2024.07.05., péntek - Emese, SaroltaZalaegerszeg időjárása

Archivum

Z VILÁGHÁBORÚ

2013. április 17. szerda, 15:13
Címkék:

A Paramount Pictures és a Skydance Productions
a Hemisphere Media Capital és a GK Films közreműködésével bemutatja
a Plan B Entertainment/2DUX2 produkciójában

Marc Forster filmjét

BRAD PITT

Z VILÁGHÁBORÚ


Executive producerek
David Ellison, Dana Goldberg, Graham King

Producerek
Brad Pitt, Dede Gardner, Jeremy Kleiner

Forgatókönyv
Max Brooks regénye alapján
Matthew Michael Carnahan, Damon Lindelof és Drew Goddard

Rendezte
Marc Forster

Gerry Lane.....................................................Brad Pitt
Karen Lane............................................Mireille Enos
Speke..............................................James Badge Dale
Segen.................................................Daniella Kertesz
Burt Reynolds.........................................David Morse
Újságíró................................................Egres Katinka

Forgalmazza a UIP-Duna Film
www.uipduna.hu

walk02WWZ-03939Rworld-war-z-brad-pittz-vilaghaboru-2


Gerry Lane és családja egy teljesen átlagos napon elakad a belvárosi dugóban. Az ENSZ egykori vizsgálótisztje sejti, hogy nem egyszerű forgalmi zavarról van szó. Helikopterek húznak el fölöttük az égen, motoros rendőrök száguldanak el mellettük vadul: a városon úrrá lesz a pánik.
Emberek hordái támadnak egymásra, mintha megvesztek volna – egy halálos vírus okozza ezt, amely egyetlen harapással terjed, és mindenkit magából teljesen kivetkőző, agyatlan vadállattá változtat. Szomszéd ront neki szomszédnak, a segítőkész idegen egyetlen pillanat alatt vérengző fenevaddá válik. A vírus eredete ismeretlen, a fertőzöttek száma napról napra hatványozottan emelkedik, és a betegség világjárvánnyá válik. A fertőzöttek legyőzik a világ hadseregeit, a kormányok gyorsan összeomlanak, ezért Lane kénytelen visszatérni korábbi veszélyes hivatásához, hogy felkutassa a járvány eredetét és a módszert, amellyel megállítható.

A Z világháború Max Brooks posztapokaliptikus regénye alapján készült A könyvben a túlélők egyes szám első személyben mesélik el az általuk megtapasztalt borzalmakat. A film producerei, Brad Pitt, Dede Gardner és Jeremy Kleiner még kefelevonatban olvasták a regényt. Elsöprő élménynek tartották, akárcsak produkciós cégüknél, a Plan B Entertainmentnél mindenki.
"Öt éve még semmit nem tudtam a témáról, most már viszont kész szakértője vagyok a témának – mondja Brad Pitt. – Fogalmam sem volt róla, hogy ez milyen gazdag mitológia. Max könyve remek segítség volt abban, hogy behozzam a lemaradást, és olyan filmet készítsünk, amely teljesen valószerűnek ábrázol egy ilyen világjárványt.”
"Olvasás közben úgy éreztük, ilyesmi bármikor bekövetkezhet, pedig képzeletbeli történésekről van szó – vagy éppen ezért – mondja Gardner. – Ezt nem is tudtuk eldönteni, ami még izgalmasabbá teszi a dolgot.”
Kleinert lenyűgözte a történet hatalmas léptéke. A producer jól ismerte Brooks műveit, mert a túlélőkalauzt is olvasta).
"Az, hogy egy járvány az egész világon elterjed, és megváltoztatja a politikát meg az intézményrendszert, roppant izgalmas és modern új elemekkel gazdagította a műfaj hagyományát” – magyarázza Kleiner.
A regény szerkezete azonban – sok elbeszélő személyes beszámolójából áll össze a történet – nem volt alkalmas arra, hogy forgatókönyvvé lehessen alakítani. A film alkotói úgy döntöttek, egyetlen főhős szemszögéből mesélik el a sztorit, de meg akarták hagyni a témák és cselekményszálak sokaságát, hiszen először ez ragadta meg őket a regényben.
"Nyilvánvaló volt, hogy a regény adaptálásával igen nagy fába vágjuk a fejszénket – folytatja Gardner. – Megpróbáltuk követni a könyv narratív szerkezetét, de azt vettük észre, hogy menet közben elvész a feszültség, legalábbis filmes értelemben. Vissza kellett menni az elejére, a járvány kitöréséig, és ez lett a kiindulópont. Borzasztó sok munkánkba került, hogy a filmet valószerűvé tegyük, mintha ilyen katasztrófa bármikor minket is sújthatna. S bár a szerkezet teljesen más, remélem, sikerült visszaadnunk Max könyvének hangulatát.”
A forgatókönyv még kész sem volt, amikor már felkérték Marc Forstert a rendezésre.
"Régóta tisztelem Marcot, mert bármilyen műfajban alkosson is, mindig az alapvető emberi tényezők problémáit boncolgatja: család, szerelem, veszteség – magyarázza Kleiner. – A mi filmünket is ilyen humanista attitűddel közelítette meg, és teljesen nyitott tudott maradni, mert nem zavarták a műfaj hagyományos kötöttségei.”

Amikor Forster megkapta a forgatókönyvet, azonnal föllelkesült. "Nagyon izgalmasnak találtam, ráadásul az engem mindig is érdeklő témákat boncolgatta – mondja a rendező. – Leültem a Plan B-sekkel, és elkezdtünk ötletelni, hogyan tovább. A forgatókönyv csak egy bizonyos szintig volt fejlesztve, amikor odaadták, és ez volt a további eszmecserék kiindulópontja.”
A hasonló filmek az évek során önálló műfajjá nőtték ki magukat, és most éppen reneszánszukat élik. Forster szerint a különleges téma izgatja újra az embereket, és ő maga is gondolatébresztőnek talál számos motívumot.
"A különböző járványoktól sújtott emberek először a hetvenes években özönlötték el a mozivásznakat, a nagy társadalmi feszültségek idején – magyarázza a rendező. – És most, hogy megint a drasztikus változások és nagy kételyek korszakát éljük, ismét népszerűek lettek. Az élőhalott hatalmas metafora – a megtestesült öntudatlan tömeglény, s ezzel tükröt tart a ma embere elé. Az emberiség mint faj tulajdonképpen nincs tisztában azzal, hogy mit művel önmagával és a bolygóval, ezért fel kellene ébrednie.”
"Manapság nincs olyan ember, aki ne botlana hasonló problémákba – veszi át a szót Gardner. – A New Yorkerben túlélőkészletet hirdetnek 37 ezer dollárért, amivel átvészelhető az apokalipszis. Az Occupy Wall Street-mozgalom is kölcsönzött a mitológia elemeiből, a legszebb példa pedig a The Walking Dead című sorozat sikere: a legnézettebb kábeltévés produkció. E világ nyelve mindenkihez szól, szerintem azért, mert arra reflektál, ami körülöttünk történik. Az emberek hozzáragadtak a monitorjaikhoz meg a fejhallgatóikhoz, úgy mászkálnak, mint az élőhalottak, nem kerülnek kapcsolatba másokkal. Továbbá, számomra legalábbis, a világ kezd egyre inkább megfoghatatlanná és instabillá válni. Egyre gyakrabban nagy érzelemhullámok söpörnek végig rajtunk, és nem tudunk mit kezdeni velük.”
Brad Pitt-tet először a történet sodró lendülete ragadta meg, az, hogy a hősök versenyt futnak az idővel. "A megfertőződött emberek iszonyatosan rémisztőek, és remélem, a film több szinten is működik – mondja a színész-producer. – De elsősorban mégiscsak nagy nyári mozi akar lenni, amit azért is csináltam, hogy a fiaim jól szórakozzanak.”
Forster nem hajlandó a produkciót a zombifilm szűk kategóriájába szuszakolni. "Ez nem szimpla zombifilm, hanem kíméletlen számvetés a globális apokalipszisről. Nagyon sok a kulturális párhuzam a filmben ábrázoltak és a mi világunk között, és Max könyve azért is nagyszerű, mert dokumentumszerű hitelességgel jeleníti meg az eseményeket. Az az alapvetés, hogy bármikor bármilyen szörnyűség megtörténhet velünk, és ezzel akartam szembesíteni a nézőket. Senki nem úszhatja meg, a katasztrófa mindenkit utolérhet. Ez a törvény lendíti előre a cselekményt, de ugyanez vonatkozik a valódi életünkre is.”


A film szereplői

A könyv számos visszaemlékező beszámolója segítségével meséli el a történetet, a film készítői azonban kiválasztottak egy tipikus átlagembert, Gerry Lane-t, az ENSZ egykori vizsgálótisztjét, aki háborús bűnöket igyekezett feltárni, és az ő szemszögéből mutatják be az eseményeket. A hőst Brad Pitt alakítja.
"Gerry megfordult már a világ legszörnyűbb veszélyzónáiban, mint amilyen Ruanda vagy Bosznia – magyarázza Forster. – Végül visszavonult a tűzvonalból, hogy a családjával törődhessen és normális életet éljen. De amikor kitör a járvány, korábbi főnökei megkeresik, mert úgy vélik, egyedül ő alkalmas a feladatra. Ki kell derítenie, ki volt a Zéró Páciens, vagyis az a személy, akivel a fertőzés elkezdődött. A nézők mindent Gerry szemével látnak, rá épül az egész mozi.”
Brad Pittben Forster megbízható szövetségesre talált a kamera előtt és mögött egyaránt.
"Kifinomult, tévedhetetlen ízlésű színész, aki egyben a film producere is – folytatja a rendező. – Nem dokumentumfilmet készítettünk, de olyan hűek akartunk maradni a valósághoz, amennyire csak lehetett. Egyikünk sem készített még hasonló mozit, ezért nagy kihívás volt a feladat, hogy valami frissel és újjal álljunk elő.”
Forster változatos munkássága nagyon imponált Brad Pittnek. Ő készítette A Quantum csendje (The Quantum of Solace) című Bond-filmet, de az Én, Pán Péter (Finding Neverland) című kosztümös életrajzi alkotást is, akárcsak a Papírsárkányok (The Kite Runner) című jól sikerült irodalmi adaptációt. Nyilvánvaló volt, hogy Forster meg tud birkózni a Z világháború összetett tematikájával és a nagyszabású akciójelenetekkel is.
"Nem lehet őt rendezőként beskatulyázni, és lenyűgözött, hogy minden műfajban otthon érzi magát – mondja Pitt a rendezőről. – A Z világháború karaktervezérelt dráma, amelyben az emberiség sorsa forog kockán. Az emberi sorstragédiákat nagyszabású, bonyolultan koreografált akciójelenetek festik alá, és minden percben szembejön egy gondosan megkomponált számítógépes trükk. Mindezt mintha csak Marcnak találták volna ki.”
Forster szerint Gerry nem átlagos hétköznapi hős, és éppen ettől olyan izgalmas.
"A filmben Gerry többször is elmondja, hogy a mozgás maga az élet, és mindenkit arra biztat, hogy lépjen tovább – mondja a rendező. – Ez a szlogen borzasztóan tetszik, mert arra hívja fel a figyelmet, hogy együtt kell haladnunk az áramlással, különben elsüllyedünk és megfulladunk. Az események forgatagában Gerry mindent megfigyel és alkalmazkodik a változásokhoz – ahogy a vész egyre terjed, észleli az apró jeleket, és elkezdi összerakni a dolgokat, hogy kiderítse, miről is van szó. A megfelelő pillanatokban fontos döntéseket hoz. Azért választották erre a feladatra, mert különleges képessége van arra, hogy túlélje a hihetetlenül veszélyes helyzeteket.”
Ezt az életformát Gerry pont azért adta föl, hogy a családjával lehessen. A sors kegyetlen fintora, hogy a családja védelme érdekében kénytelen visszatérni korábbi életveszélyes hivatásához.
"Nagyon tetszik, hogy hősünk bizonyos szempontból teljesen átlagos ember, de mivel túlélő üzemmódban elképesztő dolgokra képes, újra csatasorba szólítják – mondja Brad Pitt. – Nagyon bántja, hogy ott kell hagynia a családját, de aztán megbékél a gondolattal, tudván, hogy csak így mentheti meg őket. A tét hihetetlenül magas, miközben az esélyek ijesztően csekélyek. Mindezzel tökéletesen tisztában is van, pont ettől lesz olyan elszánt és kétségbeesetten merész. A karaktert azért is volt olyan nagy élvezet eljátszani, mert Gerry tulajdonképpen egyfajta szuperdetektív, aki mindig az intellektusára és az ösztöneire hagyatkozik, nem pedig valamilyen külső erőre. Ettől olyan rokonszenves és tiszteletreméltó.”
"Karen, a feleség szerepére olyan színésznőre volt szükségünk, aki erőt sugároz, miközben a gyenge oldalát sem tudja elrejteni – mondja Forster. – Amikor Gerry elmegy nyomozni, neki kell összetartani a családot, miközben minden atomjaira hullik körülöttük. De a nézőnek azt is látnia kell, hogy miután a férje nekivágott a világnak, Karen egyedül maradt, és nem biztos abban, hogy Gerry valaha is visszatér.”
Mireille Enos tökéletesen megtestesíti a karaktert.
A Z világháború az eddigi legnagyobb léptékű produkció, amelyben Enos szerepelt, ezért különösen izgalmasnak és meglepetésekkel telinek találta a forgatást. Úgy érzi, ezt elsősorban Forsternek köszönheti.
"Marc nagyon kifinomult és empatikus ember, teljesen felszabadított munka közben – meséli a színésznő. – Egy hatalmas akciófilmet forgattunk, a Braddel készült jeleneteink viszont teljesen meghittek és kifinomultak, mert Marc odafigyelt erre. Úgy fogalmazott, hogy az apró emberi gyöngyszemeket keresi a történetben, amiket szembeállíthat a tomboló apokalipszissel.”
A színésznő számára az is maradandó élmény lett, hogy Pitt-tel dolgozhatott.
"Csodálatosan sokoldalú színész, aki ugyanakkor roppant laza ember – mindenkit megnevettetett a forgatáson. Közben az is látszott, hogy folyamatosan a történeten agyal, miként lehetne minél érdekesebben elmesélni.”
"Mireille az egyik legelmélyültebb színésznő, akivel csak dolgozni volt szerencsém – viszonozza Pitt a dicséretet. – Hihetetlenül széles volt jeleneteink skálája, a nagyon intim, családias pillanatoktól a teljes pánikig, és minden helyzetben százhúsz százalékosan odatette magát.”
Enos szerint Karen megérti, hogy Gerry kénytelen útra kelni, de a szíve mélyén vegyes érzelmekkel viseltetik a döntés iránt. "Egyfelől nagyszerű dolog, hogy Gerry részt akar venni a katasztrófa elhárításában, azaz a világ megmentésében – fejtegeti a színésznő. – Másfelől viszont magára hagyja a feleségét a gyerekekkel egy roppant veszélyes pillanatban. Pont akkor megy el, amikor a legnagyobb szükség lenne rá, amikor a legjobban össze kellene tartaniuk. Bonyolult dolog ez. És pontosan ez az, amit Marc ki akart hozni ebből a moziból: feltárni az emberi tényező állapotát, amikor a legszorultabb a helyzet. Nem akarok most komolykodni, de éppen világválság van, és Marc készített egy okos filmet arról, milyen törékeny a mi létezésünk.”
A Z világháború először Gerry és családja meghitt kapcsolatán keresztül mutatja be a "törékeny emberi tényezőt”. Emiatt fontos volt, hogy a nyitójelenetekben Gerry, felesége és két kislányuk, akiket Sterling Jerins és Abigail Hargrove alakítanak, gondtalan, vidám és boldog család képét mutassa. A nézőnek éreznie kell, milyen szorosan kötődnek egymáshoz, mert idilli kis világukat hamarosan elsöpri a káosz.
"Létfontosságúnak tartottam, hogy megfelelően mutassuk be a családon belüli kapcsolatokat – mutat rá Gardner. – Alapos kutatómunkával találtunk két nagyon tehetséges kislányt, akik képesek a koruknak megfelelő gyerekeket nagyon természetesen alakítani. Aztán összeeresztettük ezt a négytagú családot, hogy megszokják egymást, mire forgatni kezdünk. Sokat játszottak és ettek együtt, meg mindenféle családias dolgot műveltek, így nem is jöttek zavarba, amikor már élesben mentek a dolgok. Abigail tökéletes nővére lett tökéletes kishúgának, Sterlingnek, aki persze a család szemefénye, Mireille és Brad pedig hamisítatlan szülőkké váltak, szóval a mindig oly nehéz beszoktatási szakaszt időben letudtuk.”
Thierry Umutoni, Gerry barátja és volt főnöke az az ember, aki a kifőzi a fausti tervet, ami könnyen visszafelé is elsülhet. Helikopterrel kimenti Gerryt családostól és biztonságos helyre szállítja őket, azzal a feltétellel, hogy a férfi elvállalja a küldetést, amelynek célja, hogy szó szerint megmentse a világot. Fana Mokoena dél-afrikai színész játssza Thierryt. Már másodszor dolgozik együtt Forsterrel, korábbi közös munkájuk a Géppisztolyos prédikátor (Machine Gun Preacher) volt.
"Olyan kultúrából jövök, ahol a rendező szereti megjátszani a főnököt és megmondani a tutit, Marc azonban bízik a színészeiben – mondja Mokoena. – Bőven teret enged ahhoz, hogy feltárd a karaktert, ami roppant felszabadító érzés, különösen egy ilyen nagy léptékű mozi esetében.”
Egy ostromlott észak-koreai katonai börtönben Gerry találkozik egy fogvatartott korrupt CIA-ügynökke (David Morse), aki talán megőrült.
"A karakterem meglehetősen cinikussá vált a világot illetően – mondja Morse. – Csinált valamit, amiért megbüntették, de ezzel valószínűleg az életét is megmentették, mert rács mögé került Koreában, ami megóvja őt az odakint történő szörnyűségektől. Gerry olyan információt kap tőle, ami segít neki továbblépni.”
A fogoly bizarr, de valószínűleg igaz történetet mesél el Gerrynek arról, hogyan találkozott ő maga a vírussal, és egy ország milyen módszert választott az ellene való harcra.
Morse annak idején a 12 majomban (Twelve Monkeys) dolgozott együtt Pitt-tel, és most nagy örömére szolgált, hogy ismét találkoztak egy kulcsjelenet erejéig.
Gerry Korea után Izraelben nyomoz tovább, ahol saját szemével győződhet meg arról, hogy az ország lakosai miként használják a vérengző betolakodók távoltartására a legősibb és a legmodernebb védműveket – egészen addig, amíg már semmi sem segít. Gerry jeruzsálemi kísérője egy Moszad-ügynök, Jurgen Warbrumm. Amikor ott is kitör a vész, Gerry ösztönei és tapasztalatai lehetővé teszik, hogy megmeneküljön, miközben újabb értékes információt szerez nyomozásához. Ludi Boeken izraeli filmes játssza Warbrummot.
"Filmrendező és producer vagyok, és onnan az ismeretség, hogy egy másik projekten dolgoztunk Marckal – meséli Boeken. – Londonban találkoztunk ez ügyben, és miközben beszélgettünk, Marc egyszer csak rám nézett – pedig már jó ideje ismertük egymást –, és megkérdezte: játszottál már filmben? Mondtam, persze, a saját filmjeimben, általában gyilkosokat meg egyéb rosszfiúkat alakítottam. Szerintem azt is tudta, hogy haditudósító is voltam, nemcsak Izraelben, hanem a Közép-Keleten is, és ismertem olyan embereket, mint amilyen Warmbrumm.”
A szintén izraeli Daniella Kertesz játssza Segent, az izraeli hadsereg hadnagyát, aki igen fontos, sőt életmentő segítséget jelent Gerrynek nyomozása során. A Z világháború a fiatal színésznő első mozifilmje, aki egyfajta kiképzőtáborban is részt vett, hogy hitelesen alakíthassa a fiatal izraeli tisztet.
A film alkotói azért választottak két izraeli színészt, hogy Gerry valódi helybéliekkel találkozzon globális nyomozása során. "Semmi értelme nem lett volna más országbeli színészeket választani, akik majd megpróbálnak erőltetett idegen akcentussal beszélni, és úgy tesznek, mintha arról a helyről származnának, miközben nem is” – magyarázza Dede Gardner.


Hajsza a világ körül

Gerry Lane egy világjárvány ügyében nyomoz, ezért a filmes stáb is a legváltozatosabb helyeken forgatott földön és vízen. "A címben az áll, hogy Z világháború, hát persze, hogy be kellett járnunk miatta szinte az egész földkerekséget – fejtegeti Gardner. – Ez ráadásul teljesen természetes a ma embere számára, hiszen elég egy kattintás, és gyakorlatilag bármiről tudomást szerezhetünk, ami a bolygón történik valahol. Tehát ma már nem lehet akármivel kiszúrni a közönség szemét, mert tudják, melyik város hogy néz ki, de ez nem is baj. Egy filmnek eleve csak jót tesz, ha különféle helyszínek, kultúrák és hangulatok bukkannak fel benne.”
A Z világháború Philadelphiában kezdődik, amikor teljes erőből dühöngeni kezd a járvány. Glasgow helyettesítette Phillyt, mert bár szó szerint világok választják el őket egymástól, nagyon hasonló az építészetük, amire még egy kicsit rá is segítettek az utómunkálatok során. Hogy a skót város még jobban hasonlítson az amerikai metropoliszhoz, kicserélték a feliratokat, a jelzőtáblákat és az autókat is. Glasgow szerkezete ráadásul kitűnő hátteret biztosított az általános felfordulás bemutatásához.
"A város szerkezete négyzethálós, így még jobban meg tudtuk mutatni, hogyan terjed a pánik, amikor a fertőzöttek támadásba lendülnek – világít rá Michael Harm felvételvezető. – A jelenet elején több mint kétszáz statisztával töltöttük meg a kisebb utcákat, hogy zsúfoltnak tűnjenek. Aztán amikor a nagy térhez értünk, ahol a támadás kibontakozik, már hétszáz szereplővel dolgoztunk. Szerencsénkre ott volt a Bank of Scotland teljesen kibelezett régi épülete. 4600 négyzetméter állt a stáb – statiszták, sminkesek, öltöztetők, berendezők hada – rendelkezésére a felkészüléshez, és itt evett mindenki két felvétel között."
"Több mint százötven autót törtünk össze – veszi át a szót Simon Crane second unit rendező. – Hazavágtuk a kukásautót, Bradék Volvóját pedig belerepítettük egy mentőautóba és hasonlók. A felhasznált járművek legalább nyolcvan százaléka totálkáros lett. A glasgow-i forgatás kész hadművelet volt. Ekkora filmből nem sok forgott még a városban, de borzasztó segítőkészek voltak. A támadás nagy nyitójelenetéhez több mint két hétre lezárták nekünk a főteret, de senki nem zúgolódott, sőt a helybeliek üdvözlő feliratokat raktak ki az ablakaikba.”
"Rengeteg olyan jelenetet vettünk fel, amikor több ezer statiszta nyüzsgött a helyszínen – veszi át a szót Ian Bryce producer. – Nagy tömegjeleneteket rendeztünk Máltán, ahol a jeruzsálemi részt forgattuk. A repülőgépes jelenet során öt napig százötven statiszta töltötte meg a díszlet belsejét. Még bonyolultabbá tette a helyzetet, hogy rengeteg fertőzött emberre volt szükségünk. Ez azt jelenti, hogy temérdek sminkes és öltöztető tipródott a helyszínen, akik a statiszták külsejét előkészítették, hiszen ha ötszáz embernek kell bizonyos módon kinéznie, ennél a létszámnál is nagyobb személyzet szükséges a megfelelő átalakítások elvégzéséhez. Emlékszem egy napra, amikor az összes statisztára szükség volt, és a megérkezésünk után szó szerint mozdulni sem tudtunk. Pár órával később elküldtük a zombikat, mert csak Braddel és pár színésszel akartunk felvenni valamit, és hirtelen olyan szédítően üres lett minden, mintha atomtámadás történt volna. Elképesztő élmény volt!”
A Lane család egy hatalmas repülőgép-hordozón talál átmeneti biztonságra, amelyet a Brit Haditengerészet Argus nevű hadihajója "alakított”. A megérkezés jelenete roppant látványosra sikeredett, mert valódi helikoptereket használtak, a hatalmas vízi jármű fedélzetén pedig ötszáz statiszta és több tucatnyi katonai jármű sorakozott fel. "Nagyszerű érzés igazi hadihajón dolgozni a többé-kevésbé steril stúdiódíszlet helyett – mondja Forster. – Felemelő érzés volt, ahogy meglegyintett minket a valóság szele, ami igazán ráfért a produkcióra, hiszen bizonyos értelemben teljesen reális háborús filmet készítettünk, amely a zombi világháborúról szól.”


Az élőhalottak

Természetesen a film sarkalatos kérdése, hogy milyenek a járványtól szenvedők. Forster és a stáb tisztelik a műfaj hagyományait, de nem akarták mereven követni, mert valami eredetit szerettek volna létrehozni.
"Minden hasonló film George A. Romero köpönyegéből bújt elő, hiszen ő a műfaj atyja – magyarázza Forster. – Mostanában a 28 nappal később és a hasonló filmek számítanak e téren népszerűnek. Mi valami újjal próbálkoztunk, ezért néhány klasszikus elemet átvettünk ugyan, de a fertőzöttek mozgása és motivációja nálunk eltérő.”
A mostani élőhalottak a "rajzási elmélet” alapján mozognak. "A madarak, a halak vagy a hangyák gyakran egy bizonyos mintázat szerint, tömegesen áramolva rajzanak – folytatja a rendező. – Sajátos intelligencia fedezhető fel ebben. Arra gondoltam, érdekes lenne, ha ezek a fertőzött emberek, akik ugye tudat nélküliek, mivelhogy halottak, valamiképpen magukban hordoznák ezt a rajzási mentalitást. Egy-egy lény mozgásának nincs kifejezett célja, de mint tömeg, valamiféle tudattalan tudatot testesítenek meg.”
Az élőhalottak akkor a legveszélyesebbek, amikor tömegesen támadnak – de nem agresszívak egyfolytában. A filmnek igen érdekes, egyben rémisztő pillanatai azok, amikor nyugalomban látjuk őket.
"Ha nem észlelnek prédát a közelben, takarékon vannak, csak lassan vánszorognak – mondja Forster. – Ám ha zsákmány után vetik magukat, az olyasmi, mint amikor a cápa vért szimatol. Abban már korábban megegyeztünk, hogy a hangokra reagálnak.”
A film alkotói hiteles eredettörténetet találtak ki. "Mindent megtettünk azért, hogy tudományos tényekkel bástyázzuk körül a mitológiánkat – magyarázza Gardner. – Szakemberekkel konzultáltunk, akik az égvilágon mindenről felvilágosítottak a fertőző betegségektől kezdve a méhek viselkedésén át egészen a fiziológiai védekező mechanizmusokig. Például arról is, hogyan védekeznek az emberek meg az állatok a paraziták ellen, és hogyan élik túl, ha már megfertőződtek. Minden egyes ötlet újabb gondolatokat szült. Itt van egy ember, amelyik éppen most alakult át – hogy fest egy ilyen átalakulás? Mennyi ideig tart? A friss fertőzött milyen gyorsan alakít át valaki mást? Kell ehhez provokálni őket? Mi az, amitől megvadulnak? Miben különbözik az egyórás élőhalott az egyhónapostól? Aztán magától adódik a sebesség kérdése. A járvány áldozatai a hagyomány szerint lassúak, de mi gyorsakat is akartunk, mert a különböző helyszínek lehetővé tették, hogy eljátsszunk ezzel.”
A horda létrehozásához a filmesek művészeket és számítógépes trükköket állítottak csatasorba. Táncosok, kaszkadőrök, maszkok, sminkek és digitális trükkök keltették életre őket, és megfelelő kameramozgással növelték a hatást. Az élőhalottak nem egyformán mozognak, mindnek megvan a maga sajátos tánca, amelyeket Alexandra Reynolds koreográfus komponált meg. Az első embert, akit átalakulni látunk, Ryan Perkins-Gangnes mozgásművész alakítja.
"Megfigyeltem, hogyan mozognak az epilepsziások, amikor rohamuk van, és ezt vettük alapul az átalakuláshoz – árulja el Forster. – Ryan elképesztően tehetséges mozgásművész, mindenkinek leesett az álla, amikor előadta ezt a vitustáncot. A hatás fokozása érdekében digitális trükkel kidagasztottuk a testén az ereket, és a szemén is látszik az átalakulás. Ez utóbbi momentum nagyon fontos volt nekem – szerintem akkor lesz valaki élőhalott, ha már a szemén is látszik az átváltozás.”
A leendő zombik még a forgatás kezdete előtt szemináriumokon sajátították el a megfelelő mozgást, sokféle helyről merítve ihletet: a rovaroktól, a rendőrkutyáktól, de még Javier Bardemtől is a Nem vénnek való vidékből.
"Megpróbáltuk kitalálni, milyen tudatállapotban lehetnek, akik megfertőződnek, ezért olyan filmeket kerestünk, amelyekben van valamilyen teljesen embertelen karakter – magyarázza Perkins-Gangnes. – Nagyon érdekesnek találtuk például Javier Bardem bérgyilkosát a Nem vénnek való vidékből. Megpróbáltuk beleélni magunkat a szerepébe, hogy a mozgás belülről fakadjon. Alex pedig olyan videókat hozott, amelyeken rovarok táplálkoznak, és megfigyeltük, milyen mohón vetik rá magukat a zsákmányra, aztán ritmust váltanak, lelassulnak, majd megint veszett sebességre kapcsolnak. Izraeli rendőrkutyákról is hozott videókat, amelyek őrült erővel harapnak rá a céltárgyra, miközben eszelősen vonaglanak és a gerincük is ide-oda tekereg. Így változtunk rovarszerű, mindig marcangolásra kész embertelen teremtményekké, amelyeknek se múltjuk, se jövőjük, csak a pillanatnak élnek.”
A horda támadásának borzalmasságát a film alkotói széles ívben söprő svenkekkel érzékeltették, ilyen jelenet például az, amelyben tömegével egymásra mászva hegyet alkotnak, és így küzdik le az addig bevehetetlennek hitt magas védőfalat. Forster inkább ilyen nagyszabású köríves svenkekhez folyamodott, semmint gyors vágásokkal és reszketeg kamerával próbálta volna elérni a kívánt hatást.
"Sok filmben hatásvadász módon használják a kamerát és össze-vissza vagdalják a képeket. Mi sokkal stabilabb kameramozgással dolgoztunk – magyarázza Ian Bryce producer. – Ennek köszönhetően rendkívül látványosra sikeredett az a jelenetsor, amelyben sok ezer fertőzött megpróbál átjutni a falon, miközben helikopterről lövik őket. Máltán egyébként rengeteg helikopteres felvételt készítettünk, mert fel kellett mennünk a magasba ahhoz, hogy a történések hatalmas léptékét érzékeltetni tudjuk.”


A film szereplői

BRAD PITT (Gerry Lane) napjaink egyik legerőteljesebb és legsokoldalúbb színésze, aki producerként is egyre nagyobb sikereket arat Plan B Entertainment nevű cége élén.
Ridley Scott Oscar®-díjas Thelma és Louise című filmje (1991) hívta fel először a világ figyelmét Brad Pittre, amelyben elragadó csavargót alakított. Ezt követte a szintén Oscar®-díjas Folyó szeli ketté (River Runs Through It – r. Robert Redford), majd a Kalifornia – A halál nem utazik egyedül és a Tiszta románc (True Romance – r. Tony Scott). Pitt ezután hatalmas kritikai sikert aratott David Fincher két filmjében: Hetedik (Se7en), Harcosok klubja (Fight Club). 2005 egyik legnagyobb filmsikere volt a Mr. és Mrs. Smith, a Blöff (Snatch) pedig kultikus státuszt vívott ki magának.
Pitt cége, a Plan B Entertainment mozifilmeket és tévés produkciókat egyaránt gyárt. A korábbi filmek a teljesség igénye nélkül: A tégla (The Departed), Hatalmas szív (A Mighty Heart), Pippa Lee négy élete (The Private Lives of Pippa Lee), Charlie és a csokigyár (Charlie and the Chocolate Factory), Trója (Troy), Ízek, imák, szerelmek (Eat Pray Love), Kés, villa, olló (Running with Scissors), Ha/Ver (Kickass).
Brad Pitt fontosabb színészi munkái: Ölni kíméletesen (Killing Them Softly), Jesse James meggyilkolása, a tettes a gyáva Robert Ford (The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford – a legjobb színész díja a velencei fesztiválon), Pénzcsináló (Moneyball – Arany Glóbusz-, BAFTA, Oscar®-jelölés), Az élet fája (Tree of Life – Arany Pálma a cannes-i fesztiválon, Oscar®-jelölés legjobb film kategóriában), Benjamin Button különös élete (The Curious Case of Benjamnin Button – Oscar®-jelölés), 12 majom (12 Monkeys – Arany Glóbusz, Oscar®-jelölés), Szenvedélyek viharában (Legends of the Fall – AG-jelölés), Bábel (AG-jelölés), Becstelen brigantyk (Inglorious Basterds), Égető bizonyíték (Burn After Reading), továbbá Steven Soderberg Ocean's-trilógája.

MIREILLE ENOS (Karen Lane): Arany Glóbuszra és Emmyre jelölték a The Killing című sorozat főszerepéért. A Hollywood Reporter szerint Sarah Linden nyomozó megformálása a színésznő nagy kiugrása. Jelenleg a sorozat harmadik évadja fut Amerikában.
Enos a moziban legutóbb a Gengszterosztag (Gangster Squad) című filmben volt látható.
Nagy kritikai sikert aratott a Hármastársak (Big Love) című HBO-sorozatban, amelyben egy ikerpárt alakított.
A színésznő amerikai apától és francia anyától született, Houstonban nőtt fel. Drámatagozatos iskolákban képezte magát. A Brigham Young University harmadéves diákja volt, amikor meghívást kapott a New York-i Classic Stage Company kéthónapos kurzusára. Csak odafelé vett buszjegyet, a többi pedig, ahogy mondani szokás, már történelem.

DANIELLA KERTESZ (Segen) 1988 márciusában született Jeruzsálemben, itt is nevelkedett. A jeruzsálemi Zene- és Táncakadémián tanult, majd 14 éves korában Tel Avivba költözött, ahol az Ironi Alef művészeti iskolában kezdett tanulmányokba. Ekkor kapta első szerepét az Adumot című tévésorozatban. Érettségi után több sorozatban játszott főszerepet, majd másfél évet töltött Indiában és Nepálban. Ezt követően egy évig tanult a párizsi Jacques Lecoq színművészeti iskolában, majd a barcelonai Berty Tovias nemzetközi színiakadémián tanult tovább. A Z világháború az első mozifilmje. Már elkészült a második is, az AfterDeath című horror.

DAVID MORSE (Burt Reynolds) kivételes tehetségéről és sokoldalúságáról ismert színész, akit filmekben, tévében és színházban is láthatott a közönség. Első filmszerepét Richard Donner Inside Moves című drámájában alakította, majd két Sean Penn-drámában szerepelt; ezek az Indián vér (The Indian Runner) és a Menekülés az éjszakába (The Crossing Guard; a legjobb mellékszereplő színésznek járó Independent Spirit-díj jelölés).
Legemlékezetesebb alakításait a következő filmekben nyújtotta: The Slaughter Rule, Atlantisz gyermekei (Hearts in Atlantis), Halálsoron (The Green Mile; SAG-díj jelölés), Táncos a sötétben (Dancer in the Dark; cannes-i Arany Pálma), Túszharc (Proof of Life).
További filmjei: 16 utca (16 Blocks), San Fernando völgye (Down in the Valley), Fűbenjáró bűn (Nearing Grace), Álmodozók (The Dreamer), Tűzforró Alabama (Crazy in Alabama), Nincs alku (The Negotiator), A szikla (The Rock), 12 majom (12 Monkeys), Jófiú (The Good Son), Personal Foul, Timothy Green különös élete (The Odd Life of Timothy Green), Sanghaj (Shanghai), A 109. utas (Passengers), A bombák földjén (The Hurt Locker).
Morse a közelmúltban a nagysikerű Doktor House (House MD) című tévésorozatban alakított egy több epizódos szerepet. Legismertebb tévészerepe Dr. Jack "Boomer” Morrison figurája az Emmy-díjas St. Elsewhere című drámában.

A film készítői

MARC FORSTER (rendező) folyamatosan elkerüli a beskatulyázást, mert a legkülönbözőbb műfajokban alkot nagy stúdiófilmeket és kis, független produkciókat egyaránt, a legnagyobb színészekkel a főszerepekben, kritikai és közönségsikert aratva.
Kiforrott stílusa már első filmjénél (Everything Put Together) megmutatkozott, amelynek egyik forgatókönyvírója is ő volt. A megrázó lélektani dráma elnyerte többek között a 2001-es Sundance Fesztivál zsűrijének nagydíját.
Ugyancsak 2001-ben következett be az áttörés a két Oscar®-ra jelölt Szörnyek keringőjével (Monster's Ball), amelyek közül az egyiket a női főszereplő, Halle Berry díjra is tudta váltani.
2004-ben az Én, Peter Pan (Finding Neverland) az év szenzációja volt: a Johnny Depp és Kate Winslet főszereplésével készült kosztümös filmet többek között hét Oscar®-ra, öt Arany Glóbuszra és tizenegy BAFTA-ra jelölték.
A következő évben a Stay (Maradj!) című thrillerrel, egy évre rá a Felforgatókönyv (Stranger Than Fiction) című vígjátékkal aratott sikert, utóbbi főszereplője, Will Ferrell Arany Glóbusz-jelölést kapott.
2007-ben A papírsárkányok című bestsellert adaptálta, a film Arany Glóbusz jelölést és BAFTA-t kapott.
Ezt követte a huszonkettedik James Bond-film, A Quantum csendje (Quantum of Solace), amely 586 millió dolláros összbevételével a sorozat egyik legsikeresebb epizódja lett úgy, hogy határidő előtt és a büdzsét nem túllépve sikerült elkészíteni.
2011-ben került a mozikba a megtörtént eseményeken alapuló Géppisztolyos prédikátor (Machine Gun Preacher). Berard Butler Sam Childerst alakítja benne, aki elvetemült drogkereskedőből a szudáni gyerekkatonák megmentője lesz.
Forster Németországban született, Svájcban nevelkedett, és 1990-ben érkezett az Egyesült Államokba, hogy a New York-i Egyetem filmtanszakának hallgatója legyen.

BRAD PITT (producer): lásd a film szereplőinél.

 

2mo2zkkorrHLJDzRfv6QH


A Max Brooks World War Z: A zombi világháború története című könyve alapján készült akció-horror egy ENSZ alkalmazott küzdelmét mutatja be, amint versenyfutást folytat az idővel és a végzettel, hogy megállítsa a zombi fertőzés szétterjedését a világban.  

Eredeti cím: World War Z

Gyártó: Paramount, 2013

Internet cím: www.uipduna.hu

Hossza: perc

Hang:

Kód:

Korhatár:

Országos bemutató: 2013. június 20.

Bemutatja a UIP-Duna Film


MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK