2024.11.28., csütörtök - StefániaZalaegerszeg időjárása

Archivum

Paul

2011. január 24. hétfő, 11:05
Címkék:

A Universal Pictures bemutatja
a Big Talk Productions, a Relativity Media, a Studio Canal
és a Working Title Films produkciójában
 
Greg Mottola filmjét

PAUL

Szereplők:
Graeme Willy Simon Pegg
Clive Gollings Nick Frost
Lorenzo Zoil ügynök Jason Bateman
Ruth Buggs Kristen Wiig


Gyártó: Universal
Eredeti cím: Paul
Írta: Simon Pegg, Nick Frost
Operatőr: Lawrence Sher
Producer: Nira Park, Tim Bevan, Eric Fellner
Executive producer: Liza Chasin, Debra Hayward, Robert Graf
Rendezte: Greg Mottola
Magyar szöveg: Speier Dávid
 

{slimbox album="paul"}images/stories/programajanlo/film/2011/paul/1.png{/slimbox} {slimbox album="paul"}images/stories/programajanlo/film/2011/paul/2.png{/slimbox} {slimbox album="paul"}images/stories/programajanlo/film/2011/paul/3.png{/slimbox} {slimbox album="paul"}images/stories/programajanlo/film/2011/paul/4.png{/slimbox} {slimbox album="paul"}images/stories/programajanlo/film/2011/paul/5.png{/slimbox} {slimbox album="paul"}images/stories/programajanlo/film/2011/paul/6.png{/slimbox} {slimbox album="paul"}images/stories/programajanlo/film/2011/paul/7.png{/slimbox} {slimbox album="paul"}images/stories/programajanlo/film/2011/paul/8.png{/slimbox} {slimbox album="paul"}images/stories/programajanlo/film/2011/paul/9.png{/slimbox} {slimbox album="paul"}images/stories/programajanlo/film/2011/paul/10.png{/slimbox}



Forgalmazza a UIP-Duna Film
www.uipduna.hu
 
 
Az utóbbi 60 évben egy Paul nevű űrbéli okostojás (aki Seth Rogen hangján szólal meg) egy szupertitkos katonai támaszponton élt, és jó tanáccsal látta el a világ vezetőit a fajtájával kapcsolatban. Amint kezd rájönni, hogy egyre kevésbé tekintik hasznosnak, és emiatt veszedelmesen közel került már a boncasztalhoz, fogja magát, és megszökik az első lakóbuszon, amely felbukkan az 51-es körzetben. Szerencséjére a lakóbuszban pont két olyan földlakót talál, akik a legalkalmasabbak arra, hogy egy földönkívüli menekülését segítsék.
Az 51-es körzet évtizedek óta az összeesküvéses elméletek folklórjának kimeríthetetlen tárháza. A szupertitkos létesítmény lazán az Edwards Légibázishoz tartozik, a nevadai sivatag déli részén található, Las Vegastól 133 kilométerre. Az amerikai kormány az évtizedek során rendkívül szűkszavúan nyilatkozott róla, azt azonban elismerték, hogy titkos fegyverkísérletek folynak itt, például az U2-es kémrepülőgépet és a lopakodó bombázók különböző prototípusait részben az 51-es körzetben fejlesztették. A nagy titkolózás miatt, és mert a területet szokatlanul szigorúan őrzik, számos összeesküvés elmélet született. Például: itt próbálják meg üzemképessé tenni a Roswell mellett lezuhant idegen űrhajót, és kísérleteket folytatnak halott/élő utasaival; itt székel a titkos világkormány, amely mindent irányít a Földön; itt fejlesztik a halálsugarat és a többi, sci-fikből ismert csodafegyvert; innen próbálják befolyásolni a Föld időjárását; itt folyik az Aurora-projekt (hipergyors, legyőzhetetlen vadászbombázó építése); a földi kormányok képviselői itt találkoznak rendszeresen a földönkívüliekkel; kísérletek folynak az időutazással és a teleportálással kapcsolatban. (a ford.)
Graeme Willy (Simon Pegg – Haláli hullák hajnala, Vaskabátok) és Clive Gollins (Nick Frost – Haláli hullák hajnala, Vaskabátok), a két jó barát egész életében arra gyűjtött, hogy egyszer ellátogassanak álmaik földjére: beautózzák Amerika UFO-paradicsomát, hogy megnézzék azokat a helyeket, ahol a földönkívüliek megfordultak. Amikor egy harmadik típusú találkozás keretében belefutnak Paulba, utazásuk kalandos ámokfutássá változik, ami örökre megváltoztatja életüket.
Miközben szövetségi ügynökök hada és Ruth Buggs (Kristen Wiig – Párterápia, Felkoppintva) mindenre elszánt apja üldözi őket – a fiatal nőt véletlenül rabolják el –, a két jó barát suta tervet kovácsol, miként juttathatnák el egy darabban Pault az űrhajójára. Graeme és Clive mindent bevet, hogy megmentsék a kis űremberkét, Paul pedig csillagközi hőst farag a két lökött földlakóból.


A maga módján mindenki idegen:
Paul felfedezése

A közismerten esős angol időjárás folyton tönkreteszi a piknikeket, forgalmi dugókat okoz, és nem egy filmes produkció csúszott már miatta. E pocsék klímának lett azonban egy pozitív hozadéka: közvetve hozzájárult a Paul című kalandvígjáték megszületéséhez.
Simon Pegg első filmje, a Haláli hullák hajnala című romantikus zombivígjáték forgatásán folyton zuhogott az eső, és amikor Nira Park producer megkérdezte a bőrig ázott színészt, legközelebb hol szeretne forgatni, nevetve felelte: „Olyan helyen, ahol sosem esik és mindig meleg van, például a sivatagban.”
„Aznap ebéd közben Simon kezembe nyomott egy rajzot, amin egy földkívüli és egy felirat szerepelt: Amerikában mindenki idegen – emlékszik vissza a producer. – Azt mondta, ez lesz a következő filmünk: kalandos utazás egy idegennel. Beszélgettünk egy kicsit arról, milyen lenne a forgatás az amerikai Délnyugaton. Aztán föltűztem a cetlit az üzenőtáblámra, és arra gondoltam, micsoda briliáns ötlet.”
Teltek-múltak az évek, és Pegg, valamint állandó munkatársa, Edgar Wright rendező más projekteken dolgoztak Nina Parkkal, akivel együtt vezetik producercégüket, a Big Talk Picturest. Legfontosabb munkájuk legutóbb a Vaskabátok (Hot Fuzz) című akcióvígjáték, a cég második bombasikere volt.
„Amikor kész lett Vaskabátok, szóba hoztam Simon előtt az előző ötletet –folytatja Park. – Arra kértem, csak úgy miheztartás végett írja meg az első jelenetet. Tíz perc múlva visszatért a kész jelenettel, ami egyszerűen fantasztikus volt.” Park elküldte a szöveget Eric Fellnernek, a Working Title Flms egyik vezetőjének – a sikeres brit cég finanszírozta a Big Talk korábbi vállalkozásait is.
„A kalandos utazás műfaja természeténél fogva arról szól, hogy emberek elindulnak, és olyan különleges helyekre jutnak el, ahová addig sosem – magyarázza Fellner. – Simon és Nira koncepciója mindezt a földkívülis műfajjal házasította össze. Briliáns ötlet!”
„Amikor elkezdtünk volna forgatni, rájöttem, hat év telt azóta, hogy Simon kezembe nyomta azt a bizonyos rajzot – mosolyog Park. – Beszkenneltem, és az első forgatási napon odaadtam Greg Mottola rendezőnek.”
 A Paul forgatókönyve az első, amelyet Pegg, valamint régi barátja és színésztársa, Nick Frost együtt írtak. „Tíz éve dolgozunk együtt Nickkel, de sokkal régebb óta vagyunk jó barátok – meséli Pegg. – Mostani közös munkánk eltér az előzőektől, ugyanis kicsit változott az általunk játszott karakterek közötti kölcsönhatás. Előző filmjeinkben, amelyek forgatókönyveit Edgar Wrighttal írtam, én voltam a főhős, Nick pedig a legjobb haverja. A Paulban viszont már két egyenrangú hős van. Sőt, Nick karaktere, Clive kicsit erősebb és határozottabb, míg az enyém, Graeme, aki az elején inkább kicsit amolyan mamakedvence típus.”
Mielőtt nekiláttak volna az írásnak, Pegg és Frost lakóbuszba pattantak, és beutazták az amerikai Nyugatot a kaliforniai Los Angelestől egészen a coloradói Denverig. A kiadós kirándulásnak felbecsülhetetlen értéke lett a sztori kialakítása szempontjából. A sors tréfájából pocsék volt az időjárás, gyakran havazott, és egyszer olyan hideg volt, hogy lefagyott a lakóbusz akkumulátora. Ettől eltekintve Pegg rendkívül inspirálónak tartja a kirándulást. „Rengeteget tanultunk a tájról. Egyszerre volt vendégszerető és barátságtalan, de mindig gyönyörű.”
A másik váratlan tényező az volt, hogy rájöttek, mekkora fába vágták a fejszéjüket. „Nem gondoltunk bele, hogy Amerika milyen hatalmas ország –világít rá Frost. – Az ember csak úgy lazán ránéz a térképre, és azt mondja, oké, három-négy nap alatt megtesszük ezt a távot. Aztán vezettünk 10-11 órát, mentünk 300 mérföldet, és még előttünk van 2000. Semmi mást nem csináltunk, mint vezettünk reggel nyolctól este tízig. Aztán ott az időjárás. Amikor Nevadába értünk, elkezdett havazni, és abba sem hagyta az út végéig. Wyoming és Colorado egyes részein olyan hideg volt, hogy a sör megfagyott a hűtőben, a sampon meg a flakonban. Azt hiszem, teljesen kinyírtuk a lakóbuszt.”
Az úton szerzett tapasztalatok egy részét beleírták a forgatókönyvbe. „Elértünk egy kisvárosba, amit úgy hívtak: Little A’Le’Inn. Itt futottunk össze a helyi menő csávókkal – veszi át a szót Pegg. – Bár ez a két figura nem volt olyan ijesztő, mint a filmben, azért meglehetősen fagyossá vált a levegő. A szélvédőnek ütköző madár szintén saját tapasztalat. Mindennap történt valami rendkívüli. Izgalmas élmény volt, e kiruccanás nélkül meg sem tudtuk volna írni a forgatókönyvet.”
 Mivel viszonylag bonyolult lett volna egy igazi földönkívülit magukkal cipelni, a duó gondoskodott megfelelő megoldásról. Pegg egyik barátja készített egy alien-mellszobrot, és elnevezte Paulnak. „Ahány fotót csak küldtek magukról, úgy volt beállítva, hogy Paul ott ült mellettük a képen – meséli Park. – Ez segített nekik abban, hogy életre keltsék a sztorit. Rá is jöttek menet közben: nahát, akár működhet is a dolog.”
A kirándulás végeztével az alkotók megnéztek több mint ötven filmet, amik vagy földönkívüliekről, vagy kalandos kiruccanásokról szóltak. „Aztán leültünk egymással szemben, és elkezdtük megszülni a forgatókönyvet, mondatról mondatra – emlékszik vissza Frost. – Simon egy időre otthagyott, hogy megcsinálja a Hogyan veszítsük el barátainkat és legyünk magányosak című filmjét (How to Lose Your Friends & Alienate People), én meg, mivel már kellet egy vázlatos forgatókönyv, hetekre bezárkóztam, és összeraktam egy 180 oldalas könyvet. Aztán amikor Simon visszatért, fogtuk ezt a monstrumot, és teljesen szétcincáltuk. Ami jó volt, megtartottuk, ami nem, ment a kukába. Simonnak jó nagy monitora van, úgyhogy a válla fölött néztem, miket irkál. Minden mondatot külön megcsócsáltunk, volt, amelyiket órákon keresztül.”
Végül olyan kalandvígjáték született, amelyben nem csak egyetlen szereplő keveredett el messzire az otthonától. „Ebben a filmben bizonyos szempontból mindenki idegen egy kicsit – mondja Pegg. – Az alapötlet ez volt: ezek a karakterek nem ott vannak, ahol lenniük kéne, és meg kell tanulniuk, hogyan lehet megbirkózni ezzel a sajnálatos adottságukkal.”
Amikor rendezőt kellett keresni, Greg Mottola volt az első és utolsó, akire gondoltak. Mottolának még egyetlen ismert filmje volt, a Kiruccanók (The Daytrippers), amelyet Park és Pegg nagyon szerettek. De már bemutató előtt állt Mottola következő munkája, a Superbad, avagy miért ciki a szex?, és amikor levetítette Peggéknek, tudták, megvan az emberük. „Greg filmjeit sajátos könnyedség jellemzi – magyarázza Pegg. – Megvan benne a képesség arra, hogy független filmes szemlélettel készítsen el nagyközönségnek szánt művet.”
Fél évvel később Mottola megkapta a Paul forgatókönyvét. „Ahogyan a Haláli hullák hajnala a zombifilmek előtt tisztelgett, a Vaskabátok pedig az akcióműfajt állította a feje tetejére, a Paul főhajtás a hetvenes évek klasszikus fantasztikus filmjei, meg általában az egész műfaj előtt – magyarázza a rendező. – Hatalmas nosztalgiával olvastam a szöveget, amit szemlátomást két rajongó írt, akik szőröstül-bőröstül ismerik a műfajt.”
Miután a Big Talk és a Working Title többször is tárgyalt Mottolával, megerősödött az az érzésük, hogy olyan embert találtak, akinek van érzéke a Paul vígjátéki vonulatához, ugyanakkor a pontosan koreografált akciójeleneteket is meg tudja rendezni. „Tudtuk, érzi, milyen filmet szeretnénk készíteni – mondja Park. – Greg azzal is levett mindkét a lábunkról, hogy tökéletes a vizuális érzéke. A Pault Spielberg stílusában akartuk leforgatni, és Gregen látszott, érti, mire gondolunk.”


Interkontinentális szereplőválogatás

Pegg szerint a Paul szereplőválogatása nem volt más, mint az amerikai és angol komikusok nagy dzsemborija. Pegg és Frost hozták a szigetországbeli muníciót, az újhazát pedig a tengerentúli komikusok krémje képviselte, akik közül többen már dolgoztak együtt Mottolával.
A két földlakó, Graeme és Clive mellett a legfontosabb szereplő természetesen Paul volt. Bár fizikai jelenlétét a Double Negative számítógépes trükkvarázslóinak köszönhette, hangjának nagyon emberinek kellett lennie. „Tudtuk, hogy Paul nem fog életre kelni, ha csak egy kupac számítógépes trükkből áll – magyarázza Fellner. – Amennyiben csupán ennyi lenne, a nézők rögtön kifordulnának a moziból. Ugyanolyan hús-vér szereplőre volt szükségünk, mint a többiek. Rengeteget kísérleteztünk, és tisztán látszott, hogy a színészi alakításnak kell vezérelnie a számítógépes animációt, és nem megfordítva.”
Seth Rogen hangjára esett a választás, aki szép emlékeket ápolt a Mottolával közös munkáról, hiszen együtt készítették a Superbadet (a színész az egyik főszereplő és az egyik forgatókönyvíró volt). Rogen és Mottola új, friss irányba fejlesztették tovább a címszereplő karakterét. „Paul az elején sokkal öregebb és zsémbesebb volt, tulajdonképpen kötekedő, szemét alak – nem úgy, mint most” – mondja Frost.
 Az alkotók szerint Paul afféle katalizátor a többi szereplő életében, és örömmel konstatálták, hogy Seth új színekkel gazdagítja hősük karakterét. „Szabad szellemű lény lett belőle, és szinte semmi nem maradt abból az undok és szánalmas figurából, amilyennek eredetileg Nick és én elképzeltük – folytatja Frost önkritikusan. – Amikor Seth neve fölmerült, mindannyian örültünk, mert tudtuk, friss életet fog lehelni a projektbe. Ahogy Seth átlényegült Paullá, hősünk az a karakter lett, aki megváltoztatja a többiek életét.”
Tekintve, hogy Paul évtizedekkel korábban szenvedett űrhajótörést a Földön, Rogen megfáradt, de haláli laza karakternek akarta ábrázolni őt, szemben két feszült útitársával. „Viccesnek találtam, hogy ezek az ideges lúzerek találkoznak a nyugis öreg hippivel, aki azért tud lelkesedni pár dologért” – magyarázza a színész.
  Az, hogy Rogen adja hangját Paulnak, az űrlény mozgására is hatással volt. „Kezdetben úgy képzeltük, hogy Paul szélesen gesztikulál, és harsány meg fura dolgokat csinál – folytatja Park. – De Greg úgy érezte, finomítanunk kellene a dolgon. Aztán rájöttünk, mi a megoldás. Seth-tel fölvettük Paul jeleneteit, és odaadtuk őket az animátoroknak, hogy az ő gesztusaira építsék az űrlény mozgását.”
A két brit turistát és földönkívüli utasukat Lorenzo Zoil (utalás a Lorenzo’s Oil című filmre – a ford.) különleges ügynök üldözi, aki sok mindent tud arról, mi történt Paullal az utóbbi néhány évtizedben. A karaktert Jason Bateman alakítja. A színész jó barátságot ápol Mottolával, amióta együtt dolgoztak Az ítélet: család (Arrested Development) című tévésorozatban.
„Amikor a megfelelő színészt kerestük Zoil szerepére, váltig bizonygattam, olyasvalaki kell, aki hiteles fenyegetés benyomását kelti – magyarázza Pegg. – A többiek azt mondták: nem, vicces figura kell, keressünk egy komikust. Mire én: ha valaki csak úgy marháskodik, nem lesz fenyegető. Amikor Jasont megnéztük, nagyon örültem, mert rémisztő tudott lenni, miközben a humoros oldala sem tűnt el. Jó volt negatív szerepben látni őt.”
Tekintve, hogy a Paul sajátos tisztelgés a fantasztikus film műfaja előtt, minden idők egyik legemblematikusabb sci-fi hősnője, Sigourney Weaver sem maradhatott ki a produkcióból. A Nagyfőnök Zoil ügynök zsarnoki és ijesztő felettese. Akárcsak A nyolcadik utas: a halál (Alien) Ripley hadnagya esetében, ez a karakter is férfi lett volna eredetileg, ám egy stábvacsora során Nick Frost feltette a mindent eldöntő kérdést: mi lenne, ha nő lenne? Abban pedig egyetértettek, ha ez a karakter nő, csakis Sigourney Weaver tudja jól eljátszani.
Bár hamar kiderül, hogy Zoilt a Nagyfőnök küldte Paul elfogására, egészen a film végéig homályban marad, pontosan kicsoda is ez a karakter. „Nem sok szimpátiát táplál Paul iránt – magyarázza Sigourney Weaver. – Úgy gondolja, elég sokat élősködött már az adófizetők nyakán, ideje megszabadulni tőle. Miért nem a Nagyfőnök bulizik együtt Spielberggel, miért ez a kis nyamvadék? Hirtelen rájön, nyugodtan kinyírhatja Pault, mégpedig hűséges csatlósa, Zoil ügynök segítségével.”


A film szereplői

    SETH ROGEN (Paul hangja) 13 évesen kezdte a pályát: kanadai kabarékban lépett fel. Később Los Angelesbe költözött, ahol Judd Apatow két vígjátéksorozatában kapott szerepet. A Különcök és stréberek (Freaks and Geeks) és az Undeclared sikere után 2005-ben A 40 éves szűz (The 40 Year Old Virgin) című mozifilmben játszott. Társszerzőként és producerként vett részt a Superbad, avagy miért ciki a szex? című vígjátékban. Nagy sikert aratott az Ananász expressz (The Pineapple Express) című akcióvígjátékban is.
    Legutóbb A szerv (Observe and Report) című vígjáték szereplőjeként, illetve a Szörnyek az űrlények ellen (Monsters vs. Aliens) egyik karakterének hangjaként vívta ki a közönség elismerését.
További filmjei: Én, a nő és plusz egy fő (You, Me and Dupree), A híres - Ron Burgundy legendája (Anchorman: The Legend of Ron Burgundy), Donnie Darko, Felkoppintva (Knocked Up), Ki nevet a végén? (Funny People), Kung Fu Panda (előkészületben a második rész), Zöld darázs (The Green Hornet).

SIMON PEGG (Graeme Willy, forgatókönyvíró) legutóbb a Burke & Hare című horrorvígjáték egyik főszereplője volt, illetve ő adta hangját a Narnia krónikái 3 – A Hajnalvándor útja (The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader) című fantasy egyik szereplőjének. Láthattuk az új Star Trekben, és ő szólaltatta meg Buckot a Jégkorszak 3 – A dínók hajnalában (Ice Age: Dawn of the Dinosaurs).
Egyik legismertebb munkája a brit Channel 4 számára írt Spaced című sorozat, amelyen társíróként dolgozott, és szerepelt is benne. A sorozat annyira sikeresnek bizonyult, hogy második évad is készült belőle, és mindkettőt rangos díjakra jelölték, többek között BAFTA- és Nemzetközi Emmy-díjra.
Pegg legsikeresebb munkája a Haláli hullák hajnala (Shaun of the Dead), amellyel forgatókönyvíróként debütált a filmvásznon, és a főszerepben is őt láthattuk. A filmet 2005-ben jelölték a legjobb filmnek járó BAFTA-díjra, a Londoni Kritikusok Díjára (itt a legjobb forgatókönyv díjára is jelölték), Empire Film-díjra, South Bank Show-díjra, NME-díjra és a British Comedy-díjra. Megnyerte a Brit Független Filmesek legjobb forgatókönyvnek járó díját és a legjobb brit filmnek járó Empire Film-díjat.
A Haláli hullák... után a Vaskabátok (Hot Fuzz) volt Pegg következő nagy dobása, amelyben szintén barátjával, Nick Frosttal volt főszereplő.
Főszerepet alakított a következő filmekben: Run, Fat Boy, Run, The Good Night, The Big Nothing.
További filmjei: Mission Impossible 3; Ördögi Színjáték – A Pap, a Várúr és a Boszorkány (The Reckoning), Non-stop partyarcok (24 Hour Party People), Széfbe zárt igazság (The Parole Officer).
Simon a közelmúltban fejezte be a munkát a Free Jimmy című animációs filmen.

NICK FROST (Clive Collings, forgatókönyvíró) a brit Channel 4 Spaced című sorozatával vált ismertté, és mára az Egyesült Királyság egyik legkeresettebb komikus színésze.
Tévésorozatok mellett a Haláli hullák hajnala (Shaun of the Dead) című mozifilmben is szerepelt, és ugyancsak Simon Pegg oldalán volt látható a Vaskabátok (Hot Fuzz) című akcióvígjátékban.
Legutóbb a Hátborzongatók (Spine Chillers) című sorozatban és a Mr. Tűsarok (Kinky Boots) című filmben láthattuk.


A film alkotói

GREG MOTTOLA (rendező) legutóbbi munkája a Kalandpark (Adventureland) című nevelődési vígjáték/dráma volt. Előtte a Superbad, avagy miért ciki a szex? című filmmel keltett feltűnést, míg első nagyjátékfilmje A kiruccanók (The Daytrippers) című független film volt, amelynek a forgatókönyvét is ő írta.
Korábban tévésorozatokban csiszolta tehetségét, néhány epizódot rendezett a The Undeclared, Az ítélet: család (Arrested Development) és a The Homecoming című szériákban.
Mottola a Columbia Egyetem film tanszakán végzett, többek között Syney Lumet, David Mamet és George Roy Hill tanítványa volt.    

TIM BEVAN és ERIC FELLNER (producerek) Európa vezető filmprodukciós cégének, a számtalan filmes díjat nyert Working Title Films elnökei 1992 óta. Bevan és Fellner több mint nyolcvan filmet készítettek, amelyek bevétele világszerte eléri a három és fél milliárd dollárt. Oscar-díjas filmjeik: Ments meg, Uram! (Dead Man Walking), Fargo, Elizabeth. Összesen huszonkét BAFTA-díjat gyűjtöttek be, többek között az Igazából szerelem (Love Actually) és a Négy esküvő és egy temetés (Four Weddings and a Funeral) című filmekkel, valamint nívós díjakat a cannes-i és a berlini nemzetközi filmfesztiválokon, több más elismerés mellett.
Legutóbbi filmjeik: A United 93-as (United 93), Büszkeség és balítélet (Pride & Prejudice), Nanny McPhee – A varázsdada (Nanny McPhee), Tűzveszély (Catch a Fire), Füstölgő ászok (Smokin' Aces), Sixty Six, Gone, Elizabeth: Az aranykor (Golden Age, a nagy sikerű Elizabeth című film folytatása), Vágy és vezeklés (Atonement), Mindenképpen talán (Definitely, Maybe), Mr. Bean nyaral (Mr Bean's Holiday), Nanny McPhee és a nagy bumm (Nanny McPhee and the Big Bang).
Korábbi legsikeresebb filmjeik: Sztárom a párom (Notting Hill), Bean – Az igazi katasztrófafilm (Bean), A tolmács (The Interpreter), Johnny English, Ó, testvér, merre visz az utad? (O Brother, Where Art Thou?), Egy fiúról (About a Boy), a Bridget Jones filmek, Ali G Indahouse, Haláli hullák hajnala (Shaun of the Dead), Billy Elliot, Égető bizonyíték (Burn After Reading).
Az utómunkálatoknál tart Johnny English Reborn című vígjátékuk, amelynek főszereplői Rowan Atkinson és Gillian

paul_en_nagy_minta.jpg

Az utóbbi 60 évben egy Paul nevű űrbéli okostojás (aki Seth Rogen hangján szólal meg) egy szupertitkos katonai támaszponton élt, és jó tanáccsal látta el a világ vezetőit a fajtájával kapcsolatban. Amint kezd rájönni, hogy egyre kevésbé tekintik hasznosnak, és emiatt veszedelmesen közel került már a boncasztalhoz, fogja magát, és megszökik az első lakóbuszon, amely felbukkan az 51-es körzetben. Szerencséjére a lakóbuszban pont két olyan földlakót talál, akik a legalkalmasabbak arra, hogy egy földönkívüli menekülését segítsék.
Az 51-es körzet évtizedek óta az összeesküvéses elméletek folklórjának kimeríthetetlen tárháza. A szupertitkos létesítmény lazán az Edwards Légibázishoz tartozik, a nevadai sivatag déli részén található, Las Vegastól 133 kilométerre. Az amerikai kormány az évtizedek során rendkívül szűkszavúan nyilatkozott róla, azt azonban elismerték, hogy titkos fegyverkísérletek folynak itt, például az U2-es kémrepülőgépet és a lopakodó bombázók különböző prototípusait részben az 51-es körzetben fejlesztették. A nagy titkolózás miatt, és mert a területet szokatlanul szigorúan őrzik, számos összeesküvés elmélet született. Például: itt próbálják meg üzemképessé tenni a Roswell mellett lezuhant idegen űrhajót, és kísérleteket folytatnak halott/élő utasaival; itt székel a titkos világkormány, amely mindent irányít a Földön; itt fejlesztik a halálsugarat és a többi, sci-fikből ismert csodafegyvert; innen próbálják befolyásolni a Föld időjárását; itt folyik az Aurora-projekt (hipergyors, legyőzhetetlen vadászbombázó építése); a földi kormányok képviselői itt találkoznak rendszeresen a földönkívüliekkel; kísérletek folynak az időutazással és a teleportálással kapcsolatban. (a ford.)
Graeme Willy (Simon Pegg – Haláli hullák hajnala, Vaskabátok) és Clive Gollins (Nick Frost – Haláli hullák hajnala, Vaskabátok), a két jó barát egész életében arra gyűjtött, hogy egyszer ellátogassanak álmaik földjére: beautózzák Amerika UFO-paradicsomát, hogy megnézzék azokat a helyeket, ahol a földönkívüliek megfordultak. Amikor egy harmadik típusú találkozás keretében belefutnak Paulba, utazásuk kalandos ámokfutássá változik, ami örökre megváltoztatja életüket.
Miközben szövetségi ügynökök hada és Ruth Buggs (Kristen Wiig – Párterápia, Felkoppintva) mindenre elszánt apja üldözi őket – a fiatal nőt véletlenül rabolják el –, a két jó barát suta tervet kovácsol, miként juttathatnák el egy darabban Pault az űrhajójára. Graeme és Clive mindent bevet, hogy megmentsék a kis űremberkét, Paul pedig csillagközi hőst farag a két lökött földlakóból.

A maga módján mindenki idegen:
Paul felfedezése


A közismerten esős angol időjárás folyton tönkreteszi a piknikeket, forgalmi dugókat okoz, és nem egy filmes produkció csúszott már miatta. E pocsék klímának lett azonban egy pozitív hozadéka: közvetve hozzájárult a Paul című kalandvígjáték megszületéséhez.
Simon Pegg első filmje, a Haláli hullák hajnala című romantikus zombivígjáték forgatásán folyton zuhogott az eső, és amikor Nira Park producer megkérdezte a bőrig ázott színészt, legközelebb hol szeretne forgatni, nevetve felelte: „Olyan helyen, ahol sosem esik és mindig meleg van, például a sivatagban.”
„Aznap ebéd közben Simon kezembe nyomott egy rajzot, amin egy földkívüli és egy felirat szerepelt: Amerikában mindenki idegen – emlékszik vissza a producer. – Azt mondta, ez lesz a következő filmünk: kalandos utazás egy idegennel. Beszélgettünk egy kicsit arról, milyen lenne a forgatás az amerikai Délnyugaton. Aztán föltűztem a cetlit az üzenőtáblámra, és arra gondoltam, micsoda briliáns ötlet.”
Teltek-múltak az évek, és Pegg, valamint állandó munkatársa, Edgar Wright rendező más projekteken dolgoztak Nina Parkkal, akivel együtt vezetik producercégüket, a Big Talk Picturest. Legfontosabb munkájuk legutóbb a Vaskabátok (Hot Fuzz) című akcióvígjáték, a cég második bombasikere volt.
„Amikor kész lett Vaskabátok, szóba hoztam Simon előtt az előző ötletet –folytatja Park. – Arra kértem, csak úgy miheztartás végett írja meg az első jelenetet. Tíz perc múlva visszatért a kész jelenettel, ami egyszerűen fantasztikus volt.” Park elküldte a szöveget Eric Fellnernek, a Working Title Flms egyik vezetőjének – a sikeres brit cég finanszírozta a Big Talk korábbi vállalkozásait is.
„A kalandos utazás műfaja természeténél fogva arról szól, hogy emberek elindulnak, és olyan különleges helyekre jutnak el, ahová addig sosem – magyarázza Fellner. – Simon és Nira koncepciója mindezt a földkívülis műfajjal házasította össze. Briliáns ötlet!”
„Amikor elkezdtünk volna forgatni, rájöttem, hat év telt azóta, hogy Simon kezembe nyomta azt a bizonyos rajzot – mosolyog Park. – Beszkenneltem, és az első forgatási napon odaadtam Greg Mottola rendezőnek.”
 A Paul forgatókönyve az első, amelyet Pegg, valamint régi barátja és színésztársa, Nick Frost együtt írtak. „Tíz éve dolgozunk együtt Nickkel, de sokkal régebb óta vagyunk jó barátok – meséli Pegg. – Mostani közös munkánk eltér az előzőektől, ugyanis kicsit változott az általunk játszott karakterek közötti kölcsönhatás. Előző filmjeinkben, amelyek forgatókönyveit Edgar Wrighttal írtam, én voltam a főhős, Nick pedig a legjobb haverja. A Paulban viszont már két egyenrangú hős van. Sőt, Nick karaktere, Clive kicsit erősebb és határozottabb, míg az enyém, Graeme, aki az elején inkább kicsit amolyan mamakedvence típus.”
Mielőtt nekiláttak volna az írásnak, Pegg és Frost lakóbuszba pattantak, és beutazták az amerikai Nyugatot a kaliforniai Los Angelestől egészen a coloradói Denverig. A kiadós kirándulásnak felbecsülhetetlen értéke lett a sztori kialakítása szempontjából. A sors tréfájából pocsék volt az időjárás, gyakran havazott, és egyszer olyan hideg volt, hogy lefagyott a lakóbusz akkumulátora. Ettől eltekintve Pegg rendkívül inspirálónak tartja a kirándulást. „Rengeteget tanultunk a tájról. Egyszerre volt vendégszerető és barátságtalan, de mindig gyönyörű.”
A másik váratlan tényező az volt, hogy rájöttek, mekkora fába vágták a fejszéjüket. „Nem gondoltunk bele, hogy Amerika milyen hatalmas ország –világít rá Frost. – Az ember csak úgy lazán ránéz a térképre, és azt mondja, oké, három-négy nap alatt megtesszük ezt a távot. Aztán vezettünk 10-11 órát, mentünk 300 mérföldet, és még előttünk van 2000. Semmi mást nem csináltunk, mint vezettünk reggel nyolctól este tízig. Aztán ott az időjárás. Amikor Nevadába értünk, elkezdett havazni, és abba sem hagyta az út végéig. Wyoming és Colorado egyes részein olyan hideg volt, hogy a sör megfagyott a hűtőben, a sampon meg a flakonban. Azt hiszem, teljesen kinyírtuk a lakóbuszt.”
Az úton szerzett tapasztalatok egy részét beleírták a forgatókönyvbe. „Elértünk egy kisvárosba, amit úgy hívtak: Little A’Le’Inn. Itt futottunk össze a helyi menő csávókkal – veszi át a szót Pegg. – Bár ez a két figura nem volt olyan ijesztő, mint a filmben, azért meglehetősen fagyossá vált a levegő. A szélvédőnek ütköző madár szintén saját tapasztalat. Mindennap történt valami rendkívüli. Izgalmas élmény volt, e kiruccanás nélkül meg sem tudtuk volna írni a forgatókönyvet.”
 Mivel viszonylag bonyolult lett volna egy igazi földönkívülit magukkal cipelni, a duó gondoskodott megfelelő megoldásról. Pegg egyik barátja készített egy alien-mellszobrot, és elnevezte Paulnak. „Ahány fotót csak küldtek magukról, úgy volt beállítva, hogy Paul ott ült mellettük a képen – meséli Park. – Ez segített nekik abban, hogy életre keltsék a sztorit. Rá is jöttek menet közben: nahát, akár működhet is a dolog.”
A kirándulás végeztével az alkotók megnéztek több mint ötven filmet, amik vagy földönkívüliekről, vagy kalandos kiruccanásokról szóltak. „Aztán leültünk egymással szemben, és elkezdtük megszülni a forgatókönyvet, mondatról mondatra – emlékszik vissza Frost. – Simon egy időre otthagyott, hogy megcsinálja a Hogyan veszítsük el barátainkat és legyünk magányosak című filmjét (How to Lose Your Friends & Alienate People), én meg, mivel már kellet egy vázlatos forgatókönyv, hetekre bezárkóztam, és összeraktam egy 180 oldalas könyvet. Aztán amikor Simon visszatért, fogtuk ezt a monstrumot, és teljesen szétcincáltuk. Ami jó volt, megtartottuk, ami nem, ment a kukába. Simonnak jó nagy monitora van, úgyhogy a válla fölött néztem, miket irkál. Minden mondatot külön megcsócsáltunk, volt, amelyiket órákon keresztül.”
Végül olyan kalandvígjáték született, amelyben nem csak egyetlen szereplő keveredett el messzire az otthonától. „Ebben a filmben bizonyos szempontból mindenki idegen egy kicsit – mondja Pegg. – Az alapötlet ez volt: ezek a karakterek nem ott vannak, ahol lenniük kéne, és meg kell tanulniuk, hogyan lehet megbirkózni ezzel a sajnálatos adottságukkal.”
Amikor rendezőt kellett keresni, Greg Mottola volt az első és utolsó, akire gondoltak. Mottolának még egyetlen ismert filmje volt, a Kiruccanók (The Daytrippers), amelyet Park és Pegg nagyon szerettek. De már bemutató előtt állt Mottola következő munkája, a Superbad, avagy miért ciki a szex?, és amikor levetítette Peggéknek, tudták, megvan az emberük. „Greg filmjeit sajátos könnyedség jellemzi – magyarázza Pegg. – Megvan benne a képesség arra, hogy független filmes szemlélettel készítsen el nagyközönségnek szánt művet.”
Fél évvel később Mottola megkapta a Paul forgatókönyvét. „Ahogyan a Haláli hullák hajnala a zombifilmek előtt tisztelgett, a Vaskabátok pedig az akcióműfajt állította a feje tetejére, a Paul főhajtás a hetvenes évek klasszikus fantasztikus filmjei, meg általában az egész műfaj előtt – magyarázza a rendező. – Hatalmas nosztalgiával olvastam a szöveget, amit szemlátomást két rajongó írt, akik szőröstül-bőröstül ismerik a műfajt.”
Miután a Big Talk és a Working Title többször is tárgyalt Mottolával, megerősödött az az érzésük, hogy olyan embert találtak, akinek van érzéke a Paul vígjátéki vonulatához, ugyanakkor a pontosan koreografált akciójeleneteket is meg tudja rendezni. „Tudtuk, érzi, milyen filmet szeretnénk készíteni – mondja Park. – Greg azzal is levett mindkét a lábunkról, hogy tökéletes a vizuális érzéke. A Pault Spielberg stílusában akartuk leforgatni, és Gregen látszott, érti, mire gondolunk.”

Interkontinentális szereplőválogatás

Pegg szerint a Paul szereplőválogatása nem volt más, mint az amerikai és angol komikusok nagy dzsemborija. Pegg és Frost hozták a szigetországbeli muníciót, az újhazát pedig a tengerentúli komikusok krémje képviselte, akik közül többen már dolgoztak együtt Mottolával.
A két földlakó, Graeme és Clive mellett a legfontosabb szereplő természetesen Paul volt. Bár fizikai jelenlétét a Double Negative számítógépes trükkvarázslóinak köszönhette, hangjának nagyon emberinek kellett lennie. „Tudtuk, hogy Paul nem fog életre kelni, ha csak egy kupac számítógépes trükkből áll – magyarázza Fellner. – Amennyiben csupán ennyi lenne, a nézők rögtön kifordulnának a moziból. Ugyanolyan hús-vér szereplőre volt szükségünk, mint a többiek. Rengeteget kísérleteztünk, és tisztán látszott, hogy a színészi alakításnak kell vezérelnie a számítógépes animációt, és nem megfordítva.”
Seth Rogen hangjára esett a választás, aki szép emlékeket ápolt a Mottolával közös munkáról, hiszen együtt készítették a Superbadet (a színész az egyik főszereplő és az egyik forgatókönyvíró volt). Rogen és Mottola új, friss irányba fejlesztették tovább a címszereplő karakterét. „Paul az elején sokkal öregebb és zsémbesebb volt, tulajdonképpen kötekedő, szemét alak – nem úgy, mint most” – mondja Frost.
 Az alkotók szerint Paul afféle katalizátor a többi szereplő életében, és örömmel konstatálták, hogy Seth új színekkel gazdagítja hősük karakterét. „Szabad szellemű lény lett belőle, és szinte semmi nem maradt abból az undok és szánalmas figurából, amilyennek eredetileg Nick és én elképzeltük – folytatja Frost önkritikusan. – Amikor Seth neve fölmerült, mindannyian örültünk, mert tudtuk, friss életet fog lehelni a projektbe. Ahogy Seth átlényegült Paullá, hősünk az a karakter lett, aki megváltoztatja a többiek életét.”
Tekintve, hogy Paul évtizedekkel korábban szenvedett űrhajótörést a Földön, Rogen megfáradt, de haláli laza karakternek akarta ábrázolni őt, szemben két feszült útitársával. „Viccesnek találtam, hogy ezek az ideges lúzerek találkoznak a nyugis öreg hippivel, aki azért tud lelkesedni pár dologért” – magyarázza a színész.
  Az, hogy Rogen adja hangját Paulnak, az űrlény mozgására is hatással volt. „Kezdetben úgy képzeltük, hogy Paul szélesen gesztikulál, és harsány meg fura dolgokat csinál – folytatja Park. – De Greg úgy érezte, finomítanunk kellene a dolgon. Aztán rájöttünk, mi a megoldás. Seth-tel fölvettük Paul jeleneteit, és odaadtuk őket az animátoroknak, hogy az ő gesztusaira építsék az űrlény mozgását.”
A két brit turistát és földönkívüli utasukat Lorenzo Zoil (utalás a Lorenzo’s Oil című filmre – a ford.) különleges ügynök üldözi, aki sok mindent tud arról, mi történt Paullal az utóbbi néhány évtizedben. A karaktert Jason Bateman alakítja. A színész jó barátságot ápol Mottolával, amióta együtt dolgoztak Az ítélet: család (Arrested Development) című tévésorozatban.
„Amikor a megfelelő színészt kerestük Zoil szerepére, váltig bizonygattam, olyasvalaki kell, aki hiteles fenyegetés benyomását kelti – magyarázza Pegg. – A többiek azt mondták: nem, vicces figura kell, keressünk egy komikust. Mire én: ha valaki csak úgy marháskodik, nem lesz fenyegető. Amikor Jasont megnéztük, nagyon örültem, mert rémisztő tudott lenni, miközben a humoros oldala sem tűnt el. Jó volt negatív szerepben látni őt.”
Tekintve, hogy a Paul sajátos tisztelgés a fantasztikus film műfaja előtt, minden idők egyik legemblematikusabb sci-fi hősnője, Sigourney Weaver sem maradhatott ki a produkcióból. A Nagyfőnök Zoil ügynök zsarnoki és ijesztő felettese. Akárcsak A nyolcadik utas: a halál (Alien) Ripley hadnagya esetében, ez a karakter is férfi lett volna eredetileg, ám egy stábvacsora során Nick Frost feltette a mindent eldöntő kérdést: mi lenne, ha nő lenne? Abban pedig egyetértettek, ha ez a karakter nő, csakis Sigourney Weaver tudja jól eljátszani.
Bár hamar kiderül, hogy Zoilt a Nagyfőnök küldte Paul elfogására, egészen a film végéig homályban marad, pontosan kicsoda is ez a karakter. „Nem sok szimpátiát táplál Paul iránt – magyarázza Sigourney Weaver. – Úgy gondolja, elég sokat élősködött már az adófizetők nyakán, ideje megszabadulni tőle. Miért nem a Nagyfőnök bulizik együtt Spielberggel, miért ez a kis nyamvadék? Hirtelen rájön, nyugodtan kinyírhatja Pault, mégpedig hűséges csatlósa, Zoil ügynök segítségével.”

A film szereplői

    SETH ROGEN (Paul hangja) 13 évesen kezdte a pályát: kanadai kabarékban lépett fel. Később Los Angelesbe költözött, ahol Judd Apatow két vígjátéksorozatában kapott szerepet. A Különcök és stréberek (Freaks and Geeks) és az Undeclared sikere után 2005-ben A 40 éves szűz (The 40 Year Old Virgin) című mozifilmben játszott. Társszerzőként és producerként vett részt a Superbad, avagy miért ciki a szex? című vígjátékban. Nagy sikert aratott az Ananász expressz (The Pineapple Express) című akcióvígjátékban is.
    Legutóbb A szerv (Observe and Report) című vígjáték szereplőjeként, illetve a Szörnyek az űrlények ellen (Monsters vs. Aliens) egyik karakterének hangjaként vívta ki a közönség elismerését.
További filmjei: Én, a nő és plusz egy fő (You, Me and Dupree), A híres - Ron Burgundy legendája (Anchorman: The Legend of Ron Burgundy), Donnie Darko, Felkoppintva (Knocked Up), Ki nevet a végén? (Funny People), Kung Fu Panda (előkészületben a második rész), Zöld darázs (The Green Hornet).

SIMON PEGG (Graeme Willy, forgatókönyvíró) legutóbb a Burke & Hare című horrorvígjáték egyik főszereplője volt, illetve ő adta hangját a Narnia krónikái 3 – A Hajnalvándor útja (The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader) című fantasy egyik szereplőjének. Láthattuk az új Star Trekben, és ő szólaltatta meg Buckot a Jégkorszak 3 – A dínók hajnalában (Ice Age: Dawn of the Dinosaurs).
Egyik legismertebb munkája a brit Channel 4 számára írt Spaced című sorozat, amelyen társíróként dolgozott, és szerepelt is benne. A sorozat annyira sikeresnek bizonyult, hogy második évad is készült belőle, és mindkettőt rangos díjakra jelölték, többek között BAFTA- és Nemzetközi Emmy-díjra.
Pegg legsikeresebb munkája a Haláli hullák hajnala (Shaun of the Dead), amellyel forgatókönyvíróként debütált a filmvásznon, és a főszerepben is őt láthattuk. A filmet 2005-ben jelölték a legjobb filmnek járó BAFTA-díjra, a Londoni Kritikusok Díjára (itt a legjobb forgatókönyv díjára is jelölték), Empire Film-díjra, South Bank Show-díjra, NME-díjra és a British Comedy-díjra. Megnyerte a Brit Független Filmesek legjobb forgatókönyvnek járó díját és a legjobb brit filmnek járó Empire Film-díjat.
A Haláli hullák... után a Vaskabátok (Hot Fuzz) volt Pegg következő nagy dobása, amelyben szintén barátjával, Nick Frosttal volt főszereplő.
Főszerepet alakított a következő filmekben: Run, Fat Boy, Run, The Good Night, The Big Nothing.
További filmjei: Mission Impossible 3; Ördögi Színjáték – A Pap, a Várúr és a Boszorkány (The Reckoning), Non-stop partyarcok (24 Hour Party People), Széfbe zárt igazság (The Parole Officer).
Simon a közelmúltban fejezte be a munkát a Free Jimmy című animációs filmen.

NICK FROST (Clive Collings, forgatókönyvíró) a brit Channel 4 Spaced című sorozatával vált ismertté, és mára az Egyesült Királyság egyik legkeresettebb komikus színésze.
Tévésorozatok mellett a Haláli hullák hajnala (Shaun of the Dead) című mozifilmben is szerepelt, és ugyancsak Simon Pegg oldalán volt látható a Vaskabátok (Hot Fuzz) című akcióvígjátékban.
Legutóbb a Hátborzongatók (Spine Chillers) című sorozatban és a Mr. Tűsarok (Kinky Boots) című filmben láthattuk.

A film alkotói

GREG MOTTOLA (rendező) legutóbbi munkája a Kalandpark (Adventureland) című nevelődési vígjáték/dráma volt. Előtte a Superbad, avagy miért ciki a szex? című filmmel keltett feltűnést, míg első nagyjátékfilmje A kiruccanók (The Daytrippers) című független film volt, amelynek a forgatókönyvét is ő írta.
Korábban tévésorozatokban csiszolta tehetségét, néhány epizódot rendezett a The Undeclared, Az ítélet: család (Arrested Development) és a The Homecoming című szériákban.
Mottola a Columbia Egyetem film tanszakán végzett, többek között Syney Lumet, David Mamet és George Roy Hill tanítványa volt.   

TIM BEVAN és ERIC FELLNER (producerek) Európa vezető filmprodukciós cégének, a számtalan filmes díjat nyert Working Title Films elnökei 1992 óta. Bevan és Fellner több mint nyolcvan filmet készítettek, amelyek bevétele világszerte eléri a három és fél milliárd dollárt. Oscar-díjas filmjeik: Ments meg, Uram! (Dead Man Walking), Fargo, Elizabeth. Összesen huszonkét BAFTA-díjat gyűjtöttek be, többek között az Igazából szerelem (Love Actually) és a Négy esküvő és egy temetés (Four Weddings and a Funeral) című filmekkel, valamint nívós díjakat a cannes-i és a berlini nemzetközi filmfesztiválokon, több más elismerés mellett.
Legutóbbi filmjeik: A United 93-as (United 93), Büszkeség és balítélet (Pride & Prejudice), Nanny McPhee – A varázsdada (Nanny McPhee), Tűzveszély (Catch a Fire), Füstölgő ászok (Smokin' Aces), Sixty Six, Gone, Elizabeth: Az aranykor (Golden Age, a nagy sikerű Elizabeth című film folytatása), Vágy és vezeklés (Atonement), Mindenképpen talán (Definitely, Maybe), Mr. Bean nyaral (Mr Bean's Holiday), Nanny McPhee és a nagy bumm (Nanny McPhee and the Big Bang).
Korábbi legsikeresebb filmjeik: Sztárom a párom (Notting Hill), Bean – Az igazi katasztrófafilm (Bean), A tolmács (The Interpreter), Johnny English, Ó, testvér, merre visz az utad? (O Brother, Where Art Thou?), Egy fiúról (About a Boy), a Bridget Jones filmek, Ali G Indahouse, Haláli hullák hajnala (Shaun of the Dead), Billy Elliot, Égető bizonyíték (Burn After Reading).
Az utómunkálatoknál tart Johnny English Reborn című vígjátékuk, amelynek főszereplői Rowan Atkinson és Gillian
 

 

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK