Archivum
LORAX
A UNIVERSAL PICTURES bemutatja
az Illumination Entertainment produkciójában
Chris Renaud filmjét
LORAX
Forgatókönyv
Dr. Seuss mesekönyve alapján
Cinco Paul & Ken Daurio
Executive producerek
Audrey Geisel, Ken Daurio, Cinco Paul
Producerek
Chris Meledandri
Janet Healy
Rendezte
Chris Renaud
Magyar hangok
LORAX...........................................
VALAHÁSZ.....................................
TED..................................................
AUDREY........................................
NORMA NAGYI............................
MR. O'HARE.................................
Forgalmazza a UIP-Duna Film
(www.uipduna.hu)
A Gru (Despicable Me) alkotói és Dr. Seuss képzeletéből pattant ki a Lorax 3D-CG című animációs film, melynek egyik hőse az erdő őre, aki a remény erejével bátorítja a csüggedőket. A film nézői egy tizenkét éves kisfiú kalandjait élhetik át, aki meg akarja találni az igazi Truffula-fát, mert csak ennek segítségével nyerheti el szíve hölgyének szerelmét. Céljai elérése érdekében meg kell ismernie Lorax történetét, e kissé érdes humorú, de jó szándékú lényét, aki a világ megmentéséért harcol.
A Lorax vicces és érzelmekkel teli kalandok sorával ejti rabul a nézőt, melyek üzenete az, hogy meg kell találnunk az egyensúlyt a természet és a fejlődés között. A cselekmény középpontjában Lorax, ez a mókás és szeretetreméltó lény áll, aki mindent megtesz azért, hogy megvédje a fákat és az állatokat, amelyek közöttük élnek. Miután Valahász kivág egy fát, Lorax kiugrik a tönkből, és határozott figyelmeztetésben részesíti a fiatal vállalkozót.
Truffula-völgy kies vidékét különleges állatok népesítik be – itt röpködnek a Récerucák és úszkálnak a Zümmögőhalak. A legaranyosabb lények pedig a medveszerű Barbalútok, amelyek a fák között csetlenek-botlanak.
Loraxnak az erdő őreként komoly próbatételt kell kiállnia, amikor a fiatal és lelkes Valahász kivág egy Truffula-fát, és arra készül, hogy többet is kidönt építőipari vállalkozása számára. Lorax borzasztóan felháborodik e kegyetlen természetrombolás láttán, és felelősségre vonja Valahászt cselekedetéért. Ezzel megkezdődik Lorax és Valahász háborúja, amelynek során bizonyos mértékben megkedvelik egymást. Végül azonban Lorax tehetetlennek bizonyul Valahász határtalan kapzsiságával szemben, aki mindenáron keresztülviszi akaratát, és az utolsó szálig kidönti a fákat – még akkor is, ha ezzel elpusztítja a völgyet.
Hosszú évekkel később már sehol nincsenek fák, és Ted, a tizenkét éves kisfiú elhagyja teljesen iparosított szülővárosát, Thneedville-t, hogy megtalálja Valahászt, és megtudakolja tőle, hogyan szerezhetne egy fát szívszerelme, Audrey számára.
Kezdetben kéreti magát, de Valahász meglát valamit Tedben, és elmeséli neki, hogyan találkozott Loraxszal. Ennek hatására a kisfiú elindul, hogy visszahozza a Truffula-fákat, és helyreállítsa ember és természet egyensúlyát Thneedville-ben.
A kedvenc mesekönyv:
Dr. Seuss és A Lorax
"Lorax nem azt mondja, hogy a fakitermelés erkölcstelen. Magam is faházban élek, és papírra nyomtatott könyveket írok. Ez a könyv arról szól, hogy tartsunk mértéket. Óvakodnunk kell a környezetszennyezéstől és a kapzsiságtól."
Theodor 'Dr. Seuss' Geisel
Theodor 'Dr. Seuss' Geisel minden idők egyik legnépszerűbb mesekönyv írója, műveit 95 országban, 17 nyelven adták ki. Azon ritka teljesítménnyel büszkélkedhet, hogy könyvei több mint félmilliárd példányban keltek el.
Nem Dr. Seuss nevű mesekönyv íróként kezdte pályafutását. Kezdetben reklámgrafikus volt, és politikai karikatúrákat is rajzolt. Dr. Seuss egy 1960-ban született esszéjében így magyarázta, miért érezte szükségét, hogy a fiatal közönségnek írjon: "Ha a gyerekek olvasnak, és a gyerekek gondolkodnak, ezzel megteremtődik hazánk felemelkedésének sziklaszilárd alapja. Másképp a felemelkedés elmarad. A mai feszült és zavaros időkben az írók kezdenek rájönni, hogy a mesekönyvek érthetőbben szólhatnak jóról vagy gonoszról, mint bármely más irodalom a világon."
1970 szeptemberében Audrey Geisel azt javasolta férjének, menjenek kelet-afrikai körútra, mert azt remélte, ennek hatására kilábalhat alkotói válságából, és amiatt sem emészti majd magát, hogy környezetében eluralkodott a fogyasztói szemlélet. Ezen a körutazáson jött a Lorax megírásának ihlete, miután Seuss egy elefántcsordát látott, amint átkel Serengeti hegyein. A könyv kilencven százalékát azon a délutánon írta le az egyetlen papírra, ami a keze ügyében volt: egy mosodacédulára.
Seuss írásai mindig is szorosan kötődtek grafikusi munkásságához, és ez most sem volt másképp: Serengeti fái ihlették a könyv selyembóbitás Truffala-fáit. Az viszont először fordult elő, hogy Seuss a rajzokhoz az alapszínek helyett akáclilát, szilvakéket, bíbort vagy zsályazöldet használt.
Seuss úgy érezte, ezt a változást feleségének köszönheti, ezért a könyvet Audreynak, valamint két lányának, Larknak és Leának ajánlotta.
A Lorax 1971 őszén jelent meg, megelőzve korát. A környezetvédelmi mozgalom csak egy évtizeddel később bontott zászlót, és a Lorax is ekkor kezdett igazán népszerűvé válni. Fiatal és idősebb olvasók képzelték magukat a kisfiú helyébe, aki próbálja kideríteni, mi történt a fákkal. A Lorax az egyik legtöbbet olvasott esti mesévé vált, és gyerekek millióit tanította arra, hogyan tehetik jobbá életüket. A könyv bekerült a kisgyerekek számára leginkább ajánlott olvasmányok közé, az 1991-ben elhunyt Seuss pedig egyszer elárulta, hogy több mint negyven mesekönyve közül a Lorax a kedvence.
A Lorax szárba szökken
"Ültess egy Truffulát. Bánj vele nagy gonddal. Öntözd tiszta vízzel.
Tápláld friss levegővel. Nevelj erdőt. Védd meg az éles fejszéktől.
Ha így teszel, viszontláthatod Loraxot és barátait."
Valahász A Loraxban
Chris Meledandri, a 20th Century Fox Animation korábbi elnöke 2007-ben alapította az Illumination Entertainmentet. Három évvel később indult világhódító útjára a Gru (Despicable Me), amelyet egy év múlva a részben számítógép-animációs, részben élőszínészes Hopp követett. A Foxnál Meledandri a stúdió animációs részlegét irányította, ahol több bombasikernek volt az executive producere: Jégkorszak 1-2. (Ice Age, Ice Age: The Meltdown), Horton (Dr. Seuss' Horton Hears a Who!).
Meledandri olyan jó kapcsolatot alakított ki Audrey Geisellel a Horton készítésekor, hogy magától értetődően vetődött fel a Lorax elkészítésének gondolata. "Az ötlet Audrey Geiseltől származik – emlékszik vissza Meledandri. – Arról beszélgettünk, hogy megint együtt kellene filmet készítenünk, ő pedig azt mondta, a Lorax legyen az. Elmesélte, hogy ez volt Ted Geisel kedvenc műve, és hogy neki ajánlotta. Audrey imádja ezt a könyvet, és a témájával is teljesen azonosul."
A producer nagyon komolyan vette, hogy olyan irodalmi művet készül adaptálni, amelynek fontos üzenete van. "Alaposan elolvastam a könyvet, és megbeszéltem tapasztalataimat a munkatársaimmal az Illuminationnél. Mint minden Seuss-mű estében, most is meg kellett találni azt a hangvételt, amely tökéletesen visszaadja az eredeti lényegét. Nagyjából fél évbe telt, mire eldöntöttük, meg tudjuk-e csinálni."
A Lorax a negyedik film, amelyet Meledandri és forgatókönyvíró/executive producer munkatársai, Cinco Paul és Ken Dario együtt készítettek. A Universalnál a Gru (Despicable Me) és a Hopp volt közös munkájuk eredménye, először pedig még a Foxnál dolgoztak együtt a Hortonon (Dr. Seuss' Horton Hears a Who!). Ennek köszönhetően volt már fogalmuk arról, hogy kell Dr. Seuss világát vászonra varázsolni.
Az Oscar®-jelölt Chris Renard, a bombasikert aratott Gru rendezője örömmel vállalta az újabb Illumination-produkció elkészítését. Renard nem először találkozott Dr. Seuss világával. "Gyermekkorom meghatározó élményét jelentették ezek a történeteket, amelyeket ma már a saját gyerekeimmel olvastatok – mondja a rendező. – Dr. Seuss arra tanít bennünket, hogy vigyázzunk a világra, mert csak egy van belőle, és minden apró jótett számít. Az ilyesmit az ember nem felejti el: ha gyerekkorában megtanulta, az egész életét végig fogja kísérni."
A Lorax számtalan fiatal olvasója fantáziáját megragadta. Ahhoz, hogy a mesekönyvből készülő mozi még inkább felkeltse a közönség érdeklődését, színesebbé kellett tenni a karaktereket, és gazdagabbá a világot, amelyet benépesítenek. Ez nem azt jelenti, hogy a film alkotói át akarták írni a regényt, inkább kitalálták, mi történhetett a könyvbeli mese cselekménye előtt és után.
A mozaik kirakása nem volt egyszerű feladat. "Mindenképpen hű akarsz maradni az eredeti műhöz, de közben az a dolgod, hogy olyan történetet mesélj el, amely kilencven percen át képes lekötni a néző figyelmét, ezért nagyon is eltér a mesekönyvtől – magyarázza Meledandri. – Szerencsére Seuss megadta a tökéletes kiindulópontot. Rájöttünk, hogy amikor Valahász odadobja a magokat Tednek, nagyszerű alkalom kínálkozik arra, hogy bemutassuk, milyen lett a világ, amiben élnek. Ezt a pluszt adjuk Lorax és Valahász történetéhez, ami a mesekönyvben szerepel."
Mivel A Lorax rendkívül népszerű, az alkotók vigyáztak arra, hogy minden apró részletet hűen adjanak vissza. "Tudjuk, hogy néz ki Lorax – magyarázza Renaud. – Háromdimenziós figurává kellett alakítanunk, de megvolt hozzá az alap, amiből kiindulhattunk." A Dario és Paul által elképzelt Thneedville létrehozásához a rendező a könyv egy egészen apró rajzát vette alapul. "A könyv első oldalának sarkában van egy kis rajzocska Ted városáról, ennek minden egyes részletét felhasználtuk."
Ki kicsoda Seuss világában?
"Aprócska volt. És koros. És barnás. És mohás.
Reszelős és parancsoló hangon szólt."
Valahász A Loraxban
Truffula-völgyet és Thneedville-t a legkülönfélébb mesealakok népesítik be az óriási, szőrös mogyoróktól kezdve ambiciózus vállalkozókon át egészen egy csodálkozó tizenkét éves kisfiúig és szíve hölgyéig. Íme egy kalauz, hogy ki kicsoda és mi micsoda:
- Lorax az erdő őre, aki felemeli szavát a fákért. Kicsi, hangos és raplis figura, kedves, bolyhos külsőbe csomagolva. Loraxnak fel kell kötnie a nadrágot, amikor Valahász kivág egy Truffula-fát, és feltett szándéka, hogy az egész erdőt kitermeli építőipari vállalkozása számára. Lorax megpróbálja elűzni Valahászt Truffula-völgyből, és figyelmezteti, hogy ha árt a természetnek, az előbb-utóbb visszavág.
- Valahásszal öreg és megkeseredett remeteként találkozunk először, aki egy nyikorgó, toronyszerű kalyibában (a Lerkimben) él Thneedville közelében. Ő az egyetlen, aki el tudja mesélni Tednek, kicsoda Lorax, milyenek az igazi fák és mi történt velük. Visszatérünk abba az időbe, amikor Valahász még fiatal ember volt, aki fogta a szamarát, Melvint, és Truffula-völgybe költözött, hogy megcsinálja a szerencséjét. Miután összetűzésbe kerül Loraxszal, Valahász megígéri, hogy nem vág ki több fát. De aztán a kapzsiság és a siker utáni sóvárgás elhatalmasodik rajta, megszegi ígéretét, és kidönti a fákat az utolsó szálig. Az idős Valahász elmagyarázza Tednek, hogy valaha mindenhol igazi fák nőttek, amíg ő ki nem vágta mindet, hogy Thneedset készítsen belőlük (e forradalmi használati tárgy millió módon hasznosítható, lehet belőle kalocsni, de esernyő is).
- Ted Viggins lelkes kisfiú, aki élő fát keres, hogy elnyerhesse vele álmai hölgye, Audrey szívét. Célja elérése érdekében meg kell ismernie Lorax, a zsémbes, de jóindulatú lény történetét, aki a fák védelmezője. Ted rájön, hogy nem csak Audrey kegyeinek elnyerése, hanem Thneedville sorsa is azon áll vagy bukik, talál-e fát.
- Audrey Ted szomszédja. Arról álmodik, hogy láthasson egy élő fát. A kislány szárnyaló lélek, szenvedélyesen érdeklődik az őt körülvevő világ iránt, és csodálatos fali festményt készít a Truffula-erdőről, pedig még sosem látta. Nincs ellenére, hogy Ted folyton átjön a kertjükbe azzal az ürüggyel, hogy "véletlenül" otthagyta a játékait, és mulatságosnak találja, hogy a fiú annyira odavan érte.
- Alosysius O'Hare rettentő, de szerény méretű vicces főgonosz. Abból gazdagodott meg, hogy friss levegőt árul Thneedville lakóinak. Gyárai szennyezik a levegőt, ami jót tesz a frisslevegő-biznisznek. O'Hare Thneedville fölött lebegő hatalmas léghajójáról irányítja birodalmát, s mindig két jól megtermett verőlegénye, Mooney és McGurk kíséri. Teljesen tönkremegy, ha ismét fák nőnek a városban, és a friss levegő megint ingyenes lesz.
- Norma nagyi kora ellenére roppant életvidám és energikus. Emlékszik még azokra az időkre, amikor mindenfelé fák nőttek, és segíteni akar unokájának, Tednek abban, hogy szó szerint virágzó várossá változtassa Thneedville-t. Norma nagyi tanácsolja Tednek, hogy keresse meg Valahászt, mert ő az egyetlen, aki el tudja mesélni Lorax történetét.
- Ted anyukája átlagos thneedville-i lakos, aki roppant elégedett az őt körülvevő klassz kütyükkel, és nem zavarja, hogy minden műanyag. Nem érti édesanyja, Norma nagyi és fia, Ted viselkedését, ezért gyanakodva figyeli őket. Ám amikor a család veszélybe kerül, mindent megtesz, hogy megvédje őket.
- A Truffula-erdőben csetlő-botló maciszerű Barbalútok minden bizonnyal a környék legaranyosabb lényei. Egész nap játszanak és édes gyümölcsöt eszegetnek. Lou a legnagyobb közülük, Pipszkvik pedig a törzs setesuta minibocsa. Két dolgot szeret: pillecukrot majszolni és álmában édes nyálat csorgatni a szája szélén.
- A Récerucák messziről felismerhetők karcsú hattyúnyakukról és nemesen domborodó mellkasukról, amint Truffula-völgy paradicsomi tájai fölött repkednek. Mindenhová odafészkelnek: a lámpabura tetején ugyanolyan szívesen tanyáznak, mint a tálban az asztal közepén. A kancsal Bill a raj legfiatalabbja, és ugyanolyan mókás, mint amilyen szeretnivaló.
- A Zümmögőhalak már messziről elárulják érkezésüket. Finn és Gill odavannak a Truffula-málnás palacsintáért, és azt is imádják, ha jacuzzivá változtathatják Valahász vizespoharait. Ha pedig összekoszolod a tavuk vizét, a nagyon mérges Loraxszal találod szemben magad.
A film alkotói
CHRIS RENAUD (rendező) pályafutását képregény művészként kezdte, 1994. és 2000. között a Marvel és a DC Comics munkatársa volt. Később a Shadow Projects és a Big, Big Productions látványtervezője lett, ahol többek között az Emmyre jelölt Bear in the Big Blue House és az It's a Big Big World című gyerekműsorokban dolgozott. A munkálatok során az animációs feladatok valamennyi fázisában részt vett a karakterfejlesztéstől kezdve a storyboard-készítésen át egészen a digitális modellezők irányításáig.
Miután átment a Blue Sky Studios/20th Century Fox Animationhöz, több nagyszabású projekt – Robotok (Robots), Jégkorszak 2. – Olvadás (Ice Age: The Meltdown), Horton (Dr. Seuss' Horton Hears a Who!), Jégkorszak 3. – A dínók hajnala ( Ice Age: Dawn of the Dinosaurs) – elkészítésében vett részt sztorifelelősként. Az volt a feladata, hogy a történetet lefordítsa a mozi vizuális nyelvére, drámai és komikus jeleneteket hozva létre.
2007-ben Renaud ötletéből és forgatókönyvéből megszületett a Jégkorszak – Motkány (No Time for Nuts) című rövid animáció. A rendező a produkció minden kreatív feladatában közreműködött (dizájn, látvány, világítás, renderelés, zene, hangkeverés). A kisfilmet műfajában Oscar®-ra jelölték, és megkapta a legrangosabb animációs díjat (Annie Award).
2008 és 2010 között Renaud és Pierre Coffin a Gru (Despicable Me) című animációs produkciót rendezték, amely 2010-ben Amerika tizedik legjövedelmezőbb filmje volt. Jelenleg a Gru 2-n dolgoznak.
CHRIS MELEDANDRI (producer) legutóbbi nagy sikere a Gru volt, amelynek összbevétele meghaladta az 540 millió dollárt.
A Universal Pictures 2007-ben indította el családi és animációs filmüzletágát, s ennek irányítására Chris Meledandrit kérték fel. Meladandri hosszú éveken át a 20th Century Foxnál dolgozott, ahol létrehozta a stúdió animációs osztályát, és az ő felügyelete alatt indult hódító útjára a Jégkorszak (Ice Age) című rendkívül sikeres franchise. Meledandri új produkciós céget hozott létre a Universal égisze alatt Illumination Entertainment néven, és gyártani kezdte a stúdió által finanszírozott és forgalmazott élőszereplős, illetve animációs filmeket.
Meladandri a Fox egyik igazgatója volt 13 éven át, majd alapító elnöke lett a 20th Fox Century Animationnek. Nyolc évig vezette a céget, amely ezalatt több mint kétmilliárd dolláros bevételt termelt. A Fox a producer közreműködésével vette meg 1998-ban a Blue Sky nevű kis, keleti parti filmes trükkcéget, s az ő irányításával jött létre belőle a stúdió sikeres számítógép-animációs részlege, ahol ma már több 250 művész dolgozik. Meledandri irányításával olyan népszerű animációs filmek készültek, mint a Robotok (Robots), az Alvin és a mókusok (Alvin and the Chipmunks), A Simpson család – A film (The Simpsons) és a Horton (Dr. Seuss' Horton Hears a Honk!).
"Úgy éreztem, a Universal visszautasíthatatlan ajánlattal keresett meg – magyarázza Meledandri, miért váltott stúdiót. – Teljesen szabad kezet kaptam, valami újat hozhattam létre, miközben a filmkészítés széles spektruma rendelkezésemre állt az animáció különféle fajtáitól az élőszínészes produkciókig. Azt is roppant vonzónak találtam, hogy a stúdió mindig a legmagasabb minőségre törekszik, és filmjeivel az egyre élesedő versenyben is meg tudja hódítani a közönséget."
JANET HEALY (producer) pályafutása kezdetén élőszereplős filmek munkatársa olyan neves rendezők keze alatt, mint Stanley Kramer, Hal Ashby és Sam Peckinpah. Együtt dolgozott Steven Spielberggel a Harmadik típusú találkozásokban (Close Encounters of the Third Kind) és a Meztelenek és bolondokban (1941 – társproducerként). Később produkciós vezetőként csatlakozott George Lucas piacvezető cégéhez, az Industrial Light & Magichez (ILM).
Az ILM-nél Healy olyan korszakalkotó filmek vizuális effektusaiért felelt, mint a Terminátor 2. – Az ítélet napja (Terminator 2: Judgment Day) és a Jurassic Park. A Casper készítésekor Healy beleszeretett a karakteranimációba. Digitálios gyártási igazgatóként a Walt Disney Feature Animation munkatársa lett, és több filmsiker munkálatait irányította: (Tarzan, Mulan). Következő jelentős munkája a Cápamese (Shark Tale) volt a DreamWorks Animationnél.
2008-ban Healy Meledandri munkatársa lett a frissen alapított Illumination Entertainmentnél.
AUDREY GEISEL (executive producer) a Dr. Seuss Enterprises vezérigazgatója. A vállalkozás 1993-ban jött létre, hogy őrködjön a Dr. Seuss márka minősége és integritása felett, és azóta Dr. Seuss valamennyi jogdíjas munkájának adaptálását felügyelte.
Geisel a Dr. Seuss Fund és a Dr. Seuss Foundation elnöke is, amelyek adományokkal segítik elsősorban irodalmi kezdeményezések és intézmények munkáját.
Geisel 2008-ban a Hortonnak is executive producere volt.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Kinyitott a Dísz téri adventi vásárBruchner Regina összetettben első helyen végzettTámogatás a Deák-iskola faipari képzésénekForgalomcsillapítás a Radnóti úti óvoda környezetébenFeldíszítették Zalaegerszeg karácsonyfájátKözgyűlés után: sajtótájékoztatót tartott a Fidesz-KDNP frakcióKitűnő minősítést kapott a NŐnek lenni akkor... című kiállításÚj parkolóhelyek a „Lordok háza” mögötti tömbbelsőbenKisasztalos verseny a Deák-technikumbanAz adóemelésekről a Tiéd a Város Egyesület -
rovatunk hírei
Közös európai barátságMegújult a munkaügyi kirendeltség LentibenÁthelyezik az IvókutatVáltozások a kulturális életbenElfogták a lakásbetörőketFelújításra kerül a Nyugdíjas OtthonházFinn vendégekMegszépült a Botfy utcaEgymillió forint marketing célraFókuszban a belvárosi programok top 10
Átépül Zalaegerszegen a Kosztolányi úti gyalogos aluljáróAszfaltozás miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz a Csány tér és a Hunyadi út környékénÚjabb öt évre Besenczi Árpádot választották a színház vezetőjénekGyenese Viktória kapta az idei Kalliopé-díjatApartmanházzá építik át az egykori Mándi-villátA színpad extrém sport, a színház a jelen pillanat művészeteFelavatták a megszépült Keresztury HázatÚj aszfalt és buszöblök a Köztársaság útjánHúszéves a Dienes-körKözös út a Göcseji Tudásközpontban