2024.11.26., kedd - VirágZalaegerszeg időjárása

Archivum

Jelentősen nőtt a pénzügyi felügyelethez érkezett fogyasztói kérelmek száma

2012. május 27. vasárnap, 12:17
Címkék:

Az első negyedévben jelentősen, 53,7 százalékkal emelkedett a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF) érkezett fogyasztói kérelmek száma valamint az ügyfélszolgálati megkeresések száma is a tavalyi első negyedévhez képest - derül ki a felügyelet első negyedévi fogyasztóvédelmi jelentéséből.

    A növekedés a PSZÁF szerint még akkor is szembetűnő, ha figyelembe vesszük, hogy 2011 negyedik negyedévéhez képest – amikor jelentősen megnőtt a végtörlesztéssel összefüggő pénzpiaci, és megsokszorozódott a magán-nyugdíjpénztári rendszer átalakítása kapcsán a pénztári szektort érintő kérelmek száma – 10,9 százalékos mérséklődés mutatható ki.
    Összesen 2.641 darab fogyasztói kérelem érkezett, másfélszer annyi, mint egy évvel korábban. A pénzpiacot érintő kérelmek aránya éves szinten 9,2 százalékponttal - 63,9-ről 73,1 százalékra - nőtt, a biztosítókra vonatkozóaké pedig 30,7-ről 19,1 százalékra csökkent. 
    A pénztári szektort érintő kérelmek száma az előző két negyedévi ugrásszerű növekedés után – ami a magán-nyugdíjpénztári tagok társadalombiztosítási rendszerbe történő visszalépéséhez kapcsolódó tagi kifizetésekkel függött össze – erőteljesen csökkent, de a kérelemszám még így is meghaladja az egy évvel korábbit.
    A pénz- és tőkepiaci szektorral kapcsolatos kérelmek száma az előző negyedévhez képest közel 19 százalékkal, az egy évvel korábbihoz képest pedig mintegy 78 százalékkal emelkedett. A szektorban a legtöbb (1.539 darab) kérelem továbbra is a bankokkal kapcsolatos. A pénzügyi vállalkozásokra jutó kérelmek aránya csökkent ugyan, de még így is közel 15 százalékot tett ki.
    A nem felügyelt intézmények közé tartozó fogyasztói csoportszervező társaságokkal szembeni kérelmek az egyéb kategória mintegy 55 százalékát jelentették; ez a 39 darab kérelem az előző negyedévben regisztrált kérelemszámnak (18 darab) több mint a kétszerese.
    A pénz- és tőkepiaci kérelmek több mint háromnegyede (1.538 darab) – a korábbi negyedévekhez hasonlóan – a hitelezéshez kapcsolódott; ezek darabszáma az elmúlt negyedévhez viszonyítva 24 százalékkal emelkedett, az egy évvel korábbihoz képest pedig több mint kétszeresére nőtt. 
    Az átlagot meghaladó mértékben emelkedett a devizaalapú lakáshiteleket érintő kérelmek száma, az előző negyedévhez képest mintegy 56 százalékkal, éves szinten pedig drasztikusan, több mint hatszorosára. Hasonlóan ugrásszerű növekedés figyelhető meg a jelzálog alapú szabad felhasználású devizahitelek esetében is, ahol éves szinten több mint négyszeres a bővülés. 
    Az egyéb pénz- és tőkepiaci szolgáltatástípusok közül a befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos kérelmek száma a duplájára, a betét konstrukciókkal kapcsolatosaké több mint kétszeresére nőtt, a lízinggel összefüggő kérelmek darabszáma ellenben mintegy 40 százalékkal visszaesett.
    Az előző negyedévhez hasonlóan az elő- és végtörlesztéssel, az elszámolás, megbízás teljesítésével, a tájékoztatási hiányosságokkal, egyéb ügyviteli hibákkal, valamint a szolgáltatás minőségével – melyek együttesen az össz-kérelemszám háromnegyedét teszik ki – kapcsolatos kérelmekkel fordultak elsősorban a fogyasztók a felügyelethez.
    Az elő- és végtörlesztéssel összefüggő kérelmek száma – jellemzően a rögzített árfolyamon történő végtörlesztéshez kapcsolódóan – közel 43 százalékkal nőtt; az ilyen jellegű ügyekből az előző negyedévi 446 darabbal szemben 636 darabot regisztrált a felügyelet. 
    A végtörlesztéssel kapcsolatos bejelentések jelentős része azoktól érkezett, akik devizahitelüket forinthitelből kívánták végtörleszteni. A kérelmek a forinthitel igénylési eljárás során a pénzügyi szervezetek végtörlesztőkkel szemben tanúsított magatartásának és eljárásának a felülvizsgálatára irányultak. 
    A hitelbírálati eljárás felülvizsgálatára irányuló kérelmeket a felügyeletnek hatáskör hiányában el kellett utasítania. Azon ügyekben, ahol a hitelbírálat során felmerült a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat gyanúja, a PSZÁF vizsgálati eljárást kezdeményezett.
    A tőkepiaci szektort érintő kérelmekben leginkább a portfoliókezelés jogszerűségének felülvizsgálatát kérték a fogyasztók. A kérelmekre lefolytatott fogyasztóvédelmi eljárásokban az ügyféltájékoztatás hiányossága, illetve az alkalmassági és megfelelési (MiFID) teszt elvégzése kapcsán tártak fel jogsértéseket.
    A biztosítási szektor szereplőivel kapcsolatos ügyek az összes fogyasztói kérelem közel ötödét (505 darab) tették ki, számuk az előző negyedévhez viszonyítva kismértékben nőtt, éves szinten nem változott érdemben. A kérelmek több mint kétharmadát a kötelező gépjármű felelősségbiztosítással, a lakás- és életbiztosításokkal kapcsolatos ügyek teszik ki, a kérelemtípusok alapján hozzávetőlegesen háromnegyed részt képviselnek a kárkifizetésekkel összefüggő, az egyéb ügyviteli hibákkal és a tájékoztatási hiányosságokkal kapcsolatos kérelmek. 
    A pénztári szektorra érkezett kérelmek száma a magán-nyugdíjpénztári rendszer átalakítása során megállapított, úgynevezett visszalépő tagi kifizetésekkel kapcsolatos kérelmek következtében a korábbi negyedévekben a sokszorosára nőtt, 2012 elején azonban már erőteljes csökkenés mutatkozott. Ugyanakkor, bár a tagi kifizetésekkel kapcsolatos ügyek száma 595 darabról 100 darabra csökkent, darabszáma még mindig a teljes állomány háromnegyedét teszi ki. A pénztári kérelmek szinte kizárólag ezzel kapcsolatosak. 
    Az önkéntes nyugdíjpénztárak és az egészségpénztárak esetében ezúttal sem érkezett jelentős számú kérelem, az önsegélyező pénztárakkal kapcsolatban pedig már hosszabb ideje csak igen ritkán fordulnak a fogyasztók a felügyelethez.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK