy/14.jpg{/slimbox} {slimbox album="vagy"}images/stories/programajanlo/film/vagy/15.jpg{/slimbox} {slimbox album="vagy"}images/stories/programajanlo/film/vagy/16.jpg{/slimbox}

A film 1935-be repíti a nézőt, Angliába, és a történet az év legforróbb napján kezdődik. Miközben a második világháború fenyegetően közeledik, a tehetős családba született Briony Tallis éli a kiváltságosok életét viktoriánus villájukban. Amikor a család összejön egy hétvégére, a nyomasztó forróság hatására a régóta elfojtott érzelmek veszélyes robbanóelegyként törnek a felszínre. Briony élénk fantiáziával megáldott kislány, ezért írónak készül. Egy sor végzetes félreértés oda vezet, hogy ártatlanul meggyanúsítja Robbie Turnert, nővérének, Ceciliának szerelmét egy bűncselekmény elkövetésével. A gyanúsítás is elég ahhoz, hogy tönkretegye Robbie és Cecilia bimbózó szerelmét, és örökre megváltoztassa mindannyiuk életét.

A REGÉNY FILMRE ÜLTETÉSE

Joe Wright rendező nem sajnálta az időt, hogy együtt dolgozzon Christopher Hampton forgatókönyvíróval Ian McEwan regényének adaptálásán. – A szöveg első változtata meglehetősen elrugaszkodott a regénytől – mondja Wright. – Mivel a könyvet tökéletesnek találtam, Christopher és én elölről kezdtük a munkát, és amennyire csak lehetett, hűek maradtunk a regényhez. Gördülékenyen ment a közös munka, aminek nagyon örültem.

– A regény illúzió; szimbólumok sorozata a papíron, amelyek az agyunkban történetté állnak össze – folytatja a rendező. – Minden könyvnek annyi változata van, ahányan olvassák. Én azt a változatát adaptáltam a könyvnek, amelyik az én fejemben játszódott le olvasás közben.

McEwan több korábbi regényét megfilmesítették, és az író is egyetért, hogy az Vágy és vezeklés adaptálása nem volt könnyű feladat. – Bizonyos szempontból a feladat rombolás, hiszen az általam írt 130 ezer szót kell átültetni egy 25 ezer szavas forgatókönyvbe. Ez a mű pedig különösen nehéz feladatot jelent a forgatókönyvíró számára, mivel „belső” regény; a történet a karakterek elméjében játszódik le.

Hampton úgy véli, hogy a jó regényeket sokkal nehezebb filmre ültetni, mint a rosszakat. – Véleményem szerint az Vágy és vezeklés az elmúlt húsz év egyik legjobb regénye, és nagy felelősséggel járó munka megőrizni a minőségét.

Bár az Vágy és vezeklés a múltban játszódik, témái ma is aktuálisak. Wright Büszkeség és balítélet (Pride & Prejudice) című filmjével bebizonyította, hogy képes a történeteket a mai közönségnek úgy tálalni, hogy a nézők el tudjanak vonatkoztatni a filmbeli kortól és helyszíntől. Hampton megjegyzi: – Szerintem minél hűebben jelenítjük meg egy kor jellemzőit, a nézőknek annál feltűnőbbek lesznek a történet ma is aktuális üzenetei.

AZ ELŐKÉSZÜLETEK ÉS A FORGATÁS

Wright egyik célja az volt, hogy a megfelelő kameramozgással és színekkel tisztán elkülöníthetően mutassa be a film három egymástól nagyon különböző részét a közönségnek. Ennek érdekében szorosan együtt kellett működnie a különböző produkciós részlegek vezetőivel, különösen az operatőrrel, a látványtervezővel, a jelmeztervezővel, a sminkmesterrel és a fodrásszal. Wright minden részleget eligazított, majd azok közösen dolgoztak, és egymás munkáját segítve járultak hozzá a film egészéhez. A csapat egy történész véleményét is kikérte, majd korabeli festmények, fényképek, filmek és különféle archívumok tanulmányozásával készültek fel a forgatásra.

A regény első része 1935 legforróbb napján játszódik Surrey-ben, a Tallis család villájában. Ezen a furcsa napon a forróság minden családtag viselkedésére rányomja bélyegét.

Sarah Greenwood látványtervező és Katie Spencer díszlettervező feladata volt megtalálni azt a házat, amely illett McEwan leírásához. A filmesek archívumok végigböngészésével igyekeztek rátalálni azokra az ingatlanokra, amelyek szóba jöhettek forgatási helyszínként. Végül a Shropshire megyei Stokesay Court bizonyult megfelelőnek mind a külső, mind a belső jelenetek felvételéhez.

Greenwood és a helyszínekért felelős Adam Richards hónapokig keresgéltek az Egyesült Királyságban olyan helyszíneket is, amelyek a filmben a francia vidéket és Dunkirk városát helyettesíthették, mielőtt eldöntötték, hogy Lincolnshire, Norfolk, Cambridgeshire, Grimsby és Redcar tájai lesznek a legmegfelelőbbek.

Wright és Seamus McGarvey operatőr nemcsak a történet megörökítésére használták a kamerát, hanem az elmesélésére is a három részben alkalmazott különböző mozgatással és módszerekkel. Az 1935-ben játszódó jelenetek egyedi látványa részben a világításnak köszönhető, részben a McGarvey által alkalmazott eljárásnak. – Különleges filtert használtunk, ami tulajdonképpen egy Christian Dior-harisnya. Gyönyörű fényt von a főbb vonalak köré, és finom, ragyogó hatást ér el – magyarázza az operatőr. – Miután a dolgok sötét fordulatot vesznek, mi továbbra is ezt a módszert követjük, ám ekkor az édesség lassan szacharinos ízűvé változik.

Az 1935 és 1940 közötti váltáshoz McGarvey és Wright más módszert alkalmazott, hogy érzékeltessék a különbséget a Tallis család pazar villája és a háborús London és Franciaország között. McGarvey ezt mondja: – 1940 és különösen Dunkirk merevebb és szimetrikusabb, majd amikor a háború megérkezik Londonba, átváltunk a kézikamerás felvételre emlékeztető kusza és szaggatott filmezésre, valamint a tört fény alkalmazására.

A Briony Tallist alakító három színésznő külsejének is igazodnia kellett a korhoz, azonban fontos volt, hogy jól érzékelhető legyen az átmenet. Jacqueline Durran jelmeztervező ezt mondja: – Lényeges volt a három Briony közötti folytonosság megteremtése, és számomra ez azt jelenetette, hogy a palettát nem szabad sokat változtatni. Tehát, mivel Saoirse törtfehér ruhában jelenik meg először, Romola nővérruhájához csak még egy kevés halványkéket adtunk. Így amikor Vanessa Redgrave alakításához értünk, elengedhetetlen volt, hogy tovább alkalmazzuk ezt a színsémát.

Ivana Primorac nagy gonddal tervezte meg a frizurákat és sminkeket, amelyek az 1935-ös fényűzéshez, majd az 1940-es eseményekhez illenek. – A Tallis-házban 1935-ben játszódó jelenetek a legendás harmincas éveket idézik, bár olyan szintre emeltük a kor stílusát, amelyet még az akkori brit arisztokrácia sem ismert, és így lett az a világ a filmen még káprázatosabb – mondja Primorac. – A negyvenes évek Londonjában a frizurák és a smink a kor kegyetlen valóságát tükrözik. Cecilia külsejét is ez határozza meg. Ezzel összehasonlítva a Tallis-házat, utóbbi szinte álomszerűnek hat, mintha az csak Briony visszaemlékezése lenne a boldogabb időkre.

A Dunkirkben játszódó akciót, amelyet Redcar tengerpartján vettek fel, Wright döntése szerint egy állványon álló kamerával egyetlen felvétellel rögzítették. Merész döntés volt, tekintettel arra, hogy a jelenetben kétezer helyi statiszta, egy zenepavilon, egy működő óriáskerék, lebombázott épületek és egy hatalmas, partra futott hajó is szerepelt, miközben egy kórus énekelt, katonák lovasbemutatót tartottak a roncsok között, és férfiak fociztak.

Wright így emlékszik vissza: – Az volt az ötletem, hogy egyetlen felvétellel rögzítsük egy állványra rögzített kamerával, csak előtte próbáljuk el. Nagyon, nagyon izgalmas volt, és egész nap próbáltunk, reggel hattól este fél hétig, majd felkészültünk a nagy eseményre, és háromszor filmeztük le a jelenetet. Mindenkire átragadt az izgalom, amikor a statiszták is felismerték, hogy mit csinálunk, és mit próbálunk elérni. Így kicsit olyan lett, mint a színház. Nagyon jól szórakoztam. És még a fény is tökéletes volt.

A SZEREPOSZTÁS

A filmkészítők a karakterekkel megegyező korú színészeket kerestek a szerepekre. Így esett a választásuk Cecilia Tallis szerepére Keira Knightley-ra, akit a legjobb színésznőnek járó Oscar-díjra jelöltek a Büszkeség és balítélet című filmben Elizabeth Bennet szerepében nyújtott alakításáért.

Wright ezt mondja a színésznőről: – Amikor Cecilián gondolkoztam, azonnal eszembe jutott Keira, és úgy éreztem, hogy tökéletes erre a szerepre. A karakter összetett, és Cecilia kezdetben nem igazán szimpatikus, csak később a Robbie iránt táplált érzelmei, amelyeket a fiú viszonoz, teszik szerethetővé.

– Az egyik dolog, ami szerintem Keira alakítását nagyszerűvé teszi, az, hogy nem félt eljátszani ezt a rideg és nehéz természetű karaktert – folytatja a rendező. – Bátorságra vall, hogy vállalta a szerepet, hiszen sok színész tart az olyan szerepektől, amelyeket a nézők esetleg nem kedvelnek.

A film férfi főhőse Robbie Turner karaktere, a Tallis család házvezetőjének fia. Okos, tanult fiatalember, aki a jómódú család jóvoltából Cambridge-ben végezhette tanulmányait. Wright olyan színészt keresett a szerepre, aki a közönséget képes magával ragadni.

Wright erre a kulcsfontosságú szerepre James McAvoyt választotta. – James munkáscsaládból származik, ami nagyon fontos volt ennek a szerepnek a szempontjából, hiszen Robbie is munkáscsalád sarja, és részben tökreteszi az életét egy felsőosztálybeli család sznobizmusa – mutat rá a rendező. – Jamesül mélyérzésű, és ezt nem fél kimutatni az érzelmeit. A karakternek a jellemzés szerint „optimizmust sugárzó szeme" van, és Jamesnek úgyszintén.

A legfiatalabb Briony Tallist Saoirse Ronan alakítja. A szereposztásért felelős Jina Jay sok keresgélés és meghallgatás után talált rá a tizenkét éves ír színésznőre. Ronan a korát meghazudtoló érzékenységről tesz tanúbizonyságot, ezért a filmkészítők tökéletesnek találták az írói vénával megáldott fiatal Briony szerepére.

A rendező ezt mondja Ronanról: – Sok színész a saját érzelmi tapasztalataiból és fantáziájából merít, tehát a karakter érzéseit a saját érzéseikkel helyettesítik, és ezt nem is lehet jól vagy rosszul csinálni. Ám Saoirse nem ezt teszi, hanem egyszerűen elképzeli, milyen lenne Briony Tallis helyében lenni és olyan átérző képességgel rendelkezik, hogy érzi és ki tudja fejezni egy másik ember érzelmeit. Szerintem ez kivételes tehetségre vall.

A tizennyolc éves Briony kihívásokkal teli szerepére Romola Garait választották ki. Mivel a három színésznő közül ő csatlakozott utoljára a szereplőgárdához, fizikailag hasonlítania kellett a korábban kiválasztott fiatalabb és idősebb Brionyhoz. Romola ezért megtanulta utánozni Saoirse mozgását, és szakember segítségével megtanult hozzá hasonlóan beszélni.

A film további szerepeiben olyan sztárokat láthatunk, mint Brenda Blethyn, aki Mrs. Bennettet alakította a Büszkeség és balítéletben, valamint Benedict Cumberbatch, Patrick Kennedy, Juno Temple, Peter Wight, Daniel Mays, Nonso Anozie, Gina McKee, Michelle Duncan, Harriet Walters és Alfie Allen.
 
A SZEREPLŐKRŐL

KEIRA KNIGHTLEY (Cecilia Tallis)
Keira Knightley mindössze huszonegy éves volt, amikor a legjobb színésznőnek járó Oscar- és Arany Glóbusz-díjakra jelölték Joe Wright Büszkeség és balítélet (Pride & Prejudice) című filmjében Elizabeth Bennet szerepében nyújtott alakításáért.
A Csavard be, mint Beckham (Bend It Like Beckham) című filmmel vált ismertté, amelyért a Londoni Filmkritikusok Köre az Év Brit Felfedezettjének járó díjjal tüntette ki. Legismertebb szerepe A Karib-tenger kalózai – A Fekete Gyöngy átka (Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl), A Karib-tenger kalózai 2. – Holtak kincse (Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest) és A Karib-tenger kalózai – A világ végén (Pirates of the Caribbean: World’s End) című filmek női főszerepe.
Legújabb filmjei: Silk, The Edge Of Love.

JAMES McAVOY (Robbie Turner)
McAvoy tizenhat éves korában alakította első filmszerepét A szomszéd szoba (The Near Room) című filmben.
Későbbi jelentősebb filmjei: Bollywood Queen, A fronton túl (Regeneration), Inside I’m Dancing (amelyért a Londoni Filmkritikusok Köre a Legjobb Brit Színésznek járó díjra jelölte), (Bright Young Things), Wimbledon – Szerva itt, szerelem ott (Wimbledon), Narnia krónikái – Az oroszlán, a boszorkány és a ruhásszekrény (The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe; amelyért a BAFTA közönségdíját, Orange Rising Star-díjat vehetett át, és a Londoni Filmkritikusok Köre a Legjobb Brit Mellékszereplőnek járó díjra jelölte).
 Legújabb filmjei: Starter For Ten, Az utolsó skót király (The Last King of Scotland; a legjobb mellékszereplőnek járó BAFTA-díj jelölés), Becoming Jane, Penelope.
 Jelenleg készülő filmje a Wanted (r.: Timur Bekmambetov).

ROMOLA GARAI (a 18 éves Briony Tallis)
Garai első moziszerepét Dodie Smith I Capture the Castle című regényének filmváltozatában alakította, amelyért a Brit Független Filmdíjak Legígéretesebb Felfedezett kategóriájában jelölték. Ezután szintén főszerepeket alakított a Dirty Dancing 2. (Dirty Dancing 2: Havana Nights), a Hiúság vására (Vanity Fair)  és az Inside I'm Dancing című filmekben. Utóbbiért a Londoni Filmkritikusok Köre a Legjobb Mellékszereplő Színésznőnek járó díjjal tüntette ki, és a Brit Független Filmdíjak Legjobb Mellékszereplő Színésznő kategóriájában jelölték.
Legújabb filmjei: Amazing Grace, Ahogy tetszik (As You Like It), Füles (Scoop), Angel.

BRENDA BLETHYN (Grace Turner)
Brenda Blethynt a legjobb mellékszereplő színésznőnek járó BAFTA-díjra jelölték Joe Wright Büszkeség és balítélet (Pride & Prejudice) című filmjében Mrs. Bennet szerepében nyújtott alakításáért.
Mike Leigh Titkok és hazugságok (Secrets & Lies) című filmjével vált világszerte ismertté. A filmben nyújtott alakításáért átvehette a legjobb színésznőnek járó díjat az Arany Glóbusz- és a BAFTA-díjátadókon, a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, illetve kitüntette a Los Angeles-i Filmkritikusok Szövetsége. Ugyanezért a szerepért a legjobb színésznőnek járó Oscar-díjra, valamint SAG-díjra is jelölték.
Mark Herman Little Voice (Little Voice) című filmjében nyújtott alakításáért Blethynt a legjobb mellékszereplő színésznőnek járó Oscar-díjra, valamint BAFTA-, SAG- és Arany Glóbusz-díjakra jelölték. Ekkor jelölték harmadszorra Gloden Globe-ra, mivel Nigel Cole Fűbenjáró bűn (Saving Grace) című filmjében nyújtott alakításával is kivívta ezt az elismerést.
További filmjei: On a Clear Day, A Tengeren túlon (Beyond the Sea), Lovely & Amazing (Lovely & Amazing), Folyó szeli ketté  (A River Runs Through It).
Legújabb filmje a Clubland (r.: Cherie Nowlan).
VANESSA REDGRAVE (az idős Briony Tallis)
Vanessa Redgrave-et legutóbb A fehér grófnő (The White Countess), A bostoniak (The Bostonians) és a Howards End – Szellem a házban (Howard’s End) című filmekben láthattuk. Utóbbi kettőért Oscar-díjra jelölték.
Redgrave 1958-ban mutatkozott be a filmvásznon A maszk mögött (Behind the Mask) című filmmel. Első nemzetközi sikerét Michelangelo Antonioni 1966-os Nagyítás (Blow Up) című filmjével aratta. Ugyanabban az évben Boleyn Annát játszotta az Egy ember az örökkévalóságnak (A Man for All Seasons) című filmben, és először jelölték a legjobb színésznőnek járó Oscar-díjra a Morgan! (Morgan: A Suitable Case for Treatment) című filmért. Guinevere-t alakította a Camelot című filmben, majd ismét Oscar-díjra jelölték az 1968-as Isadora (Isadora) című filmben a híres táncos, Isadora Duncan szerepében nyújtott alakításáért. Redgrave magára haragította a Vatikánt Ken Russell nagy botrányt kavart filmjében, az Ördögökben (The Devils) alakított szerepével, majd ismét jelölték a Mária, a skótok királynője (Mary, Queen of Scots) című filmért.
Redgrave 1978-ban vehetett át Oscar-díjat a Júlia (Julia) című film címszerepében nyújtott felejthetetlen alakításáért.
Legújabb filmjei: Vénusz (Venus), Tolvajok hercege (The Thief Lord), The Riddle, Este (Evening), How About You.

SAOIRSE RONAN (a 13 éves Briony)
Saoirse Ronan színészi karrierje kilencéves korában kezdődött az ír televízóban. Filmek, amelyekben szerepelt: Klinika (The Clinic), Proof, Death Defying Acts, I Could Never Be Your Woman, The Christmas Miracle of Jonathan Toomey.
Jelenleg készülő filmje a City of Ember, amelyben főszerepet alakít.

A FILM KÉSZÍTŐIRŐL

JOE WRIGHT (rendező)
Joe Wright első rendezése a Büszkeség és balítélet (Pride & Prejudice), amelyért a BAFTA díjkiosztón a Legjobb Elsőfilm Carl Foreman díját vehette át, és a Londoni Filmkritikusok Köre az Év Brit Rendezője-díjjal tüntette ki.
Wright díjain kívül a Büszkeség és balítélet négy Oscar-jelölést gyűjtött be, és a BAFTA a Legjobb Brit Film kategóriában jelölte.

TIM BEVAN és ERIC FELLNER (producerek)
Bevan és Fellner Európa vezető filmprodukciós cégének, az 1983-ban alapított és azóta számtalan filmes díjat nyert Working Title Filmsnek elnökei 1992 óta. Több mint nyolcvanöt filmet készítettek, amelyek bevétele világszerte eléri a három és fél milliárd dollárt.
Oscar-díjas filmjeik: Ments meg, Uram! (Dead Man Walking), Fargo, Elizabeth. Összesen huszonnégy BAFTA-díjat gyűjtöttek be, többek között az Igazából szerelem (Love Actually) és a Négy esküvő és egy temetés (Four Weddings and a Funeral) című filmekkel, valamint nívós díjakat a cannes-i és a berlini nemzetközi filmfesztiválokon, több más elismerés mellett.
További nemzetközi sikereket elért filmjeik: A United 93-as (United 93); Büszkeség és balítélet (Pride & Prejudice); Nanny McPhee – A varázsdada (Nanny McPhee); Tűzveszély (Catch a Fire); Füstölgő ászok (Smokin' Aces); Vaskabátok (Hot Fuzz); Mr. Bean nyaral (Mr Bean's Holiday); Sztárom a párom (Notting Hill); Bean – Az igazi katasztrófafilm (Bean); A tolmács (The Interpreter); Johnny English; Ó, testvér, merre visz az utad? (O Brother, Where Art Thou?); Egy fiúról (About a Boy); a Bridget Jones filmek; Ali G Indahouse; Haláli hullák hajnala (Shaun of the Dead); Billy Elliot.
Még idén bemutatásra váró filmjeik: Elizabeth: Az aranykor, amely a nagy sikerű Elizabeth című film folytatása; Definitely, Maybe.


PAUL WEBSTER (producer)
A Vágy és vezeklés (Atonement) Paul Webster nyolcadik közös munkája a Working Title-lel és a második Joe Wrighttal a Büszkeség és balítélet (Pride & Prejudice) után. 2004-ben alapította meg a Kudos Picturest Stephen Garrett-tel és Jane Featherstone-nal. A cég jelenleg készülő produkciói: Eastern Promises, Miss Pettigrew Lives For a Day, The Crimson Wing.
Webster, akit a Büszkeség és balítéletért Arany Glóbuszra jelöltek, producerként vagy executive producerként összesen harmincöt produkción dolgozott, köztük az Oscar-díjas A motoros naplója (The Motorcycle Diaries) című filmen. Filmjei összesen több mint száz díjat gyűjtöttek be.
Korábban a Miramax Films produkciós részlegének vezetőjeként felügyelte a legjobb filmnek járó Oscar-díjat nyert Az angol beteg (The English Patient) és a szintén Oscar-díjas Good Will Hunting (Good Will Hunting) és Szerelmes Shakespeare (Shakespeare In Love) című filmek munkálatait.

CHRISTOPHER HAMPTON (forgatókönyvíró)
Christopher Hampton az Azori-szigetekről származik, de Oxfordban végezte felsőfokú tanulmányait. 1966-ban ő volt a legfiatalabb író, akinek színdarabját műsorra tűzték a West Enden.
1988-ban áthevette a legjobb adaptált forgatókönyvnek járó Oscar-díjat és a legjobb forgatókönyvnek járó BAFTA-díjat a Veszedelmes viszonyok (Dangerous Liaisons) című filmért.
Hampton három filmet is rendezett. Ezek a Carrington – A festőnő szerelmei (Carrington; a zsűri különdíja az 1995-ös Cannes-i Filmfesztiválon), A titkosügynök (The Secret Agent), és az Álmaimban Argentína (Imagining Argentina).

IAN McEWAN (regényíró)
McEwan regényei számtalan nemzetközi irodalmi díjat nyertek, és közülük többet (The Comfort of Strangers; The Cement Garden; The Innocent; First Love, Last Rites; Enduring Love) megfilmesítettek.
 Legújabb regénye, az On Chesil Beach egy hónapja jelent meg.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK