Vezető hírek
Komikus történet – illeszkedő karakterekkel
Francis Veber Balfácánt vacsorára című vígjátéka, azaz a kortárs francia szerző szövegkönyvének cselekménye könnyen követhető a néző számára. Ezzel egyetemben az írott szöveg színpadi formanyelvre történő adaptálása, kitűnő lehetőséget biztosít a rendezőnek a komikus helyzetek, a figurák egyéni karakterének erőteljes megjelenítésére.
Veber két felvonásnyi vígjátékának egyenes vonalú eseménysorát, amelyben kiemelt funkciót kap a telefon, a jómódú könyvkiadó tulajdonos Pierre Brochant és Francois Pignon adókönyvelő (Brochant és barátai soron következő vacsorájára, vendégnek meghívott „balfácán”) közvetlen interperszonális „kapcsolata” határozza meg. Az esti összejövetel azonban Pierre derékfájása miatt elmarad, ezért a darab cselekményének helyszíne a módos házigazda lakására „korlátozódik”. A történet fő vonulatához újabb és újabb figurák és cselekedeteik társulnak – Christine (a vígjáték kezdetén színrelép), aki elhagyja a „balfácánvacsorát” szervező, derékfájós férjét; Archambaud, a gyógyító reumatológus doktor; Leblance Juste, az író, Brochant barátja; Marléne, a titkos szerető; Cheval, az adóellenőr –, akiknek viselkedése és tettei a két kulcsszereplőhöz való viszonyulásukban értelmezhető.
A darab műfaja ellenére, végkifejletében valamiféle rezignáltságot vált ki a nézőből, hiszen a történetnek nincs győztese: Brochant szakít szeretőjével, de bizonytalan az autóbalesetet szenvedett feleségével (Christine) való viszonyának rendeződése is; Chevalt, a kíméletlen adóellenőrt megcsalta a neje; az ugyancsak asszony nélkül maradt, gyufaszálakból építményeket alkotó Francois Pignon, a kiszemelt „balfácán”, segítő szándéka ellenére (telefonhívások) sorozatosan félreérthető, fonák helyzeteket teremt.
A francia szerző darabját – minden bizonnyal a budapesti József Attila Színház előadásának tapasztalataira építve –, Besenczi Árpád állította színpadra. Valószínűsíthető, hogy a műfaj sajátossága és a szövegkönyv tartalma meghatározza a rendezői koncepció koordinátáit, ezért a különböző színházi bemutatók inkább hangsúlyeltolódásokban, mint homlokegyenest eltérő műértelmezésben realizálódnak. Besenczi rendezésének filozófiája következetesen Veber szövegének tartalmára építkezett: a komikumot, mint esztétikai minőséget állította rendezői interpretációjának középpontjába, amelynek érvényesítésére maximálisan kihasználta, sőt némely jelenetben a bohózat határáig tágította a szituációból következő helyzetkomikumot.
A Hevesi Sándor Színház évadnyitó előadásának kuriózumához Besenczi Árpád részéről nem csupán a darab színpadra állításának irányítása, hanem az egyik „főszereplő”, Pierre Brochant alakjának megformálása is hozzájárult. Besenczi érzékelhető „rutinnal” és magabiztos színészi alakítással keltette életre a könyvkiadó gazdag tulajdonosának, a „balfácánvacsorák” fő szervezőjének valósághű, a különböző léthelyzetekhez rugalmasan alkalmazkodó figuráját.
Az „aktuális balfácán”(Francois Pignon) személyiségének attitűdjével Kiss Ernő játéka során szembesülhettünk, aki a színpadon nyújtott teljesítményével nem csupán Besenczi Árpád méltó társának bizonyult, hanem Pignon szerepében etalonnak számító típust teremtett. Külön dicséretet érdemel a munkájában rendíthetetlenül szigorú adóellenőr, magánéletében az esendő férj (Cheval) alakjának kettősségét megjelenítő Szakály Aurél hiteles szerepformálása.
A Hevesi Sándor Színház kortárs vígjátékot bemutató darabválasztása – évadnyitó előadás minőségében – meghökkentően hatott. A Besenczi Árpád rendezésében színpadra állított vígjáték esetleges ritmusbeli egyenetlenségei elsősorban a szöveg dramaturgiai fogyatékosságaiból adódhattak, de a bemutató – mindenekelőtt a színészi alakítások karakterisztikussága következtében – nem okozott csalódást.
MEGOSZTÁS
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
-
rövidhírek
A HEMO felújítása miatt forgalomterelés ZalaegerszegenHárom zalai gimnázium is a legjobb 100 között vanAz 50 éves Zalaegerszegi Városi Fúvószenekar volt a Lokálpatrióta Klub vendégeÁldozatot követelt a tűz LetenyénVáros a tévésorozatok mentén - belvárosi séta ZalaegerszegenA képviselők elfogadták Zalaegerszeg 2025-ös költségvetésétNehezen szűrik ki a magyarok az álhíreket, a fiatalokra ez még inkább igazVersíró pályázat Németh Miklós grafikáira21. alkalommal írt alá támogatói szerződést a Zalaszám és az atlétika klubZalaegerszegre érkezik a FIRST LEGO League nemzeti döntője -
rovatunk hírei
Keserédes győzelem a szezonzárónA bronz már megvanHajrában kicsikart győzelemElőnyben a fővárosiakTávolodóban az élvonalTovább élnek a feljutási reményekA győzelem bajnoki címet értJól hajráztak a hazaiakAz edzőváltás sem segítettVisszavágott a bajnok top 10
Elhunyt Zóka Gyula fotográfusMár a jövő évadra készül a Hevesi Sándor SzínházHárom zalai gimnázium is a legjobb 100 között vanMűtét vár Pap Lujzára, átveszik a szerepeitZalaegerszegen is bemutatta könyvét Alföldi RóbertHatvanéves a zalaegerszegi buszállomásMérföldkő - művészeti gimnazisták kiállításaIsmét állatkerti minősítést kapott a Csácsi állatotthonÍgy éltünk a ’80-as években: új kiállításra készül a Göcseji MúzeumVersíró pályázat Németh Miklós grafikáira