2024.07.06., szombat - CsabaZalaegerszeg időjárása

Archivum

Változások az Egészségbiztosítási Pénztárnál

2011. november 25. péntek, 16:42
Címkék:

A Zala Megyei Kormányhivatal 2011. január 1-jével történő felállításával egy időben az egészségbiztosítási feladatok jelentős részét a Kormányhivatal Egészségbiztosítási Pénztári Szakigazgatási Szerve látja el, melynek élére 2011. július 11. napjával dr. Árok Krisztina igazgató került kinevezésre.

 

Megfelelni az elvárásoknak

Az egészségbiztosítási terület fontosságát és egyben felelősségét is hangsúlyozva a cél egy jól működő, átlátható, magas szakmai háttérrel rendelkező, ügyfélközpontú, mindenki által fizikálisan és elektronikusan is könnyen elérhető szerv létrehozása volt. Az elvárásoknak megfelelve hivatalunkat a lehető legközelebb kívánjuk vinni ügyfeleinkhez. Ezen okból a zalaegerszegi és nagykanizsai állandó ügyfélszolgálatunk mellett kistérségi ügyfélszolgálataink megtalálhatóak Lentiben és Keszthelyen is, ahol a pénzbeli ellátási igények átvételén kívül a TAJ Kártya és az Európai Egészségbiztosítási Kártya kiadása is megoldott.

A 2011. évben nemcsak szervezeti változások jellemezték az egészségbiztosítást, hiszen az év folyamán több alkalommal is változtak az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaira vonatkozó szabályok.

Az alábbiakban megpróbáljuk összefoglalni a fontosabb módosításokat, illetve összefüggéseket. Lényeges változás, hogy a 2011. április 30-át követően kezdődő keresőképtelenségek esetén a táppénz napi maximum összege a korábbi 10400 forintról 5200 forintra csökkent. Szintén többeket érintő változás, hogy azok a kismamák, akik veszélyeztetett terhesség miatt keresőképtelenek, 2011. május 1-jétől a keresőképtelenség első napjától táppénzre jogosultak, így nem kell a foglalkoztatónak a betegszabadsággal számolnia.

Sajnos sokak számára kedvezőtlen hatással bír(hat), hogy a 2011. július 1-jét követően kezdődő keresőképtelenség esetén a biztosítás megszűnése utáni, passzív jogú táppénz megszűnt. Ettől az időponttól kezdődően táppénzre csak az a személy jogosult, aki a biztosítás fennállása alatt válik keresőképtelenné és a kétszázalékos mértékű pénzbeli egészségbiztosítási járulék fizetésére kötelezett.

A táppénz továbbra is a keresőképtelenség tartamára jár, legfeljebb azonban a biztosítási jogviszony fennállásának időtartama alatt egy éven át. Mértéke legalább kétévi folyamatos biztosítási idő esetén a figyelembe vehető jövedelem naptári napi összegének hatvan százaléka, ennél rövidebb biztosítási idő esetén vagy fekvőbeteg-gyógyintézeti ellátás tartama alatt ötven százaléka, azzal, hogy a táppénz egy napra járó összege nem haladhatja meg a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér 200 százalékának harmincad részét (2011-ben a fentiekben már közölt 5200 forintot).

Az említett jogszabályváltozások is hozzájárultak ahhoz, hogy az utóbbi időben az igénybe vett táppénzes napok száma és a táppénzkiadás összege jelentősen csökkent.

Mint ahogyan az élet sok területén, úgy az egészségbiztosítási ellátásoknál is minden mindennel összefügg, így a passzív táppénz megszüntetése természetesen érinti a terhességi-gyermekágyi segélyre és a gyermekgondozási díjra való jogosultságot is. Annak a kismamának ugyanis, aki 2011. augusztus 31-ét követően szül, a terhességi-gyermekágyi segélyének megállapításakor nem lehet figyelembe venni a passzív táppénz folyósításának az idejét.

Fel kívánjuk hívni a figyelmet, hogy 2011. július 1-től nem csak lehetőség, hanem törvény által előírt kötelezettség a társadalombiztosítási kifizetőhelyet nem működtető munkáltatóknak és önfoglalkoztatóknak a táppénz, baleseti táppénz, terhességi-gyermekágyi segély és gyermekgondozási díj kérelmek esetében az elektronikus ügyintézés, mely az OEP honlapján közzétett számítógépes program segítségével történik.

Az új szabály előírja, hogy kizárólag elektronikus úton feldolgozható formában lehet benyújtani a kérelmeket, hasonlóan az adóbevalláshoz. Így vagy kinyomtatva és aláírva, személyesen vagy postai úton nyújthatók be, vagy regisztrációt követően elektronikus úton – ügyfélkapun keresztül – küldhetők meg az egészségbiztosítási pénztári szakigazgatási szervek részére. Az orvosi igazolást papíralapú digitalizált dokumentumként kell csatolni az elektronikus űrlaphoz, a jövedelemigazolás nyomtatványt és a tb-kiskönyvet viszont eredeti formájában kell megküldeni.

A regisztrációval, illetve az elektronikus benyújtással kapcsolatos információk az OEP honlapján találhatók, valamint az érdeklődők részére készséggel adnak felvilágosítást az egészségbiztosítási pénztári szakigazgatási szerv munkatársai is ügyfélszolgálati időben személyesen vagy telefonon.

Az egészségbiztosítási szakigazgatási szerv ellenőrzési tevékenysége keretében a fentiek betartását az elkövetkezendő hónapokban folyamatosan ellenőrzi.

A folyamatos jogszabályi változások miatt fontosnak tartjuk a kifizetőhelyek szakmai munkájának segítését, ennek érdekében szakmai anyagokat küldünk részükre és az elmúlt évek gyakorlatától eltérően a közeljövőben ingyenes szakmai konzultáció tartását tervezzük.

Dr. Árok Krisztina
igazgató

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK