2025.01.19., vasárnap - Sára, MárióZalaegerszeg időjárása

Archivum

Elsőként az országban

2010. március 02. kedd, 15:53
Címkék:

A „Közelebb az Állatokhoz Alapítvány” 2005-ben kezdett kutyás foglalkozások bevezetéséhez egy pilisjászfalui általános iskolában. A vártnál nagyobb sikert hozott a program, melyet tantervbe vett elsőként az országban a zalaegerszegi Landorhegyi-iskola a 2009/2010-es tanévtől. Így már félévnyi tapasztalat és rengeteg pozitív élmény van az 1. c. osztály tanulói, pedagógusai és Gyömbér, a barátságos golden retriever nőstény kutyus és gazdája, dr. Gombos László mögött.

 

Kutyás órák a Landorhegyiben


– Négyéves programmal kezdtünk, mely során Gyömbér különböző órákon vesz részt. Ezzel újfajta motivációt ad a gyerekeknek a tanulásra és például testnevelés órán a mozgásra. Másrészt a kutya megismerése által közelebb visz a természethez, az állatokhoz, ahhoz a világhoz, melytől egyre inkább eltávolodik az ember – kezdte a részletek ismertetését dr. Gombos László.

– Sok gyerek nem találkozott még ezzel a szituációval, vagyis hogy hogyan kell egy kutyával kommunikálni. Ezt is megtanítjuk, illetve vannak olyan órai feladatok, ahol a kutya aktív részt vállal.
Ez utóbbira példa a testnevelés órán a közismert Tűz, víz, levegő módosított változata, amikor a kutya mozgását kell a tanulóknak utánozni.

Gyömbér, a gyerekek kedvence.

– Nagyon szeretik a gyerekek a kutyás órákat, érezhetően aktívabbak, fegyelmezettebbek, motiváltabbak – mondja Jónás Csabáné osztályfőnök. – Első osztályban főként frontális munkában dolgozunk, a kutya jelenléte miatt viszont csoportbontás szükséges, amit egyébként csak harmadik osztálytól szoktunk alkalmazni. Így az egyik csoport a kutyával dolgozik, a többiek egyéb feladatokat végeznek úgy, hogy közben ne zavarják a kutyát. És erre ügyelnek is.

A második félévtől a testnevelésen kívül egyéb órákon (matematika, környezet) is részt vesz Gyömbér. Nagyon nagy az érdeklődés a szülők részéről is, úgyhogy nyílt napot is kellett tartani emiatt. A gyerekek pedig imádják az állatot, bújnak hozzá, simogatják. Az osztályban van néhány magatartás- problémás gyerek, és olyanok is, akik nehezen figyelnek. Ezen a problémán sokat segített Gyömbér jelenléte, csak pozitív hatásról tudok beszámolni.

– Honnan jött az ötlet?
– Tavaly hívtak az állatok világnapja alkalmából előadást tartani az iskolába, ahova elhoztam Gyömbért is. Akkor döbbentünk meg, hogy tömegével jöttek a gyerekek csupán a kutya jelenléte miatt – kanyarodik a kezdetekhez dr. Gombos László. – A kutyás órát eredetileg terápiás céllal találták ki, de egészséges gyermekek esetében is sok segítséget ad.

– Hogyan derült ki mindez?
– Jártunk kutyaoviba és -iskolába, és ott hamar kitűnt ezekkel a képességeivel. Fogalmunk sem volt egyébként a programról, hisz az egésznek nincs még nagy múltja a világon sem. Az országban 30–40 ilyen célra kiképzett kutya van. Az alkalmasság feltétele a megfelelő hozzáállású gazdi is, az engedély csak vele együtt érvényes, tehát Gyömbérrel csak én dolgozhatok az órán – jegyzi meg Gombos László.

– Mi az óra menete?
– Nincsen nagyon minta, nekünk kell kidolgozni a koncepciót, melyben az osztályban tanító két pedagógus a partner. Óra elején van egy üdvözlés, amikor a kutya minden gyerekhez odamegy. Aztán sorverseny csoportbontásban, és van közös feladat is. Közben mindig van vízfelelős, aki ügyel arra, hogy Gyömbér ne legyen szomjas. A feladatokat úgy építjük fel, hogy a figyelmet, memóriát fejlessze.

 

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK