2025.01.11., szombat - ÁgotaZalaegerszeg időjárása

Archivum

R.I.P.D. - SZELLEMZSARUK

2013. május 15. szerda, 12:48
Címkék:

R.I.P.D. - SZELLEMZSARUK
Színes, amerikai akciófilm

Peter M. Lenkov képregényéből írta: Phil Hay, Matt Manfredi
Fényképezte: Alwin H. Küchler
Producerek: Neal Mortitz, Michael Fottrell, Mike Richardson
Executive producerek:
Rendezte: Robert Schwentke


Szereplők:

Nick Walker........................................Ryan Reynolds
Roy Pulsipher.......................................... Jeff Bridges

01020304

Executive producerek

Ori Marmur, Ryan Reynolds, Jonathon Komack Martin,

David Dobkin, Keith Goldberg, Peter M. Lenkov

Producerek

Neal H. Moritz, Mike Richardson, Michael Fottrell

Peter M. Lenkov (Dark Horse Comics) képregénye alapján

Sztori

David Dobkin & Phil Hay & Matt Manfredi

Forgatókönyv

Phil Hay & Matt Manfredi

Rendezte

Robert Schwentke

Roy Pulsipher................................Jeff Bridges

Nick Walker.............................Ryan Reynolds

Felügyelő..........................Mary-Louise Parker

Bobby Hayes...............................Kevin Bacon

Roy avatarja...............................Marisa Miller

Nick avatarja.................................James Hong

Forgalmazza a UIP-Duna Film

www.uipduna.hu

Jeff Bridges és Ryan Renolds a főszereplői a R.I.P.D. - Szellemzsaruk című természetfölötti akciófilmnek. A túlvilági Szellemügyosztály két nyomozóját alakítják, akiknek az a dolga, hogy szolgálják és védjék az élőket, nehogy odaátról nyughatatlan lelkek zavarják meg őket.

Roy Pulsipher (Bridges) veterán seriff jó ideje szolgál már a Szellemügyosztályon, kísértetek után nyomoz, akik álcázva magukat elvegyültek az élők között. Mi a seriff feladata? Hogy letartóztassa és törvény elé állítsa e különleges bűnözőket, akik a gyanútlan földlakók közé rejtőztek a végítélet elől. A szarkasztikus humorú Roy új társat kap egy másik elhunyt zsaru, a szép reményű nyomozóként túlvilágra penderült Nick Walker (Reynolds) személyében, és le kell küzdeniük kezdeti ellentéteiket, hogy első osztályú csapatmunkával tűnjenek ki. Amikor olyan szörnyű tervet fednek fel, amelynek eredményeként megszűnhet a földi élet mint olyan, a Szellemügyosztály két kiválóságának helyre kell állítania a kozmikus egyensúlyt – ellenkező esetben a túlvilágról gonosz szellemek özönlik el a miénket.

Bridges és Reynolds oldalán Kevin Bacon alakítja Bobby Hayest, aki Nick társa volt, amíg hősi halált nem halt; Mary-Louise Parker játssza a Felügyelőt, Nick és Roy kőkemény főnökét; és Stephanie Szostak formálja meg Juliát, Nick özvegyét, akinek ki kell derítenie férje halálának okát, mielőtt kellemetlen feladat hárul rá a világvége kivitelezésében.

A szereplőgárdához tartozik a legendás karakterszínész, James Hong is mint Nick roppant meglepő megjelenésű avatarja, valamint Marisa Miller szupermodell Roy szexi porhüvelyeként.

Lélektől lélekig: a R.I.P.D. születése

Mielőtt olyan sikersorozatoknak írt volna forgatókönyvet, mint a 24, a CSI: NY és a Hawaii-Five-0, Peter M. Lenkov képregényeket is készített R.I.P.D. címmel. Amióta a Dark Horse Comics alapítója, Mike Richardson még a kilencvenes évek elején megismerte a szellemzsaruk sztoriját, fenntartotta szándékát, hogy a képregényből egyszer mozifilmet készít.

A Dark Horse-nál eltöltött évek alatt Richardson vászonra vitette a kiadó legnépszerűbb képregényeit: A maszkot (The Mask), a Pokolfajzatot (Hellboy), és a Pokolfajzat II: Az aranyhadsereget (Hellboy II: The Golden Army). A producer tudja, stratégiai jelentősége van azon pillanat kiválasztásának, amikor az értékes alapanyagból adaptáció készül. "Kiadóként mindig is a legprímább árut igyekszik felkutatni az ember – magyarázza Richardson. – Keressük a minőséget, és a R.I.P.D. esetében igazi kinccsel volt dolgunk.”

Az elmúlt évtized során a R.I.P.D.-nek több forgatókönyv-kezdeménye született a Dark Horse háza táján, néhány közel is került a megvalósuláshoz. Az események akkor gyorsultak fel, amikor a film későbbi executive producere, Ori Marmur, Neal H. Moritz Original Film nevű producercégének egyik igazgatója meglátta a képregényt Richardsonnál tett látogatása során.

Marmur, akit igencsak megfogott a képregény koncepciója, véletlenül éppen ebédelni készült David Dobkinnal, és megkérte Richardsont, hadd mutassa meg neki a R.I.P.D.-t. Dobkin a képregény elolvasása után felhívta Richardsont, és közölte vele, hogy szeretne filmet készíteni belőle. Phil Hay és Matt Manfredi írópárosa – Dobkinnal közösen írt sztorijuk felhasználásával – készítette el azt a forgatókönyvet, amelyről Richardson és Moritz úgy gondolták, hogy érdemes lesz leforgatni.

Hay és Manfredi akkor már évek óta az Original Film számára dolgoztak más projekteken. Stílusuk tökéletesen illik az akciófilm műfajához, amelyben Moritz hosszú ideje jeleskedik – az ő nevéhez fűződik többek között például a Halálos iramban (Fast & Furious) franchise, a 21 Jump Street – A kopasz osztag és a Legenda vagyok (I Am Legend). A két forgatókönyvíró a rájuk jellemző fekete humortól sem tartózkodott, amikor a történetet végső formába öntötte.

A téma gazdagsága és az a tény, hogy a történet izgalmas új világot teremt, Moritzot éppúgy lenyűgözte, mint Richardsont. "Egyedülálló a koncepció, hogy olyan zsarukkal van dolgunk, akik az emberek között bujkáló szökött lelkek után nyomoznak, hogy a túlvilágon törvényt ülhessenek felettük – magyarázza a producer. – Más szempontból ez a sztori a különös zsarupárosról felidézi olyan kedvenceimet ebből a műfajból, mint a Halálos fegyver vagy a 48 óra. Mi is hasonló filmet készítettünk rengeteg akcióval, de esetünkben a világ sorsa forog kockán, és látványos nyári mozival csábítjuk a közönséget.”

A forgatókönyvírók a képregény lényegét tekintették kiindulópontnak, azaz elkezdték kibontani a két teljesen különböző főhős kapcsolatát – egyikük egy frissen elhunyt mai rendőr, míg a másik régimódi revolverhős a vadnyugatról. Kettejük viszonyának alakulása vált a cselekmény motorjává.

Toborzás: Bridges, Reynolds és Schwentke leszerződik

A közönség Nick Walker bostoni nyomozó szemszögéből ismerkedik meg a földöntúli ügyosztállyal. Az ambiciózus rendőrtiszt, aki érti a csíziót, egy rutin drograzzia során veszti életét. A végítéletre várva nem tudja, mit tartogat számára a sors, aztán olyan ajánlatot kap, amelyet nem tud visszautasítani: vagy a Szellemügyosztály szolgálatába állítja nem lebecsülendő bűnüldözői tapasztalatait a következő száz évre, vagy szembenéz a rárótt ítélettel. Mivel meg akarja találni a gyilkosát és a feleségétől sem szeretne elszakadni – s persze abban is biztos, hogy majd úgyis kicselezi az ügyosztály szigorú szabályait –, Nick felcsap túlvilági nyomozónak.

Ryan Reynolds már a projekt alakulásának kezdetén elvállalta a túlvilágra került nyomozó szerepét. Mivel lelkesedett a karakterért és aktívabban részt akart venni a film létrejöttében, az executive produceri feladatok ellátására is leszerződött. "Nekifutottunk egy párszor a forgatókönyvnek, mire elnyerte végső formáját – árulja el Reynolds. – Nagyon szeretem ezt a képregényt, a forgatókönyv pedig jól megragadja a lényegét, akárcsak a fő cselekményszálakat és fordulatokat. Egy csipetnyi tragédiát meg egy love storyt is csomagoltunk ebbe a hihetetlenül vicces és szórakoztató filmbe, ami nem kis munka volt.”

A film megrendezésére Robert Schwentke vállalkozott, akinek legutóbbi sikere a szintén képregényből készült Red volt. Moritz, aki látta a német származású rendező első nagyjátékfilmjét, a 2002-es Tattoo című thrillert is, nem először találkozott Schwentkével. "Többször is beszéltünk más filmekkel kapcsolatban, de egyiket sem akarta elvállalni – meséli a producer. – Amikor a R.I.P.D.-be fogtunk, volt egy olyan érzésem, hogy most sikerül meggyőznöm, és nagyon örültem, amikor visszahívott. Elképesztő a vizuális stílusa. A legjobban mégis azt tisztelem benne, hogy tudja, miként kell feltárni egy film lelkét. Esetünkben is hihetetlen látvánnyal és akcióval szórakoztat, miközben csodásan ábrázolja a két főhős kapcsolatát.”

Schwentke hamarosan összeült Hayjel és Manfredivel, hogy finomhangolják a jellemábrázolást és a cselekménybonyolítást, ami a téma természetfeletti jellegére való tekintettel embert próbáló feladat volt. "Robert, Matt és én tökéletesen kiegészítettük egymást – emlékszik vissza Hay. – A film alapjelenetei – a jellemvígjáték, ami az egész történetet működteti – nagyjából úgy maradtak, ahogyan a legelejétől elképzeltük. De amikor Robert beszállt, olyan különleges ötletekkel állt elő, amik új lendületet adtak a cselekménynek. Eszméletlen dolgokat talált ki, és amikor szépen mindet beillesztettük a forgatókönyvbe, hirtelen összeállt az egész.”

Az alkotófolyamat e termékeny szakaszában derült ki, hogy a készülő mozinak van egy rajongója az Oscar®-díjas Jeff Bridges személyében, aki elvállalta az ősz seriff, Roycephus Roy Pulsipher szerepét. Miután több szolgálati időszakot lehúzott a Szellemügyosztály különféle részlegeiben, Roynál kialakult a rezignált "engem már semmivel nem lehet meglepni” attitűd. Ha ehhez hozzáadjuk klasszikus vadnyugati stílusát – előbb ránts fegyvert mindenkinél – és gyanakvó alaptermészetét, be kell látnunk, hogy ő a Szellemügyosztály legrátermettebb nyomozója, aki ismeri az univerzum titkait.

Mivel nem sokkal korábban Oscar®-jelölt alakítást nyújtott egy vadnyugati filmben, A félszeműben (True Grit), Bridges eredetileg nem arra készült, hogy ismét revolverhőst játsszon. Roy vicces vagánysága azonban – ami némileg emlékeztet Töki, A nagy Lebowski című kultfilm általa megformált hősének alaptermészetére – felkeltette az érdeklődését. Bridges és ügynökei figyelemmel kísérték a R.I.P.D.-projekt alakulását, és várták, mikor lesz érdemes bejelentkezni az alkotóknál. Ez a pillanat aztán el is érkezett.

Bridges és Schwentke elmélyült beszélgetések során dolgozták ki Roy személyiségét. "Remekül ment Roberttel a munka – mondja Bridges. – Nagyon gyümölcsöző, ha egy karakter felépítése során másvalaki szemével is láthatom, amin dolgozom. Ilyenkor mindenhonnan merítek inspirációt – abból, hogy valaki hogyan ül, vagy a könyvből, amit olvasok. Az egyik fontos dolog, amire Robert felhívta a figyelmemet, az Jim Woodring grafikus munkássága. Rajzfilmes, de a Dark Horse Comicsnak is dolgozik, ő a Frank című kultikus képregény alkotója. Roppant szürreális, ami nagy hatással volt a karakterem kidolgozására.”  

Richardson producernek nagy örömére szolgált, hogy két szakterülete – képregény és film – ilyen érdekes hatással van egymásra. "Jeff rajzokat készített Jim karakteréről, amíg a jelenésére várt a forgatáson. Ez nagyon tetszett, és megkértem Jimet, rajzoljon egy Frank-képet, aztán ajándékozza Jeffnek. Jeff ezt úgy viszonozta, hogy egyik Frank-rajzát Jimnek dedikálta.”

Roy azért sem egyszerű eset, mert még a túlvilágon is gyötrik démonai: több száz éves sérelmeket hordoz, például nem tud megbocsátani a prérifarkasoknak, amelyek tisztára rágták a csontjait, miután halálos lövést szenvedett. Ezért aztán hiába zengedez Zen-idézeteket és papol az elengedés fontosságáról, nem tudja feldolgozni saját múltját... miközben azzal áltatja magát, hogy megtalálta lelki békéjét.

A két össze nem illő zsaru állandó civakodása a R.I.P.D. cselekményének mozgatórugója. S bár végtelenül fárasztó, hogy Roy folyton kioktatja társát a fegyverhasználatról, a szerelemről vagy a szökevény holtak üldözésének szükségességéről, a vén szivar azért időnként hasznos tanácsokkal is szolgál. "Roy néha igazi gyöngyszemekkel kápráztatja el Nicket – nevet Reynolds. – A veterán seriff kétszáz évnyi tapasztalatot szerzett a túlvilágon, és tudja, többé nem kerülhetünk kapcsolatba szeretteinkkel. Roy segítségével Nick rájön, hogy kísérti a feleségét, nem pedig visszatér hozzá.”

Felügyelők és avatarok:

a fontosabb szereplők

A két főszereplő megtalálása után a film alkotói elővették a kívánságlistát, és elkezdték megkörnyékezni azokat, akiket a R.I.P.D. fontosabb szerepeiben látni szerettek vona.

Az Arany Glóbuszt nyert Kevin Bacon játssza Bobby Hayes nyomozót, Nick társát a bostoni rendőrségnél. Nick kinyomozza, ki volt a gyilkosa, és legnagyobb megdöbbenésére kiderül, Bobby az, legjobb barátja és régi társa a testületben. Schwentke ragaszkodott hozzá, hogy a gyilkos ne afféle árvák és özvegyek megszomorítója típusú, rémesen nagy bajszú gonosz legyen, hanem karaktere hordozzon komikus elemeket is. A film alkotói szerint Bacon ideális volt a könyörtelen, de vicces ellenfél szerepére.

Bacon örömmel nyugtázta, hogy ellentmondásos karaktert bíztak rá, akinek van egy pár aljas trükk a tarsolyában. "Hayes erkölcsileg borzasztóan kétes figura – magyarázza a színész. – Önzését csak kapzsisága múlja felül, és elsőre talán ki sem derül, hogy ez a kapzsiság túlmegy minden határon.”

Amellett, hogy megöli legjobb barátját, Hayes-nek van egy még szörnyűbb titka is – ezt Nick csak akkor tudja meg, amikor találkozik a többi nyomozóval a Szellemügyosztálynál. Ebben a felismerésben Felügyelő van segítségére, a bostoni ügyosztály diétás grépfrútlét szürcsölgető nőnemű vezetője, akinek hatvanas évekbeli modernista öltözködési stílusa éles ellentétben áll cinikus modorával. Nick rajta keresztül ismerkedik meg az ügyosztállyal, ő magyarázza el neki a munkakörülményeket és a karrierlehetőségeket, valamint ő az, aki bemutatja Roynak, akivel hosszan tartó haragszomrádot ápol. De legfőképpen: Felügyelő dolga lesz, hogy megfelelő ajánlólevelet írjon Nicknek Ítéletnapkor, ehhez pedig száz évnyi meggyőző szolgálattétel szükséges.

Stephanie Szostak francia színésznő – akinek első angol nyelvű filmje Az ördög Pradát visel volt – játssza Nick gyászoló feleségét, Juliát, aki akarata ellenére belekeveredik Roy és Nick nyomozásába. Amikor Nick megpróbálja felfedni neki magát, Julia csak elhunyt férje avatarját látja, Jerry Chen Suffolk megyei egészségügyi felügyelőt – így működik az univerzum tanúvédelmi programja.

"Nick nem hajlandó elfogadni, hogy meghalt, és megváltást is kell nyernie, ezért folyton meglátogatja Juliát – mondja Szostak. – Ez a megható szerelmi történet szervesen beépül az akcióvígjátékba.”

Marisa Miller szupermodell, aki számos alkalommal szerepelt a Sport's Illustrated fürdőruha-különkiadásaiban, illetve James Hong, a hét évtizede pályán lévő legendás karakterszínész (Szárnyas fejvadász, Nagy zűr Kis Kínában, Kung-fu /tévésorozat/, Dinasztia) alakítják Roy és Nick avatarjait. A Szellemügyosztály nyomozóit a halandók csak avatarjaik alakjában láthatják.

A dögös modell és a reszketeg idős honpolgár meglehetősen inkompatibilis párost alkot, és a halandók szeme láttára folytatott civakodásaik rengeteg vicces fordulatot visznek a történetbe. Talán a világegyetem perverz humorának tulajdonítható, hogy a szőke szépség éles ellentéte Roy goromba, lobbanékony seriffjének, míg Nick labilis kisnyugdíjas avatarja távolról sem emlékeztet arra a rámenős, férfias zsarura, aki hősünk még életében volt.

A Szellemügyosztály statisztikái szerint naponta több mint 150 ezer ember hal meg, és közülük néhányan a földi világban maradnak, mielőtt a túlvilági portálon átszippantanák őket a mennybe vagy a pokolba. A Földön túlórázó Nyuvadtak lelke elkezd rothadni, ami iszonyú bűzzel jár. Roynak és Nicknek olyan Nyuvadtakkal akad dolga, mint a csalárd Nawicki, a Red Sox-rajongó besúgó, Elliott, illetve az Elvis-imitátor Pulaski.

Előbújnak a Nyuvadtak

A Nyuvadtak újdonságként szerepelnek a R.I.P.D. mitológiájában. Schwentke, Hay és Manfredi találta ki őket, és a képregényben szereplő gusztustalan démonok mellett újabb fenyegetést jelentenek az emberiség számára. A film alkotói úgy gondolták, a frissen tálalt rémek bevezetésével növelhetik a történet apokaliptikus dimenzióit.

Esetükben pokolra szánt lelkekről van szó, akik nem akarnak átkelni a túlvilágra, hanem igyekeznek addig rejtőzni az emberek között, ameddig csak lehet. "A Nyuvadtakat először emberként ábrázoljuk, és csak kis idő elteltével leplezzük le őket – magyarázza Manfredi. – Jó ötletnek találtuk, hogy megmutatjuk, mi történik, ha valakinek meg kell halnia, de erre nem hajlandó: hát nagyon furcsa változásokon megy keresztül.”

Bár a Nyuvadtak emberi alakot tudnak ölteni és elvegyülnek az élők között, a lelkük rohadni kezd, és "lélekbűzt” áraszt; a kifejezés Schwentke rendező invenciózus szóalkotása. A kóbor lélek minél tovább marad ezen a világon, gonosz metafizikai monyója annál inkább áthatja a környezetét és megzavarja a kozmikus egyensúlyt.

Azért van a Szellemügyosztály, hogy ennek gátat vessen. Mivel megakadályoznak minden kihágást, és fenntartják az egyensúlyt élők és holtak között, sokáig sikerül megőrizni az univerzum harmóniáját. Ám Roy és Nick kiderítik, hogy a Nyuvadtak összefogtak, és ördögi tervet kovácsoltak a két létsík egyensúlyának felborítására. Csak a Szellemügyosztály rátermett nyomozói menthetik meg a világegyetemet a végpusztulástól.

Alec Hammond látványtervező és csapata alkotta meg a Nyuvadtak külsejét "előbújásuk” után, vagyis amikor már megjelenítették igaz valójukat. Mivel az alkotók rendelkezésére állt a digitális képalkotás végtelen tárháza, több tucatnyi elvetemült külsejű vagy vicces Nyuvadtat hoztak létre. Egy szabályt azonban minden kreatúra létrehozásánál szem előtt tartottak. Az "előbújt” Nyuvadtnak emlékeztetnie kell korábbi élő énjére, és megjelenése eltúlozva szimbolizálja azt a bűnt, amelyet az emberiség ellen elkövetett. Például ha egy Nyuvadt tolvaj volt előző életében, gigantikus kezekkel jelenik meg, amikor valódi lénye felszínre tör.

A film szereplői

JEFF BRIDGES (Roy Pulsipher seriff) Hollywood egyik legsikeresebb színésze, hatszor jelölték Oscar®-ra. Legutóbb A félszemű (True Grit) című western főszerepéért nominálták, előtte pedig az Őrült szívben (Crazy Heart) nyújtott alakításáért haza is vihette az aranyszobrocskát.
Első Oscar®-jelölését Az utolsó mozielőadás (The Last Picture Show) mellékszereplőjeként kapta 1971-ben. Három évvel később a Villám és Fürgeláb (Thunderbolt and Lightfoot) mellékszereplőjeként érte ugyanez a kitüntetés. 1984-ben Oscar®-ra és Arany Glóbuszra jelölték a Csillagember (Starman) főszerepéért. 2001-ben újabb Arany Glóbusz- és Oscar®-jelölést ért A manipulátorban (The Contender) nyújtott alakítása.
További fontosabb filmjei: TRON: Örökség (TRON: Legacy), TRON, Kecskebűvölők (The Men Who Stared at Goats), Kutya egy év (A Dog Year), Vasember (Iron Man), The Amateurs, Tideland, Talajfogás (Stick It), Vigyázz, kész, szörf! (Surf's Up – animációs film hangja), Vágta (Seabiscuit), A csodálatos Baker fiúk (Those Faboulous Baker Boys), A Halászkirály legendája (The Fisher King), Félelem nélkül (Fearless), Időzített bomba (Blown Away), Kicsorbult tőr (The Jagged Edge), Amerikai szív (American Heart).

RYAN REYNOLDS (Nick Walker nyomozó / executive producer) rövid idő alatt Hollywood nagy sztárjai közé emelkedett. Legutóbb több mint 208 millió dolláros összbevételt ért el Denzel Washingtonnal forgatott thrillerje, a Védhetetlen (Safe Hosue). Ezt megelőzően két sikerfilmje összesen több mint 300 millió dolláros bevételt hozott: a Nász-ajánlat (The Proposal) című romantikus vígjátékban Sandra Bullock oldalán játszott, az X-Men kezdetek: Farkasban (X-Men Origins: Wolverine) pedig az egyik mutánst, Deadpoolt formálta meg.

2011-ben Reynolds a Zöld Lámpás (The Green Lantern) főszerepében is látható volt, illetve nagy kritikai sikert ért el az Élve eltemetve (Buried) című thrillerével, amelyben Irakba szerződött sofőrt alakított, akit egy rajtaütés után a felkelők élve eltemetnek. A filmidő egész ideje alatt – 95 perc – Reynolds az egyetlen színész, aki a vásznon megjelenik. A produkció a 2010-es Sundance fesztivál egyik favoritja volt.

Filmes elfoglaltságai mellett Reynolds igazgatósági tagja annak az alapítványnak, amelyet Michael J. Fox a Parkinson-kór kutatásának támogatására hozott létre. 2007 novemberében részt vett a New York-i maratoni futáson, édesapja tiszteletére, aki régóta parkinsonos. A maratonon több mint százezer dollárt sikerült összegyűjteni Fox alapítványa számára.

További fontosabb filmjei: Adventureland – Kalandpark, Mindenképpen talán (Definitely Maybe), Közös titkunk (Fireflies in the Garden), Chaos Theory, 9 – A szám hatalma (The Nines), Füstölgő ászok (Smokin' Aces), Csak barátok (Just Friends), Ezt jól kifőztük! (Waiting), A rettegés háza (The Amityville Horror), Penge: Szentháromság (Blade: Trinity), Kalandférgek (Harold & Kumar Go to the White Castle), Bolondbiztos (Foolproof), Apósok akcióban (The In-Laws), Én és én meg a tehén (Buying the Cow), Lányok a csúcson (Coming Soon).

MARY LOUISE-PARKER (Felügyelő) színészi munkájáért kétszer vehetett át Arany Glóbusz-, Emmy- és Tony-díjat, valamint háromszor jelölték Tony- és kétszer Emmy- és SAG-díjra.

Hét évadon át a Nancy ül a fűben (Weeds) című sikersorozat sztárja volt, egyik Arany Glóbuszát ennek köszönheti, és mellé még három jelölésre is méltatták.

A mozinézők legutóbb a Red című akcióvígjátékban láthatták Bruce Willis vonzalmának tárgyaként.

Korábbi nagy mozis sikere a Románc és cigaretta (Romance & Cigarettes) volt, amelyet a 2005-ös velencei és torontói filmfesztiválokon mutattak be először, valamint a 2004-es Brian Dannelly-rendezte A rosszak jobbak (Saved!) című fekete humorú vígjátékban.

További fontosabb filmjei: Üvöltés (Howl), A Spiderwick krónikák (The Spiderwick Chronicles), Visszavonuló (Solitary Man), Az elnök emberei (The West Wing - tévésorozat), Sült zöldparadicsom (Fried Green Tomatoes), Grand Canyon (Grand Canyon), Reckless (Reckless), Bárhol, bármit, bármikor (Boys on the Side), Az ügyfél (The Client), Csupaszon New Yorkban (Naked in New York), Lövések a Broadwayn (Bullets Over Broadway), A világ legjobb tolvaja (The Best Thief in the World), Longtime Companion (Longtime Companion), A botcsinálta rendező (Pipe Dream), A vörös sárkány (Red Dragon), Az öt érzék (The Five Senses).

A film alkotói

ROBERT SCHWENTKE (rendező) Németországban született és nevelkedett. Legutóbbi filmje a Bruce Willis és Mary-Louise Parker főszereplésével készült Red című akcióvígjáték volt. Ő jegyzi Az időutazó felesége (The Time Traveler's Wife) című romantikus drámát és a Légcsavar (Flight Plan) című hitchcocki ihletésű thrillert is.

Schwentke összehasonlító irodalmat és filozófiát tanult, mielőtt bekapcsolódott volna az Amerikai Filmintézet rendezőképző programjába. 2002-ben készítette első nagyjátékfilmjét, a baljós hangulatú Tattoo című thrillert, amellyel több fesztiváldíjat nyert. Egy évvel később rendezte a hererákról szóló Családi ékszerek (Family Jewels; német címén Eierdiebe = Tojástolvajok) című önéletrajzi ihletésű drámai vígjátékot, amellyel szintén nemzetközi elismerést szerzett.

NEAL H. MORITZ (producer) napjaink egyik legsokoldalúbb producere, több mint három évtizede készít sikeres filmeket Original Films nevű cége élén. Az OF nemrég mutatta be a Halálos iramban 6 (Fast & Furious 6) című akciófilmet, amely több rekordot is megdöntve 646 millió dolláros összbevételt ért el. Jelenleg folyamatban van a hetedik rész forgatása.

Legutóbbi munkái: Az óriásölő (Jack the Giant Slayer), Bosszútól fűtve (Dead Man Down), Az emlékmás (Total Recall), 21 Jump Street – A kopasz osztag, Testcsere (The Change-Up), Zöld Darázs (The Green Hornet), A Föld inváziója – Csata: Los Angeles (Battle: Los Angeles), Exférj újratöltve (The Bounty Hunter).

Első önálló filmje a Hosszú lé (Juice) volt 1992-ben, ezt egy hatalmas kasszasiker követte már az Original Film produkiójában: a Kegyetlen játékok (Cruel Intentions).

Legsikeresebb filmjei a teljesség igénye nélkül: Tudom, mit tettél tavaly nyáron (I Know What You Did Last Summer), Még mindig tudom, mit tettél tavaly nyáron (I Still Know What You Did Last Summer), Rémségek könyve 1-2. (Urban Legend 1-2.), Már megint egy dilis amcsi film (Not Another Teen Movie), Tűzhányó (Volcano), Állj, vagy jövök! (Blue Streak), Legenda vagyok (I Am Legend), S.W.A.T., Koponyák (Skulls).

Televíziós tevékenysége is kiemelkedő, az ő irányításával készültek A szökés (Prison Break) és az Őrangyal – True Calling című sorozatok. Legutóbbi szériája a The Big C volt.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK