2024.11.29., péntek - TaksonyZalaegerszeg időjárása

Archivum

Nem ismerik az "éjjeliedényt"

2010. július 06. kedd, 16:49
Címkék:

A mostani diákok nehezen írnak kézírással, népszerű az előrehozott érettségi, viszont semmi sem motiválja őket arra, hogy emelt szintű vizsgát tegyenek. Mindezek ellenére születtek szép eredmények az idei érettségi vizsgák során- mondta érdeklődésünkre Szemes Béla, a zalaegerszegi önkormányzat művelődési és sportosztályának középiskolai referense.

 

                                                        Befejeződtek a 2010-es érettségi vizsgák

Hozzátette: az érettségik lebonyolításánál csak adminisztratív szerepe van az iskolákat a fenntartó önkormányzatnak, hiszen az érdemi munkát egy régiós szervezet, az Oktatási Hivatal végzi. A jegyző feladata a tételek átvétele, őrzése és szétosztása, a művelődési osztály pedig a vizsgák után tájékoztató jelleggel kap adatokat, ám az összesített dokumentumokat a fenntartónak ellen kell jegyeznie.

A tanév végén 37 nappali tagozatos és két levelezős osztály tett érettségi vizsgát a városban. A levelezősöknek idén először nyelvből is vizsgázniuk kellett. Az 1100 diákból közel négyszázan tettek emelt szintű vizsgát valamelyik tárgyból. Mivel azonban a felsőoktatási intézmények nem követelik meg az emelt szintet, ezért a diákok nem elég motiváltak, hogy nehezebb követelmények elé állítsák magukat. Az elképzelések szerint azonban 2013-tól az egyetemek és a főiskolák megkövetelnék, hogy minimum egy felvételi tárgyból emelt szintű vizsgát tegyenek a tanulók.

Érdekes az is, hogy főleg idegen nyelvből, történelemből és matematikából tettek a diákok emelt szintű vizsgát, de egyre népszerűbb a biológia is. Szemes Béla sajnálatosnak találja, hogy magyar nyelv és irodalomból évről évre fogy ez a szám; idén mindössze hárman merték vállalni a magasabb szintű vizsgát. Az okok után kutatva kiderül, hogy irodalomból és nyelvtanból a tananyagnál jóval szélesebb műveltséget kérnek számon. Így a feladatlapon irodalmi alkotásokhoz kötődő zeneművekre, filmekre, filozófiai irányzatokra, sőt képzőművészeti alkotásokra is rákérdezhetnek. A tanulók emiatt rizikósnak tartják az emelt szintű magyar érettségit. Amúgy is az az általános vélekedés, hogy jobb egy jól, vagy átlagosan megírt középszintű vizsga, mint egy elrontott emelt szintű. Népszerű viszont az előrehozott (tanév közben letett) érettségi, főleg ami az idegen nyelveket, az informatikát valamint a két évig oktatott földrajz tantárgyat illeti.

                                                     karinthy_hajon.jpg

Arra a kérdésre, hogy nehéz volt- e az idei vizsga, a referens azt válaszolta, hogy bizonyos elemeit tekintve igen. Magyarból például a középszint még a legjobbakat is megdolgoztatta. A szövegértési feladat túlságosan szakszöveg volt (Janus Pannonius művészetével kapcsolatos interjú egy egyetemi professzorral), a Koszotolányi Dezső lírájára írt Karinthy-paródia (Így írtok ti) esetében pedig sokan nem jöttek rá, hogy paródiáról van szó. Az összehasonlító elemzés emiatt nem mindig sikerült. Ezen kívül a mai fiatalok már nem tudják, mi az, hogy „éjjeli edény”. Így ez szintén zavart okozott.

A 2005 óta működő kétszintű érettségi vizsgarendszerrel a törvényalkotóknak eredetileg az volt a szándéka, hogy a diákok ne csak lexikális tudással, hanem gyakorlati ismeretekkel és összegző, elemző készségekkel is rendelkezzenek. Hogy ez mennyire váltotta be a reményeket? Szemes Béla szerint nem eléggé. A probléma ugyanis az, hogy űr van az oktatás módszere és a vizsgarendszer között. Hatalmas a tananyag, így változatlanul ismeretközpontú az oktatás. Stresszben van a tanár, hogy bizonyos tárgyak (főleg a folyamatosan bővülő magyar és történelem) esetében lesz- e elég ideje átadni az előírt követelményeket. Nincs szakfelügyeleti rendszer sem, ami segíthetne eligazodni.

Az oktatási referens úgy látja, hogy a jövőben mindenképpen szükség lesz valamilyen sűrítésre, vagy összesítésre a tananyagban. Leegyszerűsítve: el kell dönteni, hogy például ókorból tanítsunk sokat, vagy a jelenhez közelebbi eseményekről, áramlatokról.  Amíg ez az új rendszerezés nem történik meg, nem jut elég idő a tanórákon készség- vagy ahogy ma hívják kompetenciafejlesztésre. Márpedig az érettségi vizsgák ezt is számon kérik.

A szakemberek remélik, hogy a 17 éves oktatási törvény helyébe a jövőben új lép, s ez magával hoz új szakképzési és felsőoktatási törvényt is.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK