2025.01.21., kedd - ÁgnesZalaegerszeg időjárása

Archivum

Mamma Mia!

2008. augusztus 09. szombat, 11:43
Címkék:
Mamma mia!1999-et írunk. A helyszín egy elbűvölő kis görög sziget, Kalokairi. A romantikus kaland a Villa Donna nevezetű mediterrán hotelben veszi kezdetét, melyet a főnökasszony, Donna (Meryl Streep), leánya, Sophie (Amanda Seyfried) és Sophie vőlegénye, Sky (Dominic Cooper) vezetnek.
Sophie a menyegzőjére készül, és Donna a sürgölődő személyzetet irányítja, hogy a nagy napra minden készen legyen. Megérkeznek Sophie koszorúslányai, és a menyasszony legjobb barátnőivel megoszt egy botrányos titkot.

{slimbox album="mammamia"}images/stories/programajanlo/film/mammamia/1.jpg{/slimbox} {slimbox album="mammamia"}images/stories/programajanlo/film/mammamia/5.jpg{/slimbox} {slimbox album="mammamia"}images/stories/programajanlo/film/mammamia/8.jpg{/slimbox} {slimbox album="mammamia"}images/stories/programajanlo/film/mammamia/12.jpg{/slimbox} {slimbox album="mammamia"}images/stories/programajanlo/film/mammamia/14.jpg{/slimbox} {slimbox album="mammamia"}images/stories/programajanlo/film/mammamia/16.jpg{/slimbox}

A UNIVERSAL PICTURES bemutatja
a RELATIVITY MEDIA közreműködésével
a PLAYTONE / LITTLESTAR produkciójában
PHYLLIDA LLOYD filmjét

Mamma Mia!
Zene és dalszöveg
BENNY ANDERSSON
BJÖRN ULVAEUS

az
ABBA
dalai alapján

Executive producer
BENNY ANDERSSON
BJÖRN ULVAEUS
RITA WILSON
TOM HANKS
MARK HUFFAM

Producer
JUDY CRAYMER
GARY GOETZMAN

Forgatókönyv
CATHERINE JOHNSON

Rendezte
PHYLLIDA LLOYD

DONNA  MERYL STREEP
SAM  PIERCE BROSNAN
HARRY  COLIN FIRTH
SOPHIE  AMANDA SEYFRIED


FORGALMAZZA A UIP-DUNA FILM
www.uipduna.hu

 

A FILM TÖRTÉNETE ÉS A ZENESZÁMOK

1999-et írunk. A helyszín egy elbűvölő kis görög sziget, Kalokairi. A romantikus kaland a Villa Donna nevezetű mediterrán hotelben veszi kezdetét, melyet a főnökasszony, Donna (Meryl Streep), leánya, Sophie (Amanda Seyfried) és Sophie vőlegénye, Sky (Dominic Cooper) vezetnek.
Sophie a menyegzőjére készül, és Donna a sürgölődő személyzetet irányítja, hogy a nagy napra minden készen legyen. Megérkeznek Sophie koszorúslányai, és a menyasszony legjobb barátnőivel megoszt egy botrányos titkot. Elárulja nekik, hogy megtalálta édesanyja naplóját, melyből kiderült, hogy három férfi közül bármelyik lehet az édesapja: az üzletember Sam Carmichael (Pierce Brosnan), a kalandor Bill Anderson (Stellan Skarsgard) vagy a bankár Harry Bright (Colin Firth). Anélkül, hogy elárulta volna édesanyjának, mindhármójukat meghívta az esküvőre („Honey, Honey”) annak reményében, hogy ha elég időt tölt velük, megtudhatja, melyikük az édesapja.
Sophie remegő kézzel postázza a három meghívót a három különböző férfinek („I Have a Dream”). A három férfi a világ három különböző városában készülődni kezd, hogy visszatérjen a szigetre ahhoz a nőhöz, aki húsz évvel azelőtt elvarázsolta őket, aztán összetörte a szívüket.
Sam, Bill és Harry ismeretlenek egymás számára egészen addig, amíg össze nem találkoznak, miután megérkeznek Görögországba. Sam és Harry lekésik a Kalokairire induló kompot, így Bill felajánlja nekik, hogy elviszi őket a yachtján.
A szigeten eközben Donna nagy örömmel fogadja legjobb barátnőit, akikkel egykor közösen zenéltek a Donna és a Dinamók nevű együttesükben. Miközben Donna körbevezeti Rosie-t (Julie Walters) és Tanyát (Christine Baranski) a villában, elpanaszolja nekik anyagi gondjait („Money, Money, Money”).
Csakhamar megérkezik a három férfi, akiket Sophie hívott meg. A lány a többiek számára észrevétlenül elvezeti őket a szállásukhoz, és azt hazudja, hogy nem ő, hanem édesanyja küldte a meghívókat. Lelkükre köti, rejtőzzenek el, hogy Donnát kellemesen meglepje régi barátai felbukkanása, akikről „gyakran” szokott mesélni.
Donna teljesen megdöbben, amikor szemtől szembe találja magát három régi szeretőjével, akiket sosem tudott elfelejteni („Mamma Mia”). Donna ekkor elárulja barátnőinek, hogy nem tudja, a három férfi közül melyik a lánya édesapja („Chiquitita”). Tanya és Rosie arra biztatják, hogy feledje gondjait („Dancing Queen”).
Sophie Bill yachtján találja meg a három férfit, és együtt körbehajózzák a festői szigetet („Our Last Summer”). Miután visszatérnek a szárazföldre, Sophie elhatározza, hogy elárulja Skynak a tervét, azonban inába száll a bátorsága. A szerelmesek szenvedélyes dalt énekelnek egymásnak („Lay All Your Love on Me”), ám félbeszakítják őket Sky barátai, akik elrabolják a fiút, hogy elvigyék a legénybúcsújára.
Sophie leánybúcsúján Donna, Tanya és Rosie személyében újra összeáll a Donna és a Dinamók („Super Trouper”). Az ünneplésnek Sam, Bill és Harry betoppanása vet véget. Sophie elhatározza, hogy egyenként, négyszemközt beszél három lehetséges apjával.
A menyasszony kihasználja, hogy a vendégek önfeledten buliznak („Gimme! Gimme! Gimme! [A Man After Midnight]”). Először Samet vonja félre, hogy kifaggassa Donna iránt érzett szerelméről, majd Harrytől kérdezi meg, hogy vágyik-e gyerekekre, végül pedig Bill elárulja, hogy az idős hölgy, aki Donnának pénzt adott a villába való befektetéshez, valójában a nénikéje, Sofia, amiből Sophie arra következtet, hogy róla nevezték el. A lányt ez meggyőzi arról, hogy Bill az édesapja. Megkéri, hogy ő vezesse az oltárhoz, valamint arra is, hogy az esküvőig ne árulja el a titkot Donnának.
Sophie boldogan tér vissza a buliba, ám nem sokáig örülhet, mert Sam és Harry mindketten meg vannak győződve arról, hogy ők a lány édesapja, ezért nekik kell az oltár elé kísérniük („Voulez-Vous”). Sophie nem mondhatja el nekik az igazat, és tette következményei annyira megrémítik, hogy elájul a tánctéren.
Másnap reggel Rosie és Tanya nyugtatni próbálják az idegeskedő Donnát, hogy majd ők elintézik a férfiakat. Donna az udvaron találkozik Sophie-val, és kérdőre vonja, mert azt hiszi, hogy le akarja állítani az esküvőt. Sophie dühösen azt feleli, hogy ő csak el akarja kerülni az anyja hibáit, majd elviharzik. Donnát Sam vigasztalja meg, aki apai aggodalommal gondol arra, hogy Sophie ilyen fiatalon házasodásra adja a fejét. Kiderül, hogy Donna és Sam még mindig gyengéd érzelmeket táplálnak egymás iránt („SOS”).
Sophie kétségbeesésében vőlegényéhez fordul, a fiú azonban megharagszik rá a hazugságai miatt, így Sophie kénytelen az édesanyjától kérni segítséget.
Donna és Sophie hamar kibékülnek, amikor Donna segít a lányának felöltözni az esküvőjére („Slipping Through My Fingers”). Sophie rádöbben, hogy mivel az édesanyja az egyetlen igazi szülője, aki felnevelte, neki kell férjez adnia. Sam a kápolnánál várja Donnát, ahol a nő elmondja neki, mennyire fájdalmas volt számára kettejük elválása („The Winner Takes It All”).
Elkezdődik a szertartás, de Donna nem bírja tovább magában tartani, hogy Sophie édesapja is jelen van, aki Sam, Bill vagy Harry lehet. Donnán a sor, hogy megdöbbenjen, amikor Sophie elárulja neki, hogy ő hívta meg a három férfit. Ekkor Sophie bejelenti Skynak, hogy az esküvőt szeretné elhalasztani, és előbb utazgatni vele kettesben egy kicsit a világban, ahogy mindig is tervezték.
Egészen addig úgy tűnik, hogy hiábavaló volt a lázas készülődés a nagy eseményre, amíg Sam meg nem kéri Donna kezét.
Donna igent mond („I Do, I Do, I Do, I Do, I Do”)!
A történet ott ér véget, hogy Sophie és Sky búcsút intenek a szigetnek, és elhajóznak közös életük felé („I Have a Dream”).

A készítők

A Mamma Mia! története a nyolcvanas években kezdődött, amikor Judy Craymer producer Benny Andersson és Björn Ulvaeus ABBA-tagokkal dolgozott a Chess című musicalen, amely a zenészek első projektje volt az ABBA utáni időkben. Craymert megihlette a zenekar dalainak teátrális hangzása, és felvetette a zenészeknek, hogy musicalt kellene írni az ABBA-dalok alapján.
1995-re sikerült meggyőzni az egykori ABBA-tagokat. Beleegyeztek a musical elkészítésébe, ám azzal a feltétellel, hogy Craymer előbb találja meg azt a koherens történetet, amely a dalokat vinni tudja a hátán, valamint a megfelelő szerzőt, aki képes kihozni a musicalből azt a lehetőséget, amelyet a producer meglátott benne. Két évvel később Craymer úgy érezte, megtalálta ezt a szerzőt Catherine Johnson drámaíró személyében.
Craymer röviden elmondta Johnsonnak az elképzeléseit, valamint felhívta a figyelmét arra, hogy az ABBA-dalok két jól elkülöníthető csoportra oszthatók. Vannak fiatalos, játékos, ártatlan dalaik, mint például a „Honey, Honey” és a „Dancing Queen”, valamit érett, gondolatébresztő és érzelmes dalaik, mint amilyen a „The Winner Takes It All” és a „Knowing Me, Knowing You”. Craymer úgy gondolta, hogy ezekre a dalokra egy több generációt átívelő történetet lehetne alapozni.
Az eredmény egy szívet melengető, felemelő történet különböző generációhoz tartozó nőkről, fiatal románcról és kései szerelemről. A szöveg elkészülte után Craymer elkezdte keresni a megfelelő rendezőt. Meggyőzte az elismert színpadi és operarendezőt, Phyllida Lloydot, hogy csatlakozzon a produkcióhoz. Björn Ulvaeus együtt dolgozott Lloyddal, Craymerrel és Johnsonnal a Mamma Mia! musical színpadra állításán.
Az első előadás 1999. április 6-án a londoni Prince Edward Theatre-ben hatalmas sikert aratott, és a muscial népszerűsége azóta is töretlen. Az Egyesült Államokban 2000. novemberében a San Franciscói Orpheum Theatre-ben mutatták be. 2001. októberében debütált a Broadwayn, ahol már az előre váltott jegyekkel 27 millió dolláros bevételt hozott – ami az egyik legmagasabb bevétel a színháztörténelemben –, 2002-ben pedig öt Tony-díjra jelölték. 2003 februárjában mutatták be a Las Vegas-i Mandalay Bay Theatre-ben, 2005 júniusában érte meg az ezredik előadást, és ezzel az egyik leghosszabban játszott Broadway show lett Las Vegasban.


A szereplőválogatás

Donna szerepére a filmkészítőknek sikerült megnyerniük a kétszeres Oscar-díjas Meryl Streepet. A Mamma Mia! Streep első musical-szerepe, bár hallhattuk már énekelni a Képeslapok a szakadékból és  Az utolsó adás című filmekben.
 – Az álmunk vált valóra, amikor Meryl elvállalta Donna szerepét – mondja a rendező. – Tudtuk, hogy jól énekel, és szívesen szerepelne musicalben. Minden megvan benne, ami a szerephez szükséges.
– Ezek a dalok időtlenek – mondja a színésznő. – A bensőnkig hatolnak. Amikor meghallottam őket, rájöttem, hogy már ismertem valamennyit. Fülbemászó, nagyszerű dallamuk van.
Streepnek az is tetszett a filmben, hogy a Mamma Mia! musicalt nők készítették, valamint az, hogy a szerep fizikailag is kihívást jelentett számára. A színésznőnek többek között egy 12 méter magas épület tetején egyensúlyozva kellett elénekelnie a „Mamma Mia” című dalt, a „Dancing Queen” előadása közben pedig lecsúsznia egy korláton és beugrani a mólóról a tengerbe.
 A három lehetséges apa szerepére Pierce Brosnant, Colin Firth-öt és Stellan Skarsgardot válaszották. Brosnan bevallja, hogy bár nagyon örült a felkérésnek, először megrémisztette a tudat, hogy a filmben énekelnie és táncolnia kell.
 – Szó szerint rettegtem – mondja a színész. – Szerintem még sosem izgultam ennyire egy munka miatt. Végül megadtam magam, és sikerült nagyszerűen éreznem magam játék közben. Rájöttem, hogy mennyire kimerítő énekkel kifejezni az embernek az érzéseit.
A filmkészítőknek konkrét elképzeléseik voltak a színészekről, akik Sophie-t és Skyt alakíthatják, így találták meg végül Amanda Seyfriedet és Dominic Coopert a fiatal szerelmespár szerepére.
 A meghallgatások izgalmasan alakultak. Seyfriedet lenyűgöző énekhangja kiemelte a többi reménybeli Sophie közül. Lloyd így emlékszik vissza: – Amanda megnyerő, ragyogó, közvetlen személyisége szinte gyermeki fiatalsággal párosul. Hangja olyan csodálatosan természetesen csengett, hogy Benny és Björn még olyan dalok előadására is megkérték, amelyeket a filmben nem is kell elénekelnie. Besétált, és abban a pillanatban, hogy elkezdett énekelni, a teremben mindenki egyszerre suttogta, hogy „Ő az”.


A dalokról

A színpadi musicalt filmvászonra ültetni nem volt könnyű feladat, nem utolsósorban azért, mert Andersson szerette volna, ha minden színész maga adja elő a dalokat. Martin Lowe zenei rendező, aki 1999-ben csatlakozott a Mamma Mia! csapatához, ezt mondja: – Magasra tettem a lécet. Mivel dolgoztam a színpadi változaton, tudtam, hogy a dalok előadása mit követel meg a színészektől.
Annak érdekében, hogy a lehető legjobb teljesítmények kerüljenek a filmbe, Lloyd kihasználta a dalok felvételének különféle lehetőségeit: az előre felvett és az élőben előadott változatokat is kipróbálták.
– A musicalek esetében rendszerint előre felveszik a dalokat, majd a színészek tátognak a szövegre – magyarázza Mark Huffam executive producer. – Mivel a filmünkhöz nagyszerű színészeket sikerült megnyernünk, lehetőséget adtunk nekik, hogy néhány dalt élőben adjanak elő. A nagyszabású táncjeleneteknél playbacket használtunk, ám az egyszemélyes dalokat a színészek élőben adták elő.
A döntés elnyerte a szereplőgárda tetszését. – Bennyvel és Björnnel dolgozni a dalok felvételén nagyon érdekes volt, mivel azelőtt csináltuk, hogy igazán megismerhettem volna a karakteremet és megtalálhattam volna a hangját – mondja Streep. – Később, amikor forgattunk és élőben vettük fel a dalokat, észrevettem, hogy az énekhangom másképp szól, mint ami a fülhallgatóból jött. Így a hangom fejlődött, és nagyszerű volt a lehetőség, hogy élőben is kipróbálhattam, hiszen a jelenet energiája is befolyásolja azt, hogyan kell előadni a dalt, amit az első felvételkor még nem tudhattam.
Firth egyetért: – Nehéz azelőtt énekelni, hogy a karaktert megismertük volna, hiszen egy musicalben a dalok nem önmagukban szólnak, hanem a történet részét képezik, így az előadásmódnak összhangban kell állnia a karakterrel. Vagy az alakítást kell összhangba hozni a dallal, vagy a dalt az alakítással.
Amanda Seyfriedet Lowe, Ulvaeus, Andersson és Lloyd is figyelte a felvételek során, ami a fiatal színésznő elmondása szerint felszabadítóan hatott rá. – Izgalmas és hihetetlenül jó volt velük dolgozni. Nem sokat irányítottak. Tetszett nekik a hangszínem, így hagytak szabadon énekelni.
Lowe rámutat, hogy Seyfriednek több olyan dalt kell előadni a filmben, amely a nehezek közé tartozik, mint például az „I Have a Dream”. – Az „I believe in Angels” sor egy szünetre esik, és valamennyire kényelmetlenül jön ki a dal éneklése közben. A meghallgatáson sok színésznő elbukott ezen az egy soron. Hála az égnek, hogy megtaláltuk Amandát, aki könnyedén megcsinálta. Amikor kisétált a meghallgatásról, a kamerakezelő és a hangmérnök egyszer csak megszólaltak: „Ez Sohpie”. Addig egész nap nem szóltak egy szót sem!


A SZEREPLŐKRŐL

MERYL STREEP (Donna) számos filmkritikus szerint napjaink legnagyszerűbb színésznője. Kétszer vehetett át Oscart, a Kramer kontra Kramer (Kramer vs. Kramer) és a Sophie választása (Sophie’s Choice) című filmekért, és további tizenkétszer jelölték a díjra.
Legújabb filmjei: Lions for Lambs (Lions for Lambs), Kiadatás (Rendition), Kétely (Doubt), Julie & Julia.
Első filmszerepét az 1977-es Júlia (Julia) című drámában alakította Jane Fonda és Vanessa Redgrave mellett. Első Oscar-jelölését A szarvasvadász (The Deer Hunter) című filmért kapta.
További korai filmjei: A francia hadnagy szeretője (The French Lieutenant’s Woman; Oscar-jelölés), Silkwood (Silkwood; Oscar-jelölés), Távol Afrikától (Out of Africa; Oscar-jelölés), Gyomok között (Ironweed; Oscar-jelölés), Sikoly a sötétben (A Cry in the Dark; a Cannes-i Filmfesztivál és a New York-i Filmkritikusok legjobb színésznőnek járó díja, AFI-díj), Zuhanás a szerelembe (Falling in Love), Féltékenység (Heartburn), Manhattan (Manhattan).
A kilencvenes években a következő filmekben láthattuk: Nőstényördög (She-Devil; Golden Globe-jelölés), Képeslapok a szakadékból (Postcards from the Edge; Golden Globe- és Oscar-jelölés), Tranzit a mindenhatóhoz (Defending Your Life), Jól áll neki a halál (Death Becomes Her), Kísértetház (The House of the Spirits), Veszélyes vizeken (The River Wild), A szív hídjai (The Bridges of Madison County; SAG-, Golden Globe- és Oscar-jelölések), Marvin szobája (Marvin’s Room; Golden Globe-jelölés), A gyanú árnyéka (Before and After), Életem értelme (One True Thing; SAG-, Golden Globe- és Oscar-jelölés), Pogánytánc (Dancing in Lughnasa), A szív dallama (Music of the Heart; Oscar-jelölés).
A közelmúltban készült filmjei: Az órák (The Hours; SAG- és Golden Globe-jelölések), Adaptáció (Adaptation; Golden Globe-díj, BAFTA- és Oscar-jelölések), A mandzsúriai jelölt (The Manchurian Candidate), Lemony Snicket – A balszerencse áradása (Lemony Snicket’s A Series of Unfortunate Events), Első a szerelem (Prime), Az utolsó adás (A Prairie Home Companion), Este (Evening), Az ördög Pradát visel (The Devil Wears Prada; Golden Globe-díj, Oscar-, SAG- és BAFTA-jelölések).

PIERCE BROSNAN (Sam) napjaink egyik legtehetségesebb és legsármosabb hollywoodi színésze. 2005-ben a legjobb színésznek járó Golden Globe-díjra jelölték a Matador (The Matador) című filmért.
Legújabb filmje a Married Life című bűnügyi dráma.
Brosnan 1996-ban alapította meg saját produkciós cégét, az Irish DreamTime-ot, melynek zászlaja alatt a Matadoron  kívül a következő filmek készültek: A távoli rokon (The Nephew), A Thomas Crown-ügy (The Thomas Crown Affair), Evelyn (Evelyn), Válótársak (Laws of Attraction), Próbatétel (Butterfly on a Wheel). A cég most készülő projektje A Thomas Crown-ügy második része.
Brosnan legismertebb szerepe James Bond karaktere, akit a következő filmekben alakított: James Bond: Aranyszem (GoldenEye), James Bond: A holnap markában (Tomorrow Never Dies), James Bond: A világ nem elég (The World Is Not Enough), James Bond: Halj meg máskor (Die Another Day).
A négy James Bond-filmen kívül Brosnan legsikeresebb filmjei A Thomas Crown-ügy, a Dante pokla (Dante’s Peak) és A fűnyíróember (The Lawnmower Man).

COLIN FIRTH (Harry) veteránnak számít a brit filmszakmában, több mint két évtizedet felölelő filmes, televíziós és színpadi karrierrel a háta mögött. Munkáját  SAG-, Emmy- és többszörös BAFTA-jelölésekkel ismerték el.
Legújabb filmjei: Akkor ő rám talált (Then She Found Me), When Did You Last See Your Father?, Genova, The Accidental Husband, A Christmas Carol, Easy Virtue.
A közelmúlban készült filmjei: Nanny McPhee – A varázsdada (Nanny McPhee), Az igazság fogságában (Where the Truth Lies), Bridget Jones: Mindjárt megőrülök! (Bridget Jones: The Edge of Reason), Leány gyöngy fülbevalóval (Girl With a Pearl Earring; Európai Filmdíj-jelölés), Igazából szerelem (Love Actually), Bunbury, avagy jó, ha szilárd az ember (The Importance of Being Earnest), Trauma (Trauma), Miről álmodik a lány? (What a Girl Wants), Nő előttem, nő utánam (Hope Springs), Frigy vagy nem frigy? (Relative Values).
A kilencvenes években a következő filmekben láthattuk: Szerelmes Shakespeare (Shakespeare in Love), Az angol beteg (The English Patient), Ezer hold (A Thousand Acres), My Life So Far (My Life So Far), Az asszony titokzatos mosolya (The Secret Laughter of Women), Egy férfi, egy nő és egy focicsapat (Fever Pitch), Baráti kör (Circle of Friends), Végzetes játék (Playmaker).

AMANDA SEYFRIED (Sophie) tehetséges fiatal színésznő, aki emlékezetes filmes- és tévés szerepeivel hívta fel magára a közönség és a szakma figyelmét.
Jelenleg a Jennifer’s Body című horror-vígjátékot forgatja.
Seyfried főszerepet alakít az HBO Golden Globe-jelölt Hármastársak (Big Love) című sorozatában.
Karrierjét gyerekmodellként kezdte 11 évesen, azután kezdett érdeklődni a színészet iránt. Első szerepét az As the World Turns című sorozatban alakította 2000-ben.
Két ével később az All My Children című sorozat három epizódjában alakította Joni Staffordot.
További televíziós szerepei: Esküdt ellenségek: Meggyalázott áldozatok (Law & Order: Special Victims Unit), Doktor House (House), Igazság (Justice), Veronica Mars (Veronica Mars).
Az áttörést a 2004-es Bajos csajok (Mean Girls) című vígjáték hozta meg számára. Seyfriedet, Lindsay Lohant és Rachel McAdamst abban az évben az MTV Movie Awards díjátadón a „Legjobb csapat a vásznon” elnevezésű díjjal tüntették ki.
Későbbi filmjei: A megállíthatatlan (Nine Lives), Alpha Dog (Alpha Dog), Amerikai pisztoly (American Gun).


A FILM KÉSZÍTŐIRŐL

PHYLLIDA LLOYD (rendező) Nagy-Britannia egyik legkeresettebb színpadi- és operarendezője. Nevéhez fűződik a Mamma Mia! című musical, amelyet csaknem egy évtizede telt házzal játszanak a Broadwayn, a londoni West Enden és szerte a világon.

CATHERINE JOHNSON (forgatókönyvíró) díjnyertes brit író a Mamma Mia! című musical szerzője, aki az előadást most filmvászonra ültette.
Judy Craymer producer 1997-ben kereste fel Johnsont az ötlettel, hogy musicalt írjanak az ABBA dalaiból. A Mamma Mia! 1999 áprilisában debütált a West Enden és azóta látja el bőséges munkával a szerzőt, aki a világszerte készülő fordításokat felügyeli, valamint átdolgozta a szöveget az észak-amerikai és az ausztrál produkciók számára.
A musicalt Olivier- és Tony-díjra jelölték.

JUDY CRAYMER (producer) a világ egyik vezető színházi producere és a Mamma Mia! című musical világszerte színpadra vitt változatainak producere. A musicalt világszerte több mint 30 millió néző látta és több mint kétmilliárd dollár bevételt hozott.
Craymer 1997-ben alapította meg a Littlestar Services nevű céget a Mamma Mia! színpadra állításához Benny Andersson és Björn Ulvaeus egykori ABBA-tagokkal közösen, akikkel korábban a Chess című musicalben dolgozott együtt.

GARY GOETZMAN (producer) producerként jegyzi a következő filmeket és sorozatokat: Charlie Wilson háborúja (Charlie Wilson’s War), Polar Expressz (The Polar Express), Bazi nagy görög lagzi (My Big Fat Greek Wedding), Hangya Boy (The Ant Bully), Rabszolgalelkek (Beloved), Nyomul a banda (That Thing You Do!), A bárányok hallgatnak (The Silence of the Lambs; öt Oscar-díj, köztük a legjobb filmnek járó), Philadelphia – Az érinthetetlen (Philadelphia), A nagy kvízválasztó (Starter for 10), Kék ördög (Devil in a Blue Dress), Miami Blues (Miami Blues), Földi boszorkányok (Modern Girls), Amos és Andrew – Bilincsben (Amos & Andrew), Magnificent Desolation, Hármastársak (Big Love), Az elit alakulat (Band of Brothers; Emmy- és Golden Globe-díj).
Goetzman és Tom Hanks 1998-ban alapították meg a Playtone nevű produkciós céget.

BENNY ANDERSSON (executive producer/zene- és dalszövegíró) zeneszerző, professzor, a Svéd Királyi Zeneakadémia tagja, a 16 tagú Benny Andersson zenekara vezetője.

BJÖRN ULVAEUS (executive producer/zene- és dalszövegíró) 1970-ben alapította meg az ABBA zenekart Benny Anderssonnal, Agnetha Fältskoggal és Anni-Frid Lyngstaddal.
Ulvaeus, Benny Andersson és Tim Rice közösen írták a Chess című musicalt, amely 1986-ban debütált a West Enden.
Ulvaeus és Andersson a Kristina fran Duvemala című musicalt is közösen szerezték, amelyet 1995-től három éven keresztül játszottak Svédországban.

 

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK