2024.07.04., csütörtök - UlrikZalaegerszeg időjárása

Archivum

POFÁZUNK ÉS VÉGÜNK

2014. március 14. péntek, 17:05
Címkék:

Producerek

Will Packer, Ice Cube, Matt Alvarez, Larry Brezner

Sztori

Gregg Coolidge

Forgatókönyv

Greg Coolidge és Jason Mantzoukas

és

Phil Hay és Matt Manfredi

Rendezte

Tim Story

JAMES PAYTON..........................................ICE CUBE

BEN BARBER.........................................KEVIN HART

SANTIAGO...................................JOHN LEGUIZAMO

BROOKS HADNAGY.........................BRUCE McGILL

ANGELA PAYTON............................TIKA SUMPTER

OMAR..................................LAURENCE FISHBURNE    

Forgalmazza a UIP-Duna Film

www.uipduna.hu



Amikor egy nagydumás srác (Kevin Hart) csatlakozik a barátnője bátyjához, a lobbanékony zsaruhoz (Ice Cube), hogy együtt járőrözzenek Atlanta utcáin, belekeveredik a rendőr aktuális nyomozásába. Be akarja bizonyítani, hogy megérdemli leendő menyasszonyát, ezért át kell vészelnie élete legőrültebb 24 óráját.

Ben, a gimnáziumi biztonsági őr azzal töltötte az elmúlt két évet, hogy megmutassa az atlantai rendőrség többszörösen kitüntetett nyomozójának, Jamesnek, hogy ő több, mint egy videójáték-mániás kis senkiházi, aki méltatlan James húgának, Angelának (Tika Sumpter) a kezére. Miután Bent fölveszik a rendőrakadémiára, azt hiszi, kivívta a sokat tapasztalt rendőr megbecsülését, és áldását kéri az Angelával kötendő házasságára.

James tudja, hogy egy közös őrjáraton kiderül, Ben méltó védelmezője lesz-e a húgának, ezért meghívja őt egy műszakra, hogy halálra ijessze az újoncot. Amikor elfajulnak a dolgok, és a város legrettegettebb bűnözőjével gyűlik meg a bajuk, kiderül, hogy Ben gyorstüzelő szája épp olyan veszélyes, mint a körülöttük repkedő golyók.

Gyújtsd be a motort: indul az őrjárat

 

A film története évekkel ezelőtt kezdődött, amikor Greg Coolidge elmesélte Larry Brezner producernek havervígjátéka ötletét. "Úgy éreztem, eljött a Pofázunk és végünk ideje, mert régóta nem láttam már olyan havervígjátékokat, mint a 48 óra vagy a Szerepcsere – emlékszik vissza Brezner. – Ezek a műfaj klasszikusai, mert jól működik a dramaturgia a két ellentétes karakterű főhőssel, akik folyton vicces helyzetekbe keverednek.”

Brezner rávilágít, miért olyan népszerű ez a műfaj, és a vígjáték miért tudja olyan nagyszerűen ellenpontozni az akciót: "Az ilyen filmekben az akció életveszélyes feszültséget teremt, és ilyen keretek között a leghétköznapibb párbeszéd is a legviccesebb dumává válhat.”

A projekt évekig egy másik stúdióhoz tartozott, és arra várt, hogy összejöjjön a színészek és alkotók megfelelő kombinációja, élükön Ice Cube-bal. "A film a New Line-nál parkolt, de egy tapodtat sem mozdult előre – mondja a színész-producer. – Aztán meghallottam, hogy Kevin Hart imádja a forgatókönyvet, márpedig én nagyon csípem a stand-upját. Szóval áthoztuk a filmet a Universalhoz, ekkor már velünk volt Kevin és a rendező, Tim Story. Ők már dolgoztak együtt a Gondolkozz pasiaggyal!-ban, én meg Timmel csináltam a Birkanyírást, úgyhogy ezzel össze is állt a csapat.”

Story előző sikerfilmje, a Gondolkozz pasiaggyal! (Think Like A Man) hatalmasat lendített Hart karrierjén, és a rendező nagy örömmel dolgozott újra együtt a színésszel. Story egyébként úgy gondolja, új mozija nem más, mint a Kiképzés (Training Day) vígjátéki változata. "Az alapötlet az volt, hogy egymás mellé rakjuk Kevint és Cube-ot, ez pedig mindenkinek tetszett. Amikor összeültek megbeszélni a dolgokat, prímán kijöttek egymással. Már ott a szobában látszott, hogy a humoruk együtt milyen hatásos lesz majd a vásznon. Működik közöttük a kémia.”

"Ben egy kicsit lökött srác, álomvilágban él, amibe némileg azért a valóság is beszűrődik – mutatja be karakterét Hart. – De azért rokonszenves gyerek, akinek drukkolni lehet. Másképp látja az életet, de miután kicsit jobban megismerjük, kiderül, hogy ennek célja van. Az is biztos, hogy jószívű. Azt szeretné a legjobban, hogy mindenki szeresse.”

Packer producer, aki együtt dolgozott Storyval és Harttal a Gondolkozz pasiaggyal!-ban, egyetért azzal, hogy a két főszereplő párosítása ideális. "A kapcsolatuk dinamikája miatt olyan tökéletes ez a felállás. Cube komolysága és méltósága rendíthetetlen. Történjen bármi a kamera előtt vagy mögött, soha egy mosoly meg nem jelenik az arcán. Az egyik felvételnél Kevin teljesen elszabadult. Az egész stáb dőlt a röhögéstől, Cube viszont ott állt rezzenéstelen arccal. Semmi nem tudja megtörni!”

A poénok röpködnek a filmben, legyen szó a Ben és Angela közötti magasságbeli különbségről (20 centi a lány javára) vagy Cube leghíresebb rapszövegeinek beépítéséről a dialógusokba. "A dalszövegek azt sugallják a nézőnek, hogy buliról van szó, és hogy ebben a filmben bármi megtörténhet – mondja Cube. – Soha nem lehet tudni, mi fog beütni a következő pillanatban. Bármire föl kell készülni.”

Amikor a mellékszereplők egyáltalán nem mellékesek

 

A film alkotói olyan színésznőt kerestek Angela szerepére, aki tökéletesen megfelel annak a képnek, amelyet a vígjátéki háromszög hősnőjéről alkottak. "Az ideális színésznőnek el kellett tudni hitetni a közönséggel, miért szerelmes egy olyan srácba, mint Ben, aki szeretetreméltó ugyan, de nem a szokványos módon – magyarázza Packer. – Ugyanakkor azt is sugallnia kellett magáról, hogy független személyiség. Ámde az is elvárás volt vele szemben, hogy kedves, szolid lány legyen, aki bizonyos mértékben még mindig a bátyja, James védence.”

A producer szerint azért is Tika Sumpter lett az ideális választás, mert jól bírta a forgatáson a rengeteg ökörködést, és ügyesen kezelte a férfi kollégák tesztoszteron-túltengését is. "Ez akcióvígjáték, tehát tele van egy csomó magas fordulatszámon pörgő pasival – magyarázza Packer. – Tika állta a sarat. Előre szóltam neki, hogy mekkora lazaság van a forgatáson, és folyton húzzuk egymást, de ez neki meg se kottyant, azonnal be tudott illeszkedni.”

Sumpter szerint ha valaki komikusokkal játszik, bármire fel kell készülnie. "Folyton improvizálnak, azt mondogatják, na most próbáljuk meg így meg úgy – mondja a színésznő. – Az ember egy idő után agyilag hozzászokik, hogy minden változik, és együtt tud nevetni a többiekkel.”

A véletlennek is szerepe volt abban, hogy a filmben sikerült a legjobb komikusokat összegyűjteni. Egyikük, Bruce Callen akkor keltette fel Packer figyelmét, amikor az általa készített, bemutatás előtt álló About Last Night című filmben – amelynek sztárja Hart volt – eljátszott egy kis szerepet.

"Tim, Will és Cube megengedték nekünk, hogy improvizáljunk, mivelhogy komédiások vagyunk – magyarázza Callen. – Szóval mindig újabb és újabb ötletekkel álltunk elő, hogy nosza, próbáljuk ki ezt vagy azt. Teljes szabadságot kaptunk, és ez nagyon felemelő érzés volt.”

John Leguizamo is azonnal részt akart venni a filmben, miután végigröhögte a forgatókönyvet. "A metrón olvastam, és az emberek nagyon furcsán néztek, annyira nevettem a poénokon – meséli a színész. – Nem érdekelt, mert rohadt jó volt a könyv. Tudtam, hogy tökéletesen működik majd filmként.” Leguizamónak ugyanakkor fenntartásai is voltak, mert korábban azt tapasztalta, hogy ha ilyen sok komikust raknak egy filmbe, az nem lesz valami könnyű menet. "Ez néha rosszul sül el, mert mindenki a legjobbat akarja kihozni magából, hogy túlszárnyalja a másikat, de Kevin prímán helyre tudott rakni minket.”

Miközben a komikusok szerepeltetése elengedhetetlen volt, legalább ilyen fontosnak bizonyult, hogy megtalálják a megfelelő színészt Omar, az atlantai alvilág rettentő és rettenthetetlen ura szerepére. A film alkotói Laurence Fishburne-t választották. A legendás színész szerződtetése az egész stábot lázba hozta. "Mindenki azt suttogta: itt van Morpheus – emlékszik vissza Packer. – Ez azért volt, mert Laurence igazi ikon. Parancsoló a megjelenése, és bármit tesz, annak súlya van.”

Forgatás Atlantában

 

Aki már járt Atlantában, a film első jelenete láttán azonosítani tudja a várost. Atlanta az amerikai Dél mindkét végletét felvonultatja a buján zöldellő, jómódú kertvárosoktól a lepusztult iparnegyedekig. Jut itt hely a nemzetközi alvilágnak is: az atlantai sikátorok sötétjében valósággal tenyészik a bűn, ami tökéletes helyszín a film fordulatos kalandjai számára.

A skála egyik oldalán a takaros elővárosokat találjuk, amelyek eleganciájukkal és nyugalmukkal a Szép Házak magazin különszámába kívánkoznak. Atlantának azonban megvan a maga markáns nagyvárosi arculata is, amiről semmi sem beszél ékesebben, mint az, ahogy James mattított fekete verdájával lazán keresztülhajt az üzleti negyeden.

Atlanta mocskosabbik felén az utcák kacéran kínálják a bűnösök és balfékek garmadáját, akik ezt a filmet benépesítik. A kosárlabdapályán minden az íratlan gettókódex szerint zajlik – leendő labdabűvölő világsztárok gyakorolják a zsákolást, a zsaruk a potenciális besúgóikat motozzák és sötét üzletek köttetnek, amelyek nyomán gazdát cserél bármi, legyen szó drogokról vagy szavazatokról. Packer nem titkolja, szándékosan forgattak a déli nagyváros valódi helyszínein. "Azt akartuk, hogy ez a mozi teljesen hiteles legyen, ezért maximálisan kiaknáztuk a gazdag helyi színezetet. Meg akartuk mutatni Atlanta pergő ritmusát és lázas lüktetését.”

Alvarez sokat tudna mesélni arról, hogyha valaki olyan városban forgat, mint Atlanta, ahol Cube-nak és Hartnak nagy rajongótábora van, gondoskodni kell a helyi lakosok fékentartásáról is. "Gyakran előfordul, hogy páran belógnak a forgatás számára elkerített részre, és azzal is kalkulálni kell, hogy a fiúk autogramot fognak osztani, mert egyrészt nagyon rendesek, másfelől ápolniuk kell a kapcsolatot a rajongóikkal. Időt kellett adni, hogy mindenki megkaphassa a maga autogramját és elkattinthassa a fotóját, mert aztán ezek a srácok fognak mozijegyet venni, ők mennek a koncertekre és a stand-up-estekre.”

Az atlantai régi gyárépületek arról a dicső múltról regélnek, amikor a város még a Dél nagy ipari központja volt. A gyárak egy részét elegáns loftokká alakították, a lepusztultabbak pedig kapóra jöttek a forgatás számára, mert itt lehetett megrendezni a nagyszabású összecsapásokat. Story szeret jól megépített díszletekben forgatni, de valódi helyszíneken még inkább elfogja a harci láz, mert ezek jókora többletet adnak a filmnek. "Alig vártam, hogy bevegyük magunkat a málladozó ipari negyedbe, ahol nincs szükség díszlettervezésre, mert minden eredeti és át van itatva a nyers valósággal.”

Megszoksz vagy megszöksz: az akciójelenetek

 

A Pofázunk és végünk rögtön egy nagyszabású akciójelenettel kezdődik, süvítenek a golyók és motorral szállnak bele a kirakatba. "Erre azért van szükség, hogy megmutassuk, ez a srác bármire képes a cél érdekében – magyarázza Ice Cube, hogy a karaktere miért éppen így mutatkozik be. – A jelenet előkészíti mindazt, ami a nézőre vár a film során.”

Mivel a film műfaja akcióvígjáték, az alkotók beleadtak apait-anyait. "Van jó pár hajmeresztő autós üldözés, rengeteget lövöldözünk, sőt egy épületet is felrobbantunk – meséli Packer. – Kevin is lehetőséget kapott arra, hogy elsüssön egy-két bazi nagy fegyvert.”

De voltak pillanatok, amikor Hart úgy gondolta, mégsem akar mindent bevállalni. "Kevin teljesen be volt zsongva, azt mondta, ő akar minden kaszkadőrmutatványt megcsinálni – folytatja Packer. – Ezt az állítását egészen addig fenntartotta, amíg el nem jött az ideje a kaszkadőrmutatványoknak. Mondtuk neki, hogy na, Kevin, ugorj ki az autóból, pördülj meg és landolj a betonon. Mire ő: szó sem lehet róla, hívjatok egy kaszkadőrt, mert én ezt semmi pénzért nem csinálom meg!”

Olyan sok akciójelenet van a filmben, hogy még a veterán rendezőnek számító Story is gondban volt. "Sok mindent elkövettem már a filmjeim készítése során, de be kell vallanom, egy egész épületet még soha nem robbantottam föl, legfeljebb csak számítógépes trükkökkel. Most viszont igazi robbanóanyagot használtunk és tűzszerészek nyüzsögtek a helyszínen. Ilyesmit egyetlen esetben van értelme csinálni – ha tényleg nagy durranásról van szó. Ezért akkorát robbantottunk, hogy kilométerekre elhallatszott.”

Bár nem zsarut játszik, Sumpternek is volt lehetősége arra, hogy akcióba lendüljön. "Nekem is jutott egy kis bunyó, pedig alapjáraton én vagyok az a csaj a történetben, akit a fiúk folyton pátyolgatnak – meséli a színésznő. – Egy-két pofont én is kiosztottam, és megcsináltam pár kaszkadőrmutatványt, hogy ne tűnjek annyira nebáncsvirágnak.”    

A film szereplői

 

ICE CUBE (James Payton/producer) a nyolcvanas évek óta az amerikai szórakoztatóipar egyik meghatározó egyénisége. Rapperként mindig is az amerikai álom könyörtelenül őszinte kritikusa volt, és komikusi tehetsége is generációkat tett hűséges rajongójává.

A hetvenes-nyolcvanas években nőtt fel Los Angeles bűnözéstől sújtott déli részén, Comptonban, és korán megtanulta, hogyan kell fennmaradni egy olyan világban, ahol elmosódik a határ jó és rossz között. Ez az élethelyzet arra is rávezette, hogy a leglehetetlenebb körülmények között is maradhat még vigasz: a felszabadító nevetés.

Ice Cube a gangsta rap létrehozójának tartott Niggaz Wit Attitudes alapító tagja volt, ő szerezte a banda olyan legendás számait, mint a Straight Outta Compton és a F*ck Tha Police. A csapatot népszerűsége csúcsán hagyta ott anyagi nézeteltérések miatt. (Az N.W.A. több számát betiltották a nők becsmérlése és az erőszak meg a drogozás dicsőítése miatt, ettől függetlenül több mint tízmillió lemezt adtak el csak Amerikában.) Távozását nem bánta meg, sikeres szólókarrierbe kezdett, és napjainkig a rap egyik leginkább meghatározó egyéniségének számít.

Filmes pályafutása nem kevésbé impozáns. Sikeres producer (Végre péntek /Friday/, Birkanyírás 2. /Barbershop 2./, Tor-túra /Are We There Yet?/), forgatókönyvíró (Végre péntek, Játékosok klubja /The Players Club/, The Yanky Promoters), de leginkább színészként ismert. Nagy népszerűséget szerzett a Végre péntek-, Birkanyírás- és Tor-túra-franchise-okban, zavarodott kamaszt alakított a Fekete vidékben (Boyz n the Hood), pénzsóvár katonát a Sivatagi cápákban (Three Kings) és elit kormányügynököt az xXx2: A következő fokozatban (xXx: State of the Union).

Tévés producerként Cube sikeres sorozatot készített a Birkanyírásból és a Tor-túrál, illetve nagy feltűnést keltett az egyesek által bírált Black.White című szériával.

2012-ben a nagy sikerű 21 Jump Street – A kopasz osztag című akcióvígjáték és a Rampart című dráma sztárja volt.

Cube a fentiek mellett a Coors Light sör arca is, számos tévéreklámban szerepelt, így filmes, tévés, színpadi és egyéb médiaszerepléseinek köszönhetően a tömegkultúra minden szegletében képviseltetni tudja magát. Erről ő maga így vall: "Nehéz megfogalmazni, mi vagyok, de megpróbálom. A márkámat talán úgy lehetne röviden meghatározni, hogy masszív művész vagyok. Masszív, mint egy Harley-Davidson. Remélem, az emberek bíznak ebben, amikor meglátják a nevemet egy terméken, ami nem szokott ócska lenni. Senkit nem akarok ócskasággal elárasztani, élményt szeretnék átadni.”

KEVIN HART (Ben Barber) ha ért valamihez, az a cipők eladása. De amihez még ennél is jobban ért, az vezető pozíciójának megőrzése a stand-up és általában a szórakoztatóipar világában.

Pályafutását cipőbolti eladóként kezdte, de aztán fellépett amatőr komikusként egy philadelphiai klubban, és ettől egy csapásra megváltozott az élete. Otthagyta a cipőket másra és főállású stand-upos lett egyre jobb klubokban. Aztán kirobbanó sikert aratott a

Montreal Just for Laughs Comedy Festivalon, és megnyílt számára az út Hollywoodba. Először olyan filmekben szerepelt, mint a Sodródás (Paper Soldiers), a Horrorra akadva 3 (Scary Movie 3) és a Derült égből Polly (Along Came Polly).

Az első lépések megtétele óta Hartot elárasztják filmes és tévés szerepekkel, és 2012-ben ő volt az MTV Video Music Awards házigazdája, amiért komoly kritikai elismerésben részesült. Let Me Explain című műsorával 90 országba látogatott el, Afrikát és Európát is beleértve. Ennek során ő lett a második amerikai, aki teltházas estet tudott produkálni a londoni O2 Arenában.

További fontosabb filmjei: Gondolkozz pasiaggyal!, Ötéves jegyesség (The Five-Year Engagement), Amit máris tudni akarsz a szexről (Extreme Movie), Halálos temetés (Death at a Funeral), Az üresfejű (Meet Dave), Bolondok aranya (Fool's Gold), Horrorra akadva 4 (Scary Movie 4), A 40 éves szűz (The 40 Year Old Virgin).

JOHN LEGUIZAMO (Santiago) pályafutása során kibújt minden besorolási kísérlet alól. Kiapadhatatlan energiával és kreativitással dolgozik filmben, tévében, színpadon és az irodalom területén a legváltozatosabb műfajokban, miközben azzal fenyeget, hogy saját zsánereket is alkot magának.

A kolumbiai származású színész eddig 105 filmes produkcióban játszott, a legjelentősebbek: Az utcák királyai (Hangin' with the Homeboys), Csak egy lövés (Regarding Henry), Carlito útja (Carlito's Way), Wong Fu, kösz mindent! Julie Newmar (To Wong Fu Thanks for Evereything, Julie Newmar), Tűzparancs (Executive Decision), Rómeó és Julia (Romeo + Juliet), Spawn - Az ivadék, Halott gengszterek (Body Count), Egy sorozatgyilkos nyara (Summer of Sam), Moulin Rouge!, Birodalom (Empire), Jégkorszak 1-4 (Ice Age - animációs filmhang), A 13-as rendőrörs (Assault on Precinct 13), Az igazság ára (The Lincoln Lawyer), A szingli fejvadász (One for the Money), Ha/Ver 2 (Kick-Ass 2).

 

LAURENCE FISHBURNE (Omar) igen nagy tekintélyt szerzett nem csak színészként, hanem producerként és rendezőként is. 1992-bn három másik színházi díj mellett Tonyt nyert a Two Trains Running című darabban nyújtott alakításáért, 1993-ban a Tribeca című sorozat első epizódja Emmyt hozott neki, s még ugyanebben az évben Oscar®-ra jelölték Ike Turner megformálásáért a Tina (What's Love Got to Do With It) című filmben.

Fontosabb filmjei: Mátrix-trilógia, Apokalipszis, most (Apokalypse Now), M.A.S.H., New York királya (King of New York), Bíbor szín (The Color Purple), Halálhajó (Event Horizon), Othello, Egy igaz ügy (Just Cause), Gengszter (Hoodlum), A 13-as rendőrörs (Assault on Precinct 13), Titokzatos folyó (Mystic River), Mission: Impossible III., A szállítmány (Armored), Ragadozók (Predators), Helyszínelők (CSI: Crime Scene Investigation – tévésorozat), Fertőzés (Contagion).   

A film alkotói

 

TIM STORY (rendező) 12 éves korában kezdett filmeket készíteni a bátyjától örökölt super 8-as kamerával. Gimnazista korában az iskolai tehetségkutatók producere volt, majd évfolyamelnöknek is megválasztották. Ugyancsak gimnáziumi évei alatt rapperként is kipróbálta magát, mégpedig Ice-T Rhyme Sindicate-jében, ám elment a kedve a műfajtól, miután zenésztársát, egyben közeli barátját agyonlőtték.

Forgatókönyvírói tehetségét a Dél-Kaliforniai Egyetemen filmtanszakán csiszolta, majd a diploma megszerzése után érdeklődése ismét a zene felé fordult: videoklipeket kezdett rendezni. Működésének skálája a R&B-tól a popig terjedt. A kilencvenes években és a kétezres évek elején olyan előadókkal dolgozott, mint Jon B, az 'N Sync, K-Ci & JoJo, R. Kelly, Tyrese és India Irie. Story ebben az időszakban alapította feleségével producercégét, a The Story Companyt, és két független filmet készített (One of Us Tripped, The Firing Squad), amelyek forgatókönyvírója, producere, rendezője és vágója is ő volt.

Első stúdiófilmje a bombasikernek bizonyuló Birkanyírás (Barbershop, 2002) volt, amely NAACP (Egyesület a Színesbőrűek Felemelkedéséért)-díj jelölést kapott kiváló mozgókép kategóriában.

Story következő filmje az Amerikai taxi (Taxi) volt, ezt követte a Marvel-képregény alapján készített Fantasztikus négyes (Fantastic Four), amely több mint 330 millió dolláros összbevételt ért el. Ugyancsak Story rendezte a folytatást: A fantasztikus négyes és az ezüst utazó (Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer) több mint 289 milliót hozott.

További filmjei: Túsztárgyalók (Standoff – tévésorozat, executive producer), Első vasárnap (First Sunday – producer), Hurricane Season, Gondolkozz pasiaggyal! (Think Like a Man).

GREG COOLIDGE (sztori/forgatókönyv) a Sundance Fesztiválon nagy tetszést aratott Possums című film producereként és szereplőjeként robbant be a filmszakmába. Nagy sikert könyvelhetett el a Bővér szálló (Sorority Boys) és folytatása forgatókönyveiért, majd az Akikre büszkék vagyunk – A hónap dolgozója (Employee of the Month) című filmért, amelynek forgatókönyvírója és rendezője volt. Kreátora, executive producere és rendezője volt a Troop című kalandfilm-sorozatnak, amely a Nickelodeon csatorna eddigi legdrágább produkciója.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK