2025.01.20., hétfő - Fábián, SebestyénZalaegerszeg időjárása

Archivum

Sasszem

2008. október 21. kedd, 16:34
Címkék:
SasszemJerryhez és Rachelhez hasonlóan a stáb is végigrohanta a forgatást. A film készítésének 77 napja alatt több mint százszor változtattak helyet, mert ennyit kellett mozogni a több mint 200 jelenet felvételéhez.

 

A DREAMWORKS PICTURES bemutatja

a KURTZMAN/ORCI PRODUCTION produkciójában

D.J. CARUSO filmjét

Sasszem
– EAGLE EYE –

Forgatókönyv
JOHN GLENN
TRAVIS ADAM WRIGHT
HILLARY SEITZ
DANMcDERMOTT

Történet
DAN McDERMOTT

Executive producer
STEVEN SPIELBERG

Producer
ALEX KURTZMAN
ROBERTO ORCI
PATRICK CROWLEY

Rendezte
D.J. CARUSO


JERRY SHAW ................................................................................ SHIA LaBEOUF
RACHEL HOLLOMAN ............................................... MICHELLE MONAGHAN
GEOFF CALLISTER ................................................................. MICHAEL CHIKLIS
THOMAS MORGAN ...................................................... BILLY BOB THORNTON
ZOE PEREZ ............................................................................ROSARIO DAWSON
BOWMAN ŐRNAGY ............................................................ ANTHONY MACKIE


FORGALMAZZA A UIP-DUNA FILM
www.uipduna.hu

A Sasszem főhősei Jerry Shaw (Shia LaBouf) és Rachel Holloman (Michelle Monaghan). Még sosem látták egymást, mégis összehozza őket egy ismeretlen nő titokzatos telefonhívása. Azzal fenyegeti őket, hogy végez velük és családjukkal, ha nem teszik azt, amit akar. Jerry és Rachel egyre veszélyesebb helyzetekbe kerülnek, miközben a nő minden mozdulatukat figyeli. Ahogy az események egyre váratlanabb fordulatokat vesznek, a két szökevényt már az ország egész rendőrsége üldözi, össze kell fogniuk tehát, hogy kiderítsék, mi is történik valójában. Az életükért harcolva egy láthatatlan ellenség bábjaivá válnak, aki, úgy tűnik, végtelen hatalommal rendelkezik felettük.

{slimbox album="sasszem"}images/stories/programajanlo/film/sasszem/1.jpg{/slimbox} {slimbox album="sasszem"}images/stories/programajanlo/film/sasszem/2.jpg{/slimbox} {slimbox album="sasszem"}images/stories/programajanlo/film/sasszem/3.jpg{/slimbox} {slimbox album="sasszem"}images/stories/programajanlo/film/sasszem/4.jpg{/slimbox} {slimbox album="sasszem"}images/stories/programajanlo/film/sasszem/5.jpg{/slimbox} {slimbox album="sasszem"}images/stories/programajanlo/film/sasszem/6.jpg{/slimbox} {slimbox album="sasszem"}images/stories/programajanlo/film/sasszem/7.jpg{/slimbox} {slimbox album="sasszem"}images/stories/programajanlo/film/sasszem/8.jpg{/slimbox}

A film

A Pentagon Országos Parancsnoki Központjában Geoff Callister védelmi miniszter (Michael Chiklis) nehéz döntés előtt áll: lebombázzanak-e egy körözött afgán terroristát, vagy sem. Anélkül, hogy teljesen biztosak lennének abban, hogy valóban a célszemélyről van szó, az elnök elrendeli a támadást. Hamarosan kiderül, hogy egy temetést bombáztak szét. A támadás nyomán terrorhullám indul az USA ellen a tengerentúlon, és tartani lehet attól, hogy az országhatárokon belül is…
Chicagóban vagyunk. A 23 éves Jerrey Shaw-t (Shia LaBouf), aki egész nap csak a lábát lógatja az egyik fénymásolda alkalmazottjaként, hirtelen hazahívják telefonon – egypetéjű ikertestvére, Ethan, aki a Légierő sajtóreferenseként a család szeme fénye, autóbalesetben elhunyt.
Mindeközben a gyermekét egyedül nevelő Rachel Holloman (Michelle Monaghan) Washingtonba küldi nyolcéves kisfiát, Samet, hogy az iskolazenekar trombitásaként fellépjen a Kennedy Centerben. Ez az első éjszaka, amit a kisfiú otthonától távol tölt. Rachel elmegy bulizni a csajokkal, és az éjszaka közepén hirtelen hívják a mobilján. Egy ismeretlen nő van a vonalban. Azt mondja Rachelnek, hogy pontosan kövesse utasításait, különben Sam – akinek képe egyszer csak megjelenik az utca túloldalán található elektronikai bolt tévéinek képernyőin – meg fog halni.
Miután visszatér Chicagóba, Jerry csodálkozva konstatálja, hogy egyébként mindig üres bankszámláján 750 000 dollár található, mérsékelten berendezett lakása pedig tele lett csináld magad jellegű terrorista cuccokkal. Őt is fölhívja a titokzatos nő, és figyelmezteti, hogy meneküljön, mert letartóztatják. Mielőtt Jerry eltűnhetne, rajtaüt az FBI.
Az FBI kihallgató szobájában Thomas Morgan ügynök (Billy Bob Thornton) faggatja a fiatalembert, aki egyre csak azt hajtogatja, hogy csapdába csalták. Miután egyedül hagyták az irodában, Jerryt megint felhívja a titokzatos nő. A szomszédos építkezés daruja betöri az ablakot, és a nő utasítja a fiút, hogy másszon ki. A nő egy Porsche Cayenne-hez kalauzolja Jerryt – a kocsiban Rachel ül, akivel még soha nem találkozott. Az elején egymásra gyanakodnak, de gyorsan rá kell jönniük, hogy teljesen ki vannak szolgáltatva az ismeretlen nőnek, aki, úgy tűnik, korlátlanul befolyásolhatja a sorsukat.
A Sasszem alapötlete évekkel ezelőtt pattant ki Steven Spielberg executive producer agyából. – Steven eredeti koncepciója arra összpontosított, hogy a technológia mindenhol ott van – meséli Peter Chiarelli társproducer. – Teljesen körülvesz, és mi történik, ha ellened fordítják?
– Steven célja az volt, hogy amikor az emberek a film megtekintése után kijönnek a moziból, rémülten kikapcsolják a mobiljaikat – veszi át a szót Alex Kurtzman forgatókönyvíró/producer. – Pont úgy, mint amikor a Cápa miatt a nézők nem mertek bemenni a tengerbe.
– Spielberg eredetileg sci-fiben gondolkodott, mert amikor a projekt fejlesztése megindult, a technológia nem volt még annyira része mindennapjainknak, mint ma – teszi hozzá Kurtzman. – Pár évvel ezelőtt még teljesen fantasztikusnak számított volna az ötlet.
2006 elején Spielberg rábízta az ötletet Kurtzmanre és írótársára, Robert Orcira. Nevük olyan projektek kifejlesztése fűződik, mint a Mission: Impossible III, a legújabb Star Trek-mozi, továbbá még két Spielberg-produkció, a Transformers és a Transformers 2 (Transformers 2. – Revenge of the Fallen).
–  Célunk az volt, hogy értelmes cselekményt adjunk a sztorinak – magyarázza Kurtzman –, hogy több legyen egy akciómozinál, ami tele van autós üldözéssel meg robbanással. A megoldás az volt, hogy emberi dimenziót adtunk a filmnek. Két átlagember egy titokzatos ellenség játékszerévé válik: ez az alapsztori időtlen, és a közönség a világ bármely pontján bele tudja élni magát.
Eredetileg úgy volt, hogy Steven Spielberg rendezi a filmet, ám egy másik nagy formátumú projekt, az Indiana Jones és a kristálykoponya királysága elkészítése miatt át kellett adnia a kormányrudat. Eközben J. D. Caruso rendező a Disturbiát forgatta a DreamWorks számára. – Amikor megmutattam Stevennek a Disturbia első változatát, azt mondta: tudod mit, van valamink a számodra. Elolvastam a forgatókönyvet, és rájöttem, hogy az ötlet annak idején tényleg megelőzte a korát – meséli Caruso.
Számos fiatal rendező számára kicsit ijesztő lehet, ha egy akkora nagyság figyeli minden mozdulatát, mint Spielberg. – Sokat jelentett, hogy ez az ötlet Steven agyából pattant ki, és emiatt egy kicsit feszültek is voltunk – mondja Caruso. – De Steven segített, hogy lazábban vehessük a dolgot. Azt mondta, mindenkinek a saját filmjét kell megcsinálnia. Engedte, hogy úgy dolgozzak, ahogy én szeretnék, miközben tiszteletben tartom a sztoriját. Soha nem dolgoztam még ilyen producerrel.

A színészek és a figurák

Shia LaBouf játssza Jerry Shaw-t, egy egypetéjű ikerpár kevésbé sikerült felét. – A történet kezdetén már az egész élete el van cseszve – mutatja be Shia a karaktert. –Született lúzer, miközben a családjában mindenki sikeres. Az ikertestvére mindent elért az életben, amit csak akart. Okos, megbízható és törekvő – Jerry pedig mindennek az ellentéte.
Jerry apja nagy bánatára otthagyta a stanfordi egyetemet, hogy utazgasson a világban, most pedig egy lerobbant fénymásoldában dolgozik. – Jerry olyan srác, aki szabadon akar élni, és úgy gondolja, hogy nem muszáj feltétlenül egyetemre menni, és általában azt csinálni, amit a társadalom elvár – magyarázza Caruso. – Próbálja kitalálni, kicsoda ő és mit akar kezdeni az életével, szóval pont az ellenkezője az ikertestvérének.
Jerrynek gyorsan fel kell nőnie, amikor elszabadul a pokol. – Kénytelen olyan dolgokkal szembesülni, mint korábban soha: nagyjából másfél napja van arra, hogy málészájú gyerekből érett férfivá váljon – mondja Chiarelli.
– Amikor D.J. először említette a projektet, éppen Németországban népszerűsítettük a Disturbiát – folytatja LaBeouf, aki akkoriban két másik Spielberg-film főszerepére készült (Transformers, Indiana Jones és a kristálykoponya királysága).
– Nagyszerű volt látni, mekkorát fejlődött a srác, hiszen a Sasszemben játszik először felnőttet – veszi át a szót Caruso. – A Disturbia idején 19 volt, a Sasszemben 21, de legalább 5-6 évnyi a különbség, ami az érettségét illeti. A filmben 23 éves fiatalembert játszik, aki az egyik jelenetben az élet értelméről cserél eszmét egy harmincas anyukával. Elképesztő, hogy Shia egy évvel korábban még tinédzsert játszott, itt pedig már kész férfi.
Jerry mellett Rachel a történet másik főhőse, aki egyedül neveli nyolcéves kisfiát. Sam apja szokott ugyan foglalkozni a gyerekkel, de a teljes szülői felelősség Rachelé. A fiatal anyuka Washingtonba küldi kisfiát, és ha már van egy szabad estéje, elmegy a barátnőivel egy bárba kicsit szórakozni. De az este rémálommá válik számára - mondja a karaktert játszó Michelle Monaghan. – Amikor megszólal a mobilja, kimegy az utcára, hogy nyugodtan tudjon beszélni. Azt hiszi, a fia hívja, de ehelyett egy nő szólal meg: Mit tennél, hogy a fiad életben maradjon? Rachelnek természetesen fogalma sincs, ki beszél, és kitöri a frász.
A titokzatos nő azt mondja Rachelnek, nézzen át az utca túloldalára, ahol egy bolt kirakatában tévéképernyők villódznak. Megdöbbenve látja kisfiát egy vonat biztonsági kamerájának felvételén. – Az, hogy a gyerekedet egy vonaton látod, amikor azt hiszed, hogy biztonságban van, hátborzongató – mondja a színésznő.
A producerek olyan színésznőt kerestek, aki ha kell, kedves, de ha kell, kemény is tud lenni, és Monaghan tökéletesen megfelelt ezeknek az elvárásoknak. – Már dolgoztunk vele a Mission: Impossible III-ban, és rájöttünk, hogy Rachel szerepére is ideális lesz – mondja Kurtzman.
Amikor Rachel és Jerry találkozik, rögtön azt gondolják, hogy a másik tehet minden bajukról, és megpróbálnak kikecmeregni szorult helyzetükből. Aztán rájönnek, hogy egy sötét összeesküvés áldozatai, és csak akkor úszhatják meg ép bőrrel, ha megbíznak egymásban. Érdekes módon nem alakul ki közöttük romantikus kapcsolat. – Ha ez egy nyolcvanas évekbeli akciófilm lenne, a film közepén már lefeküdnének egymással, és közben mindenfelé golyók röpködnének – tréfál Caruso. – De az ő kapcsolatuk a kölcsönös tiszteleten alapul. Egyébként nem tudatosan döntöttünk úgy, hogy nem lesz romantikus szál a filmben, egyszerűen hagytuk, hogy a történet természetes módon alakuljon.
– Az a szép a sztoriban, hogy nincs benne minden kérdésre válasz – folytatja LaBeouf. – Ha szex is lenne benne, attól olcsóvá vált volna a történet. Egyszerűen nincs idő romantikára, olyan gyorsan történik itt minden.
A titokzatos nő hangja mindent képes manipulálni, ami hőseinkkel kapcsolatos: átállítja a közlekedési lámpákat, hogy a rendőrautók egymásba rohanjanak, darukat, hajókat, metrókocsikat irányít. – Jerry nem tudja pontosan, miért követi a hang utasításait – mondja Chiarelli. – De azzal tisztában van, hogy a hangnak hihetetlen a hatalma, mert olyan dolgokat is képes irányítani, amelyeket nem lenne szabad.
– Ez egyfajta macska-egér játék – teszi hozzá Kurtzman. – A hang mindig csak olyan utasítást ad, ami a következő lépéshez szükséges, ezért a hősök vakon ugranak a sötétbe, mert soha nem tudják, mi vár rájuk legközelebb.
Egy dologban azonban biztosak lehetnek hőseink: rájuk akaszkodott egy FBI-ügynök, és nem hajlandó róluk leszállni. A karaktert játszó Billy Bob Thornton tudta, hogy árnyaltan kell ábrázolnia a karaktert. – Thomas Morgan ügynök a jófiúkhoz tartozik, de kezdetben a közönség rosszfiúnak tartja, mert üldözi Jerryt és Rachelt – magyarázza Thornton. – Szóval oda kellett figyelnem: olyan pasast játszom, aki egyszerűen csak végzi a munkáját.
– Billy Bob az egyik legérdekesebb és legfurább ember, akivel életemben találkoztam – mondja Caruso. – Beállít reggel a forgatásra elég nyúzottan, mert éjszakai bagoly, zenész az istenadta. Aztán ahogy rákerül a smink, mintha kicserélték volna, izzik körülötte a levegő. Ezen kívül elképesztő a humora!
Morgan ügynök segítője a nyomozásban Zoe Perez ügynök (Rosario Dawson), aki a Légierő Különleges Nyomozati Részlegének tagja. Azért csöppent az ügybe, mert Jerry ikertestvére, Ethan a légierő tisztje volt. – Zoe fiatal, ráadásul nő, ezért senki nem veszi komolyan – magyarázza Chiarelli. – Meg kell küzdenie azért, hogy tisztelettel bánjanak vele az FBI-nál, a Légierőnél és a Pentagonban. Ezért olyan színésznőre volt szükségünk, aki igazi harcos – Rosario Dawson pedig éppen ilyen.
Zoe és Morgan kénytelen együttműködni, hogy kiderítsék, Ethan Shaw-nak miért kellett meghalnia. – Morgan morgós medve, utálatosan viselkedik a fiatal ügynökkel – mondja Kurtzman. – De Zoe hamarosan bebizonyítja, hogy méltó a tiszteletre. Kapcsolatuk hasonló lesz, mint Jerry-é és Rachelé: meg kell tanulniuk megbízni egymásban. Nem volt könnyű olyan színésznőt találni, aki fel tudja venni a küzdelmet Billy Bobbal!


Zúzódások és lila foltok

A film készítői már a cselekmény fejlesztésekor arra törekedtek, hogy teljesen rendkívüli akciómozit hozzanak létre. – A közönség csak akkor figyel oda az akciójelenetekre, ha szurkol azoknak, akik bennük szerepelnek – mondja Kurtzman. – Ha nem szereted a hősöket, akiket a vásznon látsz, nem is érdekel, hogy egy hajszálon függ az életük. Odafigyeltünk arra, hogy a karakterek életszagúak legyenek. A mi hőseink rendes, hétköznapi, rokonszenves emberek. És ettől tér el ez az akciófilm a többitől, ahol csupa elnagyolt figura zúzza a díszleteket.
 – D.J.-nek fontos, hogy szív is legyen a filmben, ne csak bunyó – folytatja LaBeouf. – Az akciófilmekben ez általában nem fontos, mert a rendezők úgy gondolják, nem lehet vele eladni a filmet, és még egy rendes előzetest sem tudnak így összevágni. De D.J. tisztában volt vele, hogy csak akkor érdekes a hősök sorsa, ha valamit érzünk irántuk.
Mindez nem jelenti azt, hogy a nézőket nem szegezik a székbe a szédítő akciójelenetek. – Az első óra olyan, mint egy szédítő videójáték, minden sarok mögött újabb veszély leselkedik a hősökre – mondja Caruso. – Egy nagy bummal kezdődik, és utána egy pillanatra sem lassul a tempó.
A film készítői nagyon vigyáztak arra, hogy lehetőleg minden akciójelenet valódi legyen, és csak végszükségben kérték a számítógép segítségét. – Nagy rajongója vagyok a hetvenes évek akciófilmjeinek – meséli Caruso. – Ott aztán igazi autók mentek ripityára, és valódi házakat robbantottak fel. Nálunk is pont így van: amikor például a daru félig lenyakazza az FBI épületét, minden igazi.
Olyan klasszikusok, mint A francia kapcsolat szolgáltak mintául, amikor az autós üldözéseket megtervezték. – Az a jó autós üldözés, amelyik nem mond ellent a fizika törvényeinek – magyarázza Kurtzman. – A nézőnek éreznie kell, hogy amikor összeütközik két autó, az roppant kellemetlen a bent ülők számára.
Az egyik leglátványosabb üldözéses jelenetben az FBI és a rendőrség megpróbálja elfogni Rachelt és Jerryt közvetlenül azután, hogy találkoztak. A Porsche Cayenne száguld Chicago utcáin, a titokzatos hang pedig mindent összekavar mögöttük, hogy a rendőrök ne tudják utolérni őket a káosz miatt. A szédítő jelenetet százfős stáb készítette több héten át Los Angeles belvárosában. Összesen 38 autót törtek össze.
A két főszereplő a kaszkadőrmutatványok 80 százalékát maga hajtotta végre, ennek megfelelően jó néhány zúzódással és lila folttal büszkélkedhettek, mire véget ért a forgatás. 


200 jelenet, 77 nap

Jerryhez és Rachelhez hasonlóan a stáb is végigrohanta a forgatást. A film készítésének 77 napja alatt több mint százszor változtattak helyet, mert ennyit kellett mozogni a több mint 200 jelenet felvételéhez. – Állandóan mozgó karaván voltunk, amely 120 emberből állt. Nagyon kemény forgatás volt, de a szó jó értelmében – emlékszik vissza LaBeouf.
– Könnyebben bele tudtuk élni magunkat a hősök szerepébe, mert mi is úgy szálltunk be reggel a kocsiba, hogy nem nagyon tudtuk, hol ér minket az este – veszi át a szót Monaghan. – Napról napra erősebbnek éreztük magunkat, mert hozzászoktunk a nagy strapához.
– Olyan volt, mint egy független road movie – mondja Caruso. – Sehol nem álltunk meg egy-két napnál tovább, a munka így leképezte a film történetét.
Az egyik legérdekesebb helyszín egy roncstelep volt Terminal Islanden. Jerry és Rachel itt tízméteres roncshalmok között cikázik, miközben üldözőik sorra ripityára törik magukat. Eredetileg csak egy-két napra akartak maradni, de Carusónak annyira megtetszett a helyszín, hogy végül két hétig forgattak egy jóval bonyolultabb üldözési szekvenciát.


Minden legyen eredeti!

A film készítői mindvégig egyetlen mantrát mormoltak: minden legyen eredeti! Erre azért volt szükség, mert a sztori nem nélkülözi a fantasztikus elemeket – valaki korlátlan hatalommal bír a modern technológia felett –, a film készítői tehát teljes realitásra törekedtek. Ezt az is indokolta, hogy a mai nézők a tévéből és a filmekből bizonyos mértékben ismerik a különböző intézmények és szervezetek, mint az FBI vagy a hadsereg működését, tehát nem lehet őket egykönnyen becsapni. A stáb a Pentagon segítségét kérte, ami komoly bátorságra vall, mert a védelmi minisztérium nem szívesen működik közre filmes projektekben. – Szerencsénk volt, mert már a forgatókönyv kidolgozásában is segítettek – mondja Ed McDonnell producer. – Még olyan részleteket is pontosítottak, mint a katonatisztek beszédmodora vagy testtartása. Aktív tisztek is szerepelnek a filmben statisztaként, hiszen őket nem kellett külön betanítani arra, hogyan viselkednek a hadsereg tagjai.


A film szereplői

SHIA LaBEOUF (Jerry) legutóbb az Indiana Jones és a kristálykoponya királysága (Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull) című szuperprodukció egyik főszereplője volt Harrison Ford oldalán. A filmet Steven Spielberg rendezte.
 Tavaly ugyancsak két sikerfilmben láthattuk: Disturbia (rendezte: D.J. Caruso), Transformers (executive producer: Steven Spielberg).
 Los Angelesben született és nevelkedett. A színészettel háromévesen jegyezte el magát: kezdetben szüleit szórakoztatta játékával. Később színészi tanulmányokba fogott, és 11 évesen már saját ügynöke intézte szerződéseit. Első komoly szerepét a Breakfast with Eisntein című tévéfilmben kapta, majd a díjnyertes Even Stevens című Disney-sorozat szereplője lett. Játékáért Daytime Emmyt kapott, és jelölték a Youg Artist Awardra is.
További fontos filmjei: Holes (Young Artist-jelölés, Breakthrough Male Performance-jelölés), Charlie angyalai: Teljes gázzal (Charlie’s Angels: Full Throttle), Háborúzni mentem: Kelly (The Battle of Shaker Heights), Őrangyallal, védtelenül (A Guide to Recognising Your Saints), A golfbajnok (The Greatest Game Ever Played), Constantine, a démonvadász (Constantine).

MICHELLE MONAGHAN (Rachel) napjaink egyik legkeresettebb hollywoodi színésznője. Legutóbb a Boldogító talán (Made of Honor) című romantikus vígjáték, illetve a Hideg nyomon (Gone, Baby, Gone) című thriller főszereplője volt, előtte pedig Tom Cruise oldalán szerepelt a Mission: Impossible III-ban.
További filmjei: Durr, durr és csók (Kiss Kiss Bang Bang), Kőkemény Minnesota (North Country), Parfüm (Perfume), Túl nagy család (It Runs in the Family), Magunkra maradtunk (Winter Solstice), A Bourne-csapda (The Bourne Supremacy), Mr. és Mrs. Smith.
 
 ROSARIO DAWSON (Zoe) fontosabb filmjei: Seven Pounds, Killshot, Explicit Ills, Descent, Halálbiztos (Deathproof), Shop Stop 2. (Clerks), Őrangyallal, védtelenül (A Guide to Recognising Your Saints), Nagy Sándor, a hódító (Alexander), Sin City (hamarosan a Sin City 2-ben is látható lesz), Az Amazonas kincse (The Rundown), A hazugsággyáros (Shattered Glass), Men in Black – Sötét zsaruk 2., Az utolsó éjjel (The 25th Hour).

MICHAEL CHIKLIS (Callister) a hatalmas sikerű Kemény zsaruk (The Shield) című sorozat főszereplőjeként lett ismert világszerte, teljesítményéért több rangos díjban részesült. Jelenleg az utolsó hetedik szezon epizódjai készülnek. Chiklis az utóbbi időben produceri és rendezői munkát is vállalt a szériában.
Filmjei: Fantasztikus négyes (Fantastic Four), Rise, The Tax Man, Szó nélkül (Do Not Disturb), The Last Request.

BILLY BOB THORNTON (Morgan) Oscar-díjas színész, forgatókönyvíró, zenész és rendező. Sokoldalú tehetségét mutatja, hogy számos műfajban nyújtott kiemelkedő alakítást. 2001-ben például a Banditák (Bandits) című vígjátékban, A férfi, aki ott sem volt (The Man Who Wasn’t There) című Coen-drámában és a Szörnyek keringője (Monster Ball) című drámában szerepelt. Hatalmas sikert aratott a Pengeélen című megrázó drámával, amelynek főszereplője, forgatókönyvírója és rendezője volt. Oscart kapott a forgatókönyvért, és Oscarra jelölték színészi alakításáért.
Fontosabb filmjei: Egy rossz mozdulat (One False Move), A győztes (The Winner), Tisztességtelen ajánlat (Indecent Proposal), Deadman (Halott ember), Tombstone, a halott város, Armageddon, Alamo, Henrietta csillaga (Stars Fell on Henrietta), Rossz álmok (The Gift), Kegyetlen bánásmód (Intolerable Cruelty) Tapló télapó (Bad Santa), Igazából szerelem (Love, Actually).

A film készítői

D.J. CARUSO (rendező) legutóbbi filmje a Disturbia című thriller volt, Shia LaBeouffel a főszerepben. Előtte a Pénz beszélt (Two for the Money) rendezte, melynek főszereplője Al Pacino volt. 2004-ben nagy sikert aratott az Életeken át (Taking Lives) című thrillerrel (fősz.: Angelina Jolie).
Caruso filmes/tévés pályafutását gyártásvezetőként kezdte a kilencvenes évek közepén. Érdekesség, hogy nagy feltűnést keltett a Halálugrás (Drop Zone) című filmmel, ahol a levegőben játszódó jelenetek rendezője volt.

STEVEN SPIELBERG (rendező) a DreamWorks Studios partnere, amelyet Jeffrey Katzenberggel és David Geffennel közösen alapított 1994 októberében. A stúdiót 2006 elején a Paramount Picturesnek adták el. Vezetésük alatt készítette a DreamWorks az Amerikai szépség (American Beauty), a Gladiátor (Gladiator) és az Egy csodálatos elme (A Beautiful Mind) című filmeket, amelyek mindegyike elnyerte a legjobb filmnek járó Oscar-díjat.
Spielberg nevéhez fűződik több a filmtörténelem legsikeresebb filmjei közül, mint például a Jurassic Park (Jurassic Park) és az E.T. – A földönkívüli (E.T. The Extra-Terrestrial). Számtalan más elismerés mellett háromszor vehetett át Oscar-díjat; a legjobb rendezőnek és legjobb filmnek járót a Schindler listája (Schindler’s List) című filmért, és a legjobb rendezőnek járót a Ryan közlegény megmentése (Saving Private Ryan) című filmért.
Spielbergnek a Bíborszín (The Color Purple) című filmen végzett munkájáért ítélt először oda díjat az Amerikai Rendezők Szövetsége (DGA). A legjobb rendezőnek járó Oscar-díjra jelölték a München (Munich), az E.T. – A földönkívüli (E.T. The Extra-Terrestrial), Az elveszett frigyláda fosztogatói (Raiders of the Lost Ark), és a Harmadik típusú találkozások (Close Encounters of the Third Kind) című filmekért. Az előbbiekért és A nap birodalma (Empire of the Sun), A cápa (Jaws) és az Amistad (Amistad) című filmekért a DGA is jelölte díjára. A DGA összesen tízszer jelölte, többször, mint bármely más rendezőt a történelem során. 2000-ben átvehette a Szövetség életmű díját. Ezeken kívül az Amerikai Filmintézet is kitüntette életmű díjával, valamint átvehette a tekintélyes Irving G. Thalberg-díjat is.
A közelmúltban készült filmek, amelyeken dolgozott: Transformers (Transformers), A dicsőség zászlaja (Flags of Our Fathers), Levelek Ivo Dzsimáról (Letters From Iwo Jima), Világok harca (War of the Worlds), München (Munich), Egy gésa emlékiratai (Memoirs of a Geisha), Terminál (The Terminal), Kapj el, ha tudsz! (Catch Me If You Can), A.I. – Mesterséges értelem (A.I.).
Első rendezése a Sugarlandi hajtóvadászat (The Sugarland Express) című film.
Más korai filmjei: Örökké (Always), Hook (Hook) és Az elveszett frigyláda fosztogatói (Raiders of the Lost Ark) folytatásai, az Indiana Jones és a Végzet Temploma (Indiana Jones and the Temple of Doom) és az Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag (Indiana Jones and the Last Crusade).
Spielberg 1984-ben megalapította saját produkciós cégét, az Amblin Entertainmentet. Az Amblin készítette többek között a következő nagysikerű filmeket: Szörnyecskék (Gremlins), Kincsvadászok (Goonies), Vissza a jövőbe 1, 2, 3 (Back to the Future I, II, III), Roger nyúl a pácban (Who Framed Roger Rabbit?), Egérmese (An American Tail), Őslények országa (The Land Before Time), Frédi és Béni, avagy a két kőkorszaki szaki (The Flintstones), Casper (Casper), Twister (Twister), Zorro álarca (The Mask of Zorro), Men in Black – Sötét zsaruk (Men in Black), Men in Black – Sötét zsaruk 2. (Men in Black II). Szintén az Amblin Entertainment producereli a Vészhelyzet (ER) című tévésorozatot.

DARIUSZ WOLSKI (operatőr) legutóbb a Sweeney Todd – A Fleet Street démoni borbélya című filmben dolgozott. Ő fényképezte A Karib-tenger kalózai-trilógiát. További fontosabb filmjei: A mexikói (The Mexican), A holló (The Cow), Dark City, A rajongó (The Fan), Az utolsó esély (Crimson Tide), Tökéletes gyilkosság (A Perfect Murder), Romeó vérzik (Romeo Is Bleeding). 

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK