2024.11.23., szombat - Kelemen, KlementinaZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

9 ezer tonna só, 43 hóeltakarító gép

2018. november 08. csütörtök, 19:40
Szerző és fotó: Antal Lívia
Az enyhe őszies idő ellenére szombattól téli üzemmódra vált a Magyar Közút., vagyis 0-24 órában látnak el ügyeleti szolgálatot a munkatársak a mérnökségeken, Zala megyében is. Erről tartottak sajtótájékoztatót a zalaegerszegi megyei igazgatóságon, melyen a társszervek képviselői is beszámoltak saját felkészülésükről.

Mórocz József, a Magyar Közút Zala megyei igazgatója tájékoztatójában elmondta, hogy a november 10-én életbe lépő téli üzemeltetési rend szerint 736 kilométeren látnak el 24 órás őrjáratos szolgálatot, és szükség esetén a teljes hosszban takarítanak, síkosság-mentesítést végeznek, míg 1033 kilométeren rajonos szolgálatot adnak. Ezeket az utakat az időszakonként kivezényelt elhárító gépkocsikkal is ellenőrzik. A megyében 53 kilométer az úgynevezett fehér út, melyek gyér forgalmúk miatt kezelés nélküliek, de itt is eltakarítják a havat szükség esetén. Ez összesen 1825 kilométeres úthálózatot jelent, amit a síkosság elleni védekezés kategóriái alapján osztottak fel. A hófogórácsokat 39 kilométeren rakják ki idén, további 22 kilométeren telepített hófogó erdősávval „védekeznek”.

Szombattól téli üzemmódra vált a Magyar Közút Zalában is

A rendelkezésre álló géppark 36 saját és 7 bérelt kombinált gépből áll a megyében, melyeket a zalaegerszegi, a keszthelyi, a lenti, a nagykanizsai és eszteregnyei mérnökségeknek elosztva vetik be. A síkosság-mentesítéshez 9300 tonna útszóró sóval, 8000 kilogramm kalcium-klorid granulátummal, valamint 2000 liter kalcium-klorid oldattal rendelkeznek kezdő készletként. Az igazgató beszélt arról is, hogy egyes években igencsak eltérhet a felhasznált só mennyisége. 2012-13 telén 8574 tonnát, míg 2017-18-ban 10234 tonnát használtak fel a megyei mérnökségek.

A téli hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat idén is az egyes útszakaszok forgalmi rendje és az úthálózatban betöltött szerepe szerint látja el a Magyar Közút. Ez azt jelenti, hogy először az országos közúthálózat ütőerének számító autópályákon, autóutakon és főutakon, majd a felüljárókon és hidakon kezdik meg a beavatkozást, ezt követi a településeket összekötő mellékutak, illetve alacsony forgalmú bekötőutak hóeltakarítása vagy síkosságmentesítése. Folyamatos havazás vagy hófúvás esetén többször is visszatérnek egy-egy útszakaszra. A fontos útszakaszokon megelőző jellegű sózást is végeznek, ez a forgalmas autópályákat, autóutakat és főutakat érinti elsősorban.

A rendezvényen felhívták a figyelmet arra is, hogy az autósok nyári gumijukat még a tartós fagyok előtt cseréljék át téli közlekedésre alkalmas abroncsokra. A tapasztalatok szerint azonban sokan e nélkül indulnak útnak, ami téliesebb útviszonyok mellett jelentősen növelheti a balesetek kockázatát.

A sajtótájékoztató gépszemlével zárult a Zrínyi úti telephelyen, ahol mindegyik jármű átesett egy alapos vizsgálaton.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK