2024.11.23., szombat - Kelemen, KlementinaZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Épül a kerámia fékfelület

2020. február 19. szerda, 18:39
Szerző és fotó: Antal Lívia
Az enyhe téli időjárás nem gátolta a munkát az elmúlt hónapokban a zalaegerszegi ZalaZONE Járműipari Tesztpályán, melynek kivitelezése 55-60 százalékos készültségen áll jelenleg. A kerámia fékfelület kialakítása tűnik most a legspeciálisabb feladatnak.

55-60 százaléknál tart a zalaegerszegi tesztpálya kivitelezése

Vigh László országgyűlési képviselő, miniszteri biztos számolt be erről újságíróknak, akik megtekinthették a 265 hektáros területen mintegy 45 milliárd forintos állami beruházással épülő tesztpálya jelenleg készülő elemeit. Ezek egyike a smart city vagy okos város (2. kép), melynek első 5 hektáros területét tavaly adták át a dinamikus felülettel és a kezelhetőségi pályával. A smart city még hiányzó 13 hektárján elkészültek a földmunkával, a kavicsággyal és a vízrendszerrel. Ezt követi az aszfaltozás, amely az év végére fejeződik be. A városi környezet és közlekedés szimulálásához az épületi homlokzatok egy részét is megépítik az év végére. 

A tesztpálya kétszer kétsávos 1,5 kilométeres autópálya-szakasza és az 5 kilométeres autóút-szakasz alapozása szintén elkészült. A fékfelületen is jól haladnak a munkálatokkal, ahol a járművek fékrendszereinek és abroncsainak működőképességét és hatékonyságát 8-féle burkolatú felületen vizsgálják majd. Ezek egyenként 4,5 méter szélességűek és 200 méter hosszúságúak, előttük, mögöttük ráfutó és megálló szakasszal. Jelenleg a 8x8 centiméteres, nagy teherbírású speciális kerámiakockákból álló felületen dolgoznak, a technológia miatt fűtött sátor alatt. Ez a kerámiafelület (2., 3. kép) a jégen való fékezési tesztre lesz alkalmas. Többek között lesz bazaltos, hasonlóan előre gyártott kerámiákból, valamint beton- és vizes fékfelület, szimulálva a különböző útburkolatokat és útviszonyokat. 

Az önvezető, az elektromos és hagyományos járművek tesztelésére egyaránt alkalmas, Európában is egyedülálló járműipari tesztpálya utolsó eleme a 8 kilométeres ovális pálya lesz. Ennek földmunkáit várhatóan idén kezdik meg. Az épülő M76-os gyorsforgalmi út okos szakaszai a vezető nélküli és az elektromos járművek számára közúti tesztkörnyezetet biztosítanak majd. Vigh László hozzátette, a már 5G-s mobilkommunikációs hálózattal is rendelkező próbapálya építése sohasem fejeződik be, hiszen a jelentkező igények szerint fogják bővíteni azt. Elsőként a honvédségi járművek vizsgálatára alkalmas tesztkörnyezet kialakításával.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK