2024.11.25., hétfő - KatalinZalaegerszeg időjárása

Archivum

SÖTÉTSÉGBEN – STAR TREK

2013. április 17. szerda, 15:05
Címkék:

 A Paramount Pictures és a Skydance

a Bad Robot produkciójában

bemutatja

J.J. Abrams filmjét

  SÖTÉTSÉGBEN – STAR TREK

Producerek

J.J. Abrams, Bryan Burk, Damon Lindelof, Robert Orci, Alex Kurtzman

Executive producerek

Jeffrey Chernov, David Ellison, Dana Goldberg, Paul Schwake

Forgatókönyv

Gene Roddenberry eredeti tévésorozatának karakterei és motívumai alapján

Robert Orci & Alex Kurtzman & Damon Lindelof

Rendezte

J.J. Abrams

James T. Kirk...............................................Chris Pine

Spock....................................................Zachary Quinto

John Harrison.............................Benedict Cumberbatch

Scotty.........................................................Simon Pegg

Uhura........................................................Zoe Saldana

Pavel Csehov.........................................Anton Yelchin

Bones.........................................................Karl Urban

Christopher Pike...............................Bruce Greenwood

Marcus Admirális......................................Peter Weller

Forgalmazza a UIP-Duna Film

www.uipduna.hu

gallery 14  gallery 18

gallery 15gallery 17

Sötétségbe borul a Star Trek univerzuma, amikor a USS Enterprise űrhajó legénysége beleveti magát eddigi legvakmerőbb kalandjába. J.J. Abrams rendező ugyanazzal a lelkes csapattal indult neki új vállalkozásának, amellyel a 2009-es bombasikert készítette, feltámasztva a legendás Star Trek franchise-t. A mostani, második nagy utazás még több izgalmat ígér, emelkednek a tétek és hevesebbek az érzelmek, amikor az Enteprise megkezdi élethalálharcát a megállíthatatlan ellenséggel. Az Enterprise legénységének mindent kockára kell tennie, szerelmek kerülnek veszélybe, barátságok mennek tönkre, és Kirk kapitánynak áldozatot kell hoznia a számára megmaradt egyetlen közösségért: a csapatért, amelyet irányít.

Az új történet az Enterprise hazatérésével kezdődik. Az űrhajó egy különös galaktikus incidenst követően érkezik a Földre, és nyughatatlan kapitánya már újra az űrbe kívánkozik egy hosszú, békés felderítőútra. Ám nagy bajok várnak a Kék Bolygóra. Pusztító terrortámadás éri belülről a Csillagflottát, és a következmények válságba taszítják az egész világot. Kirk kapitány és csapata rendkívüli küldetésbe kezd, amely a Klingonok anyabolygóját ugyanúgy érinti, mint a San Franciscó-i öblöt. Az Enterprise fedélzetén megbúvó ellenségnek különleges tehetsége van a pusztításhoz. Kirk a kételyek baljós tükörlabirintusába vezeti a legénységet, ahol nem tudni, ki a barát és ki az ellenség, a nemes bosszú keveredik az aljas árulással, de az elkeseredett harc jutalma a korlátlan lehetőségeket tartogató jövő lehet.

A filmben visszatér az Entreprise csapata, amely a Star Treket szenzációvá tette: Chris Pine játssza James T. Kirk kapitányt, Zachary Quinto Spock első tisztet, Karl Urban dr. Leonard McCoyt, Simon Pegg Scotty főgépészt, Zoe Saldana Uhura kommunikációs tisztet, John Cho Hikaru Sulu kormányost, Anton Yelchin Pavel Csehovot, Bruce Greenwood pedig Christopher Pike admirálist. Új szereplőként csatlakozik Benedict Cumberbatch a titokzatos intergalaktikus terrorista, John Harrison szerepében, Alice Eve az újonc Carol Marcust játssza, Peter Weller pedig a Csillagflotta admirálisát alakítja, aki összeütközésbe kerül az Enterprise-zal.

A filmet extrém nagyfelbontású IMAX-kamerákkal vették fel, és különösen kifinomult 3D-s konverziót alkalmaztak, így soha nem látott képet ad a Star Trek univerzumáról.

Szembeszállni a végtelen sötétséggel

 

A Star Trek-franchise négy tévésorozatot, tizenegy mozifilmet és számtalan galaktikus álmot őriz emlékezetében, és a mostani az első alkalom, hogy a kalandok teniszpályányi méretben és 3D-ben nyűgözik le a közönséget.

2009-ben az Akadémiáról frissen kikerült, kétségtelenül ígéretes, ám bajkeverő űrhajósok vágtak neki első útjuknak a csillagok közé. Először adhattak számot arról, mire képesek, és miként tudnak kiállni egymásért állandó összezördüléseik dacára – ám ez csak a kezdet volt. Most, hogy már bizonyítottak, a U.S.S. Enterprise legénységének még beljebb kell hatolnia a végtelen sötétségbe – de a 23. századi Földre is vissza kell térniük, mert a háború gonosz erői az otthon szentségét és a még nem látott világokat egyaránt veszélyeztetik.

Az előző Star Trek-film nagy elismerést váltott ki pimasz humorával, karizmatikus hőseivel és a szerény hatvanas évekbeli tévésorozat szemkápráztatóan merész újragondolásával. A pergő akciók közepette egy eredettörténet is alakot öltött. A klasszikus sorozat megalkotója, Gene Roddenberry eredeti elképzeléséhez igazodva Abrams Star Trekje meg tudta szólítani a mindannyiunkban lakozó, csillagok közé vágyó embert, és az egyelőre lehetetlen kívánság teljesülését kézzelfogható közelségbe helyezte.

Az első film hatalmas sikere láttán Abrams nem akart a babérjain pihenni. Az elvárásoknak megfelelően arra készült, hogy a második részben a hősök még veszélyesebb kalandokba keverednek, és az Enterprise még izgalmasabb ismeretlen tartományok felé veszi az útját. A kihívások még soha nem voltak nagyobbak a sorozat készítői számára. Új világokat kellett elképzelni, aztán megépíteni. És hogy a hősök szó szerint térugrásra vállakozhassanak, Abrams úgy döntött, részben IMAX, részben anamorf 35 milliméteres formátumban forgatja a filmet, és az egészet 3D-ben tárja a közönség elé.

A legnagyobb próbát azonban az Enterprise legénységének kell kiállnia. Amikor a Csillagflottát rémisztő támadás éri, Kirk, Spock, Uhura, Bones, Scotty, Sulu és Csehov nem csupán a félelmetes új ellenséggel kénytelen szembeszállni, hanem megkérdőjelezik az egyetlen dolgot, amire eddig mindig számíthattak: egymás iránti lojalitásukat.

"Ez a film minden téren jóval messzebbre megy, mint az előző – mondja Abrams. – Vannak vulkanikus bolygók, vad űrhajós üldözések, lenyűgöző speciális effektusok, de közben a történet is sokkal jobban ki van dolgozva. Az Enterprise legénysége most jóval több személyes és erkölcsi dilemmával szembesül: mérlegelniük kell, hol végződik a bizalom és a bajtársiasság, illetve mi történik az ember elveivel, ha rendkívüli helyzetbe kerül. Az volt a cél, hogy megmaradjon a humor, az emberi tényező és a friss lendület, de közben veszélyesebb és sötétebb vizekre evezünk. Kirk számára például a történet bosszúhadjáratként kezdődik, de végül már azt kutatja, mivel is érdemelheti ki valaki, hogy kapitány legyen.”

A történetet ismét Robert Orci és Alex Kurztman forgatókönyvíró-producerek írták a már szintén bevált Damon Lindeloffal, akik az alkotófolyamatot szinte véget nem érő brainstorminggá változtatták. "Meg sem tudom mondani, hányszor ültünk össze – mondja Abrams. – Folyton spekuláltunk és mérlegeltünk, mi merre és hogyan alakuljon. Bob, Alex és Damon fáradhatatlanok voltak, és olyan történetet alkottak meg, amelynek egyik vagy másik pontján minden főbb karakter élete veszélybe kerül.”

Bryan Burk producer, a filmet gyártó Bad Robot egyik alapítója elárulja: a kiindulópont az volt, hogy a Star Trek legénysége, még ha vannak is néha összezördülések, elválaszthatatlan baráti társasággá válik. "Egy kérdéssel vágtunk neki a forgatókönyv megírásának: az Enterprise legénysége hogyan kerülhet a legnagyobb veszélybe és konfliktusba? Úgy gondoltuk, ha az első film arról szólt, miként áll össze a csapat, a másodiknak azt kell elmesélnie, hogyan nőnek fel és válnak felnőtté. Ebben az ötletben rengeteg energia és lehetőség rejlett.”

Mivel a film drámai intenzitását vizuálisan is magasabb szintre akarták emelni, Abrams IMAX technológiát és gondos utólagos térhatású konverziót alkalmazott. Ez nehéz döntés volt a rendező számára, mert az az alapelve, hogy mindennek autentikusnak kell lennie, legyen szó a világ legfantasztikusabb filmjéről. Az utóbbi pár évben azonban több IMAX és 3D formátumú filmen is dolgozott, például Brad Bird rendező munkatársa volt az IMAX-ban forgatott Mission: Impossible Fantom Protokoll készítésekor, ezért úgy látta, eljött az ideje, hogy a Star Trek olyan széles horizontot kapjon a mozivásznon, amilyet megérdemel.

"Ha egy film IMAX-ben készült, lehengerlő az élmény – mondja a rendező. – A felbontás őrjítő, és teljesen beszippant a mozi. Űrkalandot még nem láttam ilyen formátumban. Christopher Nolan nagyon rendes volt, és megmutatta A sötét lovag: Felemekedés IMAX-ban készült részeit. Az elképesztő élmény hatására rá kellett jönnöm, hülyék lennénk, ha kihagynánk a Star Trekből az IMAX adta lehetőségeket.”

 Az, hogy a film egyes jelenetei IMAX formátumban készültek, kreatív célokat is szolgált. "Néhány díszlet inkább függőleges, mint vízszintes, és az IMAX még jobban megnöveli az arányokat – magyarázza Abrams. – A film elején így vettük fel Nibirut, a vulkanikus dzsungelbolygót, Kronost, a klingonok bolygóját, de az IMAX a film végén jött igazán kapóra, az őrületes San Francisco-i üldözési jeleneteknél. Az a gyakorlat alakult ki, hogy ha külső helyszínen forgattunk, IMAX-et használtunk, a stúdiófelvételeknél pedig anamorfikus 35-öst.”
Ami a 3D-s élményt illeti, Abrams és csapata rátett még egy lapáttal. Először nem nagyon akaródzott nekik belevágni, de aztán belátták, hogy a térhatás nagyon is passzol a vizuális elképzeléseikhez. "Még egyik filmünkben sem használtunk 3D-t – mondja Burk. – Ám amikor belegondoltunk, hogy miről is szól a Star Trek – hatalmas űrcsaták, elképesztő idegen bolygók, állandó akció –, rájöttünk, hogy ha ezt a filmet nem érdemes 3D-ben megcsinálni, akkor egyiket sem. A legfontosabb az volt, hogy ha már egyszer nekifutunk ennek a formátumnak, az eredmény tényleg különleges és egyedi legyen.”

Az alkotók abból indultak ki, hogy a 3D szimpla bevonása nem elég – a történetmesélést kellett szolgálnia, ami a Star Trek esetében az ismeretlen világok életre keltését jelenti. "James Cameron jó magasra tette a lécet az Avatarral, mert olyasmit mutatott, amit addig még nem lehetett látni a moziban – folytatja Burk. – De csak úgy a 3D-től egy film még nem lesz Avatar, amint az azóta látott jó pár produkció is bizonyítja. Eldöntöttük, hogy tényleg rendesen meg fogjuk csinálni.”

Abrams a film fantasztikus látványvilágát és szemkápráztató eseményeit, amennyire csak lehetett, kamerájával akarta létrehozni. Zöld hátteret és számítógépes animációt csak akkor használt, ha a nézőt ismeretlen galaxisokba kellett repíteni, egyébként ragaszkodott ahhoz, hogy az akció és a dráma minél valószerűbb és intimebb legyen. "Zöld háttér nélkül természetesen nem lehet egy olyan filmet megcsinálni, mint a Star Trek – ismeri el a rendező –, de már az előző részben is arra törekedtünk, hogy olyan helyszíneket és épületeket találjunk, amelyeket felhasználva nagyon reális világot építhetünk, amiről nem ordít, hogy az egész szintetikus és steril.”

Vissza a fedélzetre: újra összeáll a csapat

 

A film kezdetén James T. Kirk kapitány válaszút előtt áll. Mostanra tökéletes parancsnokká vált, aki a szabályokat is képes áthágni, ha úgy tartja helyesnek. Pimasz merészsége és a merev előírások szándékos sárba tiprása miatt továbbra is konfrontálódik a Csillagflottával – annak ellenére, hogy a flotta történetének legveszélyesebb ellenségével kénytelen felvenni a harcot.

Kirk kapitányt ismét Chris Pine játssza, aki nagy várakozásokkal tért vissza az Enterprise parancsnoki hídjára. "Az első forgatási nap olyan volt, mint amikor az ember ősszel újra iskolába megy – nevet a színész. – Újra találkozol mindenkivel, várod, hogy mi fog történni, és jól akarsz teljesíteni. Aztán ahogy újra felveszed a ritmust, minden hirtelen a helyére kerül.”

Ez alkalommal azonban Pine-nak ritmust kellett váltania, mert Kirk eddigi pályafutása legkeményebb szakaszába érkezik: veszteségek érik, kételyek gyötrik és választ kell találnia arra, mi számít neki igazán. Pine-nak különösen tetszett, ahogy a forgatókönyv még jobban belemélyed Kirk és Spock jin-jang kapcsolatának kibontásába. A két férfi még jobban megismeri egymást, miközben tovább küzdenek éles ellentéteikkel és egymás iránti tagadhatatlan vonzalmukkal.

"Mindig is sejteni lehetett, hogy egyik karakter sem lehetne igazán önmaga a másik nélkül – folytatja a színész. – Az új történet következetesen halad tovább ezen a vonalon. Kirk imád szabályt szegni, de amikor Pike kapitány leülteti, és azt mondja neki, hogy 'egyszer még nagy ember leszel, de még nem vagy az', ez komoly törést jelent számára. Kirknek megmarad a maga hányaveti, vagány bája, de a küldetés során egyre több kétely tör rá. Ez nagyon szép fejlődési irány mindkét karakter számára. Nincs két olyan ember, akinek eltérőbb lenne a DNS-e, mint nekik, barátokként mégis egymásra tudnak találni.”

A filmben Kirköt egyre sötétebb gondok gyötrik, Pine szerint azonban J.J. Abrams ösztönösen tudta, hogyan kell árnyékot és fényt egyensúlyban tartani. "J.J. tisztában van a szórakoztatás szabályaival és a humor hatalmával, ahogyan azzal is, hogyan kell fenntartani a közönség érdeklődését a karakterek iránt. A nézők most is elképesztő akciójeleneteket láthatnak, de a dolgok legmélyén mindig az emberi tényező munkál.”

Kirk nem az egyetlen, akinek az űrben szembe kell néznie belső démonjaival – elsőtisztje, Spock is kénytelen újraértékelni önmagát. A félig vulcani, félig ember karaktert, aki a logikát igyekszik mindig az érzelmei fölé helyezni, ezúttal is Zachary Quinto alakítja.

Spock a film legelejétől kénytelen a kötelességtudatával és önnön áldozatkészségével küzdeni – no meg Kirk szenvedélyes, de sok probléma forrását jelentő életszeretetével. "Spock szempontjából ez a film arról szól, hogy meg akarja érteni, miként lehet valaki érzelmileg nyitott, és mit jelent a barátság – mondja Quinto. – A film elején Kirk, szokásához híven, néhány huszárvágással oldja meg a problémákat, ami aztán visszaüt. Az alapgond viszont az, hogy Spock a törvénynek engedelmeskedve kész meghalni, Kirk viszont nem szeretné elveszíteni a barátját holmi szabályok miatt. Ez azonnal szembeállítja őket, és visszatérő probléma lesz az egész film során. Ám aztán eljön egy pillanat, amikor Spock rájön, mit jelent az igaz barátság, és bevallja magának, milyen mélyen érez mások iránt. Ekkor ébredünk rá, hogy Spock valószínűleg emberibb, mint valaha is gondoltuk.”

Quinto Spockja ebben a filmben jóval több akciójelentben szerepel, mint a karakter a története során bármikor – a vulkánba ugrástól a közelharcig terjed a repertoár. "Rengeteget kellett rohanni, kúszni-mászni, amihez muszáj volt sokat tréningeznem – meséli a színész. – A dolog óriási előnye viszont az volt, hogy teljesen új módszerrel közelíthettem meg Spock figuráját.”

A színész számára további megpróbáltatásokat jelentetett, hogy a szokásos napi make-up rituálé mellett, amelynek eredményeként felöltötte vulcani külsejét, a forgatás kezdetén még egy speciális öltözéket is viselnie kellett. Ez az a szkafander volt, amely lehetővé tette Spock számára, hogy a Nibiru bolygó vulkánjának izzó lávájába merészkedjen. "Az öltözéket méretre szabták, miután a számítógép lézerrel letapogatta a testemet – magyarázza Quinto. – Borzasztóan nehézkes és kényelmetlen volt, viszont lenyűgözően néz ki. Hermetikusan elzárt a külvilágtól, így kedvemre meditálhattam benne magamról. Hat napig forgattam a szkafanderben, ami elég komoly megpróbáltatás volt.”

Zoe Saldana is új oldalát mutathatta meg Uhurának, az elbűvölő nyelvspecialistának. A színésznő számára izgalmas kihívást jelentett, hogy Spock és Uhura kapcsolata előtt új távlatok nyílnak, ami nem nélkülözi a súlyos konfliktusokat. "Kapcsolatuk az első filmben mindenkit meglepett, és ezt csak úgy lehetett überelni, hogy még magasabbra emeljük a tétet – mondja a színésznő. – Ha továbbra is együtt maradnak, akkor kapcsolatuknak nagy próbát kell kiállnia, és ez pont olyan megdöbbentő fordulat, amilyenekért imádjuk J.J.-t.”

Annak idején Uhura volt az egyetlen nő az Enterprise parancsnoki hídján – most csatlakozik hozzá a második, Carol Marcus (Alice Eve) –, és ennek köszönhetően megkülönböztetett helyet foglalt el Kirk és Spock között, mert mindketten a barátságáért versengtek. "Uhura ösztönösen Spockhoz vonzódik, mert ő is normakövető típus – magyarázza Saldana. – De csodálja Kirk vadságát is, és tudja, hogy a férfinek mindig helyén van a szíve. Uhura különleges helyzetben van, mert mindkét férfi elismeri szakértelmét.”

Kirkhöz és Spockhoz hasonlóan Uhura is nagy változásokon megy át az új filmben. "A legénység megérkezett a felnőttkorba, és kezdik megtanulni, hogyan kell elfogadni, hogy ki milyen megoldásokat választ – folytatja a színésznő. – Láthatjuk, amint mindenki kezdi megtalálni a maga helyét – és ez Uhurára különösen igaz. Folyton azt kérdezi magától: felkészültem-e már arra, hogy feláldozzam magam a csapatért, a hajóért, az elvekért, amikben hiszek? Minderre keresi a választ.”

Saldana számára különösen izgalmas feladatot jelentett, hogy először demonstrálja Uhura klingon nyelvtudását. Teljesen új fiktív nyelvet kellet megtanulnia a maga fura nyelvtanával és kiejtésével. "A klingon nagyon vicces nyelv – mondja a színésznő. – Nagy kaland volt megtanulni a kiejtést meg a szavak jelentését, és mindezt beépíteni az adott drámai szituációba.”

"Zoenak különleges képessége van arra, hogy érzelmi többletet adjon egy dialógusnak, teljesen függetlenül attól, milyen nyelven van – veszi át a szót Abrams. – Teljesen hitelesen szólalt meg ezen a halandzsanyelven, és ettől komoly lett a jelenet, ahelyet, hogy kínosan hülyén sült volna el az egész. Borotvaélen táncolt, de tökéletesen megcsinálta.”

A főgonosz lelepleződik

 

A Sötétségben – Star Terk főgonosza titokzatos ellenség, intergalaktikus terrorista, akinek pusztító ösztönei nem ismernek sem földi, sem kozmikus határokat. Ő John Harrison, az egyszemélyes hadsereg, aki Kirk kapitány legfőbb ellenségévé válik.

A film alkotói több tucatnyi meghallgatás után sem találták a különleges képességű színészt, aki megtestesíthetné John Harrisont, s ekkor J.J. Abrams úgy döntött, más irányban fog keresni. Hollywoodon túlra tekintett, és a brit Benedict Cumberbatch keltette fel a figyelmét, aki eddig kosztümös filmek, illetve adaptációk szereplőjeként szerzett magának elismerést: Sherlock, Hadak útján (War Horrse), Suszter, szabó, baka, kém (Tinker, Taylor, Soldeir, Spy), Hobbit – A váratlan utazás, Vágy és vezeklés (Atonement), Az utolsó angol úriember (Parade's End). Bár első pillantásra nem tűnt ideális főgonosznak, Abramst lenyűgözte a színész tehetsége és széles eszköztára.

"Teljesen új attitűdöt mutat, más személyiség, eltérő a szakmai háttere, mégis tudtam, hogy ő a mi emberünk – magyarázza a rendező. – Olyan szofisztikáltan közelítette meg a szerepét, hogy rögtön klappolt minden, ezért nem számított a külseje. Nem tudjuk meg nem történtté tenni, ami korábban történt, de nekünk ő testesíti meg ezt a karaktert.”

Ahol a mag hasad: a Star Trek és az óriáslézer

 

Gene Roddenderry annak idején így foglalta össze a Star Trek filozófiáját: "Majdnem az egész történet abból a meggyőződésemből fakadt, hogy az emberiség fényes jövő előtt áll. Ami most van, az csak a kezdet. Csodák várnak ránk. Nem hinném, hogy másképp lehetne.” Ez a szellemiség, amely milliókat tett a Star Trek rajongójává az eltelt több mint ötven év alatt, abból fakad, hogy az emberiség szakadatlanul új tudományos felfedezésekre tör. Nem véletlen, hogy a Star Trek filozófiája tudósokat, felfedezőket és írókat is megihletett az évtizedek során.

J.J. Abrams ennek a kölcsönös ihletnek a jegyében komponálta bele az új Star Trek-filmbe a világ legnagyobb lézerét, a National Ignition Facilityt (NIF), amely a Lawrence Livermore Laboratoriesben működik, ahol az energia jövőjét kutatják. Az intézetben a világ 192 legerősebb lézernyalábja próbálja megfejteni az anyag és az antianyag, illetve a termonukleáris fúzió titkait. A NIF-nek köszönhetően egyszer világrengető energiaforradalom következhet be, amely megszabadítja az emberiséget a hagyományos és véges mennyiségű energiahordozók okozta problémáktól, sőt az űrutazást is megkönnyítheti.

Mivel titkos kormánylétesítményről van szó, a NIF körül nem szoktak filmes stábok téblábolni – a Star Trek azonban teljesen más dolog volt. A NIF és a Star Trek között szoros a kapcsolat, hiszen az Enterprise-t a hidrogén egyik izotópja, a deutérium hajtja, amely a NIF-et is működteti.

"Évek óta vártuk, hogy a Star Trek ráébredjen: itt van a helye! – mondja dr. Edward Moses, a NIF és a Fotontudományi Igazgatóság főigazgatója. – Nagyon futurisztikus létesítmény vagyunk, és azt hiszem, mindannyiunkra hatással volt a Star Trek jövőképe.”

A filmesek számára a NIF olyan helyszínt jelentett, amilyet maguk talán meg sem tudtak volna álmodni – voltaképpen bepillantást nyerhettek a csillaghajók eddig nem látott nukleáris gyomrába, amely lehetővé teszi a Csillagflotta számára a térhajlítást, vagyis a fénysebességnél gyorsabb utazást.

"Csupán azért voltunk ott, hogy filmet forgassunk, de nem tudtuk túltenni magunkat azon a gondolaton, hogy akik ezen a hihetetlen helyen dolgoznak, segítenek jobbá tenni a jövőt – mondja J.J. Abrams. – Elképesztő belegondolni, hogy a NIF egyszer létrehozhatja a tiszta, korlátlan energiát. Alig tudtuk elhinni, hogy engednek minket ott forgatni. Ugyanakkor még ők érezték megtisztelve magukat, és sokan mondták, hogy a Star Trek miatt kezdtek érdeklődni a tudomány iránt.”

A film szereplői

 

CHRIS PINE (James T. Kirk kapitány) Hollywood egyik legígéretesebb fiatal sztárja, akinek eddigi legsikeresebb filmje az előző Star Trek, amelyben a fiatal Kirköt alakította.

Pine a Berkeley Egyetem angol nyelv és irodalom szakán végzet, és az American Conservatory Theaterben, valamint Angliában tanulta a színészmesterséget. Szülei is színészek, anyai nagymamája, Anne Gwynne pedig filmsztár volt a harmincas-negyvenes években.

Pine fontosabb filmjei: Füstölgő ászok (Smoking Aces), Vak-randi (Blind Guy Driving), Cserebere szerencse (Just My Luck), Hétköznapi emberek (People Like Us), Kémes hármas (This Means War), Száguldó bomba (Unstoppable), Víruscsapda (Carriers).

Már az utómunkálatoknál tart a Jack Ryan című thriller, amelyben Tom Clancy népszerű hősét kelti életre a címszerepben. Ha a 2013 karácsonyától látható film sikeres lesz, újraindul a Clancy kémregényeiből készített sorozat (Vadászat a Vörös Októberre, Férfias játékok, Végveszélyben, A rettegés arénája).

ZACHARY QUINTO (Spock) négy évadon át volt a Hősök (Heroes) című tévésorozat sztárja. Sylart, a titokzatos sorozatgyilkost alakította, aki természetfeletti erejével megszerzi mások különleges képességeit. A pittsburghi születésű fiatalember 11 éves kora óta játszik színpadon, Shakespeare-drámáktól a modern abszurdig sokféle darabban.

A patinás Carnegie Mellon University School of Drama hallgatója volt, és elnyerte az intézmény Gene Kelly-díját. Több tévésorozatban játszott és játszik: CSI – Miami helyszínelők, 24, Sírhant művek (Six Feet Under).

Fontosabb filmjei: Pokolba a szerelemmel (Down With Love), Psychic Murders, Számos pasas (What's Your Number?) .

 

KARL URBAN (Bones doktor) leginkább Eomerként juthat a nézők eszébe A gyűrűk urából (The Lord of the Rings), és emlékezetes volt Kirill, az orosz bérgyilkos szerepében A Bourne-csapdában (The Bourne Supremacy).

Az új-zélandi születésű Urban gyerekszínészként kezdte pályafutását. Fiatalon bejárta Ausztráliát és Ázsiát, s különféle színházi, tévés és filmes produkcióban szerepelt.

További fontosabb filmjei: A szellemhajó (Ghost Ship), Doom, A barbár – Legenda a szellemharcosról, A sötétség krónikája (Chronicles of Riddick), Dredd, A pap – háború a vámpírok ellen (Priest), És hamarosan a sötétség (And Soon the Darkness).

 

SIMON PEGG (Scotty) legutóbb az utóbbi évek egyik legnagyobb filmsikerében, a Mission: Impossible Fantom Protokollban játszott Tom Cruise oldalán.

Az előző Star Trekben ugyancsak Scottyt alakította.

Korábban a Burke & Hare című horrorvígjáték egyik főszereplője volt, illetve ő adta hangját a Narnia krónikái 3. – A Hajnalvándor útja (The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader) című fantasy egyik szereplőjének, és ő szólaltatta meg Buckot a Jégkorszak 3. – A dínók hajnalában (Ice Age: Dawn of the Dinosaurs).

Egyik legismertebb munkája a brit Channel 4 számára írt Spaced című sorozat, amelyen társíróként dolgozott, és szerepelt is benne. A sorozat annyira sikeresnek bizonyult, hogy második évad is készült belőle, és mindkettőt rangos díjakra jelölték, többek között BAFTA- és Nemzetközi Emmy-díjra.

Pegg legsikeresebb munkája a Haláli hullák hajnala (Shaun of the Dead), amellyel forgatókönyvíróként debütált a filmvásznon, és a főszerepben is őt láthattuk. A filmet 2005-ben jelölték a legjobb filmnek járó BAFTA-díjra, a Londoni Kritikusok Díjára (itt a legjobb forgatókönyv díjára is jelölték), Empire Film-díjra, South Bank Show-díjra, NME-díjra és a British Comedy-díjra. Megnyerte a Brit Független Filmesek legjobb forgatókönyvnek járó díját és a legjobb brit filmnek járó Empire Film-díjat.

A Haláli hullák... után a Vaskabátok (Hot Fuzz) volt Pegg következő nagy dobása, amelyben szintén barátjával, Nick Frosttal volt főszereplő.

Főszerepet alakított a következő filmekben: Run, Fat Boy, Run, The Good Night, The Big Nothing.

További filmjei: Paul, Mission Impossible 3; Ördögi Színjáték – A Pap, a Várúr és a Boszorkány (The Reckoning), Non-stop partyarcok (24 Hour Party People), Széfbe zárt igazság (The Parole Officer).

 

 

A film alkotói

 

J.J. ABRAMS (rendező/producer) a Bad Robot Productions alapítója (2001), amelyet azóta is partnerével, Bryan Burkkel vezet. A Bad Robot a Paramount és Warner Bros. Productions partnere, olyan produkciókat készítettek közösen, mint a Cloverfield, a Star Trek, az Ébredj velünk (Morning Glory), a Super 8, valamint az Alias, a Lost – Eltűntek és A rejtély (Fringe) című sorozatok.

Abrams első rendezése a Mission: Impossible 3 volt, a második a Star Trek. Két Emmyt őriz a kandallópárkányon, az egyiket az Alias pilotjáért kapta, a másikat a Lostért mint sorozatért.

Két éve a Mission: Impossible Fantom Protokoll producere volt. Pályája kezdetén olyan filmek egyik forgatókönyvírója volt, mint a Csak egy lövés (Regarding Henry), a Halhatatlan szerelem (Forever Young), az Armageddon és a Kéjutazás (Joy-Ride).

 

ROBERTO ORCI & ALEX KURTZMAN (forgatókönyvírók, producerek) régóta dolgoznak együtt, pályafutásuk a középiskolában, novellaírással kezdődött. Még külön-külön izgalmas házimozikat készítettek, aztán együtt már arról kezdtek álmodozni, hogy nagyobb közönségnek készítsenek filmeket.

Első erőfeszítésük gyümölcse a Transformers forgatókönyve volt (a film összbevétele több mint 700 millió dollár), ezt követte a Transformers: A bukottak bosszúja (Transformers: Revenge of the Fallen /836,3 millió dollár/), a Sasszem (Eagle Eye), a Mission: Impossible III és a Nász-ajánlat (The Proposal).

Jelenleg a Múmia (The Mummy) és a Van Helsing franchise-ok következő epizódjain dolgoznak. 

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK