Archivum
Sík felületek, 3D-s figurák
Néha a matematika szigorú törvényszerűségei is érvényüket vesztik, időnként ugyanis előfordulhat, hogy hatvan meg harminc, százzal lesz egyenlő. Mondjuk, ha egy 60 éves és egy 30 éves képzőművésznek 100 százalékig tökéletes kiállítása nyílik.
Hatvan és harminc a Göcseji Múzeumban
A Göcseji Múzeum időszaki kiállítótermében a 60. születésnapját ünneplő zalaegerszegi Horváth László szobrászművész, és a 30. születésnapjára készülő nagykanizsai Ludvig Dániel festőművész tréfálta meg az összeadás szabályait, de csak azért, hogy egy másfajta harmóniát hozzanak létre.
A színek, formák, hangulatok egységét. A két alkotó stílusa és művészete persze korántsem azonos, a különbségek viszont olyan jól kiegészítik egymást, hogy a művek egymás által még hangsúlyosabbá válnak a térben.
Kostyál László művészettörténész, a 60/30 című tárlat rendezője, a kiállítást megnyitva ezekre a hasonlóságokra és különbözőségekre hívta fel a figyelmet. Mindkét művész szűkszavú metaforákban gondolkodik, s szívesen alkalmaznak tömbszerű, zárt formákat, és kedvelik a barna, durva, rücskös felületeket. Stílusuk pedig gyakran archaizáló.
E ponton jelentkeznek a különbözőségek is, hiszen míg Horváth László szimbólumrendszere a kereszténységre épül, addig Ludvig Dániel világnézete – a művészettörténész szerint – semleges. Bár akár azt is mondhatnák, hogy őseink (és itt tényleg az ősemberig kell visszamennünk az időben) letisztult, egyszerű, már-már naiv ábrázolásaihoz nyúl vissza.
Ez a viszony azonban semmiképp sem nevezhető semlegesnek. Ludvig Dániel a maga sajátos módján tekint a múltra, s a múltba. Festményein – akár a barlangrajzokon – szinte utalás sincs a háromdimenziós térre. A tárgyak, alakok, állatok a síkban mozognak, ami sokaknak talán ma már furcsán hat.
Horváth László plasztikáira ezzel szemben a kettősség jellemző: egyszerre alkalmaz rozsdás felületeket, valamint fényes, acélból készült íveket. Mintha egy sáros, kopott régészeti leleten itt-ott felvillanna az eredeti anyag, a maga örök szépségében. Így alkot egységet a szobrászművész munkáin a piszkos és tiszta, a szép és a csúf, a múlandó és az állandó.
Ahogy Gyutai Csaba polgármester is fogalmazott a kiállított művekkel kapcsolatban: mintha Várkonyi Nándor és Hamvas Béla szelleme kísértene a teremben. Egy régi, tiszta kor üzenete, mikor még minden együtt volt.
Nos, ez az örök üzenet a két alkotó közreműködésével megérkezett, s a múzeum kiállítótermébe – mint egy értékes szelencébe – zárva várja még a látogatókat. Akik aztán továbbíthatják másoknak is. (Érték)mentés -küldés... örök körforgás.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Falumúzeum kialakítását tervezik Leharapta felesége ujját, majd otthagytaKinyitott a Dísz téri adventi vásárBruchner Regina összetettben első helyen végzettTámogatás a Deák-iskola faipari képzésénekForgalomcsillapítás a Radnóti úti óvoda környezetébenFeldíszítették Zalaegerszeg karácsonyfájátKözgyűlés után: sajtótájékoztatót tartott a Fidesz-KDNP frakcióKitűnő minősítést kapott a NŐnek lenni akkor... című kiállításÚj parkolóhelyek a „Lordok háza” mögötti tömbbelsőben -
rovatunk hírei
1000 üdvözlőlap és meghívó Verdák: Al Barátokra lel101 híres bombázóVig Balázs: A rettegő fogorvosVictoria Aveyard: Vörös királynőDanielle Steel: Tékozló fiú Almási Kitti: Bátran élni M. J. Arlidge: Ecc peccA mennyország létezikA Szent Johanna gimi 8. 1-2. - Örökké top 10
Átépül Zalaegerszegen a Kosztolányi úti gyalogos aluljáróAszfaltozás miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz a Csány tér és a Hunyadi út környékénÚjabb öt évre Besenczi Árpádot választották a színház vezetőjénekGyenese Viktória kapta az idei Kalliopé-díjatApartmanházzá építik át az egykori Mándi-villátA színpad extrém sport, a színház a jelen pillanat művészeteFelavatták a megszépült Keresztury HázatÚj aszfalt és buszöblök a Köztársaság útjánHúszéves a Dienes-körKözös út a Göcseji Tudásközpontban