Archivum
VADÁLLATOK
A Universal Pictures bemutatja
A Relativity Media közreműködésével
Moritz Borman produkciójában
Oliver Stone filmjét
VADÁLLATOK
Executive producerek
Fernando Sulichin, Shane Salerno, Todd Arnow
Producerek
Moritz Borman, Eric Kopeloff
Forgatókönyv
Don Winslow regénye nyomán
Shane Salerno & Don Winslow & Oliver Stone
Rendezte
Oliver Stone
CHON...................................................TAYLOR KITSCH
O..............................................................BLAKE LIVELY
BEN....................................AARON TAYLOR-JOHNSON
DENNIS..............................................JOHN TRAVOLTA
ELENA..................................................SALMA HAYEK
LADO.............................................BENICIO DEL TORO
SPIN........................................................EMILE HIRSCH
Forgalmazza a Uip-Duna Film
"Én mesélem ezt a sztorit, de ez nem jelenti azt, hogy életben leszek a végén.
Ez olyan sztori, amiben a dolgok teljesen elszabadultak.”
O
A háromszoros Oscar®-díjas Oliver Stone ezúttal Don Winslow kegyetlen thrillerét vitte vászonra, amely a The New York Times listáján bekerült 2010 tíz legjobb könyve közé.
Laguna Beach, a kaliforniai Orange megye pompás üdülőhelye a kiváltságosak és az unatkozók otthona: túl sok szabadidővel és költőpénzzel megvert tinik, továbbá az ide sereglett plasztikai sebészek által örökké fiatalon tartott férfiak és nők lebzselnek itt. Hetente egyszer mindannyian elzarándokolnak a külvárosi Mekkába, a luxus-bevásárlóközpontba. A kellemes időjárás és a Csendes-óceán szikrázó partvidéke mindezt hamis, nyugalomba ringató fénnyel vonja be. O (Blake Lively) pontosan tudja ezt. A lány kedves helybéli, aki természetesen tisztában van szülővárosa gyarlóságaival és bűverejével.
Az O az Ophelia rövidítése... Megvolt rá az oka, hogy ezt választotta. O rendkívüli lélek, csakúgy, mint azok, akikkel egy fedél alatt él – Ben (Aaron Taylor-Johnson) és Chon (Taylor Kitsch) Laguna Beach-i vállalkozók –, nem hétköznapi szerelmi háromszöget alkotva. Ben, a békés, önzetlen botanikus szeretné megmenteni a világot. Legjobb barátja, Chon, az egykori tengerészgyalogos kommandós és zsoldos viszont nem gondolja, hogy a világért bármit is érdemes lenne tenni. Ben, Cho és O visszahúzódva élnek, és ápolják különleges kapcsolatukat. Posztmodern családot alkotnak. Nyugodt, jól berendezett, szabad és könnyű életvitelt folytatnak, amit Ben és Chon busásan jövedelmező üzlete tesz lehetővé: a világ legjobb marihuanáját termelik. Mindenkitől függetlenül és megbízhatóan menedzselik észbontó terméküket, a helyi közösség legnagyobb örömére.
Ben és Chon vállalkozása természetesen nem maradhat sokáig háborítatlan. Legendás füvük és innovatív üzleti modelljük felkelti a mexikói Baja Cartel érdeklődését. A bűnszövetkezetet a könyörtelen Elena "La Reina” (Királynő) irányítja (Salma Hayek), szadista jobbkeze, Lado (Benicio Del Toro) és gátlástalan ügyvédje, Alex (Demián Bichir) élénk támogatásával. Elena be akar társulni Ben és Chon üzletébe, és La Reinát senki nem utasíthatja vissza anélkül, hogy ne kellene feláldoznia valamit, ami szívéhez közel áll.
Ám a kartell nem számol azzal, milyen megbonthatatlan kapcsolat köti össze a három barátot. Ben, Chon és a maga módján O is látszólag reménytelen háborút indít a mindenhatónak tűnő bűnszövetkezet ellen, amiben jobb meggyőződése ellenére egy korrupt DEA-ügynök (John Travolta) /DEA = Kábítószerellenes Ügynökség/ és egy fineszes könyvelő, Spin (Emile Hirsch) segíti őket.
Hagyjuk magunkat sodortatni:
alakul a Vadállatok
Ha hagyod, hogy gyengének gondoljanak,
előbb-utóbb ki kell nyírnod egy csomó embert.
Chon
Don Winslow merész, 2010-es könyve, a Vadállatok a nagyközönséget és a kritikusokat is lenyűgözte. Az író szerint bestsellere nem hétköznapi módon született. "Rosszkedvűen ültem az íróasztalomnál, és bepötyögtem az első két szót, amik után a hírhedt első fejezet létrejött. Aztán egy lendületből megírtam 14 oldalt, és elküldtem e-mailben Shane-nek (Shane Salerno, a film executive producere és egyik forgatókönyvírója), és azt a megjegyzést mellékeltem hozzá, hogy 'ez vagy nagyon jó, vagy megőrültem'. Pár perccel később jött a válasz: 'Dobj el minden mást, és gyorsan írd meg a könyvet, amíg ilyen hangulatban vagy.'”
Winslow regénye bebizonyította: a szabályok azért vannak, hogy megszegjék őket. A könyv néhány fejezetét forgatókönyv formában írta meg. "Ki akartam törni a hagyományos bűnregény keretei közül, amint ez később megállapítást nyert – meséli Winslow. – Bizonyos részeknél úgy éreztem, a sztori sokkal élvezhetőbb film, mint regény formájában.”
Salerno, aki több mint 13 éve az író munkatársa, örült, hogy annak idején arra biztatta barátját, térjen vissza arra a területre, amelyet olyan jól ismer. "Don sokak által forrásértékűnek tartott könyvet írt a kábítószer elleni küzdelem több mint 30 évéről Drogháború (The Power of the Dog) címmel. Műve a DEA megalakulásától egészen 2005-ig követi az eseményeket – mondja az executive producer. – Hat éven át kutatott Mexikóban, Texasban és Kaliforniában. Ez a téma teljesen egybeforrt a nevével. A Vadállatokkal megjósolta, hogy a mexikói kartellek Kaliforniába jönnek. Érdekes látni, amint megvalósulnak legrosszabb rémálmaink.”
A marihuana politikai és bűnügyi vonatkozásait taglaló Vadállatok lenyűgözte Oliver Stone rendezőt, akit a téma szenvedélyesen érdekel. (Stone bevallottan rendszeresen fogyaszt marihuanát, ecstasyt, LSD-t, varázsgombát, valamint ayahuascát /a dél-amerikai banisteriopsis caapi indáiból készített erősen hallucinogén főzet/, továbbá alkoholt, és a lágy drogok legalizálásáért küzdő mozgalom egyik legismertebb alakja Amerikában. – a ford.) Még kefelevonatban olvasta a regényt, majd Salernóval és Winslow-val megírták a forgatókönyvet. Egy év sem telt bele, és a Universal Pictures megszerezte a forgalmazási jogokat, nem sokkal később pedig már kezdődött a forgatás. Stone így foglalja össze véleményét a könyvről: "Rendesen meg van írva. Hatalomról, árulásról, pénzről meg az érvényben lévő értékek megkérdőjelezéséről szól.”
Stone-nak a Vadállatokról korábbi filmje, a Minden héten háború (Any Given Sunday) jutott eszébe, amelyben "a nagy cégek beszállnak a fociba”. "A mexikói kartell is azért jön az Egyesült Államokba, hogy beszálljon a független termelők és forgalmazók bizniszébe. A Baja Cartelt azonban csak a mennyiség érdekli, a mikrovállalkozások nem. Ahol pedig a mennyiség találkozik a kistermelővel, összecsapás várható. A Walmart sem tűri meg a sarki vegyesboltot.”
Stone régi munkatársa, Moritz Borman producer szerint természetes, hogy a nézők a Vadállatok esetében is párhuzamokat keresnek a rendező korábbi filmjeivel, ő azonban soha nem tekint hátra. "A stílus és az üzenet egészen más, a történetről már nem is beszélve. Az intenzitás azonban természetesen megmaradt, és most is van fontos mondanivalója.”
Egy sikeres regény filmre vitele mindig embert próbáló feladat. Például a Vadállatok szó szerint robbanékony vége, amit Stone spagettiwesternhez hasonlít, a regény stílusában fogant, de szó sincs betű szerinti átültetésről. Eric Kopeloff producer szerint ez az eltérés abból fakad, hogy a történet egyik médiumról átkerült a másikra. "Bizonyos szabadságot kap az ember, amikor egy könyvből forgatókönyvet csinál, ez a történetre és az időkezelésre is vonatkozik. Ha minden jelenetet filmre vittünk volna, a Vadállatok lazán ötórás lenne. Számos szempontból hűek vagyunk a regényhez, de a kapott szabadságot kihasználva hangsúlyoztunk bizonyos momentumokat, hogy a nézőt maradandó moziélményhez juttassuk.”
A történetben a Baja Cartel csodálja a Ben és Chon által termelt szuperfüvet, és meg akarják venni vállalkozásukat. A mexikóiak ugyanakkor megvetik Benék életformáját, különösen az egy nő – két férfi felállást. Az amerikaiak viszont a kartellt gyűlölik véres módszerei miatt. A szembenálló felek ellenségeskedése fokozatosan olyan erőszakossá válik, hogy lassan nem tudni, ki is az igazi vadállat. "Vicces, hogy mindkét oldal a másikat címkézi vadállatnak” – foglalja össze a lényeget Stone.
Füvesek és gyilkosok: a szereplőválogatás
A Vadállatokban sokszínű szereplőgárda masíroz a véres végkifejlet felé. A Baja Cartel és a három amerikai összecsapása a karakterek komplex érzelmi motivációit ugyanúgy feltárja, mint sebezhetőségüket. O nem egyszerű szőke particica, és Chon is jóval több higgadt gyilkosnál. És érdekes módon Ben, a született pacifista válik a legnagyobb mészárossá, amikor elpattan benne valami. Elena, a kartell mindenható, vérszomjas nagyasszonya valójában anyáskodó és magányos. Lado, a szadista gyilkos retteg apró termetű főnökétől, míg Dennis, a nagy manipulátor annak köszönheti életét, hogy ragaszkodik a családjához.
Oliver Stone kezdettől Taylor Kitsch-et képzelte el Chon szerepére. Amikor a színész erről tudomást szerzett, Chonhoz méltó módon reagált a hírre. "Még az előtt olvastam a könyvet, hogy a filmről konkrétan szó lett volna. De azért voltak már pletykák, hogy Oliver szeretné megcsinálni. Anyám, ölni tudtam volna azért, hogy én kapjam ezt a szerepet! Aztán kiderült, hogy pont ez fog történni.”
Chon, a profi gyilkos és egykori tengerészgyalogos kommandós bármi áron megvédi azokat, akiket leginkább szeret, vagyis O-t és Bent. "Chonnak már semmi újat nem lehet mutatni – mutatja be Kitsch a karaktert, aki úgy gondolja, a kábítószer racionális válasz a világ őrületére. – Annyi borzalmat látott látott Afganisztánban, hogy az első rossz szóra a fegyveréhez kap. Ha viszont Bennel és O-val van, más arcát mutatja. Elengedi magát, nevet és viccelődik, ami egyébként nemigen fordul elő vele. Egyetlen életcélja, hogy megvédje O-t és Bent, ölni is képes lenne értük.”
Blake Lively játssza a gyönyörű, melegszívű O-t. Amikor a szabad szellemű lányt elrabolják, kiderül, ugyanolyan kemény tud lenni, mint a Baja Cartel. "Blake lenyűgöző színésznő – indokolja választását Stone. – A forgatás idején még csak 23 éves volt. Rengeteg energiát pakolt a karakterbe, és amiatt sem balhézott, hogy egy csomó jelenetben rendkívül előnytelen a megjelenése.”
O a történet narrátora, és Stone maximálisan kihasználta a megoldás kínálta lehetőségeket. "O narrátori szerepe természetesen adta magát, mert a regényben is ő meséli el a történetet – magyarázza a rendező. – A narrátor ugyanakkor tönkre is vághatja a feszültséget, mert azt sugallja, hogy van valaki, aki az egészet előre tudja. Ám mivel a könyvben több mint száz jelenet és millió szereplő van, amik és akik nem fértek bele a filmbe, mégis meghagytuk ezt a megoldást: igyekeztünk minimalizálni az információmennyiséget, miközben a narrátor összeköti a szabadon lógó szálakat.”
Mivel O tartja egyben a cselekményt, Blake Lively szinte minden jelenetben szerepel, és szinte valamennyi szereplővel kapcsolatban van. A színésznő szerint a forgatás intenzív, feszült és embert próbáló volt. "Minden karakter világában otthon kellett lennem: O a lagunai paradicsomból indul, aztán elrabolják, megkínozzák, ketrecben tartják, majd hajóval elviszik Tijuanába. Roppant tömény élmény volt, hogy annyi mindenen át kell mennem a karakter révén – a tökéletes boldogságtól a végső borzalomig.”
A színésznő izgalmasnak találta a történet szerelmi háromszögét. "Ben, Chon és O azért van együtt, mert a családot jelentik egymásnak. Hagyományos családja ugyanis egyiküknek sincs. Nem tudnak mástól tanácsot kérni, senki másra nem számíthatnak a bajban, csak egymásra.”
Aaron Taylor-Johnson játssza a békeszerető Bent, Chon botcsinálta fegyvertársát, aki jobb meggyőződése ellenére keverik bele a véres konfliktusba a kartellel. Taylor-Johnson is az első színészek között volt, akiket Stone szerződtetni akart a filmbe, bár kezdetben fogalmuk sem volt arról, melyik szerepet játszhatná. "Londonban futottunk össze – mondja Stone. – Láttam, milyen friss és jó arc, ezért azt mondtam neki: még nem tudom, kit játszol majd, de állj készen. Így is lett, Aaron lemondott egy komoly szerepről, hogy velünk forgathasson.”
A három főszereplő mellé Stone különleges színészeket akart a többi karakter megformálására. A drogháború mindkét oldalán játszik Dennis, a sima modorú, manipulatív DEA-ügynök. Bevallottan jellemtelen alaknak tartja magát, ezért jól kijön Benékkel, akárcsak a kartellel. A kétszeres Oscar®-díjas John Travolta játssza az ügynököt, aki régóta megfeledkezett már a testületnek tett esküjéről. "Mindig is szerettem volna vele dolgozni – mondja Stone. – Jóindulatú ambivalenciát hordoz, ami pont passzol ehhez a kétkulacsos ügynökhöz.”
Dennist otthon két kislány és egy halálos beteg feleség várja, aminek fényében érthetőbbé válnak motivációi. "Fontos volt, hogy elfogadhatóvá tegyem ezt a figurát, aki aljas módon a kormányt és a kartellt is átveri – magyarázza Travolta. – Magában helyére tudja tenni a sok disznóságot, amit csinál. Akárcsak a többi karakter, ő is sebezhető és ellentmondásos lelkületű, de bizonyos mértékig még empátia is van benne.”
Dennis legnagyobb álma az, hogy leszállítja főnökeinek Elena Sanchezt, a Baja Cartel vezetőjét, aki Bennel és Cho-val "tárgyal” vállalkozásuk átvételéről.
"Nem szoktak gonosz szerepekkel bombázni, ezért is élvezem annyira Elena megformálását – mondja az Elenát játszó Salma Hayek. – Erős asszony, aki brutális és riasztó világban él, ahol rendszerint a férfiak parancsolnak. Nekik is nyomasztó és nehéz egy bűnszervezet vezetése, hát még egy nőnek, de ő helytáll. Elena félelmetes, majdnem királynői karakter, nem véletlenül hívják La Reinának. Szüksége van erre az imponáló fellépésre, félelmet és tiszteletet kell parancsolnia, különben a kartell lehúzhatná a rolót.”
Elena életét egy csapás árnyékolja be. "Súlyos személyes dilemmától szenved, s ezen keresztül bepillantást nyerhetünk a lelkivilágába – magyarázza a színésznő. – Az az ő Achilles-sarka, hogy a lánya nem hajlandó szóba állni vele, ezért amikor O belép az életébe, ez nagy érzelmi megrázkódtatás Elena számára. Elvetemült és hideg nő, de nem veszett ki belőle minden emberség. Nagyon jó, hogy ezt fel tudtuk tárni a karakterben.”
A történet politikai vetületei is izgalmasak voltak Hayek számára, aki úgyszólván a frontvonalból szemlélhette az észak-amerikai drogháborút. "Mexikói vagyok, ismerem Elena történetének bizonyos aspektusait. Remélem, a film rávilágít arra, mekkora problémahalmazt jelent a mexikói-amerikai drogkereskedelem. Ez nem csak a mexikóiak gondja, hanem közös baj, hiszen Amerika és Mexikó egymás ügyfelei. Az egyik ország elad, a másik vesz, a kormányaik pedig nem tudnak ezzel mit kezdeni.”
A próbák során Stone felmérte Hayek rátermettségét. Gyorsan elszállt minden kétsége afelől, hogy a színésznő nem lesz elég kemény. A rendező általában spórol a snittekkel, most azonban számtalanszor eljátszatta azt a jelenetet, amelyben Elena verbálisan kibelezi Ladót és Alexet. Elena teljesen kiborul a legutóbbi amerikai akció kudarca miatt, és angolul meg spanyolul válogatott szitkokkal és fenyegetésekkel bombázza alantasait. A színésznő bravúros alakítást nyújtott, és a felvétel végére teljesen átérezte Elena dühét és zavarodottságát.
Elena jobbkezeként Lado vezeti a Baja Cartel dél-kaliforniai üzletágát. Egyre jobban elege van abból, hogy főnöke folyton csak követelőzik, ezért brutális módszereivel megkezdi saját hálózata kiépítését. A férfi igazi pszichopata: térdkalácson lövi, aki vitába mer szállni vele, hűséges alantasait is képes kivégezni, és könyörtelenül korbácsolja egy alkalmazottját, hogy hamis vallomást csikarjon ki belőle. Benicio Del Toro játssza Ladót, és természetesen számos közös jelenete van Salma Hayekkel. Bár Del Toro vagy negyven centivel magasabb és ötven kilóval nehezebb a színésznőnél, határozottan Hayek volt a főnök. "Kitűnő ötletnek bizonyult, hogy Benicio hajbókolni kénytelen Salma előtt – mondja Stone. – Lado rajta kívül nem fél senkitől. Ez érdekes megvilágítást ad a karakternek. Lado szörnyeteg, de emberi vonásai is vannak.”
Imák La Santa Muertéhez
Elena mellett Lado egy másik gonosz űrnőt is szolgál: La Santa Muertét, a halál istennőjét. Lado feladata az, hogy továbbépítse a Baja Cartel hálózatát Észak-Amerikában, terrorral és káosszal demonstrálva La Reina erejét. Fedőcégük egy szimpla parképítő vállalkozás. De amikor Lado emberei felpattannak viharvert, fegyverekkel telepakolt teherautójukra, nem a pálmafák megnyesésére indulnak. A cégnek Lado a La Guadańa (Kasza) nevet adta, a teherautó rakterében pedig óriási kasza csörömpöl néhány láncfűrész és balta társaságában. A műszerfalon Lado baljóslatú védőszentje, La Santa Muerte figurája figyel.
A szép, ám ijesztő Santa Muerte-jelenség a szent halál kultusza Mexikóban. Tomás Voth látványtervező szerint ez afféle újraértelmezése az ország egyik legnagyobb szentkultuszának. "Fogták a Guadalupei Szűzet, egy csontvázat raktak a helyére, és ahhoz kezdtek imádkozni meg tőle kértek segítséget –magyarázza Voth. – Itt három dolog keveredik: a mexikói Halálisten kultusza, a katolicizmus és a karib okkultizmus. A hívek alapvető dolgokért fohászkodnak: kerülje el őket a halál és a tűz, tegyenek szert vagyonra, ne fogja őket a golyó. Azt hiszem, a teherautó tökéletesen reprezentálja Ladót és amit képvisel, mondhatni Santa Muerte megtestesülése. Mindenféle éles dolgot pakoltam bele. A láncfűrészt direkt kiraktam a platóra, hogy rögtön szembetűnjön. Azt akartam, mindenki érezze, hogy akinek a felhajtóján ez a teherautó leparkol, már kezdhet is imádkozni, mert neki annyi.”
A haláltánc-motívum még erőteljesebb abban a belvárosi raktárban, amelyet Lado kínzókamrának használ. "A forgatókönyvben szimpla raktár szerepel, de én jóval többet akartam, elvégre itt embereket kínoznak halálra elképesztően kegyetlen módon – folytatja a látványtervező. – Kitaláltam, legyen kútszerű a szerkezet: a hely, ahonnan nincs menekvés. A római Colosseum lebegett a szemem előtt: fentről meg minden irányból lehet figyelni, mi történik, mint amikor keresztényeket vetettek az oroszlánok elé.”
Stone-tól jött az ötlet, hogy Lado embereinek legyen egy kis illegális szeszfőzdéje a rejtekhelyen. "Lado és csapata számára a kínzás jó szórakozás, olyankor isznak meg buliznak – mondja Voth. – A rejtekhelyen főzőcskéznek is meg tévéznek, rossz hírű nőket cipelnek oda, annak ellenére, hogy a fal meg a padló tele van vérfoltokkal. A végén a hely olyasmi lett, mint Dante Pokla. Három nap munka után hirtelen ki kellett mennem a friss levegőre, mert úgy éreztem, rögtön szétmegy a fejem.”
A film szereplői
TAYLOR KITSCH (Chon) nemrég verte vissza a földönkívüliek támadását a Csatahajó (Battleship) című szuperprodukcióban. A filmet az a Peter Berg rendezte, aki korábban szintén Kitsch-et tette meg Friday Night Lights – Tiszta szívvel foci című tévésorozata főszereplőjévé.
Kitsch legutóbb a John Carter című szuperprodukció főszerepét alakította, 2010-ben A Bang Bang Klubban (The Bang Bang Club) játszott.
A kanadai színész 2002-ben költözött New Yorkba, hogy színi tanulmányokat folytasson. Egy évre rá szerepet kapott a Kígyók a fedélzeten (Snakes on a Plane) című thrillerben.
További filmjei: Dögölj meg, John Tucker (John Tucker Must Die), A testvériség (The Convenant), X-Men kezdetek: Farkas (X-Men Origins: Wolverine).
BLAKE LIVELY (O) elnyerte az Év Áttörése címen a 2011-es CinemaConon. Legutóbb a Zöld lámpásban (Green Lantern), A tolvajok városában (The Town) és a Hickben volt látható.
Első nagy sikerét a Négyen egy gatyában (Sisterhood of the Traveling Pants) című vígjátékban aratta. A folytatásnak szintén ő volt a főszereplője.
A kis képernyőn a Gossip Girl – Pletykafészek című sorozattal lopte be magát a nézők szívébe.
2011-ben ő lett a Chanel Mademoiselle kézitáska kampányának arca.
AARON TAYLOR-JOHNSON (Ben) Angliában született, és 22 éves kora ellenére nem szűkölködik tapasztalatokban. Ő a férfi főszereplője 2010 kultikus sikerének, a Ha/Vernek (Kick/Ass)
Fontosabb filmjei: Tolvajok hercege (The Thief Lord), A mágus (The Illusionist), A macskám, a családom és a fiúk (Angus, Thongs and Perfect Snogging), Nowhere Boy.
Legközelebb Vronszkij grófként látható Keira Knightley oldalán Joe Wright új Anna Karenina-adatációjában.
JOHN TRAVOLTA (Dennis) kétszer kapott Oscar®-jelölést, legutóbb a Quentin Tarantino-féle Ponyvaregényért. A drogos bérgyilkos félig komoly, félig komikus megformálásáért Arany Glóbusz jelölést is kapott. Ezenfelül a Los Angeles-i Filmkritikusok Köre és a Stockholmi Nemzetközi Filmfesztivál szerint Travolta nyújtotta a legjobb férfialakítást. A szerepért a Brit Filmakadémia díjára is jelölték. A Szóljatok a köpcösnek! (Get Shorty) főszerepéért Arany Glóbuszt kapott. Első Oscar®- és Arany Glóbusz-jelölését a nagysikerű Szombat esti lázért (Saturday Night Fever) kapta, amely a 70-es évek végének diszkóőrületét mutatja be.
Válogatott filmográfiája: Carrie, Halál a hídon (Blow Out), Életben maradni (Staying Alive), Rés a pajzson (Broken Arrow), Ál/Arc (Face/Off), Nicsak, ki beszél? (Look, Who Is Talking), Városi cowboy (Urban Cowboy), Csodabogár (Phenomenon), Michael, Őrült város (Mad City), Feketén-fehéren (White Man's Burden), Életem szerelme (She's So Lovely), A nemzet színe-java (Primary Colors), Az őrület határán (The Thin Red Line), A tábornok lánya (The General's Daughter), Kardhal (Swordfish), A megtorló (Punisher), Hajsza a föld alatt (The Taking of Pelham 1 2 3 ), Hajlakk (Hairspray), Párizsból szeretettel (From Paris with Love).
BENICIO DEL TORO (Lado) a kritikusok és a közönség kedvence. A Puerto Ricóban született, de Amerikában felnőtt színész legjobb mellékszereplőként Oscar®-t kapott a Traffic című filmben nyújtott alakításáért, és Oscar®-ra jelölték a 21 grammért is (21 Grams). A 2008-as cannes-i fesztiválon elnyerte a legjobb színésznek járó díjat a Che című filmért, ugyanezért egy évvel később Goya-díjat kapott Spanyolországban.
Első komolyabb filmes szerepe máig emlékezetes: az egyik algonoszt alakította A magányos ügynök (Licence to Kill) című Bond-filmben.
Válogatott filmográfiája: Sin City, Félelem nélkül (Fearless), Filmcápák hálójában (Swimming with Sharks), A temetés (The Funeral), Blöff (The Snatch), Indián vér (The Indian Runner), Az ígéret megszállottja (The Pledge), Hullagyerek, fenegyerek (The Way of the Gun), Veszett vad (The Hunted), Közönséges bűnözők (The Usual Suspects), Félelem és reszketés Las Vegasban (Fear and Loathing in Las Vegas), Farkasember (The Wolfman).
SALMA HAYEK (Elena) sokoldalú filmes és tévés színésznő, producer és rendező. Oscar®ra és Arany Glóbuszra jelölték a Frida címszerepéért. Öt évig a Ki ez a lány? (Ugly Betty) című tévésorozat executive producere volt.
Válogatott filmográfiája: Csak szerelem kell (Across the Universe), Gyilkos szerelem (Lonely Hearts), Las Bandidas (Bandidas), Kárhozott szeretők (Ask the Dust), Az utolsó gyémántrablás (After the Sunset), Volt egyszer egy Mexikó (Once Upon a Time in Mexico), Kémkölykök 3-D: Game Over (Spy Kids 3-D: Game Over), Frida, Ha eljő a pillangók ideje (Time of the Butterflies), Szálló (Hotel), Timecode (Time Code), Az eltapsolt pénz (La gran vida), Traffic, Kötöznivaló bolondok (Chain of Fools), Dogma, Wild Wild West – Vadiúj vadnyugat (Wild Wild West), Isten hozta Hollywoodban (Welcome to Hollywood), Begerjedve (The Velocity of Gary), A Notre Dame-i toronyőr (The Hunchback of Notre Dame), 54, Faculty – Az invázium (The Faculty), Bolond szél fúj (Fools Rush In), Szakíts, ha bírsz! (Breaking Up), Alkonyattól pirkadatig (From Dusk Till Dawn), Ámokfutam (Fled), Csodák utcája (El callejón de los milagros), Tiszta játszma (Fair Game), Desperado, Négy szoba (Four Rooms), Rémségek cirkusza (Cirque du Freak: The Vampire's Assistant), Nagyfiúk (Grown-Ups), Csizmás, a kandúr (Puss in Boots – hang).
A film alkotói
OLIVER STONE (rendező/
forgatókönyvíró) az egyik legtermékenyebb és legsikeresebb amerikai filmes. Legutóbbi munkája a Tőzsdecápák: A pénz nem alszik (Wall Street: Money Never Sleeps) volt.
Fontosabb filmjei: Nagy Sándor, a hódító (Alexander), Minden héten háború (Any Given Sunday), Halálkanyar (U-Turn), Nixon (Nixon; Oscar-díj jelölés), Született gyilkosok (Natural Born Killers), Ég és föld (Heaven and Earth), JFK – A nyitott dosszié (JFK; Oscar®-jelölés, Aranyglóbusz), Doors (The Doors), Született július 4-én (Born on the Fourth of July; Oscar® és Aranyglóbusz), Hívd a Rádiót! (Talk Radio), Tőzsdecápák (Wall Street), A szakasz (Platoon; Oscar® és Aranyglóbusz), Salvador (Salvador), A kéz (The Hand), Seizure, World Trade Center, Comandante.
Harmadik Oscar®-díját az Éjféli expressz (Midnight Express) című film forgatókönyvírójaként kapta.
Forgatókönyvírói munkásságának további jelentős állomásai: A sebhelyes arcú (Scarface), Conan, a barbár (Conan the Barbarian), A Sárkány éve (Year of The Dragon), Evita.
MORITZ BORMAN (producer) nagy stúdiófilmek mellett kis független alkotásokat is jegyez producerként vagy executive producerként. Legutóbbi munkái között van a Terminátor – Megváltás (Terminator Salvation), illetve Oliver Stone három rendezése: Nagy Sándor, a hódító, World Trade Center, W.
További fontosabb filmjei: Terminátor 3. – A gépek lázadása (Terminator 3 Rise of the Machines), Elemi ösztön 2. (Basic Instinct 2), Dark Blue, Atomcsapda (K-19: The Widowmaker), Zéró gyanúsított (Suspect Zero), Nemzetbiztonság Bt. (National Security), A csendes amerikai (The Quiet American).
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Kinyitott a Dísz téri adventi vásárBruchner Regina összetettben első helyen végzettTámogatás a Deák-iskola faipari képzésénekForgalomcsillapítás a Radnóti úti óvoda környezetébenFeldíszítették Zalaegerszeg karácsonyfájátKözgyűlés után: sajtótájékoztatót tartott a Fidesz-KDNP frakcióKitűnő minősítést kapott a NŐnek lenni akkor... című kiállításÚj parkolóhelyek a „Lordok háza” mögötti tömbbelsőbenKisasztalos verseny a Deák-technikumbanAz adóemelésekről a Tiéd a Város Egyesület -
rovatunk hírei
Közös európai barátságMegújult a munkaügyi kirendeltség LentibenÁthelyezik az IvókutatVáltozások a kulturális életbenElfogták a lakásbetörőketFelújításra kerül a Nyugdíjas OtthonházFinn vendégekMegszépült a Botfy utcaEgymillió forint marketing célraFókuszban a belvárosi programok top 10
Átépül Zalaegerszegen a Kosztolányi úti gyalogos aluljáróAszfaltozás miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz a Csány tér és a Hunyadi út környékénÚjabb öt évre Besenczi Árpádot választották a színház vezetőjénekGyenese Viktória kapta az idei Kalliopé-díjatApartmanházzá építik át az egykori Mándi-villátA színpad extrém sport, a színház a jelen pillanat művészeteFelavatták a megszépült Keresztury HázatÚj aszfalt és buszöblök a Köztársaság útjánHúszéves a Dienes-körKözös út a Göcseji Tudásközpontban