Programajánló
ÉNEKELJ!
A Universal Pictures
a Dentsu, a Fuji Television Network, a Hammer & Tongs,
az Illumination Entertainment és a Universal Pictures
produkciójában bemutatja
Garth Jennings filmjét
ÉNEKELJ!
Producerek
Janet Healey és Christopher Meledandri
Forgatókönyvíró
Garth Jennings
Rendezte
Garth Jennings
A film szikronizált
Forgalmazza a UIP Duna Kft.
www.uipduna.hu
Az Illumination Entertainment világszerte elbűvölte a közönséget remek alkotásaival: a Gru, a Lorax, a Gru 2 és a Minyonok hatalmas sikerfilmek voltak, ez utóbbi minden idők második legnagyobb bevételt hozó animációs filmje lett. Legutóbbi filmjük, A kis kedvencek titkos élete miatt sem kell szégyenkeznie a stúdiónak, 790 millió dolláros összbevételével szintén az animációs filmek élvonalában tanyázik.
A stúdió legújabb filmje, az Énekelj! egy állatok által benépesített, de teljesen emberi világban játszódik.
Nagyon állat
A történet főhőse Buster Moon, az elegáns koala, aki egy hajdan szép napokat látott, de mára sajnálatosan lepukkant színházat igazgat. Buster azonban javíthatatlan optimista, mindennél jobban imádja a színházát és bármit megtenne azért, hogy újra régi fényében ragyogjon. Már csak egy dobása maradt, hogy megmentse élete értelmét a végpusztulástól: meg kell rendeznie a világ legnagyobb énekversenyét.
A rengeteg jelentkező közül néhányan: Mike, az egér, aki ugyanolyan behízelgően énekel, ahogyan simliskedik; Meena, a félénk kamasz elefánt, aki iszonyú adag lámpalázzal küzd; Rosita, az eladósodott anya, aki 25 malackáról kénytelen gondoskodni; Johnny, a fiatal gengszter gorilla, aki a verseny által szeretne kiszabadulni a tiszteletre méltó család szorításából; és Ash, a punk-rock tarajos sül – ő tolakodó barátjától szeretne megszabadulni egyszer s mindenkorra.
Ők is megjelennek Buster színházában, abban bízva, hogy a verseny megváltoztathatja az életüket. Buster elkezdi felkészíteni versenyzőit a nagy megmérettetésre, és közben rájön, hogy talán nem a színház az egyetlen dolog, ami megmentésre szorul.
Így jött létre az Énekelj!
Chris Meledandri, az Illumination Entertainment vezetője eddig főként olyan alkotókkal dolgozott, akik az animációs kisfilmek világából érkeztek, az Énekelj! rendezője azonban nagyjátékfilmekkel szerzett magának szakmai hírnevet. Meledandri biztos volt abban, hogy Garth Jennings egyéni színekkel fogja gazdagítani az Illumination animációs filmjét, és nem titkolja, hogy kapcsolatuk jóval azelőtt kezdődött, hogy személyesen megismerkedtek volna. „Teljesen beleszerettem Garth független filmjébe, a Rémbó fiába – meséli a producer. – Nagyon eredeti mesemondónak találtam, és tetszett, hogy a történet saját gyerekkori amatőrfilmes múltjából merít.” Jennings gazdag videóklipes tapasztalata is hatalmas előnyt jelentett, mert garantálta, hogy eredeti stílusban meséli el a történetet és vizuálisan meg tudja ragadni a zene elsöprő erejét. „Volt egy olyan érzésem, hogy Garth érzékenysége tökéletesen illeni fog az ötlethez, amely már régóta foglalkoztatott” – mondja Meledandri.
A producer egyik angliai útja során találkozott Jenningsszel és elmesélte filmötletét. Mutatott a rendezőnek egy képet, amin négy koala volt, és arra kérte, képzelje el, hogy kis mikrofonokat tartanak a mancsukban. Megkérdezte Jenningset, mit szólna egy olyan történethez, amely egy énekversenyről szól, és minden szereplő valamilyen állat. „Tudtam, hogy mindketten nagyon szeretjük a zenét, és ez az ötlet lehetővé teszi, hogy csatlakozzunk a világtrendhez: a zene segítségével mesélünk el egy történetet.”
A rendező és a producer közösen dolgozták ki az Énekelj! történetét. A hősök, miközben életük nagy dobására készülnek, ugyanolyan hétköznapi problémákkal küzdenek, mint bármelyikünk: nyomasztja őket, hogy a család túl szigorú velük, aggódnak a befizetendő számlák miatt, harcolniuk kell a boldogságért és meg kell találniuk a helyüket a világban. A számos cselekményszál Buster Moon színházában kereszteződik, aki kisgyerekként lépett be először az épületbe. Édesapja oldalán mágikus élményben volt része, ami egy életre eldöntötte sorsának alakulását.
Ahogyan formálódott Buster Moon karaktere, mindkét filmes beleszeretett ebbe a showmanbe, aki pusztán akaraterejére támaszkodva a majdnem lehetetlenre vállalkozik. Busternek különleges képessége van arra, hogy az általa létrehozott produkcióval megragadja kicsik és nagyok figyelmét, így ő a tökéletes teremtő.
Meledandri számára a filmkészítés mindig is a teremtés egyik fajtája volt: kezdetben csak a puszta ötlet létezik, aztán akarattal, vakhittel, egy kis mázlival és sok vigéckedéssel sikerül másokat is rávenni, hogy csatlakozzanak a bulihoz. „A végén – magyarázza a producer – ha szerencsénk van, elég tökösek vagyunk és szilárdan hiszünk abban, amit elkezdtünk, varázslatos dolog történik: életre kel egy álom. Busterhez hasonlóan abban a kiváltságban van részünk, hogy el tudjuk repíteni az embereket egy olyan helyre, ami sokkal izgalmasabb, mint a valóság – néha két órára, máskor sokkal hosszabb időre.”
Jennings és Meledandri a mesevilág kitalálása közben ügyeltek arra, hogy ez a párhuzamos univerzum minél jobban hasonlítson a miénkre. Kulcsfontosságú volt, hogy a közönség azonosulni tudjon az állathősökkel, akiknek hasonló reményeik és félelmeik vannak, mint bármelyikünknek. A filmbeli városban a színház a konfliktusok központja. Ha Buster elveszti otthonát – ugyanis a színházbeli irodájában alszik –, mindenki elesik a lehetőségtől, hogy azzá váljon, amiről álmodik.
„Buster mostanra nagyon legatyásodott producer lett – magyarázza Janet Healey producer. – Imádja a színházat és a műsorokat, amiket létrehoz, csakhogy az utóbbi időben egyik húzása sem jött be. Nem tudja kifizetni az embereit, tartozik a banknak és lóg a villanyszámlával, szóval azt sem tudja, hol álla a feje.”
A film alkotói számára azért is szerelemgyereknek számít az Énekelj!, mert mindannyian odavannak a zenéért. A film tele van klasszikus és modern dalokkal, a több mint 80 szám között Frank Sinatra örökzöldje ugyanúgy megtalálható, mint Drake R&B szerzeménye vagy Kate Perry és Lady Gaga fülbemászó popslágerei. „Az Énekelj! azért is olyan izgalmas számunkra, mert válogatott slágerekkel mesélhetünk egy történetet – mondja Jennings. – Fontos, hogy a közönséget minden karakter sztorija érdekelje, és a zene lehetővé teszi, hogy egymáshoz szőjük ezeket a történeteket, ami másképp lehetetlen volna.”
A zene valóban szinte szünet nélkül szól az egész filmben. „Mivel énekversenyről szól a történet, hihetetlenül izgalmas és vicces jelenetek sorát láthatjuk, amelyekben össze van vágva, amint a különféle karakterek meghallgatásokon vesznek részt és gyakorolnak – magyarázza Healy. – A dalok átvezetnek egyik jelenetből a másikba, ami egyfajta lendületet ad a filmnek.”
Jennings számára hatalmas élményt jelentett, hogy az első ötlettől végigkísérhette a produkció elkészültének valamennyi fázisát egészen addig, míg a film a mozikba nem kerül. Számára az írás az alkotófolyamat legfontosabb része, de azt is óriási megtiszteltetésnek tartotta, hogy ezúttal ő lehetett a rendező is.
A rendező hangját is kölcsönzi az egyik fontos figurának. Miss Crawley-t, Buster asszisztensét szólaltatja meg, aki apró hibát vét, amikor meghirdetik a versenyt: 1000 dollár helyett 100 000 dollárt ír főnyereménynek. Ez aztán nagy lendületet ad az eseményeknek. „Miss Crawley korosodó gyíkasszony – nevet Jennings. – Mi tagadás, nagy tehetségem van a korosodó gyíkasszonyok megformálásához!”
A szereplők
Az Illumination mindig nagy hangsúlyt fektet arra, hogy emlékezetes karaktereket hozzon létre, akikkel izgalmas dolgok történnek a cselekmény során. Az Énekelj!-ben is sikerült színes és érdekfeszítő társaságot összehozni.
★ Buster Moon feltett szándéka, hogy a közönség érdelődésének hiánya, a ledorongoló kritikák és a növekvő adósság ellenére megmenti színházát. Bárki más levonná a tanulságot és szakmát váltana, ő azonban töretlenül bízik a sikerben és úgy érzi, nincs számára lehetetlen. Jó szándék vezeti, amikor igyekszik a valóságosnál jobb színben feltüntetni a tényeket, ezzel azonban csak még inkább belemerül a pácba. Azonban kétségtelen, hogy szeretetreméltó figura, mert lelkesedése és optimizmusa mindenkire átragad.
★ Rosita önfeláldozó családanya, aki 25 malackáját neveli. Szeretné végre átélni, hogy nem kizárólag főállású háziasszony és Norman engedelmes felesége. Az énekversenyben egy Günther nevű skandináv sertés lesz a partnere, aki azonnal észreveszi a benne rejlő dívát, és elhatározza, hogy felszínre hozza ragyogó tehetségét. A fináléban előadott produkciójuk láttán elámul Rosita egész családja és elismerik, hogy istenáldotta tehetség.
★ Meena hihetetlen hanggal megáldott kamasz elefántlány. Iszonyú lámpaláztól szenved. Miután rosszul szerepel a meghallgatáson, mindenes lesz a színházban. A családja azonban úgy tudja, hogy ő is versenyző, s mivel Meena nem akar nekik csalódást okozni, nem mondja el az igazságot. Végül Buster segít neki abban, hogy leküzdje szorongását, és olyan teljesítményt nyújtson, amitől még a csillár is rezeg, és családja elégedetten konstatálhatja, hogy tényleg akkora tehetség, amilyennek mindig is gondolták.
★ Ash tüskés természetű kamasz tarajos sül, aki punk-rock stílusban nyomja. Ash egoista, kiállhatatlan barátjával, Lance-szel megy el a meghallgatásra, de csak ő jut be a versenybe. A próbák során Ash lázadó természete miatt folyton összeütközésbe kerül Busterrel, akik pophercegnőt szeretne varázsolni belőle. A lány azonban saját rockdalokat akar írni, hogy kifejezhesse különleges stílusát. Fájdalmas szakításon esik keresztül, de végül bebizonyítja, hogy képes kiállni magáért és úgy énekel, ahogyan ő akar.
★ Mike Napóleon-komplexussal megvert kapzsi, önző egér, viszont van egy kiemelkedő tulajdonsága: klasszikus képzettségű jazz-zenész, aki úgy énekel, mint Sinatra. Csak a pénz, a hatalom és a birtoklás érdekli, és mindig olyan közösséghez próbál tartozni, ahol nem látják szívesen. Mivel elképesztően beképzelt, mindenki azonnal megutálja.
★ Johnny érzékeny lelkületű gorillafiú, akinek gyönyörű énekhangja és zene iránti lelkesedése éles ellentétben áll azzal a szereppel, amelyet bankrabló apja bandájában betölt. Mindig irtózott a bűnözéstől, de nem volt más választása, mert beleszületett ebbe az életformába. Énekes akar lenni, de tudta, hogy alfahím apja kitagadná, ha megtudná az igazságot. Titokban tartja, hogy részt vesz az énekversenyen, és kettős életet él: nappal énekel, éjjel pedig a gengszterek sofőrje.
★ Günther állandóan turbófokozaton van, istenien énekel és táncol, és azért rakták Rosita mellé, hogy feldobják vele a produkcióját. Akkor érzi magát a legjobban, ha testre simuló táncdresszében lehet.
★ Eddie gazdag családjának fekete báránya. Miután évekig agyonkényeztették, szülei nemrég a medence melletti kerti lakba száműzték, hogy egy kis önállóságot tanuljon. Ideje nagy részét úszással és videójátékokkal tölti, no meg a rárótt házimunkát végzi kényszeredetten, mert szülei ezzel akarják demonstrálni neki, hogy az élet nem habostorta. Életének céltalansága ellenére Eddie rokonszenves fickó és hűséges barát, aki segít Busternek talpra állni, amikor a legnagyobb a szükség.
★ Miss Crawly kedves, idős gyíkhölgy. Az egyik szeme üvegből van, ami folyton kiesik a helyéről. Buster régi, megbízható munkatársa, mindent megtenne érte.
★ Big Daddy Johnny apja és rablóbandájának félelmetes vezére. Dühbe gurul, amikor kiderül, hogy fia énekes akar lenni ahelyett, hogy követné a családi hagyományokat.
Dizájn és animáció
Napjaink egyik legkiválóbb animációs producere, Janet Healey Párizsban, az Illumination Mac Guff nevű cég élén vezeti tervezőkből, grafikusokból, modellezőkből, világosítókból és számtalan más szakemberből álló csapatát. A megfeszített munka során egyetlen cél lebeg a szemük előtt: „Chris célja, ahogyan mindannyiunké is, hogy ezek a karakterek beköltözzenek a nézők szívébe, és minél tovább ott is maradjanak” – mondja Healey.
A mostani munkálatok egyik kulcsfigurája Eric Gouillon produkciós és karaktertervező volt, aki a Gru készítése óta dolgozik az Illuminationnél. „Tetszett az alapötlet, hogy különféle sorsok keresztezik egymást, miközben mindenki ugyanazért a célért hevül – magyarázza. – A dalverseny lehetővé teszi, hogy minden karaktert alaposan megismerjünk. Amikor elkezdtünk dolgozni a filmen, Los Angelesben éltem és mindennap bebicikliztem az Illuminationbe. Imádom Los Angeles sajátos domborzatát és a különleges fényeket. Az, hogy a filmben hasonló város jelenik meg, grafikai szempontból hitelesebbé teszi a figurákat és közelebb kerülnek hozzánk annak dacára, hogy állatokról van szó.”
Tervezés közben az egyszerűség volt az elsődleges szempont. „Meg akartam tartani a szereplők képregényes kinézetét, mert szeretem azt a kontrasztot, amely a kissé elrajzolt karakterek és a nagyon realisztikus városi környezet között feszül. Észrevétlen az átjárás a két világ között. Majdnem észrevehetetlen kiegészítők teszik lehetővé, hogy a különböző fajokhoz tartozó állatok alkalmazkodni tudjanak az emberszerűnek ábrázolt világhoz. Például Mike-nak van egy magasító ülőkéje az autóban, hogy kilásson a volán mögül, a kurta lábú Busternek pedig pedig jópofa kütyüje, hogy elérje a pedálokat a biciklijén. Nem foglalkozunk azzal, hogy mindez mitől működik, az a lényeg, hogy működjön.”
Gouillon siet felhívni a figyelmet arra, hogy lényeges különbség van az Énekelj! és a cég legutóbbi filmsikerének (A kis kedvencek titkos élete) látványvilága között. „Most az volt a célunk, hogy a közönség megfeledkezzen az állatokról, és emberi karaktereknek drukkoljon. A kis kedvencek titkos életében háziállatok szerepeltek, most azonban az állatok emberi karaktereknek felelnek meg.
Az Énekelj! cselekménye modern nagyvárosban játszódik, amelynek reális mozis dimenziói vannak. „Los Angeles vagy Miami juthat a néző eszébe a város láttán, és megalkottuk a színház stilizált belsőjét is. Ügyeltünk arra, hogy a helyszínek támogassák a cselekményt, és ne nyomják el a karaktereket.”
Gregory Perler vágó, aki szintén a Gru-val kezdte céges pályafutását, így magyarázza, miért szeret a stúdiónál dolgozni: „Az Illumination filmjei mindig az ismerős és a fantasztikus határán egyensúlyoznak. Ez különösen igaz az Énekelj!-re.”
Az animáció hajnala óta az állatok a műfaj állandó szereplői, és Perler örül, hogy az Énekelj! csatlakozik ehhez a hagyományhoz. „Az éneklő állatok egyidősek az animációval, tehát végtelenül otthonos érzés tölti el az embert, amikor a filmet nézi.”
A film gondosan kidolgozott éneklős jelenetei – legyen szó Ash és Lance produkciójáról vagy Günther és Rosita elképesztő duettjéről a harmadik felvonásban – nehéz feladat elé állították az alkotókat. Patrick Delage animációs rendező szerint azonban megérte a nagy erőfeszítés: „Az Énekelj! arról szól, hogy merjünk nagyot álmodni. Tele van érzelemmel és a karakterek összetartó csapattá kovácsolódnak. Gondoskodtunk arról, hogy az animált karakterek igazi színészekként viselkedjenek, minden mozdulatuk hihető legyen.”
„Az utóbbi tíz évben az egész világ olyan tehetségkutatókat nézett, mint az American Idol vagy az X-Faktor – veszi át a szót Pierre Leduc animációs rendező. – Az emberek megszokták ezt a sajátos szórakoztatóipari környezetet, tehát az Énekelj! világát elég könnyen össze tudtuk rakni.”
Ettől függetlenül nem volt egyszerű emberi vonásokkal felruházni a film állatkaraktereit. „Buster Moon gyors, állandóan pörgő és optimista koala – nevet Leduc. – A valóságban azonban a koalák halál nyugis és lassú lények.”
Minden egyes részleg tökélyre törekedett. Nicolas Brack például, aki a fényelésért és a különféle rétegek összehangolásáért felel, elárulja, hogy akár egy élőszínészes filmben, stúdióbelsőkkel dolgoztak, és meg kellett világítaniuk a karaktereket. „Az animációban az a jó, hogy ha valamire fura árnyék vetül, ki tudom iktatni, amit a valóságban nem lehet megcsinálni. A film legkomplexebb jelenete az, amelyben összeomlik a színház. Rengeteg dolog történik egyszerre, és nagyon nehéz volt úgy víz alatti fényeket előállítani, hogy az egész hitelesnek hasson.”
Egy animációs filmben természetesen nincs fodrász és sminkrészleg, mégis sokan elcsodálkozhatnak, amikor megtudják, hogy az Énekelj!-ben igenis volt fodrászati különítmény. Selim Draya így mesél erről: „Olyan vagyok, mint egy igazi fodrász. Keféket használok és ugyanúgy vágom a digitális jószágok haját, mint a való életben.”
A fim alkotói
GARTH JENNINGS (forgatókönyvíró / rendező / Miss Crawley eredeti hangja) számos műfajban maradandót alkot, szenvedéllyel, humorral és kreatívan közelít valamennyi projektjéhez.
Nagy kritikai sikert aratott Rémbó fia (Son of Rambow) című filmjével, amely két angol kissrác nyolcvanas évekbeli kalandjairól szól. Jenningset a forgatókönyvért jelölték a Brit Filmakadémia díjára (BAFTA) és művét 2008-ban a kritikusok az év legjobb független filmjének minősítették. Jennings másik nagy sikerű filmje a Galaxis útikalauz stopposoknak (The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy), amely az azonos című kultikus regényből készült.
2015 januárjában Jennings az irodalomba is betört The Deadly 7 című bizarr meseregényével, amelynek hőse egy kisfiú, aki szörnyekkel barátkozik, amelyek számos módon hasznosnak bizonyulnak.
Jennings videoklip-rendezőként is komoly nevet szerzett magának (Radiohead, Blur, R.E.M., Fatboy Slim, Beck).
CHRISTOPHER MELEDANDRI (producer) az Illumination Entertainment alapító vezérigazgatója.
Az Illumination legutóbb A kis kedvencek titkos életével csábította mozikba a világ filmrajongóit, a produkció összesen 750 millió dollárt hozott, ezzel minden idők hatodik legjobban jövedelmező filmje lett.
Az Illumination összbevétele mára átlépte a 6,5 milliárd dolláros álomhatárt.
A cég első nagy sikere a Gru (Despicable Me) volt, amelynek összbevétele meghaladta az 540 millió dollárt.
2011 áprilisában mutatták be az Illuminations következő produkcióját, a Hopp!-ot. A film két egymást követő héten át az észak-amerikai mozis toplista első helyén végzett. 2012 márciusában került a mozikba a Lorax, amely abban az évben a legjobb első három napi bevételt érte el az animációs filmek között (70,2 millió dollár), egyben minden idők nyolcadik legjobban nyitó animációs filmje volt Amerikában.
A Gru 2-t (Despicable Me 2) 2013-ban jelölték a legjobb animációs alkotás Oscar®jára.
A cég következő produkciója, a Minyonok – amelyeknek főhősei a Gru franchise mellékszereplői voltak – minden idők második legsikeresebb animációs filmje lett.
Az Illumination következő két nagyszabású produkciója a Gru 3 (2017) és a Grincs új, animációs változata (2018) lesz.
A Universal Pictures 2007-ben indította el családi és animációs filmüzletágát, s ennek irányítására Chris Meledandrit kérték fel. Meladandri hosszú éveken át a 20th Century Foxnál dolgozott, ahol létrehozta a stúdió animációs osztályát, és az ő felügyelete alatt indult hódító útjára a Jégkorszak (Ice Age) című rendkívül sikeres franchise. Meledandri új produkciós céget hozott létre a Universal égisze alatt Illumination Entertainment néven, és gyártani kezdte a stúdió által finanszírozott és forgalmazott élőszereplős, illetve animációs filmeket.
Meladandri a Fox egyik igazgatója volt 13 éven át, majd alapító elnöke lett a 20th Fox Century Animationnek. Nyolc évig vezette a céget, amely ezalatt több mint kétmilliárd dolláros bevételt termelt. A Fox a producer közreműködésével vette meg 1998-ban a Blue Sky nevű kis, keleti parti filmes trükkcéget, s az ő irányításával jött létre belőle a stúdió sikeres számítógép-animációs részlege, ahol ma már több 250 művész dolgozik. Meledandri irányításával olyan népszerű animációs filmek készültek, mint a Robotok (Robots), az Alvin és a mókusok (Alvin and the Chipmunks), A Simpson család – A film (The Simpsons) és a Horton (Dr. Seuss’ Horton Hears a Honk!).
„Úgy éreztem, a Universal visszautasíthatatlan ajánlattal keresett meg – magyarázza Meledandri, miért váltott stúdiót. – Teljesen szabad kezet kaptam, valami újat hozhattam létre, miközben a filmkészítés széles spektruma rendelkezésemre állt az animáció különféle fajtáitól az élőszínészes produkciókig. Azt is roppant vonzónak találtam, hogy a stúdió mindig a legmagasabb minőségre törekszik, és filmjeivel az egyre élesedő versenyben is meg tudja hódítani a közönséget.”
JANET HEALY (producer) pályafutása kezdetén élőszereplős filmek munkatársa olyan neves rendezők keze alatt, mint Stanley Kramer, Hal Ashby és Sam Peckinpah. Együtt dolgozott Steven Spielberggel a Harmadik típusú találkozásokban (Close Encounters of the Third Kind) és a Meztelenek és bolondokban (1941 – társproducerként). Később produkciós vezetőként csatlakozott George Lucas piacvezető cégéhez, az Industrial Light & Magichez (ILM).
Az ILM-nél Healy olyan korszakalkotó filmek vizuális effektusaiért felelt, mint a Terminátor 2 – Az ítélet napja (Terminator 2: Judgment Day) és a Jurassic Park. A Casper készítésekor Healy beleszeretett a karakteranimációba. Digitális gyártási igazgatóként a Walt Disney Feature Animation munkatársa lett, és több filmsiker munkálatait irányította: Tarzan, Mulan. Következő jelentős munkája a Cápamese (Shark Tale) volt a DreamWorks Animationnél.
2008-ban Healy Meledandri munkatársa lett a frissen alapított Illumination Entertainmentnél. A Gru és a Gru 2 egyik producere volt, és a filmért Meledandrival, valamint John Cohennel a Producerek Kamarája-díj jelölését kapta. Ugyancsak producere volt a Loraxnak és a Minyonoknak.