2024.07.05., péntek - Emese, SaroltaZalaegerszeg időjárása

Archivum

GRU 2

2013. május 15. szerda, 12:44
Címkék:

GRU 2
Színes, szinkronizált amerikai animációs kalandfilm

írta Cinco Paul & Ken Daurio
producer Chris Meledandri, Janet Healy
rendezte Chris Renaud & Pierre Coffin

Magyar hangok
GRU (SCHERER PÉTER)
MISS HATTIE
MARGO (CSIFÓ DORINA)
AGNES (KOLLER VIRÁG)
EDIT (KÁROLYI LILI)
SENKIHÁZY (KIRÁLY ATTILA)

01020304

Három évvel ezelőtt a Gru az egész világot meghódította, több mint 540 millió dolláros összbevételt ért el, és az amerikai mozitörténet tizedik legsikeresebb animációs filmje lett. Most elérkezett 2013 nyara, és még nagyobb őrület ragadja magával a közönséget.

Gru három fogadott kislányával, Edittel, Margóval és Ágnessel éppen kezdené megszokni a kertvárosi családapák kiegyensúlyozott életét, amikor a gonosz ellen harcoló szupertitkos globális szervezet képviselője kopogtat nála. Gru és új társa, Lucy Wilde fölkerekedik, hogy kiderítsék, ki állhat egy borzasztó bűncselekmény mögött. Elvégre a világ legnagyobb ex-főgonoszától igazán elvárható, hogy elkapja, aki az ő egykori babérjaira tör...

A Gru 2-t is az előző film jól bevált rendezőpárosa, Chris Renaud és Pierre Coffin készítette.

A megjavult főgonosz nem talál nyugalomra

A Gru főhőse a világ legnagyobb főgonosza volt, aki soha nem látott megpróbáltatásokkal volt kénytelen szembenézni, amikor találkozott három árva kislánnyal. A nagy sikerű film történetének alakulását Gru, Margo, Edit és Ágnes kapcsolatának fejlődése határozta meg, és ez adja a folytatás lendületét is.

Amikor a film alkotói elkezdtek gondolkodni a Gru 2 történetén, azonnal világossá vált számukra, hogy az előző film végkifejlete – Gru rájön, mennyire szereti a kislányokat – valójában egy új sztori kezdete. A különös kis család sorsának alakulása érdekfeszítő témának ígérkezett a világ moziközönsége számára, mert a történetben mindenki megtalálhatja azokat a momentumokat, amelyek saját magára és szeretteire is vonatkoznak.

"A Gru hatalmas sikere után nem volt kérdés, hogy lesz folytatás – mondja Chris Meledandri, az Illumination Entertainment vezérigazgatója. – Az is nyilvánvaló volt, hogy a család történetét fogjuk továbbvinni. A karakterek kapcsolatai lehetővé tették, hogy sok irány közül válogassunk, de abban az egyben azonnal biztosak voltunk, hogy a család lesz a középpontban.”

A Gru sikercsapata tehát ismét munkába állt, közös céljuk pedig határozott volt: meg kell tartani mindent, ami az első filmben olyan jól működött, vagyis az aranyos, a komisz és a váratlan momentumok robbanókeverékével kell levenni a lábáról a közönséget. Janet Healy producer szerint a második rész létrejöttét nagyban megkönnyítette, hogy a film alkotói már tökéletesen összekovácsolódtak az előző produkció készítésének négyéves munkálatai alatt. "Mivel ugyanaz az összeszokott stáb állt fel, kezdettől megvolt az összhang, és mindenki tudta, hogyan járulhat hozzá a csapatmunkához. Az is sokat segített, hogy már ismertük a karaktereket és a világukat. Nem kellett tehát azon agyalnunk, milyen legyen a látvány vagy hogy Gru mennyire gonosz és milyenek a kislányok, így több energiánk jutott a történet kidolgozására.”

A Gru 2-ben ismét a főhőssel, a kislányokkal és a Minyonokkal találkozunk, és megtudjuk, hogyan élnek a főgonosz-korszak után. Grunak csupa praktikus kérdésre kell választ adnia. Vajon alkalmas-e apának, és maga mögött tudja-e hagyni a főgonosz-lét izgalmas – no meg luxuséletet biztosító – világát? Hogyan tartja el a lányait és alkalmazza dr. Nefariót és a Minyonokat, ha már nem főgonoszi státuszban tevékenykedik? "Gru megjavult, és mostantól főállású családapa – magyarázza Meledandri. – El kell tartania szeretteit, ezért élelmiszeripari műhellyé alakította a laborját, ahol lekvárt és zselét állít elő.”

A Gru-rajongóknak azonban nem kell attól tartaniuk, hogy kedvencüknek már nincs vér a pucájában. A film alkotói ügyeltek arra, hogy a hős, aki annyira szeretett fagyasztópisztollyal lövöldözni, és vasszüzet tartott a nappalijában, megőrizze legfőbb jellemvonásait.

"Ha Gru nem szuper-főgonosz többé, akkor micsoda? – teszi fel a kérdést Renaud. – Az első filmben a világ legnagyobb gazemberének mutatkozott. El akarta lopni a Holdat. Nagyszabású terveket kovácsolt, hogy bebizonyítsa magának, ő a legjobb főgonosz, de persze nem volt az. Körülvette magát a Minyonokkal, ott volt neki dr. Nefario meg a laborja. Mogorva alak volt, de ilyennek szerette magát. Ha egyszer úgy dönt, hogy a családja miatt szakít ezzel az életmóddal, akkor hogy érzi magát, és mihez fog kezdeni?”

A rendező elismeri, eredetileg nem is akart volna megint Grúval foglalkozni, hacsak nem akad valamilyen épkézláb történet. "Az ember azt reméli, különösen miután a közönségnek tetszett a film, hogy jól mesélhette el a karakterek történetét. Ezért amikor nekifutottunk a második történetnek, alaposan végiggondoltuk, milyen új aspektusból tudnánk kibontani a család sztoriját. Hogyan fejlődik Gru, és miként a Minyonok? Hogyan tudnánk új megvilágításba helyezni őket?”

Cinco Paul és Ken Daurio forgatókönyvírók elő is álltak a nagy ötlettel: Gru úgy dönt, hogy föld alatti búvóhelyén becsületes vállalkozásba fog, igényes lekvár- és zselégyártó üzemet indít. Ám akad egy kis probléma: a termék ehetetlen, ezért az egész terv dugába dől. Még ennél is nagyobb baj, hogy Gru régi, kedves bűn- és munkatársa, dr. Nefario, az őrült tudós szeretne továbbra is gonoszságokat művelni, ezért felmond. Gru lába alól kicsúszni látszik a talaj, és nem tudja, hogyan gondoskodjon a három kislányról és a ráutalt Minyonok ármádiájáról.

Miközben Gru igyekszik kertvárosi mintaapává válni, egy szupertitkos bűnüldöző szervezet képviselője kopogtat az ajtaján. A Főgonosz-Ellenes Liga (FEL) felkéri Grút, hogy segítsen elfogni azt a zseniális gonosztevőt, aki a történet elején látható nagyszabású rablást kitervelte és elkövette. Végtére is érthető, hogy a világ legnagyobb ex-főgonosza a legalkalmasabb arra, hogy elfogja azt, aki az ő korábbi babérjaira tör. Az sem árt persze, ha a titkos akciót a világ legklasszabb tengeralattjárójának fedélzetéről irányítják.

Coffin többet is elárul erről a szupertitkos szervezetről, amely olyan fertelmes gonosztevők nyomába ered, akik föl akarják robbantani a Fudzsi-hegyet, elpárologtatnák a sarki jégtakarót, netán, izé, ellopnák a Holdat: "Ha James Bond-analógiával szeretnénk élni, a FEL az MI6-nek, a brit titkosszolgálatnak felel meg. Ők a jók, akik mindenféle klassz kütyüvel vannak fölszerelve. Erkölcsi alapvetésük könnyen összefoglalható: temérdek a baj a világban, ezért meg kell mentenünk. Nehezen szánták rá magukat, hogy Grúhoz forduljanak, de tudják, ő a legalkalmasabb arra, hogy elkapja az új főgonoszt.”

Gru nagy örömmel áll ismét csatasorba, habár most a törvény innenső oldalán, de közben igyekszik jól ellátni apai feladatait is. S mi újság a kislányokkal? Ágnes pont olyan cuki és ártatlan, mint mindig, de fájdalmasan hiányzik neki az anyai szeretet. Edit szerint Gru a legklasszabb pasas a világon, és titokban sajnálja, hogy felhagyott főgonoszi ambícióival. Ami Margót illeti, ő már abban a korban van, hogy kezdik érdekelni a fiúk, amitől Grút kiveri a víz, már csak azért is, mert ő képtelen a széptevésre.

Meledandri szerint a történet sikerének egyik titka, hogy e négy karakterben a néző önmagára ismerhet. "Különös, kívülálló figurákkal van dolgunk, akik egymásra találnak, és nem hétköznapi családdá forrnak össze. Bár egyetlen normális családra sem hasonlítanak, sorsuk együttérzést vált ki a nézőkből.”

Amikor Gru nekilát, hogy felkutassa a világ legveszélyesebb aktuális főgonoszát, akarata ellenére társat kap maga mellé: a FEL egyik újoncát, Lucy Wilde-ot, akinek szakmai lelkesedésénél csak túlméretezett egója nagyobb. Gru számára ez a kapcsolat utálat első látásra. Nem számított arra, hogy valakivel együtt kell majd dolgoznia, és Lucy bármit tesz, sikítófrászt kap tőle – legalábbis ez az első reakciója.

Gru és Lucy lest állítanak egy közeli pláza cukrászdájában, s az egykori főgonoszt kényelmetlen gondolat kezdi foglalkoztatni, amellyel egész életében nem tudott szembenézni. Mivel még mindig fáj, hogy annak idején az iskolaudvaron megalázták, képes-e párkapcsolat kialakítására – sőt szerelemre? Nem Ágnes az egyetlen, aki titokban azért drukkol, hogy a válasz igen legyen.

Meledandri nagyon örült, hogy a forgatókönyvírók még mélyebbre ástak Gru hányatott múltjában. Elvégre a szuper-főgonoszok nem csak úgy születnek, hanem azzá válnak. "Kiderült, hogy Grúnak nincsenek normális emberi kapcsolatai, és nem is törekszik arra, hogy ez másképp legyen. Ezt visszakövetjük egészen odáig, amikor Gru még csak kissrác volt, hét- vagy nyolcéves. Randizni hívott egy lányt az iskolaudvaron, és az összes többi gyerek rettentően megalázta. Ezek után elkerült minden alkalmat, hogy bármilyen visszautasítás érje. A kislányok azonban nagyon szeretnék, ha megpróbálna járni valakivel.”

Coffin szerint a Gru főleg abban különbözik a többi animációs filmtől, hogy a mély emberi érzelmek, elsősorban a szeretet kérdéseit boncolgatja. "Azt akartuk, hogy a folytatásban továbbhaladjunk ezen a vonalon. Gru most egyedül neveli a kislányokat, és az a következő logikus lépés, hogy megtalálja a lelki társát. Ez pedig Lucy.”

Nem Gru az egyetlen, aki érzelmi változáson megy át, miután Lucy felbukkan az életében. "Valami megmozdul Lucyban, amikor látja Grút a kislányokkal – folytatja Coffin. – Ráadásul csodálja is őt múltbéli tetteiért, például hogy ellopta a Holdat, s mindezen érzelmek hatására szerelmes lesz Grúba.”

Szóval ki ez a titokzatos gonosztevő, akit Grúék keresnek, és aki hatalmas mágneses hidroplánnal rabol el egy titkos kutatóállomást az Antarktiszról? Grúnak egyre inkább az a meggyőződése, hogy a múltból előbukkanó gonosztevő, El Macho áll a történet legelején bemutatott bűntény mögött. A Silas Ülep által irányított FEL azonban szkeptikus. Szerintük El Macho valószínűleg meghalt évekkel ezelőtt, stílszerűen macsó módjára. Gru azonban bízik ösztöneiben, és úgy gondolja, El Macho valaki másnak álcázza alakját: felvette Eduardo Perez, a Paradicsom Plazában működő Salsa & Salsa étterem tulajdonosának személyazonosságát.

Gru és Lucy folytatja a nyomozást, mi pedig megtudjuk, hogy Eduardo, a szeretetteljes, táncoslábú apuka, aki sütit rendelt a kerti partira, tényleg a hírhedt El Macho. De mit forral igazából El Macho, és ennek mi köze ahhoz, hogy Gru néhány Minyonját elrabolják?

Nagyon nehéz megoldani, hogy egy film minden közönségréteg számára vicces legyen. A film készítői természetesen a kisgyerekeket és a felnőtteket sem akarták kizökkenteni a hangulatból. "Azért sikerült mindenki számára kitűnően élvezhető filmet készíteni, mert az alkotók elsősorban saját maguknak csinálták ezt a produkciót. Úgy dolgoztak, hogy közben ők szórakozzanak a legjobban” – magyarázza Meledandri.

 Ki kicsoda Gru világában?

 Most, hogy Gru immár szögre akasztotta fagyasztófegyverét, és leginkább ehetetlen zselék és lekvárok készítésével foglalkozik, szert tett néhány új barátra. Íme egy kis kalauz, milyen régi és új játékosok népesítik be Gru világát.

* Lucy ravasz szuperügynök, Gru társa a rendkívül veszélyes új szuper-főgnosz utáni hajszában. Igyekszik túltenni Grún a kütyük alkalmazása terén, és saját harcművészeti stílust fejlesztett ki a dzsiudzsicu, a krav maga, az azték harcmodor és a krumping elemeinek felhasználásával. Grúval ellentétben örömét és izgatottságát soha nem tudja elrejteni, s ezzel felhívja magára a figyelmet – általában pont akkor, amikor titkos küldetésben vesz részt. Lépést tud tartani Grúval, pedig mindig roppant elegáns húszcentis tűsarkokon egyensúlyoz.

* Margo Gru legidősebb lánya és a család tartóoszlopa. Ő felelős a többiekért, de ahogy kezd felnőni, egyre több sms-t vált a barátaival és már a korban hozzáillő fiúk is érdeklik, amivel őrületbe kergeti Grút.

* Edih, Gru középső lánya rendkívül csibész és mókás kiscsaj. Inkább elnézést kér, mint engedélyt. Éppen nindzsakorszakát éli, és mindig szeretne részt venni Gru titkos akcióiban. Nagy csínytevő, előszeretettel hozza működésbe dr. Nefario trükkös kütyüjeit.

* Agnes Gru legkisebb lánya és a család lelke. Imádja az egyszarvúakat és mindent, ami bolyhos. Annyira cuki, hogy ölelésétől még a legelvetemültebb főgonosz jégszíve is megolvad.

* Dr. Nefario Gru megbízható, enyhén szenilis és nagyon-nagyon öreg őrült tudósa. Lassan kezd megsüketülni, ennek folytán véletlenül olyan fegyvereket talál fel, amelyek használata katasztrofális következményekkel jár. Miközben Grút lefoglalják apai teendői, dr. Nefario visszavágyik a régi szép időkbe, amikor ők ketten csupa elvetemült dolgot műveltek.    

* A Minyonok, Gru hűséges, sárga, gagyarászó törpéi legalább annyira szeretnek általános felfordulást okozni, mint banánt falni. Könnyű elterelni a figyelmüket, kiszámíthatatlanok, kíváncsiak és ellenállhatatlanul cukik. Folyton versenyeznek egymással. Emiatt könnyen hajbakapnak, de ha egy kívülálló bántani akarja őket vagy Gru családját, keményen ellenállnak.

* A gonosz Minyonok Gru sárga Minyonjainak mályvaszínű, kócos és még tompább agyú változatai. Elpusztíthatatlan és gátlástalan zabálógépek, akik nemcsak a hűtő tartalmát, de magát a frigót is felfalják.

* El Macho a világ valaha is élt legkegyetlenebb, legveszélyesebb és mint a neve is mutatja, legmacsóbb főgonosza. Azaz csak volt, mert elhunyt, miután cápaháton belezuhant egy működő vulkánba másfél mázsa mellére kötözött dinamittal. A holttestet nem találták meg, csak egy marék megpörkölődött mellszőr maradt utána.

* Eduardo a Salsa & Salsa étterem elképesztően kedves, elbűvölő és nőcsábász tulajdonosa. Szenvedélyes latin táncától a hölgyek elalélnak. Túláradó személyiségének méreteit csak derekának térfogata múlja felül. De lehet, hogy Eduardo valójában a világ legnagyobb főgonosza, aki első a FEL körözöttjeinek listáján?

* Antino, Eduardo jópofa, lázadó szellemű és magabiztos fia. Imádják a nők, akárcsak az apját, és amikor Margóval megpillantják egymást, megszűnik számukra a külvilág. Eduardo kész megküzdeni a túlságosan szigorú Grúval, hogy a lány közelében lehessen.

* Floyd abban a plázában vezet egy üzletet, ahol Gru és Lucy titkos küldetésben vesz részt. Floyd a Sashaj Férfiklub  tulajdonosa, és pontos elképzelése van arról, hogyan tehetné még vonzóbbá Grút azon hölgyek számára, akik ugyebár egymás sarkát tapossák, hogy randizhassanak vele.

* Az ismeretlen fajtájú Kyle, aki első ránézésre valószínűleg egy pitbull és egy piranha frigyéből fogant, és erre utal ádáz természete is, Gru őrkutyája. Amikor először találkozott a kislányokkal, mindenáron meg akarta enni őket. Ma már el sem tudná képzelni, hogy esténként ne a lányok dugják ágyba.      

A film alkotói

 

CHRIS RENAUD (rendező) pályafutását képregény művészként kezdte, 1994 és 2000 között a Marvel és a DC Comics munkatársa volt. Később a Shadow Projects és a Big, Big Productions látványtervezője lett, ahol többek között az Emmyre jelölt Bear in the Big Blue House és az It's a Big Big World című gyerekműsorokban dolgozott. A munkálatok során az animációs feladatok valamennyi fázisában részt vett a karakterfejlesztéstől kezdve a storyboard-készítésen át egészen a digitális modellezők irányításáig.

Miután átment a Blue Sky Studios/20th Century Fox Animationhöz, több nagyszabású projekt – Robotok (Robots), Jégkorszak 2. – Olvadás (Ice Age: The Meltdown), Horton (Dr. Seuss' Horton Hears a Who!), Jégkorszak 3. – A dínók hajnala ( Ice Age: Dawn of the Dinosaurs) – elkészítésében vett részt sztorifelelősként. Az volt a feladata, hogy a történetet lefordítsa a mozi vizuális nyelvére, drámai és komikus jeleneteket hozva létre.

2007-ben Renaud ötletéből és forgatókönyvéből megszületett a Jégkorszak – Motkány (No Time for Nuts) című rövid animáció. A rendező a produkcióminden kreatív feladatában közreműködött (dizájn, látvány, világítás, renderelés, zene, hangkeverés). A kisfilmet műfajában Oscar®-ra jelölték, és megkapta a legrangosabb animációs díjat (Annie Award).

2008 és 2010 között Renaud és PierreCoffin a Gru (Despicable Me) című animációs produkciót rendezték, amely 2010-ben Amerika tizedik legjövedelmezőbb filmje volt. Munkájukért mindketten Annie-jelölést kaptak legjobb animációs rendezés kategóriában. Ezek után Renaud a Loraxot (Dr. Seuss' The Lorax) készítette el, amely 2012-ben a legjobb első három napi bevételt érte el az animációs filmek között (70,2 millió dollár), egybenminden idők nyolcadik legjobban nyitó animációs filmje volt Amerikában.

Renaud jelenleg a Minions című animációs film executive producere.

CHRIS MELEDANDRI (producer) az Illumination Entertainment alapító vezérigazgatója. A cég első nagy sikere a Gru volt, amelynek összbevétele meghaladta az 540 millió dollárt.

2011 áprilisában mutatták be az Illuminations következő produkcióját, a Hopp!-ot. A film két egymást követő héten át az észak-amerikai mozis toplista első helyén végzett. 2012 márciusában került a mozikba a Lorax, amely abban az évben a legjobb első három napi bevételt érte el az animációs filmek között (70,2 millió dollár), egyben minden idők nyolcadik legjobban nyitó animációs filmje volt Amerikában.

Meledandri jelenleg a Minions producereként tevékenykedik.

A Universal Pictures 2007-ben indította el családi és animációs filmüzletágát, s ennek irányítására Chris Meledandrit kérték fel. Meladandri hosszú éveken át a 20th Century Foxnál dolgozott, ahol létrehozta a stúdió animációs osztályát, és az ő felügyelete alatt indult hódító útjára a Jégkorszak (Ice Age) című rendkívül sikeres franchise. Meledandri új produkciós céget hozott létre a Universal égisze alatt Illumination Entertainment néven, és gyártani kezdte a stúdió által finanszírozott és forgalmazott élőszereplős, illetve animációs filmeket.

Meladandri a Fox egyik igazgatója volt 13 éven át, majd alapító elnöke lett a 20th Fox Century Animationnek. Nyolc évig vezette a céget, amely ezalatt több mint kétmilliárd dolláros bevételt termelt. A Fox a producer közreműködésével vette meg 1998-ban a Blue Sky nevű kis, keleti parti filmes trükkcéget, s az ő irányításával jött létre belőle a stúdió sikeres számítógép-animációs részlege, ahol ma már több 250 művész dolgozik. Meledandri irányításával olyan népszerű animációs filmek készültek, mint a Robotok (Robots), az Alvin és a mókusok (Alvin and the Chipmunks), A Simpson család – A film (The Simpsons) és a Horton (Dr. Seuss' Horton Hears a Honk!).

"Úgy éreztem, a Universal visszautasíthatatlan ajánlattal keresett meg – magyarázza Meledandri, miért váltott stúdiót. – Teljesen szabad kezet kaptam, valami újat hozhattam létre, miközben a filmkészítés széles spektruma rendelkezésemre állt az animáció különféle fajtáitól az élőszínészes produkciókig. Azt is roppant vonzónak találtam, hogy a stúdió mindig a legmagasabb minőségre törekszik, és filmjeivel az egyre élesedő versenyben is meg tudja hódítani a közönséget.”

JANET HEALY (producer) páylafutása kezdetén élőszereplős filmek munkatársa olyan neves rendezők keze alatt, mint Stanley Kramer, Hal Ashby és Sam Peckinpah. Együtt dolgozott Steven Spielberggel a Harmadik típusú találkozásokban (Close Encounters of the Third Kind) és a Meztelenek és bolondokban (1941 – társproducerként). Később produkciós vezetőként csatlakozott George Lucas piacvezető cégéhez, az Industrial Light & Magichez (ILM).

Az ILM-nél Healy olyan korszakalkotó filmek vizuális effektusaiért felelt, mint a Terminátor 2. – Az ítélet napja (Terminator 2: Judgment Day) és a Jurassic Park. A Casper készítésekor Healy beleszeretett a karakteranimációba. Digitális gyártási igazgatóként a Walt Disney Feature Animation munkatársa lett, és több filmsiker munkálatait irányította: (Tarzan, Mulan). Következő jelentős munkája a Cápamese (Shark Tale) volt a DreamWorks Animationnél.

2008-ban Healy Meledandri munkatársa lett a frissen alapított Illumination Entertainmentnél. A Gru egyik producere volt, és a filmért Meledandrival, valamint John Cohennel a Producerek Kamarája-díj jelölését kapta. Ugyancsak producere volt a Loraxnak, s jelenleg a Minions című animációs projekten és egy egyelőre cím nélküli filmen dolgozik.    

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK