2025.01.20., hétfő - Fábián, SebestyénZalaegerszeg időjárása

Archivum

Illúzió arcpakolás?

2009. december 01. kedd, 17:04
Címkék:

Nem kell ahhoz Grétsy Lászlónak lenni, hogy az ember időnként megálljon egy szóra – vagy inkább egy vigyorgásnyi időre – az utcákat, üzleteket járva.

Félreérthető cég- és termékfeliratok

Nincs azzal gond, hogy az áruk és szolgáltatások sűrűjében a gyártók és tulajdonosok próbálnak közérthető, figyelemfelkeltő szlogeneket, üzletneveket és termékleírásokat kitalálni. De hát a helyesírásnak van azért még szabálya, a hangzatosan egymásmellé biggyesztett szavaknak meg értelmezhetősége. Illetve jó néhány esetben vicces „félreértelmezhetősége”.

Mi az például, hogy Illúzió Szépségszalon? Most akkor tényleg van ott szalon, vagy csak a képzeletünk játszik? Vagy ami még rosszabb: a felkínált szépségnek végül csak az illúziójával távozhatunk. Hiába a sok kezelés, pakolás, drága kence, arcunk éppoly ragyás, mint mielőtt beléptünk volna.

Bár mintha egy pillanatra megcsillant volna valami remény. Nyilván az üzlet megálmodója „minden képzeletet felülmúló szépségeket” kíván varázsolni az ügyfelekből, de nem számolt az illúzió szó negatív hatásaival; hamis látszatával.

Elgondolkodtató az is, hogy az Alkalmi Ruhaszalon mit jelenthet a vevő számára. Esetleg azt, hogy alkalmanként ruhát árulnak, más alkalmakkor meg mondjuk hentesárut? Valószínűbb, hogy inkább alkalmiruha-szalonba várja kedves kuncsaftjait a tulajdonos, ahol díszes kelmékből válogathatunk jeles eseményekre.

De, ezek a szóösszetételek valahogy nem mennek minálunk, és mintha a kötőjelek használatától is viszolyognának kissé a boltosok. Pedig nem kerülne többe a cégtábla, ha például esküvői ruhakölcsönzés helyett esküvőiruha-kölcsönzés kerülne az üzletek fölé.

Időnként a boltokon belül se jobb a helyzet. Aki elég bátorságot érez, kipróbálhatja az Ízemlék szilvalekvárt. Biztos jó anyag. Erősen hallucinogén lehet, így már kis mennyiség elfogyasztása után „flashback” élményben van részünk: mintha éreznénk nagyanyáink szilvalekvárjának zamatát. De ez csak halvány emlék, képzeletünk játéka. Értjük, persze: a gyártó ízőrző szeretne lenni.

Valószínűleg a „hagyományos”, „nagymama”, „eredeti” és más hasonló, tradicionális eljárásra, ízvilágra utaló címkéket mások már rég lefoglalták, ezért kitalált egy másikat. De ettől az emlék, még nem válik valósággá.

A sort még hosszan lehetne sorolni üzleten kívül és belül egyaránt. A „díjnyertes” viszont mindenképpen a Gyermekbizományi. Itt nincs semmi félreértés! Hó végén, jó pénzért bevágjuk a kölyköt a zaciba, aztán majd fizetés után érte megyünk.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK