2024.11.25., hétfő - KatalinZalaegerszeg időjárása

Archivum

NYÁRUTÓ

2014. január 01. szerda, 09:21
Címkék:

A United International Pictures

az Indian Paintbrush, a Mr. Mudd és a Right of Way Films

produkciójában bemutatja

Jason Reitman filmjét

NYÁRUTÓ

Producerek

Jason Reitman, Lianne Halfon, Russell Smith, Helen Estabrook

Forgatókönyv

Joyce Maynard regénye alapján

Jason Reitman

Rendezte

Ivan Reitman

ADELE.................................................KATE WINSLET

FRANK....................................................JOSH BROLIN

HENRY............................................GATLIN GRIFFITH

FELNŐTT HENRY...........................TOBEY MAGUIRE

FIATAL FRANK....................................TOM LIPINSKI

TREADWELL ŐRMESTER.....JAMES VAN DE BEEK

Forgalmazza a UIP-Duna Film

www.uipduna.hu

23
45
nyaruto-film-plakatNyaruto

A NYÁRUTÓ főhőse a 13 éves Henry Wheeler, aki azon igyekszik, hogy a ház ura legyen, és gondját viselje zárkózott anyjának, Adele-nek, miközben a kamaszkor kínjaival küszködik. Egy alkalommal, amikor az iskolából hazafelé bevásárolni mennek, Henry és az anyja találkoznak Frank Chambersszel, aki ugyan félelmet keltő alak, ugyanakkor nyilvánvalóan segítségre van szüksége. Frank meggyőzi őket, hogy vigyék magukkal az otthonukba, ám később kiderül róla, hogy szökött fegyenc. Ami ezen a hosszú nyárvégi hétvégén történik, mindhárom embert egy életre átformálja.

Az Egek ura és a Juno rendezőjének újabb erőteljes alkotása Joyce Maynard regénye alapján készült.

Az Oscar®-díjas Kate Winslet és az Oscar®-jelölt Josh Brolin a főszereplői az Oscar®-jelölt Jason Reitman által rendezett Nyárutó című filmnek, amely Joyce Maynard azonos című bestselleréből készült.

A munka ünnepe közeledtével a tizenhárom éves Henry Wheeler és édesanyja, Adele elmennek az áruházba, hogy ruhát vegyenek a fiúnak az iskolakezdetre. A sors nem volt kegyes az elvált, gyermekét egyedül nevelő Adele-hez, aki mostanában már a házból sem szívesen lép ki.

Az áruházban Henry egy Frank nevű sebesült férfibe botlik, aki a segítségüket kéri. Határozott egyéniség és félelmetesen meggyőző. Vonakodva bár, de Adele hajlandó hazavinni. Ezzel olyan események sorozatát indítja el e végzetes ünnepi hétvégén, amelyek hatására szembe kell nézniük múltjukkal, és dönteniük kell, hogyan tovább.

Így kezdődött

 Joyce Maynard Nyárutó című regénye 2009. nyarán jelent meg, és gyorsan felkerült a New York Times bestseller listájára. A szokatlan történet egyszerre feszült és szívbemarkoló. A People Magazine szerint a Nyárutó "ismét igazolta, hogy Maynard a történetmesélés nagymestere, szenvedélyes humanista, akit érzékeny füllel és szívvel áldottak meg.”

Helen Estabrook producer, Jason Reitman partnere a Right of Way Films nevű cégben egy barátja javaslatára olvasta el a könyvet, s mint mindenki mást is, magával ragadta a történet. Úgy érezte, minden megvan ahhoz, hogy remek film készüljön belőle.

"A lényeget tekintve nevelődési regényről beszélhetünk, ami át van szőve az elveszett és megtalált szerelem motívumával – mondja a producer. – Az események hat nap alatt zajlanak le egy bonyolult helyzet keretein belül. Úgy találtam, hogy a hősök lenyűgöző kapcsolata és a tét, ami kockán forog, roppant izgalmas és filmszerű.”

Estabrook javaslatára Reitman is elolvasta a könyvet, és egyetértett, hogy jó lenne megfilmesíteni.

"Mindig is vonzódtam az olyan karakterekhez, akik megmagyarázhatatlan dolgokat csinálnak – mondja Reitman. – Rendezőként állandóan arra törekszem, hogy olyan történeteket meséljek el, amelyek láttán a közönség eltűnődik, hogy valami miért történik vagy miért nem. Minél nehezebben hiszi el a néző a karakterről, hogy arra fog vetemedni, amire, annál jobban el akarom mesélni a történetet. Nagy kihívás olyan helyzeteket teremteni, amelyekben a szereplők olyasmiket tesznek, amiket mi magunk sosem lépnénk meg, de azért valahogy mégis megértjük, mi motiválhatta őket.”

"Nagyon megörültem, hogy Jason Reitman filmesíti meg a regényemet – veszi át a szót Joyce Maynard. – Nagyon jól ismerem a műveit, és ideális rendezőnek tűnt ehhez a történethez”. Reitmannek a Nyárutó még csak a negyedik rendezése, ezt a tényt és a filmes viszonylag fiatal korát azonban Maynard előnyként értékelte.

"A történet 1987-ben játszódik, de egy mai felnőtt emlékszik vissza a hétvégére, amely megváltoztatta az életét – Jason pedig körülbelül annyi idős, mint a regényhős ma.”

A Nyárutó című regény különleges körülmények között született, Maynard ugyanis tíznapos rohammunkával alkotta meg, és amíg a végére nem ért, nem is tudta, hogyan fog végződni. "Az elejétől kezdve moziként képzeltem magam elé ezt a történetet – magyarázza az írónő. – Egy film pergett a fejemben, és rekordgyorsasággal írtam, mert magam is kíváncsi voltam arra, hova fut ki majd az egész.”

Adele és Frank embert próbáló lelki terhektől szenved, de ahogy kezdik megismerni egymást, kiderül, hogy gyógyírt jelentenek a másik számára. A közöttük kialakuló vonzalom különleges, mégis könnyen átélhető, ezért a két karakter megformálásához rendkívüli színészekre volt szükség.
"Ebben a filmben minden szemvillanás számít – magyarázza Reitman. – Olyan színészekre volt szükségem, akiknek eleve a DNS-ébe van íródva a szerep, tehát ha nem csinálnak semmit, akkor is pontosan hozzák a karaktert. Kate Winsletnél és Josh Brolinnál jobb színészeket pedig nem ismerek ilyen feladatra. Akkor is érzünk valamit velük kapcsolatban, ha a kisujjuk se mozdul. Egy dolog, ha valaki rendesen el tud játszani egy szerepet, és képes hatni a nézőkre azáltal, hogy elmondja a szövegét, az viszont egészen más, ha valaki a puszta tekintetével együttérzést tud kelteni, mert érzékelteti, hogy rémült vagy szerelmi csalódás gyötri. Kate és Josh ilyen színészek, ráadásul az első naptól működött közöttük a kémia.”

Winslet azonnal elvállalta a szerepet, hiszen Reitmannek és Brolinnal dolgozhatott, ráadásul imádta a forgatókönyvet. "Gyönyörűen van megírva, sok tekintetben nagyon egyszerű, másfelől meg rém bonyolult – mondja a színésznő. – Kis dolgokról van szó, de mindnek óriási a jelentősége, mert nagyon bonyolultak az érzelmek. A történet maga nagyon szép és tiszta, és különösen tetszett, hogy ez a két ember összefog a teljesen reménytelen helyzetben, és ez megváltoztatja mindkettejük sorsát. Ez rendkívül nagy hatást tett rám.”

"Először a könyvvel találkoztam, és nagyon tetszett – veszi át a szót Josh Brolin. – Soha nem lehet tudni, hogy Frank manipulálja-e a többieket, vagy mindig egyenes, amitől roppant izgalmassá válik a játék. Csodálatos a történet szerkezete. A hősöket életük eltérő korszakaiban ismerjük meg. Láthatjuk a nagyon sebezhető Franket, aztán ugyanőt 18 év börtön után. Szinte vissza akar menni az időben, hogy újra a régi, ártatlan srác lehessen, aki még nincs megkeseredve. Adele szintén visszasírja a régi szép időket. Láthatjuk, mekkora rombolást végzett bennük a múlt, amivel folyamatosan küzdenek, aztán lassan elfogadják az ajándékot, amelyet a találkozásuk nyújt, s amitől minden megváltozhat.”

A történet egyik legfontosabb szereplője a fiatal Henry Wheeler. A karaktert alakító 13 éves Gattlin Griffith eddig csak kisebb tévés és filmes szerepekben volt látható – például az Elcserélt életekben (Changeling) Angelina Jolie oldalán –, de a stáb minden tagja egyetért abban, hogy a Nyárutóban messze az elvárások felett teljesít.

"Gattlin a film igazi nagy felfedezése – magyarázza Reitman. – Annak eldöntése, hogy ki játssza a fiatal Henryt, életem legnehezebb feladata volt. Gattlin istenáldotta tehetség. Pontosan tudja, mit jelent filmszínésznek lenni – hihetetlen ösztöne van, csalhatatlanul érzi, hogyan érvényesülnek a legapróbb érzelmek is a filmvásznon.”

Azt a színészt sem volt könnyű megtalálni, aki majd a fiatal Franket játssza. De amikor a film alkotói meglátták Tom Lipinskit, a keresés véget ért – annyira hasonlít Brolinra, mintha az alteregója lenne.

Lipinski sokat dolgozott azon Brolinnal, hogy elsajátítsa a mozdulatait és a gesztusait a minél hitelesebb alakítás érdekében. Merő véletlen, hogy Brolin korábban a fiatal Tommy Lee Jonest játszotta a Men in Black 3-ban, tehát volt kellő gyakorlata ahhoz, hogy segíthessen Lipinskinek.

Ahogyan Franknek is van egy fiatal meg egy idős változata, szükség volt egy felnőtt Henryre is. A vásznon ugyan keveset látható, ám a felnőtt Henry a Nyárutó narrátora. Ez azt jelentette, hogy olyan átütő erejű színészre van szükség, aki testi valójában és pusztán a hangjával is hitelesen tudja hozni a felnőtt Henryt.

"A filmnek intelligens, komoly és izgalmas narrátorra volt szüksége – magyarázza Reitman. – Amikor Gattlin Griffth-re néztem, és elképzeltem, milyen lesz majd, ha felnő, felidéztem a kortárs színészgeneráció legjobb hangjait. Rájöttem, hogy senki sem mérhető Tobey Maguire-hoz. Az ő hangja szokatlan módon rendkívül felnőttes és intelligens, ugyanakkor van benne valami gyermekien őszinte, még a hétköznapi beszédében is. Pusztán a hangfekvésével olyan benyomást tud kelteni, hogy éppen megfejtette az élet egyik nagy rejtélyét, pedig mondjuk csak egy hamburgert rendelt.” 

A történet

A Nyárutó a múlt bűneinek súlyát és a megbánás szakadékának mélységeit kutatja. "Ez egy romantikus dráma, amit menet közben kell összerakni kis töredékekből – magyarázza Reitman. – Vagyis a karaktereket darabról darabra kell megérteni, nem pedig jelenetről jelenetre. A film különös módon arról is szól, hogy az első benyomások mennyire félre tudnak vezetni.”

A történetet a felnőtt Henry mondja el, aki visszatekint 1987 fordulópontot jelentő nyarára. A tizenhárom éves Henry édesanyjával, Adele-lel él. A visszahúzódó asszonyt megtörték a válásához vezető események, ezért Henryre támaszkodik, nem csak a hétköznapi teendők miatt, hanem mert társként is szüksége van rá. Egyébként a New England-i kisvárosok békebeli idilljében élnek. A szomszédok rendszeresen átjönnek köszönni, nyugodtan besétálva az ajtón, ami soha nincs kulcsra zárva. A lakosok a főutcán jönnek-mennek ráérősen, és be-betérnek a családi vegyesboltokba és kávézókba. Adele azonban képtelen elvegyülni a helybeliek barátságos nyüzsgésében. Nincs teljesen kirekesztve a társadalomból – a barátok és a szomszédok törődnek vele. Inkább magától áll kívül mindenen, önszántából soha nem kezdeményez.

Mivel Adele erősen támaszkodik a fiára, Henry kénytelen sokkal hamarabb felnőni, mint a hasonló korú fiúk.

"A gyerekkor és a felnőttkor között rekedt – magyarázza Gattlin Griffth. – Nem mondhatja el az anyjának, hogy min megy keresztül, mert az asszony érzelmileg instabil és teljesen magába van zárkózva. Az apja egyik pillanatról a másikra eltűnt az életéből, mivel magukra hagyta őket, így Henrynek kell gondoskodni az anyjáról, ő a családfő.”

Adele volt férje, Gerard (Clark Gregg) azért nem törődik a fiával, mert új életet kezdett. "Gerard túllépett rajtuk, és új családot alapított – magyarázza Clark Gregg. – Ez elég gyakran előfordul az életben: az emberek nem sokat foglalkoznak azzal, amit maguk mögött hagytak. De aztán ahogy kibontakozik a történet, látjuk, milyen volt azelőtt Gerard, és hogyan alakult a kapcsolata Adele-lel. Kiderül, Gerard is kegyetlenül megszenvedte, hogy nem bírta tovább a viszonyuk intenzitását.”

Adele lelkileg kezd egyre inkább szétesni, és ezzel arányosan nő Henry gondviselői felelőssége.

Közeledik az iskolaév kezdete, ezért Henry rábeszéli az anyját, hogy menjenek el ruhát venni neki, mert a régit már kinőtte. Adele-nek ehhez nincs kedve és nagyon feszült, de tudja, hogy ennyit meg kell tennie a fia érdekében. Egyikük sem sejti, hogy ez az ártatlannak tűnő kirándulás nem várt és veszélyes következményekkel jár, amelyek örökre megváltoztatják mindkettejük életét.

Vásárlás közben Henry Frankbe botlik (Josh Brolin), aki sebesült és segítséget kér. Henry ösztönösen vonakodik, mert Frank félelmetes, amellett, hogy vadidegen. Amikor Adele megpróbál óvatosan nemet mondani, kiderül, hogy Frank ilyen választ nem hajlandó elfogadni. "Adele természetesen ideges és rossz érzései vannak azzal kapcsolatban, hogy ez az ember ki lehet és mit akar, de az is látszik a férfin, hogy tényleg segítségre szorul – magyarázza Winslet. – Adele ismeretlen okból beleegyezik, hogy hazaviszi, és azt hiszem, csak akkor kezd el azon gondolkodni, hogy mit csinál és mekkora veszélybe kerülhetnek, amikor az idegen már helyet foglalt a hátsó ülésen a fia mellett.”

"Amikor megismerjük Adele-t, nagyon csöndes, remeg a keze, és a fia gondoskodik róla, nem pedig megfordítva – folytatja Reitman. – Mindannyian érezzük, hogy valami hiányzik az életéből, de nem tudjuk, micsoda és miért. Amikor meghozza azt a teljesen logikátlan döntést, hogy engedelmeskedik ennek az ijesztő alaknak, megsejtjük, hogy rejtőzik Adele-ben valamilyen történet, szépség, életvágy, ami felszínre akar törni. Azt nem tudjuk, hogy Franket jogosan zárták-e börtönbe, de kimondottan ijesztő figura. Amikor először találkozunk vele, sántikál, vérzik és izzad. Úgy tűnik, menekül valahonnan. És az egész mozit végig kell néznünk ahhoz, hogy megtudjuk, bízhatunk-e benne, avagy sem.”

Miután megérkeztek Adele-ék házába, Frank bevallja, hogy szökött fegyenc, és azért sántít, mert kiugrott a börtön ablakából. A helyzet súlyossága megdöbbenti Adele-t... ahogyan az a lassú felismerés is, hogy ez a bűnöző talán nem is olyan rettenetes ember, mint amilyennek először gondolta.

"Adele és Henry ott találják magukat a házukban együtt ezzel a szökött fegyenccel – folytatja Winslet. – Elkezdi elmesélni, hogy kicsoda és hogyan szökött meg aznapreggel abörtönből, és furcsa módon ahelyett, hogy még jobban félnének tőle, lassan nyugalom árasztja el őket, mert derengeni kezd számukra, hogy rendes emberrel van dolguk. Eredeti egyéniség. Frank befogadása révén lassan az is kezd kiderülni, kicsoda Adele valójában, mi történt vele, és hogyan magyarázható, hogy az lett, ami.”

Frank múltja berobban a jelenbe, amikor a tévében beszámolnak a szökéséről és megmutatják a körözési fotóját. A férfi erre úgy reagál, hogy megkötözi Adele-t, de ebben az esetben sem olyanok a dolgok, amilyennek tűnnek. "Ennél az ürgénél egyik pillanatban sem lehet tudni, hogy mindjárt valami szörnyű bűntényt fog-e elkövetni, vagy ő a legjobb ember a világon” – mutat rá Brolin.

Frank egyszerre gyengéd és erős, lírai és kemény. Főz a foglyainak, és kanállal gondosan megeteti a megkötözött Adele-t. Reggelit készít az asszonynak és fiának, és kisebb-nagyobb javításokat is elvégez a házban. Vonzalom alakul ki a fegyenc és házigazdái között. Világossá válik, hogy Frank nem fog elmenni, de Adele és Henry ezt már nem is akarják. A hívatlan vendég lassan családtaggá válik. Ám bármennyire is tetszetős az új család gondolata, Frank mégiscsak szökésben lévő fegyenc. Adele érzelmi ébredése csak még bonyolultabbá teszi a helyzetet; eddig higgadt és fegyelmezett volt, de most már bármit megtenne azért, hogy ne veszítse el Franket. A kettejük által kiötlött megoldás kockázatos és túlmegy minden határon – élteti a remény, de a végzet is ott ólálkodik a közelben.

"Nem feltétlenül gondolom, hogy józan ésszel megmagyarázható, amit tesznek, de a szívük a helyén van – összegzi a lényeget Brolin. – Új életet akarnak kezdeni, fittyet hányva a következményekre.”

A film szereplői

KATE WINSLET (Adele) Oscar®-díjas brit színésznő. Szakmai pályafutása során hatalmas közönség- és kritikai sikereket aratott, amelyekért számos díjjal és címmel tüntették ki. Ötször jelölték Oscar®-ra, mire elnyerte az aranyszobrocskát a 2008-as Az olvasóért (The Reader). Hanna megformálásáért ezen kívül még – számos egyéb elismerés mellett – Arany Glóbuszt, SAG-ot (a színészkamara díja) és BAFTA-t (a Brit Film- és Tévéakadémia díja) nyert. Egy évvel később ismét Titanic-beli partnerével, Leonardo DiCaprióval játszott A szabadság útjaiban (Revolutionary Road). Alakításáért többek között Arany Glóbuszt kapott. Szintén az utóbbi évek termésébe tartozik a Fertőzés (Contagion) és Az öldöklés istene (God of Carnage) című filmje.

A színésznő két éve kapta első tévés díját (Emmy) az HBO Mildred Pierce című minisorozatában nyújtott teljesítményéért.

A színészcsaládba született Winslet az angol televízióban kezdte színészi pályafutását tizenhárom éves korában. Tizenhét évesen vált nemzetközileg ismertté Peter Jackson Mennyei teremtmények (Heavenly Creatures) című filmjével.

Későbbi jelentősebb filmjei: Értelem és érzelem (Sense and Sensibility; Oscar®- és Arany Glóbusz-jelölés, BAFTA- és SAG-díj), Lidércfény (Jude), Hamlet (r.: Kenneth Branagh), Titanic (r.: James Cameron; második Oscar®-jelölése, mellyel huszonkét évesen a legfiatalabb színésznő, akit már kétszer jelöltek a díjra), A marokkói kaland (Hideous Kinky), Szentek és álszentek (Holy Smoke), Sade márki játékai (Quills), Iris – Egy csodálatos női elme (Iris; Oscar®-, Arany Glóbusz- és BAFTA-jelölés), Enigma, David Gale élete (The Life of David Gale), Egy makulátlan elme örök ragyogása (Eternal Sunshine of the Spotless Mind; Oscar®-, Arany Glóbusz- és BAFTA-jelölés), Én, Pán Péter (Finding Neverland), Románc és cigaretta (Romance and Cigarettes), A király összes embere (All the King's Men), Apró titkok (Little Children).

JOSH BROLIN (Frank) napjaink egyik legkeresettebb színésze, aki nagy stúdióprodukciókban és független filmekben egyaránt bizonyít. Legutóbb Oscar®-ra jelölték és elnyerte a Kritikusok Kamarájának díját is a Milk című filmben nyújtott alakításáért.

Friss sikerei a Men in Black harmadik része és a Gengszertosztag (The Gangster Squad).

Fontosabb filmjei: Wall Street: A pénz nem alszik (Wall Street: Money Never Sleeps) és a You Will Meet A Tall Dark Stranger, Férfit látok álmaidban (You Will Meet A Tall Drak Stranger), Nem vénnek való vidék (No Country for Old Men), Amerikai gengszter (American Gangster), Árnyék nélkül (Hollow Man), Kincsvadászok (Goonies), A hangos revolverek városa (All the Rage), Gyagyás család (Flirting with Disaster), Terrorbolygó (Planet Terror), Elah völgyében (In the Valley of Elah), Drogosztag (Mod Squad), Éjjeliőr a hullaházban (Nightwatch), Ember tervez (Best Laid Plans), Mimic – A júdás faj, A tenger vadjai (Into the Blue).

GATTLIN GRIFFITH (Henry) hétévesen kezdett meghallgatásokra járni. Első próbálkozásával édesapja, Tad Griffith kaszkadőr nyomdokaiba szeretett volna lépni, ugyanis olyan reklámszerepre jelentkezett, amelyhez kaszkadőrmutatványra volt szükség. A szerepet ugyan nem kapta meg, viszont felfigyelt rá egy kasztingos, és meghallgatásra hívta egy országos Yamaha motorreklám számára. Gattlin megkapta a szerepet, és hamarosan a Home Depot barkácsáruház reklámjainak állandó szereplője lett. Nem sokkal később (2006) meghívták az Untold Stories of the ER című tévés dokudráma-sorozatba, és ezzel elindult színészi karrierje. Olyan sikerszériákban szerepelt, mint az Így jártam anyátokkal (How I Met Your Mother), a Monk – Flúgos nyomozó vagy a Gyilkos elmék (Criminal Minds). Első nagyjátékfilmjében, az Elcserélt életekben (Changeling) korát meghazudtolóan érett alakítást nyújtott Angelina Jolie oldalán.

További fontosabb filmjei: Páros mellékhatás (Couples Retreat), A másik lány (The New Daughter), Zöld lámpás (Green Lantern).

Gattlin hobbija a műlovaglás, családjában ugyanis négy generációra visszamenőleg űzik ezt a sportot, nagyszüleit, Connie és Dick Griffith-t beiktatták a Pro Rodeo, a National Cowboy, illetve a Cowgirl Hall of Fame-be.

A film alkotói

 JASON REITMAN (rendező, forgatókönyvíró, producer) eredeti, okos és vicces filmeket készít, amelyek központi témája egy-egy társadalmi kérdés. Első rövidfilmjét (Operation) 19 éves korában készítette, a Sundance fesztiválon volt a premierje. Rövidfilmjeit több mint száz fesztiválon mutatták be szerte a világon.

A több Oscar®-ra jelölt Egek urával együtt eddig három nagyjátékfilmet rendezett: Köszönjük, hogy rágyújtott (Thank You for Smoking – Arany Glóbusz-jelölés legjobb rendező kategóriában), Juno (Oscar®-jelölés legjobb rendező, legjobb film, legjobb női főszereplő legjobb forgatókönyv kategóriában, végül utóbbi nyerte el a díjat).

JOYCE MAYNARD (regénye alapján) írónő eddig nyolc kötetet adott ki. Majd' megdöglik érte (To Die For) című regényéből Gus Van Sant rendezett nagy sikerű filmet Nicole Kidman főszereplésével. Otthon a világban (At Home in the World) című önéletírását tizenöt nyelvre, köztük magyarra is lefordították. A Nyárutó és Baby Love című regénye is megjelent magyarul.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK