Archivum
Akadálymentesen a Balatonon
Akadálymentesített hajókra cserélné a jelenlegi balatoni állományt egy egyetemista. Policsányi István a Magyar Formatervezési Díj átadásakor diák kategóriában a Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatási Államtitkárság különdíját is megkapta tavaly pályamunkájáért.
Hazai vizeken magyar hajóval
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen diákja gyermekkorában a nyarak egy részét Siófokon töltötte. A hajóállomáson volt ideje megfigyelni a hatalmas vízijárműveket, amint kikötnek a mólónál. Akkori emlékeit és mostani tudását kamatoztatva megoldást keresett arra a problémára, hogy a jelenlegi hajók, mivel eredetileg nem a Balatonra készültek, néhány kikötőben nem tudják felvenni, illetve letenni az utasokat.
Úgy véli, hogy a mostani, kiöregedett járműveket egy szép és környezetkímélő sorozat gyártásával le lehetne cserélni. Terveit a magyar hajógyártás lehetőségeit is figyelembe véve készítette el, úgy, hogy ez a probléma egyszer és mindenkorra megszűnjön a magyar tengernél. Pályamunkájában nem csak az akadálymentes ki- és beszállásra ügyelt, hanem arra is, hogy a hajóvezető akár 360 fokban körbe tekinthessen, amikor erre szükség van.
Sőt a tervek alapján lehetőség nyílna a hajón lévő üléssorok gyors és egyszerű átrendezésére is. Policsányi István az utasszállító hajó tervezésekor ügyelt eredeti elképzelésére: az esztétikus megjelenés mellett a környezetvédelmi szempontok figyelembe vételére. A tervezési folyamatba ipari formatervezőket, hajóépítő mérnököket, gépészmérnököket, hajógépészeket és hajósokat is bevont.
Mint mondta, célja az volt, hogy ne csak az átlagemberek, hanem a mozgásukban korlátozottak számára is egyszerű legyen a fel- és lejutás. Nagy kihívást jelentett számára, hogy a mozgássérültek egyedül, minden időjárási és egyéb körülménytől függetlenül is képesek legyenek erre, és az utazás ideje alatt is kedvükre helyet tudjanak változtatni. A végeredmény: a kerekes székesek, kerékpárosok, babakocsival érkezők is kényelmesen elférnek.
A formatervező úgy képzeli el, hogy hazai tervek alapján, itthon épülnének meg a hajók és ne távoli országokból, meglehetősen körülményesen és költségesen kelljen azokat eljuttatni Magyarországra. Reméli, hogy az elkészült tervekről hamarosan a balatoni hajózási társaság illetékeseivel is tárgyalhat, és rövidesen eldől, hogy kivitelezhető-e, s ha igen mikorra az ésszerűnek tűnő elgondolás, amely a valamikor elismert hazai hajógyártást is újra vízre tehetné.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Falumúzeum kialakítását tervezik Leharapta felesége ujját, majd otthagytaKinyitott a Dísz téri adventi vásárBruchner Regina összetettben első helyen végzettTámogatás a Deák-iskola faipari képzésénekForgalomcsillapítás a Radnóti úti óvoda környezetébenFeldíszítették Zalaegerszeg karácsonyfájátKözgyűlés után: sajtótájékoztatót tartott a Fidesz-KDNP frakcióKitűnő minősítést kapott a NŐnek lenni akkor... című kiállításÚj parkolóhelyek a „Lordok háza” mögötti tömbbelsőben -
rovatunk hírei
1000 üdvözlőlap és meghívó Verdák: Al Barátokra lel101 híres bombázóVig Balázs: A rettegő fogorvosVictoria Aveyard: Vörös királynőDanielle Steel: Tékozló fiú Almási Kitti: Bátran élni M. J. Arlidge: Ecc peccA mennyország létezikA Szent Johanna gimi 8. 1-2. - Örökké top 10
Átépül Zalaegerszegen a Kosztolányi úti gyalogos aluljáróAszfaltozás miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz a Csány tér és a Hunyadi út környékénÚjabb öt évre Besenczi Árpádot választották a színház vezetőjénekGyenese Viktória kapta az idei Kalliopé-díjatApartmanházzá építik át az egykori Mándi-villátA színpad extrém sport, a színház a jelen pillanat művészeteFelavatták a megszépült Keresztury HázatÚj aszfalt és buszöblök a Köztársaság útjánHúszéves a Dienes-körKözös út a Göcseji Tudásközpontban