2024.11.25., hétfő - KatalinZalaegerszeg időjárása

Archivum

JURASSIC PARK 3D

2013. április 10. szerda, 07:57
Címkék:

A Universal Pictures
az Amblin Entertainment produkciójában bemutatja


Steven Spielberg filmjét

JURASSIC PARK 3D

2013-04-10 095645


Producerek
Kathleen Kennedy, Gerald L. Molen

Forgatókönyv
Michael Crichton azonos című regénye alapján
Michael Crichton és David Koepp

Zene
John Williams

Rendezte
Steven Spielberg

Sam Neill............................................Dr. Alan Grant
Laura Dern.........................................Dr. Ellie Sattler
Jeff Goldblum...................................Dr. Ian Malcolm
Sir Richard Attenborough...................John Hammond
Samuel L. Jackson....................................Ray Arnold

Fotgalmazza a UIP-Duna film
www.uipduna.hu


Amint közeledett a Universal Pictures egyik legnagyobb sikerének huszadik évfordulója, a stúdió elhatározta, hogy világszerte ismét bemutatja a mozikban a filmet, de ezúttal már 3D-s változatban, elképesztő 4K-s minőségben restaurálva, amely a HD-s változatnál négyszer élesebb látványt biztosít.
A technológia fejlődésének köszönhetően a 3D ma úgy mutathatja be a közönségnek a Jurassic Park világát, ahogyan annak idején Steven Spielberg tudat alatt leforgatta. Az új látványvilág nosztalgikus és meglepetésekkel teli utazásra csábítja azokat, akiket hajdan rabul ejtettek az őslényparki kalandok, és lehetőség nyílik arra is, hogy új nézők ismerkedjenek meg Stan Wilson és az Industrial Light & Magic (ILM) csodálatos teremtményeivel.
Egy egész nemzedék látta videón Lex és Tim menekülését a velociraptorok elől, s ámuldozott, amikor dr. Sattler és dr. Grant a kecses brachiosaurusok csordájával találkozott, a buja és halálos Isla Nubar valamennyi csodáját mégsem élhette át a maga teljességében – olyannak, amilyennek Michael Crichton és David Koepp forgatókönyvírók megálmodták. Egészen mostanáig.
Az alkotók arra törekedtek, hogy a Jurassic Park oly sok év elmúltával is maradéktalanul élvezhető legyen. Ha a 3D-s technológiát jól alkalmazzák, tökéletes moziélményt képes nyújtani. Az eljárás használatával nem az a cél, hogy a végefelirat után a nézők elégedetten kijelentsék: "nahát, az a 3D-s effekt milyen klassz volt!”. Ehelyett azt kell elérni, hogy a közönség teljesen átadhassa magát a lehengerlő látványnak, a mindent betöltő zenének és a hátborzongatóan élethű zörejeknek. Mindezek miatt a konverzió során az alkotókat egy kérdés vezette: milyen érzés a zenekar közepén ülni?
Spielberg a Stereo D nevű céget kérte fel a munkára, azt a csapatot, amely a Titanic 3D-s konverzióját végezte. Jelenetről jelenetre végigmentek a Jurassic Parkon, hogy megállapítsák, miként érhető el az új, tökéletes élmény. Most, amikor a néző meghallja a T. rex dübörgő lépteit, és a víz remegni kezd a pohárban, vagy a bébiraptor kikel a tojásból, illetve amikor a terepjáró nekivág a dzsungelnek, mindenki úgy érezheti, először jár a Jurassic Parkban.
A Universal stúdió azt reméli, a közönség ugyanúgy élvezi majd a Jurassic Parkot, mint a több mint hétszáz fős stáb, amely fáradságot nem kímélve újrakalibrálta. Azt kívánjuk, hogy amikor felharsan John Williams ma már klasszikus zenéjének dallama, minél többen érezzék a nosztalgiát, hiszen a kaland ismét elkezdődik.


A konverzió

Spielberg eredetileg is multidimenzionális képekben gondolkozott, legyen szó olyan ádáz akciójelenetről, mint a velociraptor és a T.rex harca, vagy a meghitt szekvenciáról, mint amikor dr. Sattler és James Hammond jégkrémezgetés közben cserél eszmét a dinóprojekt jövőjéről. A rendező hajdani frappáns megoldásai hatalmas segítséget jelentettek a Stereo D számára az eredeti felvételek sztereoszkopikus 3D-s látvánnyá változtatásakor.
A térhatású konverzió több mint hétszáz szakember bevonását igényelte, akik képkockáról képkockára elkülönítettek minden egyes apró részletet, növelték a felvétel mélységét, azután pedig újradimenzionálták a 3D-s hatás elérése érdekében.
A puristák azonban ne aggódjanak! A konverzió során Spielberg nem hajtott végre lényeges változtatásokat az eredeti felvételeken, és új hangot sem kevert az anyaghoz. A célja ugyanis inkább az volt, hogy nagyságrendekkel gazdagabbá tegye a formátumot. Például több esőt rakott az előtérbe, amikor először pillantjuk meg a T. rexet, és szilánkok záporoznak a néző arcába, amikor a terepjáró alázúdul a fáról. Mindezzel az volt a célja, hogy arra is odafigyeljünk, ami a kamera előtt és mögött van.
A Jurassic Park 3D-s átalakítása kilenc hónapig tartott. Manapság a filmek térhatású konverziója a forgatással párhuzamosan zajlik, a Stereo D például néhány óránként vagy naponta szokta megkapni az átalakítandó anyagot. Archív filmek esetében azonban, mint amilyen a Jurassic Park is, az átalakítás üteme több tényezőtől függ – az eredeti negatív állapotától, a film hosszától és az anyag összetettségétől.
Mivel az olyan természeti elemek, mint az eső vagy a levelek az őserdőben a legnehezebben konvertálható apró részletek közé tartoznak, a Jurassic Park 3D komoly iskolát jelentett a több száz fős stáb számára. E filmben több esőcseppet konvertáltak, mint a 3D formátum történetében eddig összesen, hogy a nézőnek olyan érzése legyen, hogy ő is része a nagy kalandnak.
Az, hogy a jeleneteket többletperspektívával gazdagították új fókuszpontok beiktatásával – előtér, közép, háttér –, tökéletes térélményt biztosít, például Tim és Rex terepjárójának belsejében érezzük magunkat, amikor támad a T. rex.
A hangzásvilág továbbfejlesztése ugyanolyan fontos volt, mint a látványé. A közönség felé száguldó T. rex lépteinek dübörgése 3D-ben nagyságrendekkel hatásosabb, mint 2D-ben, ezért a hangcsapat a modern mozik gazdag audio felszereltségének tudatában mélyítette és dinamizálta a hangokat.
A közönség számára nem csupán a brachiosaurusok panaszos bégetése hangzik majd megindítóbban, de a haragos T. rex üvöltése is sokkal félelmetesebb lesz. Érdekes módon az eredeti T. rex-üvöltéshez a bébielefánt sírását alakították át a hangmérnökök, megvágva, visszafelé játszva és lelassítva. Hogy a közönséget még inkább beszippantsa az élmény, az üvöltést most a nézőtér közepére koncentrálták.
Most pedig menjünk vissza az időben, egészen a kezdetekig.

Jurassic Park, 1993. május 7.

"Ez nem sci-fi, hanem tudományos lehetőség.”
Steven Spielberg

"Ha irányítani akarjuk a természetet, végünk van, merthogy ez lehetetlen.
Hajót ácsolhatunk, de az óceánt nem tudjuk létrehozni hozzá.
Repülőt is építhetünk, de levegőt teremteni nem tudunk.
Sokkal kisebb a hatalmunk, mint amekkorát magunknak álmodunk.”
Michael Chrichton

Képzeljük el, hogy mi vagyunk az első látogatók a Jurassic Parkban, ahol a tudományos felfedezés a határtalan fantáziával találkozik. Gyermeki nyitottsággal érkezünk, nincsenek előítéleteink, készen állunk a nagy kalandra.
Amint áthaladunk a park kapuján, lehengerel az új világ: a hangok, a szagok, még a talaj tapintása is furcsán másnak tűnik. Valahol a távolban hatalmas állatok vonulnak, a föld dübörög lépteik alatt. Idegenek vagyunk egy ismeretlen világban.
Felnézünk az éjszakai égre, a csillagokra, amelyek fénye még az előtt indult el felénk, hogy az emberiség létrejött volna. Akkor még más lények voltak e bolygó urai – gyors és hatalmas állatok éltek itt 160 millió éven át. A jurakor élőlényei csak halvány nyomokat hagytak maguk után – fosszíliákat, lábnyomokat, borostyánba zárt vérsejteket. Olyan időkapszula ez, amelyet számtalan évezreden át senki nem nyitott ki.
Az időkapszula azonban most már nyitva van, ember és dinoszaurus, a Föld mai és egykori ura először találkozik.
Minden eddigi tudományos eredményt felhasználtak arra, hogy létrehozzák a Jurassic Parkot. Valóra vált egy gyermekkori álom, életre kelt a csodák szigete. Csak valaki elfelejtett szólni erről a dinoszaurusoknak.
Ha természetes élőhelyükön találkozunk velük, rájövünk, hogy ezek a lények nem szörnyek, hanem csak állatok, de sokkal élénkebbek, intelligensebbek és veszélyesebbek, mint gondoltuk. Életre tudjuk kelteni a dinoszaurusokat, de fogalmunk sincs, mi fog történni, miután a tojás megrepedt.
A Jurassic Park az a hely, ahol a tudomány véget ér, és a kaland elkezdődik.


Így kezdődött

1990 májusában a Universal Pictures megszerezte Michael Crichton bestselleríró új könyvének kefelevonatát, és órákkal később már tárgyalásokba is kezdett, hogy a Jurassic Park filmjogait megvegyék Steven Spielberg számára.
"Nyilvánvaló volt, hogy ebből az anyagból Spielberg-filmet kell csinálni – meséli Kathleen Turner producer, aki akkor már 14 éve a rendező közvetlen munkatársa volt. – Hiszen Steven legtöbb filmje arról szól, hogy rendkívüli dolgok történnek hétköznapi emberekkel.”
"Leginkább az fogott meg benne, hogy ugyanannyi tudományosság van benne, mint amennyi kaland és izgalom –magyarázza Spielberg. – A Jurassic Park átmenet egy állatkert és egy vidámpark között. Az alapötlet az, hogy az ember sok millió év után életre kelti a dinókat, és mi történik, amikor találkozunk velük.”
Michael Crichton, aki két éven át írta a könyvet, több ajánlatot is kapott négy nagy hollywoodi stúdiótól, de csak akkor árult el érdeklődést, amikor megtudta, hogy művét Spielberg szeretné megfilmesíteni. Az üzletet kevesebb mint egy hét alatt nyélbe is ütötték.
Crichton olyan kiváló technothrillerek alkotójaként szerzett hírnevet, mint Az Androméda-törzs (The Andromeda Strain) vagy Az átprogramozott ember (The Terminal Man), ami annak is volt köszönhető, hogy számos területen szerzett jártasságot: már kamaszként újságíróskodott, irodalmat és antropológiát tanult – utóbbiból éveken át vendégelőadó volt a cambridge-i egyetemen –, aztán elvégezte a Harvard orvosi karát. A klónozott dinókkal kapcsolatos sztori azért kezdett alakot ölteni, mert Crichton aggodalma egyre nőtt az általa szcientizmusnak nevezett jelenség miatt. "A tudomány csodálatos hatalom, de a korlátai is rendkívüliek” – fogalmazta meg a dolog lényegét.
A dinópark milliárdos megálmodóját, John Hammondot afféle félresikerült Walt Disneyként képzelte el, aki megtestesíti korunk egyik nagy veszélyét, a profitorientált biogenetikát, amely hatalmas haszon reményében alkot lényeket.
"A történet nagy morális kérdést rejt – magyarázza Spielberg. – A klónozás nem lehetetlen, de elfogadható-e? Joga van-e az embernek ilyesmit megcselekedni, vagy fogadjuk el, hogy a dinóknak sok millió éve volt egy dobásuk, de nem jött össze nekik?”
Spielberg maga is nagy dinórajongó kisfiúkora óta. "Az első bonyolult szavak, amiket megtanultam, dinófajok nevei voltak, és mire a fiam, Max kétéves lett, nem csak meg tudta mutatni, melyik fajtáról van szó, de a nevét is ki tudta mondani: iguanadon. Azt hiszem, az egyik ok, amiért a gyerekeket érdeklik ezek az állatok, az, hogy olyan titokzatosak. Egy harvardi pszichológus ezt úgy fogalmazta meg, hogy a dinók nagyok, félelmetesek és már nem élnek, ezért olyan izgalmasak. ”
"De most visszatérnek” – nevet a rendező. Crichton és Spielberg is detektívfeladatként, afféle Sherlock Holmes-féle deduktív játékként fogja fel a paleontológiát.
"Amikor először láttam egy ásatást, úgy nézett ki, mintha nyomozók helyszínelnének – emlékszik vissza Spielberg. – Mindenhol szalagocskák voltak kitűzve, és a régészek úgy dolgoztak az ecsetjeikkel, mintha ujjlenyomatok után kutatnának. Egy egész nyarat töltöttem Montanában egy dinóásatáson, és imádtam.”
Az viszont már 1990 nyarán történt, hogy a rendező és Kathleen Kennedy elkezdték megszervezni az álomcsapatot, amely majd a Jurassic Park-filmet elkészíti. Az első, akit felkértek, Rick Carter látványtervező volt, aki a Vissza a jövőbe 2-3-mal (Back to the Future) szerzett hírnevet, Spielberg cégével, az Amblinnel pedig az Amazing Stories című sorozat 42 epizódjában dolgozott együtt.
Miközben Crichton a forgatókönyvön dolgozott, Carter grafikusokkal és storyboard-rajzolókkal nekiült, hogy az író szövegét képekké alakítsák. A cél az volt, hogy tudomány, mese és valóság meggyőző elegyét hozzák létre.
Az egyik legnehezebb feladatot az jelentette, miként legyen Crichton tizenöt fajta dinójából csupán kilenc, praktikus okokból. Következő lépésként a dinók mozgását kellett kitalálni. Ekkor csatlakozott a stábhoz Lata Ryan társproducer, hogy összeállítsa a trükkmesterek csapatait, akik majd életre keltik a dinókat a filmben. A következő hónapokban koreográfusként működött: azzal az elképesztő feladattal kellett megbirkóznia, hogy összehangolja a négy különböző trükkcsapat munkáját.
A klasszikus filmgyártásban a nagy méretű lények mozgását ódivatú stoptrükk-animációval érték el, Spielberg célja azonban az volt, hogy új korszakot nyisson olyan technológiával, amely éppen csak kifejlesztés alatt áll. Szorgos kutatómunka után trükkmesterek olyan gárdáját állította össze, akiknek szó szerint az volt a dolguk, hogy olyan területre merészkedjenek, ahol ember még nem járt.
A Stan Winston Studióra hárult a feladat, hogy az "élőszereplő” dinókat elkészítse: olyan életnagyságú hüllőket, amelyek gyorsan és összetetten képesek mozogni. Winston (Terminátor 1-2., A bolygó neve: a Halál /Aliens/) három szakaszra osztotta a munkát: kutatás, tervezés és elkészítés.
Látványos és fenséges teremtményeket akartak létrehozni, ezért Winston és munkatársai egy teljes évet töltöttek kutatással. Paleontológusokkal, múzeumokkal konzultáltak, tanulmányok százait olvasták el, s ennek köszönhetően olyan részletes vázlatok készültek, amelyek alapján 1:5 arányú élethű dinóbábuk készültek, s végül egy rémisztő, hétméteres tyrannosaurus rex ölthetett alakot.
A T. rex-bábut külön 12 tagú, művészekből és mérnökökből álló csapat hozta létre és működtette. A hétméteres monstrum üvegszálból és másfél tonna agyagból készült, rugalmas és finom latex borította. Egy hidraulikus "dinószimulátorra” szerelték, amelynek alapjául egy hattengelyű katonai repülőgép-szimulátor szolgált. A bábut és a talapzatot számítógépes műszertábláról lehetett mozgatni.
Közben egy 1:5 arányú T. rex is készült, amely egy bonyolult összerakós játékra hasonlított. Négy bábművész ezen gyakorolta be a hüllő mozdulatait, amelyek az egyes jelenetekhez szükségesek voltak, a számítógép mindezt felvette, és beprogramozta a nagy T. rexet, hogy pontosan megismételje a mozgást. Amíg a kis T. rex bábosai a hüllő fejét, törzsét, farkát és lábait mozgatták, egy másik csapat a nagy hüllő szemét, száját, állkapcsát és karmait működtette.
A Stan Winston Studio, amely több mint 60 munkatárssal dolgozott, a hétméteres T. rex mellett elkészítette a többi dinó életnagyságú, részletesen kidolgozott változatát is: a kétméteres velociraptort, a hosszú nyakú brachiosaurust, a háromszarvú triceratopsot, a gallimimust, a különös dilophosaurust (amit csak Köpködőnek becéztek), és egy bébiraptort, amely a tojásból kel ki.
A szereplőválogatás viszonylag rövid folyamat volt. Először Sir Richard Attenborough-t kérték fel a Jurassic Park milliárdos alapítójának szerepére. Attenborough 1979 óta most vállalt színészi feladatot először, annyira lefoglalták rendezői teendői.
Sam Neill lett dr. Alan Grant, a híres paleontológus, aki nincs elragadtatva az ötlettől, hogy két rosszcsont gyerekével kell meglátogatnia a Jurassic Parkot. Laura Dern dr. Ellie Satlert alakítja, ő szintén őslénykutató és dr. Grant gyengéd érzelmeket táplál iránta. Jeff Goldblum lett a tetőtől talpig feketébe öltözött Ian Malcom, az excentrikus matematikus, aki káoszelméletére alapozva előre megmondja, hogy az őslényes vidámparkosdiból még nagy baj lesz.
Amikor a Jurassic Park forgatása 1992. augusztus 24-én megkezdődött Kauai szigetén, pontosan két éve és egy hónapja tartottak már az előkészületek. A buja üdülőparadicsom ideális helyszín volt a külső felvételek számára, ám három hét után valódi katasztrófa réme árnyékolta be a forgatást. Az Iniki hurrikán gyorsan közeledett a szigethez, ezért a stábot felszólították, hogy csomagoljon össze, és gyülekezzen a szálloda alagsori báltermében.
"Minden készletünket egybehordtunk, a kameracsapat pedig gyorsan az összes cuccát teherautókra pakolta – emlékszik vissza Kathleen Kennedy producer. – Ha valaha is hajótörést szenvedek, szeretném, ha egy filmes stáb lenne a közelben. Voltak generátoraink a világításhoz, rengeteg étel meg víz. Önfenntartóak voltunk, mert folyton vándoroltunk a szigeten, helyszínről helyszínre.”
A stáb a bálteremben kempingezett, amikor hajnali négykor szá zkilométeres viharral megérkezett a hurrikán. "Olyan volt, mintha gyorsvonat ment volna át az épületen – mondja a producer. – Aztán amikor reggel kimentünk az épületből, életünk leghátborzongatóbb látványa tárult elénk. Ott, ahol előző nap még gyönyörű fasor vezetett a golfpályához, csak pusztaság volt.”
Miután a szigeten befejeződött a forgatás, visszatértek Los Angelesbe, és a Universal Studios hatalmas műtermeiben folytatódtak a munkálatok.
A forgatás utolsó napjának éjszakáján a színészek és a stáb boldogan emelték poharukat a sikerre, a fáradt, ám lelkes Spielberg pedig bejelentette, hogy a Jurassic Park, amelyet két évig terveztek és négy hónapig forgattak, a költségvetést túl nem lépve és 12 nappal a tervezett határidő előtt elkészült.


A film szereplői

SAM NEILL (dr. Alan Grant) népszerű új-zélandi színészből lett nemzetközi sztár. Egyik legkiválóbb alakítását Jean Campion Oscar®-díjas filmjében, a Zongoraleckében (The Piano) nyújtotta, és olyan világsikerek sztárja, mint a Jurassic Park 1. és 3. része, a Vadászat a Vörös Októberre (Hunt for the Red October) vagy a mostanában látható A Tudorok (The Tudors) című tévésorozat.
Az Írországban született O'Neill a patinás új-zélandi christchurch-i Canterbury Egyetemen tanult angol irodalmat, amikor a színjátszás a bűvkörébe vonta. Több rendezés és számos jól fogadott hazai filmszerep után első nemzetközi filmsikerét a Sátán fiaként aratta az Ómen 3 – A végső leszámolásban (Omen III: The Final Conflict). Ezután komoly esélye volt arra, hogy örökölje James Bond szerepét Roger Moore-tól, de végül Timothy Dalton lett a befutó.
További fontosabb filmjei: A Z rohamosztag (Attack Force Z), Enigma, Halálos nyugalom (Dead Calm), Semmit a szemnek (Memoirs of an Invisible Man), Szirének (Syrens), Maugli, a dzsungel fia (The Jungle Book – 1994), Az őrület torkában (In the Mouth of Madness), Változások kora (Restoration), Halálhajó (Event Horizon), Hófehérke: A terror meséje (Snow White: A Tale of Terror), A suttogó (The Horse Whisperer), Műholdvevő a birkák közt (The Dish), Az idegen (Perfect Strangers), Wimbledon – Szerva itt, szerelem ott, Kis hal (Little Fish), A bőrödbe bújva (In Your Skin), Daybreakers – A vámpírok kora, Az orvvadász (The Hunter), Fogadom (The Vow), Alcatraz (tévésorozat).

LAURA DERN (dr. Ellie Satter) színészcsaládba született, édesanyja a háromszoros Oscar®-jelölt Diane Ladd, édesapja az Oscar®-jelölt Bruce Dern. Dédapja George Dern, Utah állam kormányzója, az USA 52. hadügyminisztere volt.
1992-ben Oscar®-ra és Arany Glóbuszra jelölték a Rózsa és tövis (Rambling Rose) című filmben nyújtott alakításáért. Egy évvel később Arany Glóbuszt nyert a Zuhanás után (Afterburn) című minisorozatért, és Emmyre jelölték.
A színésznő filmes karrierje hétéves korában kezdődött, amikor meglátogatta édesanyját az Alice már nem lakik itt (Alice Doesn't Live Here Anymore) című film forgatásán. Amikor Martin Scorsese rendező meglátta, felkérte statisztának. Első színésznői feladatát 11 évesen, Jodie Foster oldalán kapta a Rókák (Foxes) című filmben.
Elnyerte a Los Angeles-i filmkritikusok díját a Sima száj (Smooth Talk) és a Maszk (Mask) című filmekben nyújtott alakításáért. Három David Lynch-film női főszereplője volt: Kék bársony (Blue Velvet), Veszett a világ (Wild at Heart – Arany Pálma az 1990-es cannes-i filmfesztiválon), Inland Empire.
További fontosabb filmjei: Tökéletes világ (A Perfect World), Októberi égbolt (October Sky), Jurassic Park III., Utódomra ütök (Little Fockers), The Master, Megvilágosultam (Enlightened – tévésorozat, Arany Glóbuszt nyert főszereplőként, egyben a produkció kreátora, forgatókönyvírója és executive producere is).

JEFF GOLDBLUM (dr. Ian Malcom) második filmszerepében két mondatot ejtett ki a száján, mégis minden néző emlékezett rá. Woody Allen Annie Halljában (1977) ő az a fiatalember, aki elfelejtette a mantráját, ezért kétségbeesetten telefonál mesterének. Első epizódszerepe a Bosszúvágy (Death Wish) egyik drogos gyilkosa volt.
Goldblum a Jurassic Park mellett további két kultikus sci-fi főszereplője volt: A légy (The Fly), A függetlenség napja (Independence Day.)
Fontosabb filmjei: Nashville, A testrablók támadása (Invasion of the Body Snatchers), Threshold, The Right Stuff, A nagy borzongás (The Big Chill), Nyomul a nyolcadik dimenzió (The Adventures of Buckaroo Banzai Across the 8th Dimension), Ármány és szőke (Into the Night), Silverado, A földi lányok csábítók (Earth Girls Are Easy), A nagy balek (The Tall Guy), Az alvilág mélyén (Deep Cover), Az elveszett világ: Jurassic Park (The Lost World), Kutyák és macskák (Cats & Dogs), Édes vízi élet (The Life Aquatic with Steve Zissou), Fay Grim, Ádám feltámadása (Adam Resurrected), Ébredj velünk (Morning Glory), Glee – Sztárok leszünk!

A film alkotói

STEVEN SPIELBERG (producer) a DreamWorks Studios partnere, amelyet Jeffrey Katzenberggel és David Geffennel közösen alapított 1994 októberében. A stúdiót 2006 elején a Paramount Picturesnek adták el. Vezetésük alatt készítette a DreamWorks az Amerikai szépség (American Beauty), a Gladiátor (Gladiator) és az Egy csodálatos elme (A Beautiful Mind) című filmeket, amelyek mindegyike elnyerte a legjobb filmnek járó Oscar®-díjat.
A filmtörténelem legsikeresebb alkotásai közül több is Spielberg nevéhez fűződik, mint például a Jurassic Park (Jurassic Park) és az E.T. – A földönkívüli (E.T. The Extra-Terrestrial). Számtalan más elismerés mellett háromszor vehetett át Oscar-díjat; a legjobb rendezőnek és legjobb filmnek járót a Schindler listája (Schindler's List) című filmért, és a legjobb rendezőnek járót a Ryan közlegény megmentése (Saving Private Ryan) című filmért.
Spielbergnek a Bíborszín (The Color Purple) című filmen végzett munkájáért ítélt először díjat az Amerikai Rendezők Szövetsége (DGA). A legjobb rendezőnek járó Oscar®-díjra jelölték a München (Munich), az E.T. – A földönkívüli (E.T. The Extra-Terrestrial), Az elveszett frigyláda fosztogatói (Raiders of the Lost Ark) és a Harmadik típusú találkozások (Close Encounters of the Third Kind) című filmekért. Az előbbiekért és A nap birodalma (Empire of the Sun), A cápa (Jaws), valamint az Amistad (Amistad) című filmekért a DGA is jelölte díjára. A DGA összesen tízszer jelölte, többször, mint bármely más rendezőt a filmtörténetben. 2000-ben átvehette a Szövetség életműdíját. Ezeken kívül az Amerikai Filmintézet is kitüntette életmű díjával, valamint megkapta a tekintélyes Irving G. Thalberg-díjat is.
A közelmúltban készült filmek, amelyeken dolgozott: Lincoln (2 Oscar®-díj), Hadak útján (War Horse – 6 Oscar®-jelölés), Falling Skies (tévésorozat), Terra Nova – Az új világ (tévésorozat), Tintin kalandjai (The Adventures of Tintin), Transformers 1-3. (Transformers), A dicsőség zászlaja (Flags of Our Fathers), Levelek Ivo Dzsimáról (Letters From Iwo Jima), Világok harca (War of the Worlds), München (Munich), Egy gésa emlékiratai (Memoirs of a Geisha), Terminál (The Terminal), Kapj el, ha tudsz! (Catch Me If You Can), A.I. – Mesterséges értelem (A.I.).
Első mozifilmje a Sugarlandi hajtóvadászat (The Sugarland Express) volt.
Más korai filmjei: Örökké (Always), Hook (Hook) és Az elveszett frigyláda fosztogatói (Raiders of the Lost Ark) folytatásai, az Indiana Jones és a Végzet Temploma (Indiana Jones and the Temple of Doom) és az Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag (Indiana Jones and the Last Crusader).
Spielberg 1984-ben megalapította saját produkciós cégét, az Amblin Entertainmentet. (A név a rendező első 35 milliméteres, sokszoros díjnyertes azonos című 1968-as némafilmjére utal, amellyel letette névjegyét a szakmában.)
Az Amblin készítette többek között a következő nagy sikerű filmeket: Szörnyecskék (Gremlins), Kincsvadászok (Goonies), Vissza a jövőbe 1, 2, 3 (Back to the Future I, II, III), Roger nyúl a pácban (Who Framed Roger Rabbit?), Egérmese (An American Tail), Őslények országa (The Land Before Time), Frédi és Béni, avagy a két kőkorszaki szaki (The Flintstones), Casper (Casper), Twister (Twister), Zorro álarca (The Mask of Zorro), Men in Black – Sötét zsaruk (Men in Black), Men in Black – Sötét zsaruk 2. (Men in Black II). Szintén az Amblin Entertainment gyártotta a Vészhelyzet (ER) című tévésorozatot. Spielberg legfrissebb munkái a Jurassic Park hamarosan készülő 4. része és a már preprodukciós fázisban lévő Transformers 4.

DAVID KOEPP (forgatókönyvíró) Hollywood ötödik legsikeresebb forgatókönyvírója, filmjeinek összbevétele meghaladja a kétmilliárd dollárt.
Érdemes a Jurassic Park egyik legdermesztőbb jelentére erősen odafigyelni: Koepp az a statiszta, akit megesz a T. rex. Egyébként second unit rendező is volt a forgatáson.
Fontosabb filmjei: Indiana Jones és a kristálykoponya királysága (Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull), A titkos ablak (Secret Window), Fék nélkül (Premium Rush – rendező is), Suspicious, Angyalok és démonok (Angels & Damons), Kísértetváros (Ghost Town), Világok harca (War of the Worlds), Zathura – Az űrfogócska (Zathura), Pókember (Spider-Man), Pánikszoba (Panic Room), Jurassic Park 2. – Az elveszett világ (The Lost World: Jurassic Park), Mission: Impossible (Mission: Impossible), Jurassic Park (Jurassic Park), Carlito útja (Carlito's Way), Jól áll neki a halál (Death Becomes Her), Halálos barátság (Bad Influence).
Legutóbb Koepp írta a Jack Ryan című film forgatókönyvét, amely a kémregény-író Tom Clancy-féle Jack Ryan-sorozat újraindításának első darabja. Korábban Harrison Ford és Anne Archer vitte sikerre a legjobbnak ítélt Jack Ryan-filmeket (Férfias játékok, Végveszélyben), most Chris Pine (Star Trek 1-2.) és Keira Knightley (Anna Karenina) veszik át a stafétabotot. A fiatal Jack mentorát Kevin Costner alakítja, a rendező és a főgonosz pedig Kenneth Branagh. A film idén karácsonykor kerül a mozikba.
Iparági hírek szerint ugyancsak Koepp írja a Hófehér és a vadász 2. forgatókönyvét. Az első rész, a klasszikus Grimm-mese merészen invenciózus feldolgozása, amely Kristen Stewart és Chris Hemsworth főszereplésével készült, 170 millió dolláros költségvetés mellett csaknem 400 millió dolláros bevételt hozott.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK