2025.01.21., kedd - ÁgnesZalaegerszeg időjárása

Archivum

Off hollywood

2008. február 29. péntek, 10:44
Címkék:

 {slimbox album="off"}images/stories/programajanlo/film/off/1.jpg{/slimbox} {slimbox album="off"}images/stories/programajanlo/film/off/2.jpg{/slimbox} {slimbox album="off"}images/stories/programajanlo/film/off/3.jpg{/slimbox} {slimbox album="off"}images/stories/programajanlo/film/off/5.jpg{/slimbox} {slimbox album="off"}images/stories/programajanlo/film/off/9.jpg{/slimbox} {slimbox album="off"}images/stories/programajanlo/film/off/12.jpg{/slimbox} {slimbox album="off"}images/stories/programajanlo/film/off/13.jpg{/slimbox} {slimbox album="off"}images/stories/programajanlo/film/off/16.jpg{/slimbox}

színes magyar film

 

rendező: Hajdu Szabolcs
forgatókönyvíró: Garaczi László
zeneszerző: Márkos Albert
operatőr: Nagy András
jelmeztervező: Breckl János
producer: Pék Csaba, Bodzsár István
látványtervező: Hujber Balázs
vágó: Politzer Péter 
szereplő(k):
Török-Illyés Orsolya (Adél)
Szabó Domokos (Adél férje)
Thuróczy Szabolcs (Producer)
Miklós Marcell (Rádióriporter)
Kovács Lehel (Gyártásvezető)
Mészáros Tibor
Vásári József

 

A film főhőse, Bódi Adél fiatal filmrendezőnő új filmjének bemutatójára készül. A történet 24 órába sűríti azt az összeomlást, ahogy a semmi kis film felzabálja Adél életét. Egy napon át tart a véghajrá, ahol is rosszízű, magánéletének titkait kiteregető rádiós szerepléssel indul a rendezőnő napja. Munkatársai elrontott meghívókkal és félresikerült plakátokkal töltik meg délelőttjét, producere már következő filmjéhez követel lényegi változtatásokat. Adél hazasiet, hogy levegőhöz jusson, de otthon színész férje, Rajnai Pali szörfölget lelkesen az internetes pornóoldalakon. Elkeseredett vitájukban egybemosódik a filmes karrier a magánélettel, konklúzióként Adél elrohan, Pali pedig szisztematikusan lerombolja közös lakásukat. Az elgyötört Adél a bemutatón felemás sikerrel szembesül - a fogadtatás se jó, se rossz, ám ünnepelni kell, a stáb mulatni meg. Az itt kavargó arcok közt felbukkan Kelemen, a vidéki színész, akinek jelenetét kivágták, bajuszát pedig le, s ezért felesége elhagyta. A bajusztalan ex-statiszta kitárulkozása az utolsó csepp a pohárban, Adél pánikrohamot kap, pszichiátriára kerül, de hajnalban feleszmél és megszökik. Szétdúlt otthonában, feldúlt lelkében meg kell találnia a megoldást, hogy eltakarítsa a romokat.

OFF HOLLYWOOD

Péntek. Bódi Adél fiatal filmrendezőnő új filmjének premierjére készül. A sűrűnekbígérkező nap első programja egy rádióinterjú. A műsorvezető, Fábián Gergő hajdanán maga is filmrendezőnek készült, de miután nem vették fel filmrendező szakra, jobb híján rádiózni kezdett. Már az interjú első perceiben nyilvánvalóvá válik, hogy önnön kisiklott élete, saját sikertelensége sokkal jobban foglalkoztatja, mint a műsorába választott riportalany. Adél eddigi munkásságából teljesen felkészületlen, még az új film címét sem tudja, kérdései értelmetlenek, okfejtései, összegzései kiábrándítóan közhelyesek. Adél igyekszik megfelelni az elvárásoknak. A körülményekhez képest őszintén válaszolgat az ostoba kérdésekre, de hiába, a műsor egyre kínosabbá, színvonaltalanabbá válik. Az interjú második részében kiderül, hogy Adél férje és egyúttal állandó színésze, Rajnai Pali, kimaradt az új filmből. A riporter valami párkapcsolati problémát sejt az ügy mögött, és ízléstelenül vájkálni kezd Adél magánéletében. Adél látszólag kiegyensúlyozottan válaszolgat a tapintatlan kérdésekre, de a méltatlan, megalázó szituáció mélyen felzaklatja. Az interjú során sem Adélról, sem az új filmjéről nem tudunk meg semmi érdemlegeset.

Óriási méretű bőröndjét cipelve Kádár Kelemen érkezik a belvárosi Helvécia kocsmába. Ugyan még csak tíz óra van, de ő rögtön kikér két vodkát és leül egy melós mellé az egyik asztalhoz. Beszédbe elegyednek. Kiderül, hogy Kelemen vidékről érkezett a fővárosba, mert este filmbemutatóra hivatalos. Igaz, hogy csak egy kisebb szerepet játszik a filmben, de ez az ő életében különleges dolog, és már napok óta erre az alkalomra készül. A félrészeg melós gyanakodva hallgatja Kelement. Elmélete szerint, az igazi színészek bármikor tudnak sírni, meg nevetni, úgyhogy ha Kelemen be akarja bizonyítani, hogy igazi színész, akkor sírjon és nevessen, mert az egy igazi színésznek rutinfeladat. Kelemen eleinte idegenkedik attól, hogy egy kocsmában bizonygassa szinészi kvalitásait, de büszkesége legyőzi őt. Belemegy a játékba, és teljes átéléssel adja elő a mutatványt. Bár lényegében semmit sem tudunk erről az emberről, nevetése és sírása mögött felsejlik egész élete, mellőzöttségben zajló nyomorult sorsa. A melós mélyen megrendül a vidéki színész tehetségén, és megindultságában egy vodkát kér tőle.

Adélt az új film produkciós irodájában látjuk viszont. A film gyártásvezetője, Gabi, közli vele, hogy Kelement itt látta egy közeli kocsmában. A dolog meglehetősen kínos, mert Kelemen ki lett vágva a filmből, és erről senki sem szólt neki. A film producere Ernő, újabb rosszhírekkel áll elő: a meghívókra rossz időpont került rá, a plakát színeit elnyomták. Adél egyébként is labilis idegállapota kezdi felmondani a szolgálatot, ráadásul Ernő arra kéri, hogy egy leendő francia koprodukció reményében írja át előkészületben levő filmjét francia nyelvterületre, vonja vissza a beígért főszerepet a férjétől, Rajnai Palitól, és adja át egy nevesebb francia színésznek. Adél tiltakozik, habár legbelül maga is érzi, hogy ez a megoldás a sikeresség és továbblépés egyetlen lehetősége.

Adél hazasiet, hogy még a bemutató előtt letusoljon, átöltözzön, rendbe szedje magát. Férjét, Rajnai Palit, a számítógép előtt találja, amint teljes extázisban a legkülönfélébb pornóoldalakon szörfölget. Pali ügyetlen magyarázatokba kezd, de a helyzet egyértelmű. Az ügy kapcsán elkeseredett veszekedés robban ki kettejük között, melynek során előkerülnek az utóbbi másfél év sérelmei. Pali, akármennyire is próbált az elmúlt időszakban megértőnek és nagyvonalúnak mutatkozni, képtelen volt lenyelni, hogy kimaradt az új filmből. Közli Adéllal, hogy nem fog részt venni a bemutatón. A vita egyre durvábbá, egyre aljasabbá válik közöttük, míg a végén fizikailag is egymásnak esnek. Adél dühében azzal zsarolja Palit, hogy a következő filmjéből is ki fogja hagyni, Pali rákontrázva öngyilkossággal fenyegetőzik Adélt okolva minden sikertelenségéért. Ennyiben maradnak. Adél köszönés nélkül távozik a lakásból. Pali végső elkeseredésében nekiesik a bútoroknak, és elkezdi szisztematikusan lebontani a lakást.

Adél számára a nap második fele, a premier, és az utána következő buli, a túlélésről szól. Saját árnyékaként, falfehéren siet föl a színpadra, hogy megköszönje a közönségnek a részvételt, és a stábtagoknak a munkát. A koccintásnál egy sarokba húzódva próbálja távol tartani magát mindenféle kínos beszélgetéstől, elsősorban a Kádár Kelemennel való találkozást szeretné elkerülni, aki csak a vetítésen szembesült azzal, hogy kivágták a filmből.

Az új film visszhangja, legalábbis ami Adélhoz eljut belőle, se nem jó, se nem rossz. Nem lehet most kellemetlenebb Adél számára ennél a felemás érzésnél, hiszen bizonytalanságban maradt, és egyre fokozó nyugtalansága nemhogy feloldódott volna, csak még inkább elmélyült. A premier utáni bulit a New Orleans nevű szórakozóhelyen tartják. Itt már elkerülhetetlen a találkozás Kádár Kelemennel, aki rövid beszélgetésre invitálja Adélt az egyik csendesebb sarokba. Kelemen feltűnően megértőnek mutatkozik a kivágott jelenettel kapcsolatban. Kiderül, hogy sokkal intimebb problémát szeretne megosztani Adéllal.

Kelemen elmondja, hogy egy reklámfilmhez le kellett vágnia a bajuszát, és amikor a felesége meglátta bajusz nélkül, kijelentette, hogy elválik tőle. A feleség világéletében bajuszos férfiként ismerte Kelement, és most, hogy meglátta bajusz nélkül, azt mondta, hogy nemehhez az emberhez ment feleségül. Kelemen arra, kéri Adélt, hogy mondjon véleményt róla, hogy néz ki bajusz nélkül. Megcsippenti a bajusza szélét, és lerántja a felső ajka fölül.
Kiderül, hogy Kelemen mindeddig állbajuszt viselt. Adél döbbenten néz a férfira. Abszurd, bár cseppet sem meglepő, hogy éppen egy ilyen jelentéktelen esemény, egy bajusz nélküli, helyesebben egy álbajuszos ember látványa indítja el Adélban azt a pszichikai folyamatot, ami a továbbiakban az egész éjszakáját meghatározza. Adél kimegy a vécére, és itt, ebben a néhány perces magányban furcsa félelem kezd elhatalmasodni rajta. Úgy érzi ereibe szódavíz csorog, fullad, szíve hevesen ver, a mája körül fantomfájdalmat észlel. Kimegy a New Orleans elé a friss levegőre, de tünetei csak egyre erősödnek. Futni kezd az épület körül, mert eleinte úgy érzi, ez használ. Kiderül, hogy a futástól csak még jobban erősödnek a kellemetlen érzetek, és hiába szeli keresztül-kasul, tébolyultan a belvárost, minden csak egyre rosszabb és rosszabb lesz. Amikor kimerülten visszatér a New Orleansba, már csontjáig, velejéig átjárja a halálfélelem. A bárban áll a bál.

Kádár Kelemen félmeztelenül ül a táncparkett közepén egy kanapén, és Villont szaval a részeg nőkből, és az eldurvult de annál szentimentálisabb férfiakból álló közönségnek. Adél lefekszik az egyik boxban egy bőrkanapéra. Minden erejével azon van, hogy megnyugtassa magát, de hiába minden igyekezet, a nyugodt és egyenletes légzés, az idillikus gondolatok erőltetése, rosszulléte egyre elviselhetetlenebb. Feltápászkodik a kanapéról, és megkéri Ernőt, hogy hívjon mentőt. Ernő taxit hív. A taxiban elszabadul a pokol. Adél hisztériája addig fokozódik, hogy mindent lassúnak érez, és ki akar ugrani a kocsiból. Torkaszakadtából üvölt a taxisnak, hogy hajtson gyorsabban, mert pillanatokon belül meg fog halni. Ernő a karjaiban cipeli be Adélt a sürgősségre, mert az már képtelen megállni a saját lábán. Az ügyeletes orvos első kérdése az, hogy Adél milyen kábítószert fogyasztott. Adél hiába bizonygatja, hogy nem vett be semmit, az orvos nem hisz neki. Intravénásan nagy mennyiségű nyugtatót adat Adélnak, hogy a tüneteket csillapítsa. Adélt átviszik a pszichiátriára. Eltelik néhány óra. Hajnalodik. Adél egy földszinti, halványkék falú kórteremben tér magához. Első gondolata, hogy mielőbb megszabaduljon erről borzalmas, sivár helyről. Semmi kedve pszichológusokkal értekezni, csoportos foglalkozásokon részt venni, pláne regisztráltatni magát. Egy óvatlan pillanatban kimászik a rendelő ablakán, és elindul a kórház udvarán a szemerkélő esőben. Hazatérvén a feldúlt, üres lakás fogadja. Körbejár az összetört, széthajigált berendezési tárgyak között. Talán csak a csömör, talán a fáradság, meg egy csepp igazságtalanság, és némi egyoldalúság is, de ebben a pillanatban egyre pontosabban látja, hogy ez a semmi kis mohó film mindent felzabált körülötte. 24 óra telt el. A városban lassan beindul az élet. Autók fordulnak, kirakatüvegek villannak, a fáradt tüdőkből langyos cigarettafüst száll. Adélt a járókelők között látjuk viszont. Hosszú sétára indul, hogy kiszellőztesse a fejét.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK