2024.12.23., hétfő - ViktóriaZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Megkezdődött az új Mura-híd tervezése

2021. július 20. kedd, 17:33
Szerző: Antal Lívia
A MuKoBrigde projekt keretében megkezdődött a Murakeresztúr és a horvát Muraköz megyei Kotor (Kotoriba) között létesítendő Mura-híd és a kapcsolódó közútszakaszok tervezése, amely 2022 végére fejeződhet be. A projekt Kotorban tartott nyitókonferenciájával elindult egy folyamat, amelynek végső célja, hogy a két település között közvetlen határkapcsolatot jöjjön létre.

A magyar Murakeresztúr és a horvát Kotor között

A híd látványterve

A rendezvény a két ország himnuszát követően Dario Friščić, Kotor polgármestere és Josip Grivec, a MURA Régió EGTC elnök megnyitójával vette kezdetét.

A folyók nem elválasztanak, hanem összekötnek, utalt a fejlesztés rendeltetésére Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, amely a MuKoBridge projektben tervezett új híd és közútszakaszok megépítésével valósul majd meg. Jelenleg ugyanis az a helyzet, hogy légvonalban mindössze 4-5 kilométerre fekvő településeket közúton 50 kilométeres kerülő választja el egymástól, ami egyórás utazási időt is jelent. A létesítendő Mura-híddal ez az idő pár percre csökken. A miniszter fontosnak nevezte a határ menti térségek összeköttetését a kisebb léptékű közlekedésfejlesztések által, hozzátéve azt, hogy az autópályáknak inkább a nemzetközi tranzitforgalomban, a távlatosabb gazdaságfejlesztésben van szerepük. A magyar kormány tavaly decemberi döntése értelmében február óta épül az M6 autópálya befejező szakasza. A 2024 elejére elkészülő beruházással az M7-es után a második teljes értékű autópályás összeköttetés jön létre Budapesttől a horvát határig. Ezáltal teljes körűen kiépül a Balti-tenger és az Adriai-tenger közúti kapcsolatát megteremtő észak-déli folyosó magyarországi szakasza. „Ahogy látjuk Horvátország aktivitását, a sztráda Pélmonostorig is hamarosan elkészül”, mutatott rá.

Cseresnyés Péter országgyűlési képviselő, az ITM kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára, a Mura program felelős miniszteri biztosa azt mondta, az első, és tényleges lépéséket teszik meg annak érdekében, hogy a Mura-híd néhány év múlva megépüljön. Ebben a munkában komoly szerepet vállalt fel a Mura Régió EGTC, amely a híd megépítése mellett fontosnak tartja a határ két oldalán lévő önkormányzatok még hatékonyabb gazdasági és kulturális együttműködését is. Felidézte, hogy a Mura-híd megépítésének új kezdeményezése Semjénházán indult el 2018-ban, mindazonáltal hosszú évek munkája előzte meg ezt. A MuKoBridge projekt megvalósításával az a legfontosabb cél, hogy helyzetbe hozza a két ország határ menti gazdasági szereplőit, de nemcsak a Mura-régió, hanem például Nagykanizsa vonatkozásában is, ahol innovációs és technológiai parkot alakítanak ki. Mint mondta, a Mura-híd megépítésével nagyon szép jövő előtt áll a térség, amelyhez a magyar kormány minden támogatást meg fog adni.

Magyar József Zoltán, a Külgazdasági és Külügyminisztérium európai ügyek fejlesztéséért felelős helyettes államtitkára azt hangsúlyozta, hogy Magyarország kormánya komolyan gondolja a Horvátországgal való kapcsolat erősítését. Kitért arra, hogy számos turista szeretne Horvátországba látogatni, akiknek jelenleg órákat kell várnia a letenyei 1-es vagy 2-es átkelőn. A leendő közúti és kerékpáros Mura-híd, illetve az új határátkelő azonban egy új lehetőséget nyit majd a határátlépésre. Mint mondta, a közép-európai együttműködés különösen fontos Magyarország számára, főleg amióta átvette a visegrádi csoport elnökségét és elindította a gazdaságfejlesztési programját. Számottevőnek nevezte a magyar-horvát gazdasági kapcsolatokat, amely 2019-ben már meghaladta a 2,6 milliárd eurót. Hozzátette, Magyarország számára Horvátország a második legfontosabb partnerország a tőkekifektetés szempontjából, amit jelez az is, hogy Horvátországban hazánk oldaláról 3,8 milliárd eurós tőkeberuházás zajlott. A MuKoBridge projektnek ekképpen nem lesz financiális akadálya, és a legközelebbi konferencia már arról szól, hogy rendelkezésre áll minden eszköz és forrás, amellyel tervezhető időszakba kerül a Mura-híd avatása.

A projektben érintett telelpülések polgármesterei

Dr. Pál Attila, a Zala Megyei Közgyűlés elnöke arról beszélt, hogy három Interreg projektben vesznek részt, Ausztriát, Szlovéniát és Horvátországot érintően. Ezek közül megemlítette a Zalaegerszeg, Rédics és Lendva közötti vasútvonalat, amelynek kiviteli tervein jelenleg nagy erőkkel dolgoznak. Mint mondta, az új Mura-híd megépítése már húsz évvel ezelőtt megfogalmazódott, amelynek belátható határidőn belüli megvalósulását célozza ez a projekt.

A Roden Mérnöki Iroda Kft. nyerte a közbeszerzési eljárást;  a cég végzi el 2022 végére a Mura felett átívelő híd és a hozzá kapcsolódó határátkelő tervezését. A hatástanulmányokkal együtt komplett tervdokumentációt kell készíteniük. Az új híd kocsipálya szélessége 10 méter lesz, melyhez 2,4 méter széles gyalogos- és kerékpárút társul, valamint egy 0,78 méter széles üzemi járda is csatlakozik, így a híd teljes szélessége 14,25 méter. Az egyeztetések során össze kell hangolni az Őrtilos, Murakeresztúr és Molnári kerékpárút és az új Mura-híd tervezését, hiszen a két projekt több közös metszésponttal rendelkezik.

Preksen László, a Mura Régió ETT társelnöke, Semjénháza polgármestere azt mondta, Muraköz megye mellett Kapronca megyének (ahol a települések jobban el vannak zárva) is fontos az új Mura-híd megépítése, ami a határ mindkét oldalán innovációt hoz a kapcsolatrendszerben. Felidézte, hogy 2005-ben már engedélyes tervekkel rendelkeztek, de a híd mégsem épült meg. Az ügy 2018-ban kapott új lendületet, illetve 2019-ben, amikor a Mura Régió és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. konzorciumban benyújtott pályázata zöld utat kapott.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK